Semmering omagiază memoria lui Theodor Herzl

Vă veți întreba de ce Semmering, regiunea Alpilor vienezi aflată la 90 km sud de Viena, a fost aleasă pentru omagierea personalității lui Theodor Herzl. În urmă cu 120 de ani, în 3 iulie 1904, în regiunea Semmering, în sanatoriul din Edlach an der Rax, se stingea din viață, la numai 44 ani, cel care scria în jurnalul său, în ultimele săptămâni de suferință: “Es gibt Ideen denen man nicht entrinnen kann” (Există idei de care nu poți scăpa), sintetizând astfel întreaga sa viață.

Localitatea Semmering, inexistentă până în 1854, când Carl von Ghega a construit calea ferată și gara de la cea mai mare altitudine din Europa, a cunoscut o dezvoltare uimitoare, devenind la sfârșitul secolului al XIX-lea cel mai monden loc de vacanță din Europa. Legea din 1870 care permitea populației evreiești să dețină terenuri a fost premisa dezvoltării regiunii Semmering, de fapt o trecătoare pustie, cu văi adânci și munți înzăpeziți. Peisajul sălbatic devine, la răspântia dintre secolele, o scenă magică pentru proiectele protagoniștilor societăților creștine și evreiești vieneze care au creat în jurul anului 1900 un trademark: Viena ca epicentru a Modernismului european. Astfel, pornind de la zero – aici nu exista nici biserică, nici preot, cimitir sau berărie – apărea o colonie de vile impozante și un nou Corso, în jurul hotelului Südbahn și a gării, purtând amprenta și stilul arhitecților care construiseră palatele de pe celebra Ringstraße din Viena.

Zilele trecute, la Austrian Cultural Forum din New York a avut loc conferința Vienna 1900. Birth of a Visionary Movement și prezentarea cărții istoricului și jurnalistul Richard Cockett Vienna. How the City of Ideas Created the Modern World. Un capitol special al cărții este dedicat conflictului dintre modernism, o societate deschisă și tradiționalismul german cu antisemitismul din acea perioadă.

Pentru Theodor Herzl, Semmering era locul de refugiu după obositoarele călătorii în Europa și Orientul Apropiat, el fiind un oaspete nelipsit de la petrecerile din vile și clientul fidel al hotelului Südbahn, alături de marile personalități vieneze ale vremii: Arthur Schnitzler, Stefan Zweig, Ludwig Wittgenstein, Gustav Mahler, Adolf Loos, Arnold Schönberg, Sigmund Freund. Herzl era profund legat sentimental de aceste locuri, aici a luat-o de soție pe Julie Naschauer, într-un peisaj mirific, în Villa Rudolf din Reichenau an der Rax, fosta rezidență de vară a împărătesei Elisabeta a Austriei. 

În vara acestui an, activitatea culturală din hotelul Südbahn, acolo unde timpul a rămas pe loc, reface toată atmosfera fin de siècle prin evenimente care aduc în prim plan personalități ale modernismului vienez: Bertha Zuckerkandl, Alma Mahler, Stefan Zweig și Theodor Herzl.

În 20 iulie au avut loc trei manifestări culturale care îl omagiau pe Theodor Herzl.

Hotelul Südbahn

Prima a fost un tur cu o profesoară de istorie în hotelul Südbahn. Ansamblul arhitectural are tencuiala coșcovită, pereții dărâmați și balcoanele de lemn putrezit, dar acum se află în conservare. Ca orice oaspete al hotelului, am intrat pe la recepție. Pe mozaicul de marmură măcinat de intemperii mai erau doar câteva piese de mobiliar stinghere. Câteva camere cu iz pregnant de mucegai mai păstrează mobilierul original cu intarsii de sidef. Vizita în hotel ne-a transpus în atmosfera vechii sale glorii, martorii vremurilor trecute fiind doar candelabrele somptuoase din sala de bal de la parter. Cum puteau să se cunoască mai bine familiile din elita societății europene la sfârșitul secolului al XIX-lea? O vacanță în cea mai modernă stațiune montană, unde totul era la cea mai mare “înălțime”, la propriu și la figurat: gara, hotelul Südbahn, terenul de golf și cursele automobilistice sau concursurile de schi și bob.

Sala de bal

Aici se încheiau afaceri, se plănuiau căsătorii, se negociau gajuri pentru scriitori sau actori, se trăiau flirturi și amoruri nebune. În barul englezesc al hotelului, Ferdinand Bloch Bauer a negociat cu Gustav Klimt prețul pentru un tablou al frumoasei sale soții, Adele. Doamnele puteau face o “baie de soare” pe pajiștea din jurul hotelului, la umbra pinilor și molizilor, transformată într-o plajă de vis cu 15 tone de nisip adus cu trenul de la Triest. Vara, renumitele întâlniri ale politicienilor, filosofilor, artiștilor din saloanele vieneze se mutau în decorul spectaculos de pe terasele hotelului. Aerul de munte, rece și pur, combinat cu o șampanie fină, erau considerate cele mai bune remedii pentru tuse sau refacerea vocii după bârfit. Și, venind vorba de bârfă, ghidul nostru ne-a amintit de prezența unei IT-Girl a acelor vremuri Alma Schindler, un oaspete așteptat în hotel, alături de Gustav Mahler, apoi de Walter Gropius, Oskar Kokoschka și Franz Werfel. Frumusețea și gloria acestui loc s-au stins după 1938, când Hermann Göring și-a stabilit reședința de vară la Semmering, în hotelul Panhans.

Sala Waldhof

Următoarele etape ale comemorării au avut loc în Waldhofsaal, cu tapete de mătase decolorate, cândva vișinii. Prin geamurile uriașe se deschidea o priveliște de neuitat. Eram la înălțimea vârfurilor brazilor. Ceața se ridica dincolo de verdele copacilor și în albastrul cerului și în depărtare, norii treceau firesc spre piscurile munților. Acest fenomen meteorologic obișnuit la Semmering în jurul prânzului a fost perfect speculat de organizatoarea comemorării, care și-a început prezentarea cu un fragment din jurnalul lui Stefan Zweig despre moartea lui Theodor Herzl. Tumultul zecilor de mii de evrei sosiți din toată Europa la înmormântare a blocat străzile și gările din Viena. 

Biografia lui Theodor Herzl este cunoscută, nu are rost să înșir date și evenimente. Aș dori să descriu atmosfera care a fost creată de Daniela Spera, jurnalistă, scriitoare și fosta directoare a muzeului evreiesc din Viena, care și-a structurat prezentarea pe fragmente alese din jurnalul lui Theodor Herzl, citite de actorul israelian Itay Tiran. Astfel, publicul a trăit momente din istoria Vienei, având mereu posibilitatea comparației trecut-prezent. Perspectiva studentului Facultății de drept de la Universitatea din Viena confruntat cu antisemitismul grupărilor studențești Burschenschaften a continuat cu ideile tânărului jurnalist de la Neue Freie Presse. Herzl a fost contemporan cu Karl Lueger, primarul care a condus Viena cu declarația notorie: “Wer a Jud ist, das bestimm i!” (Jidan e cine spun eu!), folosită ori de câte ori avea nevoie de ajutor financiar pentru proiectele orașului. În jurnal său, Herzl este îngrijorat de amploarea antisemitismului, când populația înfierbântată de bucurie striga la alegerea lui Lueger: “Er ist unser Führer!” Adevăratul Führer avea să vină 40 de ani mai târziu, pe bulevardul care pe atunci purta numele lui Karl Lueger. Ultima supraviețuitoare dintre copiii familiei Herzl, Margarete, mezina, a fost deportată în 1943 și a decedat la Theresienstadt, iar fiul ei s-a sinucis la auzul veștii deportării părinților. Viena mai păstrează statuia lui Karl Lueger – pe soclul ei este înscris cu vopsea roșie Schande (rușine); pe casa unde a locuit Theodor Herzl există doar o placă comemorativă.

Experiența lui Theodor Herzl cu antisemitismul european a continuat la Paris, unde timp de trei ani, când a avut loc procesul Dreyfuss, a fost corespondent pentru ziarul Neue Freie Presse. Apariția lucrării Der Judenstaat. Versuch einer modernen Lösung der Judenfrage (1896) a fost considerată un punct de cotitură: Herzl a trecut de la activitatea jurnalistică la cea politică: “Wenn es den Juden unmöglich gemacht wird; sich innerhalb anderer Nationen zu verwirklichen, so müssen sie die Errichtung eines eigenen Nationalstaates anstreben, um gleich unter Gleichen zu sein.” (Dacă evreilor nu li se permite să se realizeze în cadrul altor națiuni, ei trebuie să se străduiască să-și întemeieze propriul stat național, unde toți să fie egali.)

Tânărul aflat în căutarea unor soluții utopice pentru rezolvarea antisemitismului s-a transformat într-un un om politic remarcabil pe scena internațională. Sionismul politic al lui Herzl a fost prezentat prin fragmentele din jurnalul său ca un proiect real, cu potențial să deschidă drumuri noi pentru cei ce îi vor duce mai departe planurile. Ideile lui Herzl pentru recrearea unui stat al poporului evreu în Palestina erau ca un șantier în lucru, cu toate detaliile care puteau prinde viață în orice moment. Numeroasele sale călătorii la Ierusalim, extrem de bine documentate cu fotografii inedite în prezentarea Danielei Spera, ne-au transpus din răcoarea brazilor în arșița pământurilor aride. Din colecția de fotografii și scrisori ale familie Brauer au fost prezentate impresiile lăsate de un evreu vizionar din Europa localnicilor din Ierusalim. Bărbatul din Ierusalim care l-a însoțit pe Herzl în aceste călătorii istovitoare avea să devină mai târziu socrul renumitului pictor vienez lui Arik Brauer (1929-2021).

Wenn ihr wollt, ist es kein Märchen!“ (Dacă vreți, nu este un basm) scria Theodor Herzl în jurnalul său. În 14 mai 1948, un alt tumult a cuprins Viena și cimitirul din Döbling, când toată ziua s-a cântat și s-a dansat la mormântul familiei Herzl.

A treia parte a fost un spectacol muzical. Ethel Merhaut, acompaniată la pian, clarinet, contrabas și saxofon, a creat un pod muzical peste timp și peste continente, cu jazz, swing și chanson, în idiș și germană. De la șlagărele în idiș Oy mame și Tif vi di Nakht din teatrele din 2nd Avenue din New York (singurele din lume unde era permisă interpretarea în idiș), Ethel a trecut la muzica “anilor nebuni” 1920-1930 din teatrele și barurile din Berlin și Viena. Era vremea hit-urilor Benjamin, ich hab nichts anzuziehn sau In der Bar zum Krokodil, a compozitorilor și textierilor Abraham Ellstein, Joseph Rumshinsky, Henry Love, Paul Abraham, Fritz Löhner Beda…. 

Vă doresc o vară liniștită și, dacă aveți timp, faceți o plimbare virtuală în Semmering și pe site-urile citate, poate chiar și o plimbare reală pe Corso, un muzeu în aer liber.

Simona Fuchs

Surse 

https://magazin.niederoesterreich.at/de/geschichten/eine-frau-ein-hotel-eine-geschichte

The Magic Mountain of Viennas Fin de Siècle, Yvonne Oswald, 2014

Stammgäste, Jüdinnen und Juden am Semmering, Daniela Spera, 2024

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

7 Comments

  • Marica Lewin commented on July 30, 2024 Reply

    Felicitări pentru un articol atit de dens si concentrat, incît un alt autor ar fi prezentat conținutul intr-un serial cu cel puțin 3-4 episoade.
    Intr-o perioada foarte grea pentru Israel si evrei, imi puneam zilele trecute intrebarea daca sionismul trebuia sa conduca la existența Statului Israel, sau era suficient “un cåmin evreiesc”, o emanație de spiritualitate.
    Si mi-ați raspuns dvs, povestind despre comemorarea lui Herzl in 2024 in locul unde marele vizionar si-a terminat existența terestra. Ați marcat atmosfera de efervescenta intelectuala si artistica la cumpana dintre secole, pe meleaguri vieneze. Apar mari creatori in domenii culturale diverse dar si in finanțe, intîlniri providentiale intr-o ambianța de Fin de siècle, mult gust, arta, dar și opulența fara limita.
    Ca numitor comun, atît dvs cît și eu admirăm activitatea lui Theodor Herzl si apreciem pe scriitorii si artiștii plastici austrieci de la sfirșitul sec XIX pīna la inceputul WW2.
    Viata din renumita statiune de odihna austriaca unde se intilnesc mari somitati evrei si germani, stiind ce a urmat, imi amintește de “Gradinile Finzi-Contini de Giorgio Badani, roman analizat cu atîta finete de d-na dr Bercovici in Revista Baabel.

    • Simona Fuchs commented on August 2, 2024 Reply

      Cit de rafinat este prezentata o lume trecuta in “Grădinile Finzi Contini” și ce frumoși sunt actorii din film! Din nefericire pentru generația tânără, limitată cultural de programele scolare minimalizate, arta este greu de înțeles și a devenit un obiect de lux.

  • Eva Grosz commented on July 25, 2024 Reply

    Articol foarte interesant, scris coerent și cu detalii interesante din lumea artei, a muzicii filosofiei-Wittgenstein și a legăturilor de dragoste între oameni a căror nume a rămas în istorie.
    Păcat că nu ai avut o poză cu aceste personalități care se întâlneau în peisajul fermecător al Semmeringului. Stefan Zweig a fost în tinerețe sionist, dar s-a îndepărtat repede de această mișcare. El spunea că evreii au atâtea păreri ,precum diversitatea lor și nu se vor înțelege între ei chiar având o țară. Cam așa s-a întâmplat să fie. Felicitări Simona! Mi-a plăcut mult!

    • Simona Fuchs commented on July 29, 2024 Reply

      Multumesc pentru felicitări. Din păcate, fotografiile găsite sunt marcate de timp și nerestaurate.

  • Veronica Rozenberg commented on July 25, 2024 Reply

    Ma gandesc Andrea, daca ai dreptate, ceea ce este demonizat este Israelul, cei care o fac, ma intreb daca au auzit macar de sionism🤔

  • Andrea Ghiţă commented on July 25, 2024 Reply

    Un articol compelx şi foarte interesant din care am aflat multe, inclusiv faptul îmbucurător că într-o vreme când sionismul e demonizat de mii de demonstranţi, în Austria se omagiază memoria unuia dintre părinţii sionismului.

    • Simona Fuchs commented on July 29, 2024 Reply

      Aveți dreptate, atât timp cât programele școlare s-au subțiat, nu se mai învață istorie și literatură, cititul a rămas o activitate elitistă. Perpetuarea inculturii de-a lungul generațiilor naște o societate care gândește monstruos și se îndreaptă cu sufletul senin spre extremele politice

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *