Maranii (II). Câteva dintre comunitățile mai importante de marani

Ferrara

Spre deosebire de alte orașe-state din Italia, Ferrara și-a deschis larg porțile în fața evreilor expulzați din Spania. Orașul, situat în valea Padului, nu departe de Marea Adriatică, concura cu Veneția și Ancona în comerțul cu Orientul Apropiat. Conducătorii lui liberali, ducii d’Este, urau Spania și erau în conflict cu ambițiile teritoriale ale papei. Cu o generație mai târziu, ducele Ercole d’Este a oferit libertăți religioase și comerciale fără precedent noilor creștini din Peninsula Iberică, cu toate că știa că mulți dintre ei au revenit în secret la iudaism. Între 1530 și 1570, la Ferrara a înflorit primul și cel mai mare centru al evreilor marani din Europa și din lume.

Sinagoga din Ferrara

Odată cu succesul economic, Ferrara a devenit un magnet pentru refugiații din Spania și Portugalia. Bărbații au fost circumciși și au adoptat o formă rudimentară a religiei evreiești, iar femeile au învățat cum să țină o casă cașer.

Chiar vestita Dona Gracia Mendes-Nasi a revenit la iudaism la Ferrara, unde s-a stabilit cu familia pentru o vreme, pregătindu-se să-și transfere averea în Turcia. Odată cu apariția Contrareformei, Alfonso al II-lea s-a supus presiunii Romei și a anulat multe din privilegiile evreiești.

Dona Gracia Mendes Nasi

În 1583 trei marani din Ferrara au fost acuzați de erezie și arși pe rug la Roma, în Campo dei Fiori, în același loc în care avea să fie ars și Giordano Bruno cu 17 de ani mai târziu. Vizitatorii care pun flori la statuia lui Giordano Bruno nu știe că indirect îl onorează și pe Yosef Abraham Saralvo / Gabriel Henriquez, pe care maranii din Ferrara îl numeau Sfântul Martir.

Când Ferrara a ajuns în stăpânirea papei, comunitatea evreiască a intrat în declin. Toți evreii, atât cei localnici, cât și cei originari din Spania, au fost duși în ghetou, așa încât mulți marani au început să caute porturi mai favorabile. Comunitatea sefardă din Ferrara a mai dăinuit câteva secole, dar gloria ei de altă-dată nu mai era. Centrul maranilor din Italia s-a îndreptat spre Livorno și Veneția.

Livorno

În 1547 ducele Toscanei Cosimo I de’ Medici a invitat pe noii creștini să se stabilească la Pisa și Livorno. Maranii din Livorno erau nevoiți să poarte masca catolicismului. La Pisa ei purtau o dublă mască: cea de evreu tradițional și cea a „levantin” (adică turc), pe când ei nu erau nici una nici alta.

În 1593 Ferdinando I de’ Medici a promulgat edictul „Livornina” care îi privea în special pe evrei. Noii creștini erau liberi să revină la iudaism. Evreii se bucurau de libertate religioasă și de autonomie juridică, erau supuși doar la anumite restricții de ordin profesional și nu erau obligați să trăiască într-un ghetou. Acest act a fost reînnoit la fiecare 25 de ani.

Sinagoga veche din Livorno

Până în 1650 numărul evreilor s-a înzecit. Livorno a devenit centrul evreilor-marani din Europa de Sud. Portul Livorno a devenit principala putere comercială din Marea Mediterană, având legături cu rețelele comerciale din nordul Europei, prin intermediul maranilor din Amsterdam și Hamburg.

Veneția

Veneția și-a deschis porțile pentru evrei în 1516, când a luat ființă Ghetto Nuovo, unde evreii erau închiși în fiecare noapte. Emigranții din Peninsula Iberică aduceau Veneției beneficii economice clare: îi dădea acces la rețelele lor comerciale, ceea ce îi permitea să concureze cu Spania și Portugalia.

Piața centrală a ghetoului din Veneția

Masca de maran a fost din nou dublată: în urma unui tratat cu Turcia în 1524, Veneția primea negustori străini numai din Levant, adică din Imperiul Otoman. Astfel maranii care voiau să se stabilească la Veneția erau nevoiți să se dea și drept creștini și drept originari din Levant.

Refugiații portughezi veneau la Ferrara, făceau circumcizie, plecau în Levant și se întorceau la Veneția cu turbane. Acești „turci” vorbeau perfect portugheza și spaniola, dar nu înțelegeau o boabă turcește. Conducătorii Veneției acceptau această farsă pentru că afacerile negustorilor marani contribuiau la economica orașului.

Revenirea unui nou creștin la iudaism presupunea foarte mult curaj, pentru că biserica o considera o erezie și vinovatul putea fi ars pe rug. În 1589, când maranii din Ferrara erau în criză, Senatul Venețian, sub influența maranului Daniel Rodriga, a promulgat o lege care autoriza orice nou creștin, fie el levantin sau occidental, să se stabilească la Veneția ca evreu, cu condiția să locuiască în Ghetto și să poarte o pălărie galbenă – și nimeni nu îl va întreba dacă fusese cândva creștin. Beneficiile economice erau atât de mari, încât hotărârea a fost luată chiar împotriva voinței papei. Această legislație a fost reînnoită periodic până în 1791.

Efectul a fost apariția unei puternice comunități de evrei portughezi în ghetoul venețian, alături de italieni, levantini și germani. Ea avea proprii rabini, funcționari administrativi (parnassim), școli, tipografii, mari negustori, artiști și intelectuali renascentiști, deschiși științei și stilului nou de viață.

Veneția a devenit un model pentru celelalte comunități portugheze, mai ales cea din Amsterdam.

Europa de Nord. Comunitatea de evrei noi din Amsterdam

Noii creștini portughezi s-au stabilit la Antwerpen începând din 1512 și în curând orașul a devenit centrul emigranților marani portughezi.

În timpul războiului de eliberare purtat de Țările de Jos împotriva Spaniei, Antwerpen a intrat în declin, supremația fiind preluată de Hamburg. Dar când centrul comercial al Europei de Nord s-a mutat la Amsterdam, acesta a devenit locul ideal pentru marani. Ca urmare a bunăstării economice și culturale a evreilor din Amsterdam, el a fost numit „Noul Ierusalim”.

Olandezii și maranii aveau interese comune: să se elibereze de opresiunea Spaniei catolice și să trăiască într-o societate care permitea pluralismul religios. Aveau și interese economice comune. Astfel tot mai mulți marani s-au stabilit la Amsterdam și au revenit la iudaism. Prima comunitate evreiască-portugheză din Amsterdam, Beth Jacob, s-a înființat în 1602. Au urmat încă două. În 1639 ele s-au unit, formând Comunitatea Evreiască Portugheză din Amsterdam.

În 1640, odată cu începutul războiului dintre Spania și Portugalia, Olanda a primit un nou val de emigranți marani portughezi. Unii au rămas catolici, dar majoritatea au devenit evrei noi. În 1700 comunitatea număra deja 3000 de suflete. Era o comunitate bogată, elegantă, care cultiva educația, literele și artele. Mulți făceau comerț cu Asia, America și Orientul Apropiat și făceau afaceri la Bursa din Amsterdam.

După pogromurile din 1648 din Polonia și Ucraina a început emigrația evreilor așkenazi spre Amsterdam. Evreii portughezi le-au oferit ajutor, dar i-au ținut la o parte, pentru că erau mai săraci și mai puțin educați.

După o perioadă destul de lungă în care trăiseră ca creștini, maranii pierduseră în mare măsură legătura cu religia și cultura evreiască, în schimb adoptaseră diverse noțiuni și simboluri creștine. Conducerea comunității a depus mari eforturi pentru reeducarea lor. Rabinii au încercat să reînvie religia strămoșească practicată în Spania și Portugalia. S-au înființat instituții de învățământ, tipografii și edituri.

Atitudinea rabinilor era cât se poate de conservatoare, pentru ei orice idee nouă era suspectă. Membrii comunității trebuiau să se conformeze la normele religiei și cei care încercau să aducă idei noi erau considerați eretici și amenințați cu excomunicarea. Totuși unii membri ai comunității au întrat în dialog cu lumea intelectuală din jurul lor. Așa s-a întâmplat cu Spinoza, cu Uriel da Costa, Juan Daniel de Prado și cu alții care au îndrăznit să pună sub semnul întrebării învățăturile rabinilor.

Baruch Spinoza

Eliberându-se de “robia” din Peninsula Iberică și adunându-se în Ierusalimul din Olanda, maranii au trăit experiența unei mântuiri și au primit convingerea că mântuirea poporului evreu este o posibilitate reală, care ar putea avea loc încă în timpul vieții lor. În anii următori ei și-au învestit energia în propriul Ierusalim în exil, simbolizat de splendida Sinagogă Portugheză inaugurată în 1675, un simbol al Amsterdamului până în zilele noastre.

Sinagoga Portugheză din Amsterdam

Eva Grosz

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

23 Comments

  • Marica Lewin commented on October 10, 2022 Reply

    Datorită scrierilor Evei, călătoresc in timp prin ” arhipelagul” maranilor, si constat ca in lungile lor peregrinări, in ” insulele” in care au poposit, ei, talentati, intreprinzatori, ageri, au adus prosperitate si speranţă. Citind documentatul dvs articol imi vin in minte nişte intrebări:
    De ce maranii, disprețuiți, dar acceptați ca creştini, deja departe de tradițiile evreieşti, se întorc la iudaism, înfruntând riscuri majore?
    De ce rabinii ii primesc pe noii evrei cu severitate si răceală, in loc să se bucure de revenirea lor in comunitate si de deschiderea spiritului lor?
    Uriel Dacosta, excomunicat pentru ideile lui, nu suportă singurătatea, este biciuit şi călcat în picioare in sinagoga; formal accepta iudaismul dogmatic, dar totuşi se sinucide.
    Spinoza, a cărui intreaga operă este închinată lui D- zeu, a avut o atitudine remarcabilă şi demnă: părăseşte iudaismul, dar nu imbrățişeaza nici o altă religie. Asa cum a refuzat catedre la universități de renume din Europa, rămânând toata viața un modest şlefuitor de sticlă.
    Inchei, mentionând câțiva urmaşi ai maranilor :
    Sir Moses Montefiore, care după vârsta de 40 de ani si- a inchinat viața binefacerilor, si căruia ii datorăm inceputurile Ierusalumului modern. Si pe urmaşul lui , scriitorul si istoricul Simon Sebag Montefiore, autor al carților ” Yerusalim”, ” Romanovii”şi altele.
    Primul ministru Disraeli, autor al multor romane in care protagoniştii sunt evrei inflăcărați, aventuroşi, pătimaşi.
    Contele Moses de Comando, in urma căruia nu a supraviețuit decât Muzeul ” Nissim de Comando”, din Paris, muzeu dedicat secolului XVIII , francez. Fiul, Nissim, pilot, căzut eroic in Primul Rozboi Mondial, fiica, cu intreaga ei familie nimicită de nazişti.
    Multumesc Eva, şi astept continuarea:
    Ai sugerat odata ca maranii au avut o mare influență in răspândirea tiparului.
    Apoi, maranii in lumea noua.

    • Eva Grosz commented on October 11, 2022 Reply

      Mulțumesc Marica pentru prețioasa complectare și pentru întrebări.
      1.De ce maranii, disprețuiți, dar acceptați ca creştini, deja departe de tradițiile evreieşti, se întorc la iudaism, înfruntând riscuri majore?
      Răspunsul meu :Aici este acea “The Other Whithin” Dinăuntru ei rămân la credința judaică masca este a religiei creștine.
      2.De ce rabinii ii primesc pe noii evrei cu severitate si răceală, in loc să se bucure de revenirea lor in comunitate si de deschiderea spiritului lor?
      Părerea mea : Când religia devine o dogmă impusă nu mai e religie .
      3. Spinoza …părăseşte iudaismul, dar nu imbrățişeaza nici o altă religie
      Răspuns: Spinoza NU părăsește judaismul ci este EXCOMUNICAT .în 1 Jan. 1656 . “The Writ of Excommunication” este documentul istoric care se referă la acest fapt. E cea mai înjositoare acuzare pe care o cunosc.
      Cu toate că Spinoza se retrage într-un sat unde șlefuiește lentile, el scrie marea lui operă Etika cu care deschide era filozofiei moderne, a filozofiei imanente. Este vizitat de unii oameni de știință și filozofi.

      • Marica Lewi commented on October 11, 2022 Reply

        Multumesc, Eva. Mai ales ca in Spania, după convertirea forțată a evreilor, se vorbea despre ” limpieza de sangre”, idee preluata apoi de Hitler,; evreii nu sunt o religie sau un popor, ci ” o raså”
        Stiam ca Spinoza a fost excomunicat, m-am referit la faptul că el nu a mai revenit la iudaism, ca Uriel Dacosta.

        • Eva Grosz commented on October 21, 2022 Reply

          Spinoza NU PUTEA să revină la religia juadiacă. Până în zilele noastre Rabanatul discută, dacă excomunicarea lui Spinoza, poate fi anulată sau nu!!! Spinoza s-a născut evreu și a rămas evreu.
          Spinoza nu este nici măcar amintit în cercurile religioase ortodoxe.
          Din fericire, Spinoza nu are nevoie de aprobarea Rabanutului. El a fost un om genial, pe a cărui filozofie se bazează toată filozofia și știința modernă.
          Chiar Rambam este controversat de religioșii conservativi, fiindcă accepta și religia și știința.
          Acestea sunt lucruri care pe mine mă revoltă.
          În ce privește de Costa, el nu a rezistat presiunilor.
          Hitler i-ar fi considerat pe ambii evrei și i-ar fi dus în lagăre. Se poate scrie mult despre excomunicarea lui Spinoza.

  • Marina Zaharopol commented on October 7, 2022 Reply

    Citind acest articol bine scris si conceput, am urmarit cu sufletul la gura peregrinarile, tribulatiile si vicisitudinile exilatilor marani, a caror vieti au fost intotdeauna la cheremul autoritatilor- uneori binevoitori, mai ales din motive economice, dar nu intotdeauna.
    Este uimitor cum – aruncati de colo colo – ei au reusit totusi sa prospere in comunitatile pe care le intemeiau, in ciuda unor conditii nu rareori vitrege.
    Multumesc, Eva, pentru un articol excelent!

    • Eva Grosz commented on October 7, 2022 Reply

      Mulțumesc Marina !

  • Jack Chivo commented on October 7, 2022 Reply

    Imi pare rau, dar sunt suparat,,chiar ofensat de faptul ca autorul a ales termenul marranos pentru a descrie evreii iberici fortati sa renunte la judaism si sa se converteasca la religia crestina.

    Alternativa fiind condamnarea la moarte!

    Acest termenh folosit cu predilectie de opresorii crestini inseamna un “porc” si asa erau ei denumiti de crestini.

    Termenul folosit de evrei si istorici a fost “coversos” adica converiti cu forta sau fara alta optiune!

    De ce sa ii mai batjocoriti chiat in zilele noastre pe acesti evrei fara aparare printr-un nume fals si insultator??

    • Marina Zaharopol commented on October 7, 2022 Reply

      Cunoasteti monologul “What’s in a Name?” d-nule Chivo?

      “That which we call a rose/By any other name would smell as sweet.” (“Romeo and Juliet” by William Shakespeare)

    • Eva Grosz commented on October 7, 2022 Reply

      “Note asupra terminologiei :
      Autorul folosește alternativ termenii de Marranos, Conversos,Anusim și Noi Creștini .
      Toate se referă la grupul larg de Evrei –convertiți și descendenții lor.
      Sunt istorici care folosesc denumirea de Marranos , numai pentru Evreii convertiți care păstrau în continuare religia judaică . Dar cum se pot diferenția aceste denumiri între ei ? Întrebarea e mai mult teorietică decât lexicală. Ea poate duce la confuzii. De aceea autorul a folosit în mod simultan aceste denumiri adăugînd adjective explicative Judaizing Marrano sau an Assimilating New Christian ,sau Dissident Conversos.
      Fără îndoială Marrano era initial un cuvânt compromițător , un fel de înjurătură ,unii cred că înțelesul ei era: “porc” .
      Aztăzi cuvântul marrano este folosit de învățați ca o noțiune neutrală .”
      Această expliicație am dat*-o la comentariile din prima parte a articolului . Autorul [nu eu] Yirmiahu Yovel a fost un profesor de filozofie în Jerusalim care a făcut o cercetare extraordinar de documentată despre Spinoza, de la el a ajuns la cei convertiți…dacă doriți așa…. cartea lui cred că e unică în aceată temă. Dacă o veți citi vă veți delecta de ea. Mulțumesc pentru atenție și comentariu. Mă bucură să fie aduse și critici. Cu stimă Eva

    • Marica Lewin commented on October 10, 2022 Reply

      D- le Jack Chivo, autoarea a explicat in prima parte ca ales denumirea de maran, pentru că era cea folosită in România referitor la evreii convertiți cu forța in Spania şi Portugalia.
      Tatal meu, care se considera ” evreu pământean” ,când mi- a povestit prima dată de tragedia evreilor din Spania, i- a numit pe convertiti, marani.; inainte cu 60 de ani.
      Si cred ca termenul ales este bun, nu Coversos, sau creştini noi, pentru ca multi dintre ei, asa cum rezulta din articol , s- au reintors la iudaism.
      In Spania, in 1492, evreii au avut 2 optii : convertirea sau emigrarea.
      Adevarat, in Portugalia, in 1497, existau tot 2 variante: trecerea fortata la creştinism, sau moartea in chinuri.
      Fara să fie dat timp de gândire, adica de fugă.
      , Nu ştiu dacă noilor creştini proveniți din evrei ( si musulmani s- au convertit) li se spunea marani din dispreț, sau pentru ca nu mâncau porc.
      Si acum, in Spania se expune si se consumă mult porc, drept urmare ale timpurilor sumbre de acum 500 de ani.

  • Veronica Rozenberg commented on October 6, 2022 Reply

    Articolul tău Eva este plin de substanţă, o recenzie bogată, făcută cu pasiune a cărţii istorice despre care menţionezi. Ţi se cuvin toate aprecierile pentru interesul tău, întotdeauna multilateral şi multidimensional. La diferitele comunităţi pe care le analizezi tu, prin prisma autorului, dar cu propria ta putere de sinteză, care trebuie remarcată în mod deosebit, căci nu e uşor să o faci, s-ar mai adăuga comunităţile acelea menţionate de mine mai sus. Ar mai fi de menţionat, cred, marile comunităţi de marani din Grecia şi în general Balcani, Turcia. Oare vor urmă într-un articol viitor?
    Personal, am ştiut foarte puţini despre marani, şi în nici un caz nu am avut idee de influenţa lor asupra economiei în lume în perioada modernă a dezvoltării ţărilor europene. Pe undeva mă şi surprinde că în puţine locuri este amintită participarea atât de semnificativă a acestor evrei-creştini catolici-evrei în navigaţie, comerţ, viaţa socială, desfăşurată probabil în ascuns nu odată. Dacă vorbi, după cum de fapt ai vrut să subliniezi, despre identitate, problematica aceasta a identităţii evreilor ar putea fi dezvoltată pe atâtea canale, chiar şi noi, cei care ne-am născut în România, am crescut – unii dintre noi cu simbolistica religioasă şi culturală evreiască – dar pe departe nu toţi: -), după care am plecat în cele câteva zări: -) am plutit, sau încă plutim într-o identitate confuză. Singură şi majoră diferenţă este că noi, evreii născuţi în România am făcut o alegere, în timp ce maranii Evului Mediu au făcut-o siliţi de împrejurări şi de urme de ura religioasă. Îmi vine în minte o lucrare scrisă de Sanda Golopenţia, numită Cartea Plecării. În ultimul eseu al cărţii scrie Sanda: “propun să distingem între exil voluntar şi emigrare pe de o parte şi exil impus şi deportare pe de alta. În primul caz, decizia de a pleca şi răspunderea pentru ea îi aparţine celui care pleacă, în al doilea celor care îl alungă”.
    Desigur că, deşi am putea să ne gândim că aparent aparţineam odată primei categorii, iar maranii celei de-a doua, situaţia este cu mult mai complexă în ultimele decenii şi nu pare a se simplifica după cum o arată prezentul. Cel puţin, acum nu mai este vorba de evrei. Oare?

    • Veronica Rozenberg commented on October 6, 2022 Reply

      O MICA RECTIFICARE,
      Mentiunea facuta se referea la comunitatile din Balcani si Grecia, am schimbat ordinea frazelor, fara a sterge

      “, s-ar mai adăuga comunităţile acelea menţionate de mine mai sus”

      • Eva Grosz commented on October 7, 2022 Reply

        Da, Veronica, mi-am dat seama de intenția ta cu celelalte centre. Ele sunt menționate îmtr-un alt capitol din carte denumit ” The second Benjamin’s travel ” ,în care e vorba de un tânăr marrano din Amsterdam pe nume Benjamin care cere bunicului său bogat să-l trimită în lume pentru a ajunge în locurile de dispresie a maranosurilor. Așa se întâmplă. Tînărul călătorește și ajunge în diverse locuri în lume. Aflăm despre călătoria lui din scrisorile scrise bunicului. Una din scrisori începe așa : “Here Thessalonica in Greece ,under the Great Turk….Thessalonica, must be the greatest Jewish city of the world…” Cartea are o documentație atât de vastă, încât eu m-am limitat la câteva exemple. Mulțumesc pentru contribuție ! Eva

    • Eva Grosz commented on October 7, 2022 Reply

      Din laudele primite de tine una este autentică : interesul meu pentru tema identității.
      Ghicește de ce ?
      Pentrucă mi s-a spus că sunt evreică …nu pe un ton de laudă, [asta mi s-a întîmplat când o fetiță, colegă la școală mi-a spus că “voi evreii aveți mult aur în podul casei”….una, că pod aveam, dar aur-nu , doi, m-am dus acasă să întreb dacă sunt evreică și dacă am aur în pod.] .Având un tată medic ,cu gândire universală științifică ,aproape proletar în comportament, care se denumea evreu-ungur nereligios ,inclusiv părinții lui născuți în sec. al 19-lea erau la fel, pe de altă parte o mamă din familie super tradițională, crescută după toate obiceiurile iudaice , noi , eu și sora mea geamănă, care din păcate a murit acum patru ani am fost crescuți ca niște creații care nu știau de cine aparțin. Universal pentru mine înseamnă TOTUL și NIMIC. Situația asta pe mine m-a tulburat întotdeauna ,chiar m-a supărat și am vrut să aflu DE CE ?
      Citind câteva cărți mai ales ale lui Yirmiahu Yovel, care se ocupă intens cu problema identității evreiești mi-am dat seama că și părinții mei au fost parte din cursul istoriei. Este tulburătoare scindarea identității ,pentrucă ,cel puțin pentru mine, incertitudinea existenței devine și mai accentuată. Nu știi de cine aparții, nu știi cine ești. S-ar mai putea spune multe… și alți evrei au trecut prin acest fenomen.
      Nu. Nu toții. Și eu îi invidiam.
      Mulțumesc pentru interesanta comentare pe care mi-ai dedicat-o.

  • Andrea Ghiţă commented on October 6, 2022 Reply

    Mulţumesc pentru acest articol care transcende o simplă cronică de carte, prezentând istoria maranilor şi pe înţelesul cititorului profan şi grăbit.

    • Eva Grosz commented on October 6, 2022 Reply

      Mulțumesc Andrea.

  • Anca Laslo commented on October 6, 2022 Reply

    Multe informații interesante, frumos prezentate în acest articol din care învăț multe și pentru care vă mulțumesc!

    • Eva Grosz commented on October 6, 2022 Reply

      Mulțumesc Anca !

  • Tiberiu ezri commented on October 6, 2022 Reply

    Articol frumos scris si interesant despre crestinii/ evreii noi. Recent, sotia mea a vizitat sinagoga reinnoita din Livorno. Mentionez ca actual e te, o buna parte din evreii livornezi sunt de origine din Libya.

    • Tiberiu ezri commented on October 6, 2022 Reply

      Actualmente

      • Eva Grosz commented on October 6, 2022 Reply

        Interesant faptul că mulți evrei livornezi sunt din Lybia. Mulțumesc pentru comentariu.

  • Eva Grosz commented on October 6, 2022 Reply

    Mulțumesc Havei Oren pentru ajutorul substanțial pe care l-a dat, formei și conținutului acestui subiect.
    De fapt autorii sunt Hava și Eva

  • Hava Oren commented on October 6, 2022 Reply

    Un subiect deosebit de interesant și pe care îl cunoșteam doar parțial. Despre comunitatea evreiască din Amsterdam mai știam câte ceva, am văzut și sonagoga – extraordinară! – dar despre Italia nu știam mai nimic.
    Și mai in teresant decât datele istorice mi s-a părut însă aspectul psihologic, ce însemna să fii „nou”. Despre problemele creștinilor noi s-a vorbit mult, dar nici situația evreilor noi nu era simplă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *