Andrea Ghiţă: COLINDA, care FACE REFERIRE LA NEAMUL EVREIESC, NU E ANTISEMITĂ, declară Tiberiu Groza în ceasul DEMISIEI

Într-un articol scris acum câteva zile http://www.baabel.ro/ultima-ora/588-andrea-ghita-colinda-antisemita-interpretata-de-dor-transilvan mă întrebam cine şi după ce criterii alege repertoriul formaţiei „Dor Transilvan”, fiindu-mi imposibil să cred că directorul ei susţine interpretarea unui text precum al acelei colinde vădit antisemite. Astăzi m-am convins de contrariul.

Într-un articol publicat acum câteva zile http://www.baabel.ro/ultima-ora/588-andrea-ghita-colinda-antisemita-interpretata-de-dor-transilvan scriam: „Nu pot să nu mă întreb cine şi după ce criterii alege repertoriul prestigioasei formaţii Dor Transilvan care reprezintă de mulţi ani folclorul ardelean pe toate meridianele globului, fiind condusă tocmai de directorul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale de pe lângă Consiliul Judeţean Cluj? Mi-e imposibil să cred că  directorul – un om respectabil, care de-a lungul anilor a sprijinit şi a promovat atât artiştii romi cât şi formaţia de muzică klezmer – ar susţine cu bună ştiinţă interpretarea publică a acestui text!”. Între timp, din păcate, m-am convins de contrariul. 

Tiberiu Groza, directorul Centrului Judeţean de Conservare şi Promovare a Culturii Tradiţionale Cluj şi-a dat demisia. S-a întâmplat la o săptămână de la apariţia la televiziune a ansamblului Dor Transilvan (al cărui  director onorific este)  cu o colindă cu caracter vădit antievreiesc, care a consternat deopotrivă societatea civilă, cât şi cercurile evreieşti din ţară şi din lume, stârnind stupoarea opiniei publice internaţionale.

Reprezentanţii guvernului şi ai parlamentului şi-au exprimat indignarea şi au cerut scuze public. Un singur om a rămas de neclintit în opinia lui: Tiberiu Groza care, cu prilejul demisiei (sau demiterii) din ziua de vineri 13 decembrie, continuă să susţină înverşunat că textul colindei – pe care nu pot să nu vi-l reamintesc:

„Jidovan afuristit / Nu l-ar răbda Domnul sfânt / Nici în cer, nici pe pământ.. Numai la corlan la fum, / Acolo-i jidovul bun, / Să iasă şfară în drum”

– “conţine versuri care fac referire la neamul evreiesc, fapt pentru care ea este considerată de comunitatea evreiască din România ca fiind o colindă antisemită . Îmi susţin în continuare punctul de vedere privitor la faptul că nu există colinde antisemite. Colindătorii, când colindă, nu instigă la discriminarea etniei evreieşti” (http://www.voceatransilvaniei.ro/directorul-cu-colindul-antisemit-difuzat-de-tvr-3-tiberiu-groza-si-dat-demisia/).

De aici nu este decât nu pas pentru a învinui evreii (sursa tuturor belelelor) că au stârnit tot scandalul legat de acest colind, vechi de o sută de ani şi imprimat pe un album încă din 2009. Ca un adevărat martir ce se află, fostul director al CJCPCTC şi al ansamblului Dor Transilvan se sacrifică  – şi din nou citez-  “Pentru a nu lăsa oprobiul public asupra ansamblului Dor Transilvan şi a tinerilor nevinovaţi care-l compun”. 

Să înţeleg că  timp de patru ani acei “tineri nevinovaţi” şi directorul lor neprihănit au cântat aceste versuri fără să le priceapă înţelesul sau, dimpotrivă, numai ei au decriptat adevărata semnificaţie a jidovanului afurisit  care “nu instigă la discriminarea etniei evreieşti”, iar toţi ceilalţi, revoltaţi de promovarea unei colinde cu un asemenea conţinut, au fost duşi în eroare de …comunitatea evreiască din România? Să menţionăm că primele reacţii au venit din partea Revistei 22 şi a Grupului de Dialog Social, imediat după difuzarea ei la televiziune http://www.revista22.ro/tvr-3-de-la-oaia-usl-la-colinde-antisemite–jidovan-afuristit—nu-lar-rabda-domnul-sfnt—nici-n-cer-nici-pe-pamnt-video-35087.html.

Domnul fost director tot nu înţelege despre ce e vorba. Sau se preface? Îi sugerez să facă un exerciţiu mental înlocuind cuvântul “jidovan” cu “român”, poate atunci îşi va da seama, în fine!

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *