George Roth: O VIEŢUIRE cu DRACULA

Când am început să caut job de programator în Los Angeles am realizat că accentul meu este un avantaj. Când  le spuneam că sunt din România am învățat să adaug și Transilvania, ceea ce aducea o mare doză de exotic la originea mea și deschidea o discuție interesantă. Urma desigur: Aha, de acolo era Dracula și sunt vampiri !!!

Mi-am adus aminte de o carte a lui Radu Cosașu, pe care am citit-o de mult; se numea “O Viețuire cu Stan și Bran”. Era autobiografia lui Radu Cosașu prin prisma filmelor pe care le-a văzut. În anii 80 când am citit-o , mi-a plăcut grozav din cauza pasiunii pentru filme combinată cu pasiunea pentru cărțile lui Cosașu, pasiune  care mi-a fost insuflată de Pi Mușlea,  mentorul cultural pentru foarte mulți clujeni din lumea Centrului Teritorial de Calcul și nu numai.  De la venirea mea în America în 1991, viața mea de aici s-a intersectat de multe ori cu mitul Dracula. Când am început să caut job de programator în Los Angeles am realizat că accentul meu este un avantaj,  spre deosebire de poveștile pe care le-am auzit despre Europa. Aici dacă ai accent,  prima întrebare este de unde ești. Am învățat că de cele mai multe ori le răspundeam că nu sunt rus, și îi lăsam să ghicească. Nu prea ghiceau, dar când  le spuneam că sunt din România am învățat să adaug și Transilvania, ceea ce aducea o mare doză de exotic la originea mea și deschidea o discuție interesantă. Urma desigur: Aha, de acolo era Dracula și sunt vampiri !!! Aici eu  obișnuiam să le demonstrez cât sunt de bun la istorie și le povesteam de Vlad Țepeș, inspirația scriitorului care a combinat legendele despre el cu mituri din vestul Europei legate de reîntoarcerea din morți și vampiri. 

Unul din primele joburi pe care le-am avut a fost într-o benzinărie în la La Habra, orășel din zona Los Angeles. Aici odată un tip care cumpăra benzină m-a întrebat : Where is your accent from ? (de unde vine accentul tău). I-am răspuns că sunt din Transilvania și atunci el mi-a spus: This is a pretty funny accent for Pennsylvania ! (adică este un accent destul de ciudat pentru Pennsylvania). Și așa a continuat cu invocarea vampirilor, a lui Dracula. 

Negăsind un job de programator în Los Angeles, am plecat în Arizona, unde am obținut primul meu job de programator la American Express. Aici sigur colegii au aflat repede că sunt din Transilvania,  regiunea României. Și prima glumă care mi s-a făcut pe tema asta a fost într-o dimineață când șeful meu vine la mine și îmi spune: “Ai mâncat micul dejun ? dacă nu, uite a venit mașina cu micul dejun și poți să mergi dacă vrei. Uită-te în curte. “ M-am uitat pe geam și am pufnit în râs. Era caravana mobilă de colectat sânge de la donatori.

După aceea m-am mutat în San Francisco și am început să călătoresc mult în SUA și în Europa. Peste tot am devenit un personaj exotic pentru partenerii de afaceri, în primul rând pentru că eram din țara lui Dracula unde sunt vampiri ! La fel ca și mine, Guvernele României de după revoluție au încercat să construiască un brand al României pe acest motiv. Este un așa numit “cheap shot”, adică o folosire vulgară a branding-ului care nu necesită prea multă gândire. Alături de Dracula mai figura Nadia Comăneci, Ilie Năstase, Ion Țiriac, Nicolae Ceaușescu și acele teribile imagini ale orfanilor bolnavi de SIDA care au fost difuzate în mod repetitiv pe posturile de televiziune americane. Guvernele României  erau total nepregătite pentru orice PR, eforturile unor ambasadori erau să contracareze aceste percepții negative generate de imaginile cu copii nenorociți din orfelinate. Dar Guvernele Românie cheltuiau enorm cu campanii de branding total aiurea folosind  imaginea lui Dracula ca să atragă turiști. Totul a culminat cu încercarea construirii unui “Dracula Land” lângă Sighișoara care, din fericire, nu s-a materializat .

Acum vreo 6 ani, Anthony Bourdain, ironicul şi aventurierul expert în arta culinara a făcut un episod despre România, în care a primit și finanțare de la guvernul României. Episodul a fost foarte distractiv dacă nu erai din Romania. Cred că cel mai hilar și trist moment al episodului a fost petrecerea de la Castelul Bran pentru niște bieți turiști americani veniți să experimenteze niște momente tari în țara lui Dracula,  la un preț super ieftin care asistau la un show vulgar cu apariția unui sinistru personificator al lui Dracula.  

Și săptămâna trecută am avut această revelație a adevăratului branding care cred că va trebui să se întâmple.  Sunt membru într-o organizație care se numește VC Roundtable . Organizația se întâlnește o dată pe lună în Palo Alto, California, localitatea unde are sediul Universitatea Stanford și unde s-au născut multe companii celebre începând cu Hewlett Packard și continuând cu Google, Facebook, etc. Când am ajuns la întâlnire (pe celebrul Page Mill Road, strada unde s-a născut compania Hewlett Packard), organizatoarea îmi spune că are ceva pentru mine. Numele ei este Gloria Gunther și este foarte cunoscută în ecosistemul antreprenorial de aici. Gloria îmi spune “uite ce am citit” și îmi dă copia unui articol. “Dacă îi cunoști, ar fi grozav să îi inviți aici la o prezentare” îmi spune Gloria. Intrigat citesc articolul care spune că o echipa de cercetători din România are rezultate extrem de pozitive în proiectul lor de a crea sângele artificial http://www.romania-insider.com/romanian-scientists-create-promising-artificial-blood/108851/

Ce era și mai interesant era că acești savanți sunt de Universitatea Babeș Bolyai din Cluj, unde am studiat și eu alături de foarte mulți prieteni de-ai mei. Și mi-am spus: uite, în viețuirea ta cu Dracula, în sfârșit se pare că brandingul României se clarifică, în loc de Dracula Vampirul, avem niște contra vampiri sustenabili în Transilvania  care au creat sângele artificial, așa că de acum încolo vampirii vor putea să se focuseze pe partea lor romantică și nu va trebui să sugă sângele nici unui muritor pentru că acest sânge se va găsi la sticlă !

L-am rugat pe fiul meu care locuiește la Cluj să îmi corecteze articolul şi mi-a adăugat comentariul pe care am decis sa îl includ: “Cunoşti serialul True blood, a cărui premiză e exact asta? Ca vampirii au ieșit în public pentru că s-a inventat sângele artificial, şi atunci nu mai trebuie să atace oamenii?” Este un serial nou făcut de HBO pe care eu nu îl urmăresc.

 Lăsând gluma la o parte, mi-am adus aminte de întâlnirea de anul trecut de la Stanford cu o delegaţie de cercetători din România . Erau oameni extraordinar de competenți şi pasionați care ne-au spus de situația extrem de precară a cercetării române, de la Revoluție încoace.  Într-o țară în care cei mai mari vampiri sunt guvernanții care au supt resursele cercetării științifice, un grup de profesori de la UBB conduși de profesorul Radu Silaghi Dumitrescu au reușit să realizeze ceea ce nu s-a realizat de exemplu la Universitatea din Stanford, universitate care are un fond anual de cercetare de peste 1.5 miliarde de dolari !!! Nu am greșit, miliarde ! Deci iată că brandingul României trebuie să fie educația, cercetarea științifică, cultura , natura și oamenii, nu personaje create artificial precum acest Dracula, personaje create din îmbinarea unor legende din alte țări cu personaje istorice. Sper ca acesta să fie momentul crucial în care guvernanții vor realiza că cercetarea științifică este esențială pentru brandingul României și că în loc să cheltuiască banii cu campanii de popularizare în care insistă pe imaginea lui Dracula, îi vor populariza pe acești cercetători incredibili care impresionează lumea !

Și așa sper că viețuirea mea cu Dracula să ia o altă turnură, iar când cineva mă va întreba de unde este accentul meu o să îi spun că este din țara unde s-a inventat sângele artificial !

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *