Un spectacol fantastic cu opera Carmen

În acest iulie torid, Orchestra Simfonică Haifa, sub bagheta dirijorului  Xu Zhong, sosit la pupitrul Auditoriumului Rappaport de pe Carmel din îndepărtatul Shanghai, a realizat, unul din cele mai fantastice spectacole pe care le-am vizionat până în prezent…

Toivi dirijor japonez

Dirijorul Xu Zhang

Aprecierea , poate subiectivă, profesional neavând contigente cu critica muzicală, are la bază comparaţia cu multiple spectacole ale genului admirate în trecut la Moscova (cu trupa de la Balshoi), Poznan,  Bucureşti şi în ultimii ani la Haifa şi  NIS Tel Aviv…Adaug la comparaţie şi spectacolele, mai puţin clasice, vizionate pe canalele de televiziune.

Muzica lui Bizet, ariile nemuritoare, duetele dramatice şi melodiile Coridei plac oricui. Voci excepţionale au fost. Tenorul american Hugh Smith în rolul militarului Don José a stârnit ovaţiile publicului.  De asemenea şi ceilalţi interpreţi au fost îndelung aplaudaţi: Iudit Zamir în Carmen, Olga Senderskaya în Mihaela, Anastasia Kievan în Frasquita s.a.m.d.

Spectacolul respectiv a fost însă categoric de excepţie, datorită a patru elemente esenţiale:  regia lui Dani Ehrlich asistat de Netta Huebscher, costumele Shirei Weiss, corul Bat-Shir condus de Tali Waisman şi nu în ultimul rând arta coreografei şi dansatoarei Michal Bratt și trupa ei de flamenco Pasito Ensemble.

Toivi Dani Ehrlich

regizorul Dani Ehrlich

Regia a modificat corul Bat-Shir dintr-o grupă statică îmbrăcată uniform in galben, într-o aglomeraţie de tinere fete (17 +/-) şi fetiţe (10+/-) , îmbrăcate în fustiţe mini şi bluze multicolore, fardate expresiv, care se deplasau permanent pe toată scena dansând şi mimând cu talent situaţiile dramatice sau comice ale scenariului…

Succesiv, costumele de clovn ale unor interpreţi ca José, coafurile extravagante ale divelor, formaţia Pasito cu pălării  populare andaluze şi diverşi acrobaţi completau diversitatea spectacoluluil de opera (definit de tragismul libretului lui  Ludovic Halévy după Prosper Merimee), cu elemente de musical şi balet, într-o beţie ametitoare de mişcări şi culori…

Subtitlurire în “ivrit cala”  ale lui Israel Ouvral au completat franceza uneori  mai puţin inteligibilă a interpreţilor…

În rezumat, alături de spectatorii din sala arhiplină a Auditoriului Haifa, am avut privilejul sa vizionez un  spectacol, cu totul ieşit din comun…

Theodor Toivi

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

One Comment

  • Plugaru Valer commented on August 4, 2016 Reply

    Expunerea m-a transpus, imaginativ,in ceeace am inteles o viziune modernista si bine prezentat si reprezentata a a creatiei lui Bizet. Sumt permanent nevoia de arta sim schimb de idei. Aici le-am primit , iar pretextul Carmenj, este si va ramane pentru multi un moptiv de de aprecierev a conversatiei, fie ea si sub aceasta forma de comunicare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *