Vedem seriale, învățăm să ne îmbrăcăm

Ultima dată când am observat influenţa exercitată de stilul unui personaj sau a unui serial TV în modă a fost pe vremea când urmăream Mad Men. Fustele ample şi cardiganele scurte purtate de Betty Draper erau masiv copiate – de branduri, în pictoriale, în moda străzii, în social media.  Ceva mai de curând am observat un fenomen similar când am bifat pe Netflix Forbrydelsen (The Killing), un serial polițist danez: garderoba Sarei Lund, personajul principal, părea să fie inspirația pentru toate tricotajele colecțiilor din iarna trecută.

Iar cel mai recent… Well, e suficient sa va spun „Killing Eve” şi o vizualizați, la fel ca mine, pe Villanelle plutind pe străzile Parisului, într-o spumoasă rochie roz din tulle. Nu-i așa? O rochie creată de Molly Goddard, parte a colecției ei pentru primăvara 2017.  Jack, aceasta e denumirea rochiei, nici măcar nu fusese pusă în vânzare la momentul lansării serialului; era păstrată în arhive. Şi uite așa, graţie unui episod, creatoarea britanică a fost propulsată în atenția unei audienţe globale. Ulterior, Net-a-Porter a pus în vânzare o variantă actualizată a rochiei roz (care a devenit best-seller-ul colectiei lui Goddard pentru toamna 2019), iar Lyst, platforma specializată în fashion search, raporta la final de mai 2019 (la încheierea sezonului 2) o creștere cu 1,060% căutărilor online legate de garderoba personajului Villanelle.

Pe lângă creația roz semnată de Molly Goddard (asortată cu ghete Balenciaga), Villanelle are o garderobă doldora de costume imprimate Dries van Noten, piese couture neo-gotice Alexander McQueen, jachete bomber brodate Jason Wu şi Miu Miu, rochii învolănate Rosie Assoulin, bluze Chloé şi Isabel Marant, topuri Lanvin şi JW Anderson, rochii şi trench-uri Burberry, sacouri şi pantaloni Erdem, papuci Aquazzura şi pijamale şi halate din mătase Olivia von Halle, al cărei chimono imprimat cu tigri a apărut tot în sezonul 2 al serialului.  Într-un interviu pentru Vogue UK, von Halle chiar menționa o creștere considerabilă a traficului şi comenzilor pe siteul propriu şi, deși chimono-ul din film era sold-out, căutările online au reînceput imediat după difuzarea primului episod din sezonul 2.

„Fleabag”, serialul britanic cu succes nebun la finalul anului trecut (copleșitor numărul de premii: un Bafta, 2 Globuri de Aur, 3 Critics Choices, 6 Emmy’s, un NME samd), este un alt trend-setter. Personajul interpretat de Phoebe Waller-Bridge (care, btw, este şi creatoarea serialului Killing Eve, şi autoarea/ regizoarea/producătoarea/ actriţa principală din Fleabag) poartă în primul episod al sezonului 2 o salopetă neagră de la Topshop. Costa 38 lire sterline. A fost sold-out la câteva ore de la difuzarea episodului.

Am pe listă alte câteva seriale care au reaprins trenduri sau sentimente de nostalgie stilistica.

„Friends”, al cărui ultim episod a fost difuzat în 2004 şi care e disponibil pe Netflix, e un alt puternic influencer. Google afișează 285 milioane de rezultate la o căutare pentru „Rachel Green style”, rezultate care includ articole publicate în ultimele luni despre stilul vestimentar al personajului. Ralph Lauren a lansat o întreagă colecție Friends în septembrie anul trecut, în semn de omagiu la cea de-a 25-a aniversare a serialului. H&M are încă la vânzare tricouri cu fotografiile de grup ale actorilor. Balenciaga pare să-şi fi inspirat haina Oversized Layered Parka dintr-una din tinutele lui Joey.

Ce să mai spun de „Stranger Things”, un alt serial-cult? Mai toate personajele poartă cămăși cadrilate, ținute oversized, accesorii masive. Vestimentația reflectă narativul fiecărui personaj şi o face cu succes. Eleven, interpretata de Millie Bobby Brown, înlocuiește cămășile masculine pe care le poartă în primele 2 sezoane cu rochii strident imprimate, elastice de par creponate şi curele. Se maturizează, îşi descoperă identitatea, iar hainele încep să reflecte acest proces – un sentiment pe care, de altfel, l-am simțit cu toții la un anume moment. Atât de puternică e influenţa acestui serial încât Nicolas Ghesquiere, directorul de creație de la Louis Vuitton, a produs un tricou Stranger Things pentru colecția din primăvară 2018.

Un al serial fantasy este „Materiile Intunecate” (îl găsiți pe HBO Go – şi este mult mai bun decât filmul, cu Nicole Kidman), în care formidabila Mrs. Coulter este jucată de delicioasa Ruth Wilson. Costumația ei, aleasă de talentata Caroline McCall (anterior costume designer pentru Downton Abbey şi cu asta am spus multe!) reproduce minunat spiritul vechiului Hollywood – rochii languroase din mătase, taioare impecabil croite, haine din catifea -, stil similar colectiilor Burberry şi Longchamp din toamna 2019 (ambele permeate de un mood rezervat, pudic, lady-like şi infuzate de glamour vintage). Mrs. Coulter, la fel ca Villanelle, Fleabag şi Eleven, este dură, stăpână pe sine, glacială, semeață, pe alocuri la limita insolenţei, calități exprimate de hainele pe care le poartă.

În sfârșit, personajul Shiv Roy din „Succession” a devenit un alt nou reper stilistic. Michelle Matland, costumiera serialului, spunea într-un interviu pentru New Yorker că piesele tailored, ireproșabile, „la dungă”, pentru care Shiv a devenit faimoasa sunt „armura” ei – armura construită cu ajutorul The Row, Stella McCartney, MaxMara şi Armani. Dacă urmăriți aparițiile lui Shiv, veți observa ca ținutele alese transmit o autoritate discretă, deloc ostentativă sau agresivă. Hainele personajului denotă o cunoaștere a propriului stil şi a universului modei, dar fără a fi stridente.

Sa fie oare acesta viitorul industriei modei?

Se repetă oare istoria anilor ’30, când filmele de la Hollywood lansau mode, femeile devorau revistele cu tipare, iar o rochie ce o reproducea pe cea purtată de o actrița de film se vindea în zeci de mii de bucăți în câteva minute?

Înclin să dau un răspuns afirmativ.

Stiliștii şi costumierii deja colaborează cu designeri şi case de modă, mai ales când filmul sau serialul se desfășoară într-o perioadă apropiată temporal. Cu timpul, accesul permanent al audienţei la diferite platforme de streaming poate deveni pentru designeri o opțiune valoroasă a expunerii noilor colecții, iar pentru noi – un nou canal de shopping (aplicațiile cu abonament au deja informațiile noastre bancare, filmul rulează de fapt de pe telefon, prevăd aparitia unui „pin” pe câte o ţinută, pe câte o secvență şi posibilitatea de a lansa o comandă online simultan cu urmărirea episodului sau filmului).

Faptul că întregul mapamond se topește la gândul rochiei roz a lui Villanelle şi o comandă până e sold-out nu înseamnă că toate ne dorim să devenim aceste personaje sau să le trăim viețile. La urma urmei, Villanele e o asasină psihopată, Shiv e ipocrită şi lipsită de integritate, Mrs. Coulter e the mother of all evils. Se pare că doar vrem să ne îmbrăcăm ca aceste femei. Ne fascinează puterea pe care o degajă, ne dorim unele dintre atributele lor pozitive, aspirăm la intensitatea personalității şi prezenţei lor.

Irina Markovits

(preluare de pe blogul autoarei https://www.stylediary.ro/wordpress)

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

One Comment

  • Andrea Ghiţă commented on May 2, 2020 Reply

    Mult adevăr în acest articol al Irinei Markovits! Avem pornirea de a denigra “serialele” deşi se dovedeşte că avem de învăţat şi din ele.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *