George Roth* : ROMANIA 2.0

Locuind în zona San Francisco am fost implicat in organizarea mai multor alegeri din Romania pentru Diaspora de aici. Dar nici una din alegeri nu a fost aşa de interesantă ca ceea ce s-a întâmplat pe 16 Noiembrie, 2014.  Campania a inceput în România, în nota obişnuită: atacuri la persoană, folosirea televiziunilor aservite unor partide politice. Inţial Diaspora era foarte puţin implicată în asta.  Ca de obicei, Diaspora vota sporadic : de exemplu, la ultimele tururi de scrutin, la Sectia de votare unde am participat, votau intre o sută si patru sute de români. Numărul lor a acrescut la 500 atunci când au ales între Iliescu şi Vadim. Momentul crucial s-a produs acum când s-a aflat de problemele mari de votare în Germania, Franţa şi Italia…

 

16 Noiembrie, 2014

Pentru cei mai puţin iniţiati, la început Internetul se numiea WEB 1.0, adică reteaua versiunea 1.0 , având menirea de a permite utilizatorilor să găsească informaţii despre orice, postate de altcineva. După această fază care a deschis accesul la informaţii pentru oricine, a urmat a doua etapă. Aceasta a fost o consecinţă a aparitiei mediilor de socializare care facilitau comunicarea între oameni şi a revoluţionat viaţa de zi cu zi. Acest Internet se numeste WEB 2.0 şi implică medii de socializare precum : Twitter, Facebook, LinkedIn şi multe altele. Multi le priveau şi le privesc cu scepticism, dar indiferent de opinie în viaţa de astăzi efectele lor nu se pot ignora. Impactul politic a fost un efect la care fondatorii nici nu se gândiseră.

Aş da ca  prim exemplu Revolutia din Moldova acum câţiva ani, când tinerii foloseau Twitter ca să comunice între ei şi să anunţe următorul loc de întâlnire pentru demonstranţi. pentru a evita astfel forţele represive care încercau să-i oprească. Dincolo de uriaşa reclamă pentru Twitter, aceste evenimente au deschis era Politica 2.0.

Locuind în zona San Francisco am fost implicat in organizarea mai multor alegeri din Romania pentru Diaspora de aici. Dar nici una din alegeri nu a fost aşa de interesantă ca ceea ce s-a întâmplat pe 16 Noiembrie, 2014. 

Campania a inceput în România, în nota obişnuită: atacuri la persoană, folosirea televiziunilor aservite unor partide politice. Inţial Diaspora era foarte puţin implicată în asta.  Ca de obicei, Diaspora vota sporadic : de exemplu, la ultimele tururi de scrutin, la Sectia de votare unde am participat, votau intre o sută si patru sute de români. Alegerile cu cea mai mare participare au fost atunci cand a trebuit să se decidă între Ion Iliescu si Cormeliu Vadim Tudor, când au votat 500 de oameni.

Momentul crucial s-a produs acum când s-a aflat de problemele mari de votare în Germania, Franţa şi Italia. Presa aservită nu a prezentata deloc problema. Şi atunci s-a născut România 2.0, adică prin folosirea mediilor de socializare, români din toată lumea au început să colaboreze ad-hoc în publicarea evenimentelor semnificative, s-au organizat acţiuni de protest. Catalizatorii au fost tinerii care sunt în high tech şi care lucrează curent cu aceste medii. Reacţia PSD a fost complect atemporală, s-au început acţiunile de diversiune moştenite din trecut şi folosirea bisericii. Dar nu puteau să contracareze acest extraordinar fenomen creat pe mediile de socializare, unde toate minciuinile propagate pe canalele clasice erau contracarate şi apăreau filme cu români şi personalităţi de origine română (şi nu numai), din toate colturile lumii, care relatau adevăratele fapte.

Aş menţiona şi răspândirea virală a celor două filme despre cei doi candidaţi rămaşi în cursă, care cred că a avut un rol major în informarea despre cei doi candidaţi. Şi Iohannis a apărut din senin ca un om care a şocat prin integritate şi onestitate, un contrast absolut al stilului balcanic cu care erau obişnuiţi.

În  ziua alegerilor, prin asa zişii “influencers”, informaţia se răspândea viral şi a indus panica în rândul PSD care a realizat că nu poate face faţă tăvălugului.  (În limbajul Social Media un “influencer” este o persoana care este foarte conectată şi care poate răspândi foarte rapid idei.

Relatările celor din Franţa (menţionez acel interviu dat de o fată epuizată, dupa ce a votat la Paris) au avut un efect major în aducerea oamenilor la urne atât în România, cât şi în străinătate. 

Nu ştiu rezultatele finale, dar ştiu că la turul 1 în diaspora au votat 150,000 de români, în SUA în total 6000. Sunt convins că acum in Diaspora au votat peste 300,000 de români şi in SUA cred că s-a depăşit 12,000. Acţiunile pe social media se desfăşurau în tandem, românii de acasă se îndemnau reciproc să meargă la vot ca să contracareze eventuala neputinţă de a vota a celor de afară. În estimările mele, Diaspora a reprezentat 3 sau 4 % din totalul votanţilor, dar asta a contribuit major la rezultatul final şi prin asta s-au contracarat încercarile de turism electoral şi alte trucuri care se faceau local.

Si dupa această zi, Romania 2.0 va continua să se dezvolte. Cred că noul preşedinte va avea nevoie în continuare de ajutorul tuturor celor care l-au ales, dar şi al celorlalţi, ca să reuşească să aducă România pe drumul European, dorit de majoritatea românilor. Acum câţiva ani am participat la un reportaj realizat de Irina Păcuraru sub genericul Cealaltă Românie şi prezenta Diaspora românească din SUA. Cred că după naşterea României 2.0 va exista o singură Românie unde factorul spatial este mai puţin important.

C red că tot prin aceste mecanisme se vor putea rezolva problemele de votare prin introducerea votului electronic şi al celui prin coprespondenţă.

Câteva linkuri pe care le consider eu cu efect major la alegeri:

1.   Documentarul despre candidaţi

http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Special/COTROCENI+2014/2+pentru+Romania+Documentarul-eveniment+produs+si+difuzat+in+exc

 

2.   This is Cluj – s-a răspândit viral pe Internet

https://www.youtube.com/watch?v=2CArurJnZ6k

 

3.   Alegeri la München

https://www.facebook.com/video.php?v=978197175531044&set=vb.100000223127660&type=2&theater

4.   Analiza publicată de un grup din Romania

http://redteamanalytx.wordpress.com/2014/11/16/analiza-ora-13/

5.   Tânăra de la Paris

https://www.youtube.com/watch?v=v_H2GBQpuYI

6.   München din nou

https://www.facebook.com/video.php?v=728890957198158&set=vb.632184113535510&type=2&theater

* George Roth este consul onorific al României la San Francisco

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

One Comment

  • Cheap Private Proxy commented on August 10, 2018 Reply

    some really marvelous work on behalf of the owner of this site, dead great content material.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *