Eva Galambos: DATORII ISTORICE ALE ISRAELULUI faţă de EGIPT?

Apropierea Pesahului cu toate ritualurile acestei mari sărbători a eliberării evreilor, printre care citirea cărţii Hagada – care relatează istoria ieşirii iudeilor din Egipt unde au muncit ca sclavi peste două secole – este un prilej folosit de duşmanii lor pentru a prezenta cele mai ciudate idei. Astfel, un ziarist egiptean vrea să dea în judecată Israelul pe motivul celor 10 plăgi şi a bijuteriilor pe care  vechii evrei le-au luat cu ei în timpul Exodului – a relatat cotidianul israelian The Jerusalem Times.

Apropierea Pesahului cu toate ritualurile acestei mari sărbători a eliberării evreilor, printre care citirea cărţii Hagada – care relatează istoria ieşirii iudeilor din Egipt unde au muncit ca sclavi peste două secole – este un prilej folosit de duşmanii lor pentru a prezenta cele mai ciudate idei. Astfel, un ziarist egiptean vrea să dea în judecată Israelul pe motivul celor 10 plăgi şi a bijuteriilor pe care  vechii evrei le-au luat cu ei în timpul Exodului – a relatat cotidianul israelian The Jerusalem Times.

Potrivit MEMRI, Institutul de Cercetări Media din Orientul Mijlociu, ziaristul Ahmad Al-Gamal care scrie pentru publicaţiile egiptene Al Ahram şi Al Masri Al Yawm, a declarat că va intenta un proces Israelului pentru pierderile provocate de evrei Egiptului prin cele 10 plăgi. ”Vrem compensaţii pentru cele 10 plăgi care ne-au lovit ca rezultat al blestemelor pe care strămoşii evreilor le-au folosit împotriva strămoşilor noştri. Ei nu meritau să plătească pentru greşelile comise de conducătorul Egiptului –  faraonul cum este numit în Tora”. În continuare, ziaristul susţine că – potrivit textului din Tora – faraonul şi nu poporul egiptean i-a oprimat pe evrei, dar “plaga lăcustelor ne-a lovit şi nu a lăsat nimic în urma ei, apele Nilului au fost transformate în sânge, astfel că nimeni nu a mai putut bea apă, şi toate celelalte plăgi ne-au lovit şi ne-au afectat viaţa”.

 

 

“Vrem compensaţii pentru aurul, argintul, arama, pietrele preţioase, textilele şi pieile şi cheresteaua, pentru carnea, părul şi pielea animalelor, lâna şi toate celelalte materiale pe care le voi menţiona. Toate aceste materiale au fost folosite de evrei în ritualurile lor şi sunt resurse care nu se găsesc în deşert. În consecinţă le-au luat cu ei înainte de a pleca

 

Al Gamal a cerut toate acestea Israelului, deşi felul în care a redat el Exodul contrazice învăţămintele islamice. Astfel versetul 133 din Coran arată că nu numai Faraonul, ci întreaga societate egipteană a fost păcătoasă, de accea Allah i-a pedepsit, i-a făcut să se înece în mare, “deoarece egiptenii nu au ţinut seama de mesajul nostru. În schimb, poporului care în trecut a fost silit să ducă o viaţă grea, i-am dăruit ca moştenire părţile de răsărit şi de apus ale pământului cu care am fost binecuvântaţi”.

În afara faptului că felul în care prezintă ziaristul egiptean Exodul contravine islamului, scrie The Jerusalem Post, cei mai mulţi egipteni din zilele noastre nu sunt descendenţii egiptenilor antici. Potrivit egiptologului Mustafa Gadalla, 90 la sută din populaţia musulmană a Egiptului sunt descendenţii unor colonişti arabi veniţi din Peninsula Arabică. Singurul segment al actualei populaţii a Egiptului care a descins direct din vechii locuitori ai Egiptului este populaţia creştină coptă.

Ahmad Al Gamal nu este primul egiptean care, în pofida imensei perioade de timp care a trecut de la acest episod şi a existenţei unor reglementări de prescriere, a cerut compensaţii evreilor pentru cele 10 plăgi şi pentru bijuteriile primite de evreii biblici ca împrumuturi niciodată înapoiate pentru călătoria din deşert. În 2003, dr. Nabil Hilmi, decanul Facultăţii de Drept a Universităţii egiptene Al Zaqaziq a încercat să iniţieze un proces imens împotriva Israelului şi a evreilor din întreaga lume pentru bijuteriile pe care vechii israeliţi le-ar fi luat cu ei în timpul exodului din Egipt. “Dacă presupunem că a fost luată o tonă, valoarea acesteia s-a dublat la fiecare 20 de ani chiar dacă dobânda anuală nu este decât de cinci la sută. Într-o tonă de bijuterii există 700 de kg. de aur curat. După 1000 de ani valoarea va fi echivalentă cu peste un milliard de tone, iar peste încă 1000 de ani ar echivala cu peste 1000 de trilioane de tone de aur. Cantitatea furată a fost de 300 de tone şi nu s-au scurs 1000 de ani, ci de peste 5000. În consecinţă, datoria este imensă”, a arătat dr. Hilmi. Valoarea va trebui calculată pe baza informaţiilor din Tora şi iniţiat un proces de despăgubire împotriva tuturor evreilor din lume, a mai spus el.

 

plagi, pictura de John Martin Well

Potrivit rabinului american Berel Wein, specializat în istoria evreilor, egiptenii s-au prezentat în faţa lui Alexandru cel Mare şi i-au cerut ca evreii să înapoieze toate bogăţiile luate de la ei cu o mie de ani în urmă. Atunci Alexandru a chemat un reprezentant al evreilor. Numele lui a fost Gadha. El a spus că, de fapt, egiptenii mai sunt datori evreilor sume imense de bani ca plată pentru secolele în care evreii au muncit ca sclavi în Egipt. Acest lucru s-a întâmplat timp de 210 ani, ei lucrau ore îndelungate şi au suferit brutalităţi de nedescris. Dacă nu-şi puteau îndeplini porţia pe zi, erau omorâţi bebeluşi evrei, nu puteau ţine sîmbăta şi nu aveau nici o zi de odihnă iar evreicele însărcinate trebuiau să lucreze până în momentul naşterii. Dacă s-ar fi făcut socotelile pentru orele muncite de evrei în favoarea egiptenilor timp de 210 ani, bijuteriile pe care evreii le-au luat din Egipt, nu compensau în suficientă măsură orele muncii gratuite prestate de evrei în această ţară, a spus Gadha. După ce a ascultat pledoaria acestuia, Alexandru a decis că pretenţiile egiptenilor nu sunt justificate. Din aceeaşi motive, scrie Jerusalem Post, orice fel de proces asemănător este lovit de nulitate, mai ales astăzi când, în astfel de cazuri este valabilă prescrierea. 

 

 

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *