Evrei români care au contribuit la construcția Israelului – Prof. Reuven Feuerstein

Reuven Feuerstein, a fost unul din eminenții psihologi și educatori din Israel, specialist cu recunoaștere mondială în psihologie clinică, cognitivă și educațională. Este faimos pentru teoria lui despre inteligență, aptitudine generală despre care afirmă  că  ”nu este fixă ci modificabilă.”  Reuven Feuerstein este recunoscut pentru munca lui în dezvoltarea și aplicarea teoriilor sistemice despre modificabilitatea cognitivă structurală prin tehnici de valorificare a experienței de învățare și alte multe practici cognitive care furnizează educatorilor instrumente și deprinderi pentru dezvoltarea sistematică a funcțiilor cognitive a celor care studiază.

Reuven Feuerstein a înființat și a condus Centrul Internațional  pentru Intensificare a potențialului de învățare (ICELP) la Ierușalayim. Pentru mai mult de 50 de ani teoriile lui au fost implementate în clase  de elevi și grupe de studenți, precum  și în clinici pe tot globul, în mai mult de 80 de țări. Teoriile lui despre maleabilitatea inteligenței au deschis noi trasee de cercetare în optimizarea funcțiilor cognitive ale persoanelor studioase, valorificate de un număr de peste 2000 de cercetători ai acestui domeniu.

Reuven Feuerstein s-a născut la Botoșani pe data de 21 August 1921, fiind al cincilea dintre cei  nouă frați care s-au născut în această numeroasă familie evreiască. A învățat o vreme în yeșiva (școală evreiască religioasă) în Chișinău. În anii 1939-1941, când au apărut legile rasiste contra evreilor în România, s-a mutat la seminarul evreiesc din București, unde a dobândit calitatea de  licențiat ca educator. Între anii 1940-1944 a fost directorul școlii pentru copiii cu dificultăți de învățare.

În același timp a studiat psihologia la seminarul ”Onesco” din București. În anul 1944 a făcut aliya în Israel și în anii 1944-1945 a studiat la seminarul din Ierușalayim. Până la înființarea statului Israel în 1948 a fost profesor de educație specială într-un așa numit  ”sat”, reprezentând  un complex educativ sui generis și a lucrat în mod special cu copii- supraviețuitori ai holocaustului. În anul 1948 s-a îmbolnăvit de tuberculoză și a fost trimis în Elveția să se însănătoșească.

Între anii 1949-1955 a fost directorul serviciilor psihologice ale organizației sioniste ”Aliyat Hanoar” în Europa. În același timp, între anii 1950-1955,  a susținut un  doctorat în psihologie clinică la Universittatea din Geneva. Acolo a fost elev al faimoșilor Jean Piaget, Andre Rey și Barbel Inheider, și a participat la cursuri ținute de Carl Jung, Karl Jaspers și Leopold Szondi. În acești ani  a lucrat, de asemenea, în sudul Franței, în două tabere de tranzit a evreilor din Africa de Nord și din Polonia spre Israel. în aceste tabere aflându-se și copii și adulți. A continuat să lucreze cu Sochnutul fiind directorul departamentelor de psihologie ale acestei organizații până în anul 1983.

În afară de asta a înființat în anul 1965 un institut de cercetări științifice. iar în anul 1970 a mai terminat un doctorat la Universitatea Sorbonne în psihologia dezvoltativă. Multe dintre cercetările lui i-au avut ca subiecți pe Olim Hadașim (nou veniți) cu probleme cognitive, în special autism sau cu  sindromul Down.

În anul 1992 a primit Premiul Israel, care este cel mai înalt premiu dat în Israel (un fel de premiu Nobel local) pentru realizări științifice deosebite. A mai fost premiat cu zeci de alte distincții ale unor foruri științifice din toată lumea. A predat în  toți  acești ani la Universitatea Bar Ilan din Israel și la Universitatea Vanderbilt din Tennessee (S. U. A. )

În anul 2009 Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj i-a acordat titlul de Doctor Honoris Causa la o ceremonie care a avut loc la Universitatea Bar Ilan.

Conferirea titlului de Doctor Honoris Causa al UNiversităţii Babeş-Bolyai. Reuven Feuerstein alături de Andrei Marga.

În afară de asta, metoda  Feuerstein este implementată în România de aproape 15 ani în diverse localități. În anul 2006 un instructor din Italia a ținut la Sibiu un curs de formare în Programul de Îmbogățire instrumentală Feuerstein. Unul dintre participanți, Prof. Odilia Todor, o profesoară de psihologie de la Universitatea Spiru Haret din Brașov a înțeles că există metode concrete a învăța cum să învățăm, că aceste instrumente ne ajută să ne structurăm gândirea, să devenimi autonomi, funcționali și stăpâni pe propriile decizii. După trei ani a înființat la Brașov Asociația ” Feuerstein – deschideți mintea” care a reușit să formeze în România o serie de cadre didactice, psihologi și părinți. În acest moment se aplică Îmbogățirea Instrumentală  Feuerstein în toate orașele mari din România. Așa România s-a alăturat celor 80 de țări în care este implementată această metodă.

Prof. Feuerstein a murit la 20 Aprilie 2014 la Ierușalayim. A avut patru copii dintre care cel mai cunoscut este Rabinul Rafi   Feuerstein, vice președintele organizației de Rabanim religioși-sioniști Țohar.Astăzi el este directorul centrului internațional înființat de tatăl lui.

Prof. Feuerstein este poate cel mai eminent om de știință evreu-român din secolul 20. Nu este de mirare că a fost nominalizat pentru Premiul Nobel. Un om care nu numai a studiat, ci este printre puținii care pot spune că au înființat o ramură științifică nouă. Un om credincios, modest și iubitor de oameni și în special de copii.

În 17 Aprilie 2015 la împlinirea unui an de la moartea lui, unul din fii lui, actorul Aharon Feuerstein a publicat un articol emoționant despre opera tatălui lui, despre viziunea extraordinară pe care o avea și despre lumina pe care a răspândit-o în toată lumea, venind din Ierușalaim, o lumină de speranță pentru un viitor mai bun pentru generațiile care vor veni. Semnificativ, articolul este întitulat: ”Avocatul celor lipsiți de grai”.

Asher Shafrir

 

 

3 Comments

  • tiberiu roth commented on October 29, 2018 Reply

    E salutara ideia lui Asher Shafrir de a aduce in atentia publicului din Romania personalitati evreiesti, de valoare recunoscuta in lume.Am inceput si eu sa scriu despre politicieni evrei de mare anvergura,dar m-am lasat (subiectul fiind prea sensibil…din punct de vedere politic:) E mult mai înțelept și mai util să vorbim despre mari intelectuali evrei.! Sunt mai mulți,mai valoroși și mai greu de contestat:)

  • Roth Maria commented on October 29, 2018 Reply

    Ma bucur ca numele profesorului Feuerstein apare in revista Baabel. Dansul a sprijinit participarea psihologilor romani – si est europeni in general – la cursurile internationale de vara tinute anual. Astfel am avut ocazia sa particip la aceste cursuri de formare in Teoria modificabilitatii cognitive deja in anul 1992. Relatia cu Universitatea Babes-Bolyai au inceput din 1992 si au culmiat cu conferirea titlului de Doctor Honoris Cauza de catre UBB dlui Reuven Feuerstein, profesor emerit al Universitatii Bar-Ilan (15 Oct, 2009, cu 9 ani in urma). Intre 2000 si 2010 UBB, prin departamentul de psihologie, sub conducerea profesorului Szamoskozi, si cu sustinerea rectorului prof. dr. Andrei Marga a organizat conferinte si trainiguri care sa popularizeze teoria si metoda Feuerstein. Adaug aici discursul dlui prof. Szamoskozi de conferire a titlului de Doctor Honoris Causa distinsului profesor si mentor al nostru. Multumesc dnei Ghita pentru adaugarea pozei de conferire a titlului si pentru prezentarea acestui eveniment in emisiunea Transilvania Policroma si Shalom, atunci in toamna lui 2009, cand evenimentul a avut loc. Datele biografice prezentate in discurs au fost verificate de insusi profesorul Feuerstein.

    Laudatio
    for Professor REUVEN FEUERSTEIN

    Professor Emeritus, Bar-Ilan University
    Chairman, International Center for Enhancement of Learning Potential
    October 15, 2009

    Professor Stefan Szamosközi, Ph.D.
    Vice-rector at Universitatea Babeş-Bolyai
    Cluj-Napoca, Romania

    Dear President Moshe Kaveh,
    Distinguished Professors and students,
    Dear guests,

    Distinguished professor of Bar Bar-Ilan University School of Education (Ramat Gan, Israel), doctor honoris causa of Charles University in Prague, of University of Turin, Italy, and honored member of Universidad Diego Portales, Chile, Director of the Hadassah-Wizo-Canada Research Institute, and the International Center for Learning Potential in Jerusalem, a source of inspiration for thousands of teachers and psychologists, Professor Reuven Feuerstein devoted all his life to the development of the theory and the practice of Cognitive Structural Modifiability. He is teaching children, teachers, parents, trainers, councilors and psychologists that intelligence is modifiable all along lifespan, and that a good culture of teaching can shape and scaffold understanding, problem solving, concentration, originality and many other highly valued cognitive abilities.

    Professor Reuven Feuerstein was born in Botoşani (Romania) in 1921, the fifth of nine children. He went to school in the Yeshiva in Kishinev in Bessarabia (now Republic of Moldavia). In 1939-1941 he studied in Bucharest (Romania) at the Teachers College of the Jewish community, being appointed co-director, in 1941-44 of the Scoala Mixtă No. 8, “Apărătorii Patriei”, where he continued teaching and caring for children in spite of the dramatic conditions of war and antisemitism.

    This period of the professor’s life is very significant in his further professional evolution. In Veronica Porumbacu’s novel “At the end of 38” appears the figure of the deputy director “Rel” who stands out by using uncommon methods in the children’s education and has a human behavior towards the pupils. The author highlights his colleague’s personality – I quote – “I wonder how can a man love the orphan child and the sick one, the soldier comes into word on his way and the song and the water of the Dîmboviţa and the trees …” The author also remarks – I quote – “small acts unleash in his soul true conflicts”. Professor Rel had – I quote – “the uncounscious believe in the unlimited possibility for perfection”, “there is always a better”.

    He left the country and arrived in Palestine in 1944. During 1944-45 he studied in the Teacher Training Seminar in Jerusalem, afterwards working as teacher and counselor to children and youth who survived from the concentration camps after the Shoah (1945 – 1948).
    Professor Feuerstein completed his undergraduate studies in 1950 at the University of Geneve (Switzerland) with Prof. Jean Piaget. While studying in Geneve, between 1951-55, professor Feuerstein worked in two transit camps in the South of France for immigrant adults (Camp d’Arenas near Marseille) and children who were on their way to Israel from North Africa (Cambouse near Montpellier), as well as in transit-camps in Poland. Professor Feuerstein had the privilege to attend lectures given by the leading personalities of the day: Carl Jaspers, Carl Jung, and L. Szondy.
    Between 1950-55 he studied at the University of Geneve, with wellknown professors André Réy and Jean Piaget, completing his degrees in General and Clinical Psychology (1952) and obtaining a degree in Psychology (1954). In 1970 Professor Feuerstein obtained his Ph.D. degree in Developmental Psychology at the Université de Sorbonne under the supervision of Professor Otto Kleineberg. His major areas of study were developmental, clinical and cognitive Psychology from a cross-cultural perspective.
    In this period he visited Morocco several times, on one occasion with his teacher André Réy, professor of Clinical Psychology at the University of Geneve. He was also involved in setting up and supervising the home for children with emotional and cognitive problems at Morgins near Montreux in Switzerland.
    Between 1950-54 professor Feuerstein was Director of Psychological Services of Youth Aliyah in Europe. These services were responsible for assigning prospective candidates for emigration from Morocco, Tunisia, Algeria, Egypt, and European countries to various educational programs in Israel. In the early 1950’s he was involved in researches on Moroccan, Jewish, and Berber children together with several members of the Geneve School of Psychology, including professors André Réy, Marc Richelle and Maurice Jeannet. During this period he gathered the information and data that contributed to the development of the concepts of cultural difference and cultural deprivation. This period was also crucial in the development of his working hypotheses concerning low functioning children and their potential for change.
    In 1955 branches of the Youth Aliyah Child Guidance Clinics were set up in several sites in Israel, which Professor Feuerstein directed from their establishment until his retirement from this position in 1983.
    In 1971 professor Feuerstein joined the faculty of the School of Education of Bar-Ilan University and was designated professor in 1975.

    Professor Reuven Feuerstein is, besided being a theoritician, a creator of a psychological school and of several institutions. Together with professors David Krasilowsky, Yaacov Rand, and Shimon Tuchman, Professor Feuerstein founded the Hadassah-WIZO-Canada Research Institute. In 1993 the Hadassah-WIZO-Canada Research Institute was incorporated in the International Centre for the Enhancement of Learning Potential in Jerusalem. Througout the psychological school created, professor Reuven Feuerstein formed numerous researchers, professors and trainers, who continues to develop and apply his theories.

    The scientific work and theories developed by professor Feuerstein are quoted alongside wellknown psychologists of the 20th century: Piaget, Jung, Jaspers, Réy, Wechsler, Cronbach, Bruner, Sternberg.

    According to professor Feuerstein, the main cause of the differences emerging between the manifest performance and the children’s real intelectual potential are determined by the lack or insufficient mediation within the learning process. The main causes of the low intellectual performances/achievements – characteristic to children assesed with psychometric tests and classified as educable mentaly disabled – are represented by the low quality of the mediated learning offered by the social and/or family environment. Cognitive modifiabilty defines the capacity of the individual to reshape knowledge according to requirements of different situations-problem contexts.

    Professor Feuerstein’s theory about cognitive structural mosifiability was inspired by his experience and fundamentally humanistic and optimistic perspective that men are capable for change and they can adapt to the environment. He states that learning has no limits, all human beings are changing, they are open systems which may undergo major structural changes along their lives. In this respect, Professor Feuerstein’s theory can be regarded as an environmental or cultural model of intelligence, which emphasizes social and cultural origins of the cognitive development. Feuerstein consider the affective and motivational causes along with the social issues. These are major pillars of his construct: cognition and emotion are two sides of same coin, as says the proverb of cognitive development.

    The structural features of the change that an individual can experience through direct or mediated learning are also very important. A structural change is more than an increase in the content, in knowledge or the skills acquired. It outlines the cognitive structures: they are ways and problem solving methods that can be used in completely new situations.
    Long before current research has discovered that the brain has “plasticity” and can change, Professor Feuerstein sustained that intelligence is not fixed, that IQ and other static achievement tests (psychometrical testing) are not an accurate measure of a person’s true achievement potential, and that people have immeasurable ability to improve their cognitive functioning regardless of age, cultural background, or developmental disability. Working with children from refugee camps (in France and in Poland) after the Holocaust and later with children from North Africa, professor Feuerstein realized the need to design new instruments for dynamic cognitive assessment, which were later developed as teaching instruments, and created two groundbreaking theories out of this idea: Structural Cognitive Modifiability (SCM) and Mediated Learning Experience (MLE). He is involved in ongoing development of the dynamic cognitive assessment and Instrumental Enrichment techniques for children and adults.
    Among Professor Feuerstein’s research and development activities there are studies on Holocaust survivors, new immigrant students, Down Syndrome children and young adults, brain injured individuals and children with autistic features.
    The fundamental nature of Professor Feuerstein’s work is evidenced by the thousands of people who have studied his theories and programs. The models of dynamic assessment and Instrumental Enrichment procedures have been adapted and disseminated throughout the world. The IE program has been translated into 18 languages, and there are more than 70 Authorized Training Centers throughout the world affiliated with the ICELP, carrying on the work by providing training, services and program development.
    Reuven Feuerstein is a pioneer in promoting inclusive education, gifted children and people from industry and in vocational training discovered the necessity and the benefits of learning how to think well.

    Besides this dissemination of ideas, methods, programmes of educational intervention and innovation of psychological assessment methods, Feuerstein was also academically very active, publishing 80 books, monographs, chapters, and articles. The theories elaborated by professor Reuven Feuerstein are set into practice throughout efficient methods for cognitive development.

    We are quoting here only a few of a long list: R. Feuerstein, P.S. Klein, & A. Tannenbaum (Eds.), Mediated learning experience (MLE). London: Freund; Feuerstein, R., 1979, The Dynamic Assessment of Retarded Performers. The Learning Potential Assessment Device. Theory, Instruments and Techniques, Baltimore: University Press Park Press; Feuerstein, R., Rand, Y. – Hoffmann, M. – Miller, R, 1980, Instrumental Enrichment: An intervention program for cognitive modifiability, Baltimore; Feuerstein, R., Rand, Y., Haywood, Hoffmann, M.B., 1979, The dynamic assessment of retarded performers: The learning potential assessment device: Theory, instruments, and techniques. Baltimore: University Park Press; Feuerstein, R., Rand, Y., Jensen, M.R., Kaniel, S. & Tzuriel, D., 1987, Prerequisites for assessment of learning potential: The LPAD model. In. C. S. Lidz (Ed.), Dynamic assessment (pp. 35-60), New York, Guilford Press; Reuven Feuerstein, Alex Kozulin, Louis H. Falik, 2005, Cultural Difference and Cultural Deprivation as Reflected in the Dynamic Assessment of Ethiopian Children in Israel, Erdélyi Pszichológiai Szemle. These are completed with the dynamic assessment batteries emerged under his guidence.

    Professor Feuerstein has been invited to numerous conferences from Singapore, Budapest, Prague, New York, to Santiago de Chile. He obtained several civic and academic awards: the special Commendation of the Detroit Public Schools (USA) in 1986, Médaille d’Or of Aix-les-Bains, Médaille d’Or of Nevers (France) in 1990, Variety Clubs International Humanitarian Award, Vancouver (Canada) in 1991, the Award of the New York Academy of Science in 1992, Miembro de honor del Universidad Diago Portales (Chile) in 1998, Doctor honoris causa of the University of Turin (Italy) in 1999. This being a selective list of the prises and awards bestowed.

    With today’s ceremony Universitatea Babes-Bolyai is honored to add to the list of Doctor Honoris Causa awarded personalities another illustrious name: Professor Reuven Feuerstein. We are proud to quote professor Feuerstein among the illustrious personalities who have contributed to the develoment of the humanitarian society, originated in Romania: Elli Wiesel, David Wechsler, Rabbi Moshe Carmilly-Weinberger.

    Honoring Professor Reuven Feuerstein, the university honors itself. We wish that his inaugural speech to be the first of a series to be held in benefit of our students and academic staff.
    Thank you for your attention.

  • Alexandru Cepoi commented on October 26, 2018 Reply

    A invata cum trebuie sa inveti, maleabilitatea inteligentei si perfectionarea functiilor cognitive, concepte dar si practici atat de necesare in invatamantul nostru care e intr-o “reforma” fara sfarsit dar ineficienta!
    Autorul articolului aduce in atentia cititorilor acestei reviste ca multi evrei din Romania au fost sau sunt personalitati importante in constructia statului Israel dar si in constructia Romaniei!
    Multumesc domnului profesor Asher Shafrir pentru stradania sa si astept sa continuie!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *