Liceul Principesa Ileana (clasa întâi, 1939-40)
Pe atunci clasele nu se numerotau în continuare. După școala elementară începea liceul, cu clasele I-VIII.
Liceul Principesa Ileana era situat departe de casa noastră, aproape vis-à-vis de Clinica Stanca. După cum s-a văzut, noi stăteam în spatele Grădinii Botanice, pe strada pe care se află acum Clinica de Boli Infecţioase. De aici eu nu mai veneam singură, ci cu tata, care mergea pe jos zilnic până la fabrica Dermata. Porneam la ora 7.00, eu ajungeam pe la 7:30 și el își continua drumul, parcurgând toată strada Paris ca să ajungă la timp, înainte de ora 8.00, la lucru.
Ce am învățat în acest an școlar? În esență, faptul că sunt evreică și ca atare, sunt urâtă de oameni. Adică am făcut cunoștință cu antisemitismul. De exemplu, un vechi vecin și coleg de serviciu de-al lui tata, Rezső bácsi, cu care mergeam împreună în fiecare dimineață, într‑o bună zi a renunțat la noi pur și simplu, folosindu‑se de un pretext fals și străveziu.
Îmi mai amintesc și alte semne, dar nu știu dacă au apărut chiar în timpul primului an de liceu sau mai târziu. Astfel, în locuința profesoarei mele de vioară, Koba Paula, au apărut multiple portrete ale lui Hitler. Soțul ei semăna tot mai mult cu acestea, prin mustață și pieptănătură. Până la urmă acest “fan” înflăcărat al führerului a reușit să‑și convingă soția să nu se mai ocupe de o jidovcă și să mă dea afară.
Liceul Evreiesc “Zsidlic” (clasele II-V, 1940-44)
Nici prima clasă, nici ultimele nu au lăsat urme atât de adânci și de multe ca clasele II-V, făcute la Liceul Evreiesc, numit de noi, elevii, “Zsidlic”. Era uzual și numele de “Zsiglic”, care însă mi se pare mai puțin potrivit, conținând o repetiție de prisos, adică un “g” de la cuvântul gimnazium (însemnând liceu), pe lângă silaba “lic”, însemnând același lucru. Cum “Zsidó” înseamnă “evreiesc” în limba maghiară, se înțelege semnificația primelor patru (respectiv trei) litere din cele două nume.
El a fost înființat de profesorul şi matematicianul Antal Márk, în anul 1940, când în liceele de stat din Ardealul de Nord – de acum maghiare – nu au mai fost primiți copiii evrei. Nu avea clădire proprie. Clasele erau împrăștiate în locații diferite, în încăperi care nu toate aveau intrare separată. Dar pentru noi asta nu conta.
Ne-am simțit minunat aici. Pe de o parte, aveam niște profesori extraordinari (în majoritate dați afară din universități din cauza legilor antievreiești), care ne făceau să ne petrecem și timpul liber la școală. Ne ofereau activități extrașcolare, nu doar educative, ci și foarte distractive (concerte, întreceri sportive, piese de teatru, procese literare etc., toate interpretate de elevi). Pe de altă parte, la școală ne simțeam în siguranță, feriți de orice manifestare de antisemitism.
Timp de patru ani am avut aici o viață liniștită, ferită de cruzimea lumii înconjurătoare… Apoi s-a petrecut tragedia din mai-iunie 1944, când întreaga populaţie evreiască a Clujului, peste 16.000 de suflete, a fost ghetoizată şi apoi deportată la Auschwitz. Copiii care nu împlinseră 14 ani au fost exterminați prin gazare. Elevii apţi de muncă, din clasele mai mari, au avut mai multe şanse de supravieţuire. Este o durere sfâșietoare să afli că a fost omorâtă majoritatea colegilor tăi de şcoală, a copiilor împreună cu care îți trăiai viața, cu care până deunăzi îți petreceai șapte zile din șapte!
Imediat după război nu știam ce s-a întâmplat cu ei. Nu știam câți și cine a reușit să scape cu viaţă. Or fi supraviețuit și nu s-au întors la Cluj? Asta era cea mai optimistă și dorită variantă. În regimul de izolare de atunci, în afara colegilor reîntorși (măcar temporar) la Cluj, cu puțini am avut relații de orice fel.
Timp de 36 de ani nu am avut vreo întâlnire de clasă sau școală!
In 1980, la propunerea fostei noastre profesoare de latină, Matilda Wiesel, s‑a organizat la Cluj prima reuniune de liceu. Am ajutat-o cu toții, foștii elevi și profesori, adunându‑ne periodic la ea acasă. Cea mai grea sarcină a fost procurarea adreselor. Am reușit să anunțăm și să aducem la Cluj colegi din Franța, Germania, Statele Unite etc., dar din Israel nu a răspuns nimeni invitației (erau motive politice, pe care nu mi le mai amintesc).
În pofida acestei absenţe majore, întâlnirea, la care am participat circa 100 persoane, ne-a marcat profund, dar a și ajutat la stabilirea multor legături directe între foștii colegi.
Au mai trecut 10 ani fără să ne vedem. În 1989, cei din Israel au organizat o întrunire de pregătire la Haifa (cu peste 20 de participanți), în care au pus la cale prima întâlnire “mondială” – cum au botezat‑o ei – care s‑a ținut în 1990 la Shefayim și a durat trei zile.
A fost un eveniment cu totul deosebit, bine organizat, la care au participat practic toți supravietuitorii Zsidlic-ului (peste 300).
Pentru cei mai mulți, aceasta a fost prima revedere, după 46 ani de la desființarea tragică a zsidlic-ului. Am râs și am plâns împreună și ne‑am convins că liceul joacă un rol central în viețile noastre. De aceea, de atunci încolo, intervalul de timp dintre reuniuni se micșora mereu, menținându‑se în final la doi ani (între 2002-2014). Din totalul de 11, un număr de 5 întâlniri le‑am organizat la Cluj, cu prietenul meu Laci Nuszbaum. Restul de 6 au fost realizate în Israel – unde trăia marea majoritate a foștilor elevi – de către Ibi Karl și Tibi Jonas, ajutați desigur și de noi, clujenii. Întâlnirile au fost sponsorizate de o mână de colegi care, sub conducerea lui Gyuri Bishop, se străduiau să transpună în viață principiul: “Nimeni să nu lipsească doar pentru că nu‑și poate permite financiar participarea”. Generația a II‑a – fiica mea și copiii lui Ibi Karl, precum și familiile lor – au oferit un sprijin constant organizării întrunirilor, nu numai în privința logisticii digitale, dar și a muncii fizice de toate felurile.
Întâlnirea din 2006 a fost convocată drept “ultima”. Dar zsidlic‑iștii nu s-au lăsat demobilizati și au mai urmat încă 4 “ultime” reuniuni.
În 2014, la cea de a 11-a reuniune, ne-am luat rămas bun cu adevărat. Înainte de a ne despărți, am stat o săptămână întreagă împreună. Pe lângă obișnuitele programe (discuții, excursie și banchet), am participat și la evenimentele organizate de Comunitatea Evreiască din Cluj, pentru comemorarea a 70 ani de la holocaust. Între acestea și la un simpozion care avea o secțiune consacrată ZSIDLIC-ului, raportorii fiind noi, câțiva foști elevi ai acestuia.
La ultima reuniune au mai participat în jur de 100 de persoane, dar majoritatea nu era alcătuită din zsidlic‑iști, ci din copiii și nepoții lor. Titularii erau deja puțini și nu toți mai erau în stare să călătorească.
Dintre urmele adânci și multiple lăsate de Zsidlic, voi spicui doar câteva, exclusiv personale, referitoare la clasa mea și prietenii mei apropiați. Istoricul și descrierea evenimentelor și activităților generale pot fi găsite în cartea monografică, foarte bine documentată, “Zsidlic”, a lui Tibori Szabó Zoltán, apărută în 2012, în reportajele Andreei Ghiță, precum și în filmele realizate cu ocazia reuniunilor de către Laszló Nussbaum, respectiv Andrea Ghiță, împreună cu neobositul nostru prieten, cameramanul József Essig, răpit de curând de lângă noi de către necruțătorul covid 19.
Întâmplări şi prietenii
În timpul liceului, eu eram considerată (cel puțin de către familiile prietenelor) “un copil bun”, adică cuminte și cu note bune. Îmi dau seama însă că acest nimb era nemeritat. În realitate, am fost prezentă în nucleul tuturor acțiunilor nebunești, soldate cu chemarea părinților sau cu note reduse la purtare. Și niciodată nu aveam note exclusiv maxime. Dimpotrivă, la materiile pe care le consideram “de tocit” aveam note mediocre. De fapt eram bună doar la matematică și la limbi.
Cred că începuturile prieteniilor au coincis cu prinderea, la cinema, fără bilet de voie, a trei fete din clasă, întâlnite întâmplător: Carmen Gold zisă Cica (“Pisicuța”), Vera Kohn și cu mine. Diriginta noastră, Weisz Lenke, a convocat părinții la școală și le-a spus: “Voi avea grijă ca acest trio să explodeze” – moment în care am hotărât să devenim nedespărțite. Zis și făcut. Am devenit apoi prietene apropiate și cu Ibolya Elias și Eva Berkovics.
Cea mai gravă “nebunie” organizată de noi a fost teza de ebraică rămasă nescrisă, soldată cu reducerea notei la purtare pentru întreaga clasă. La baza evenimentului a stat o oarecare lipsă de empatie față de profesoara noastră de germană, care ne preda și ebraica. Ideea a fost spontană. Teza trebuia să o scriem în ultima oră de ebraică dinainte de conferința corpului profesoral pentru încheierea trimestrului (joi, ora a șasea). Ideea de a o sabota ne‑a venit în ziua tezei, inspirată de o indicație a școlii de a alege pentru teze de preferință primele 3 ore din program. Am propus colegelor să nu scriem teza și să lăsăm pagina goală. Fetele au acceptat. Apoi, după ce profesoara a distribuit caietele de teză, ele au ramas pe masă, deschise, dar neatinse. Practic, am obligat colegele să nu se răzgândească, împungându‑le din spate cu degetul, ori de câte ori observam că vreuna își desface mâinile adunate la spate, pentru a scrie. Astfel, în niciun caiet de teză nu a apărut nici măcar data sau titlul. Pe pagina albă nu se putea pune calificativ.
Câteva cuvinte despre soarta prietenelor.
EVA era frumoasă, blândă, cuminte, feminină și foarte talentată la pictură. La un moment dat ea s-a îndrăgostit de un pictor. Din cauza părinților care îi interziceau relația, ea s‑a aruncat în fața trenului și trenul i‑a zdrobit un picior. A trebuit să i se amputeze chiar sub genunchi. Ultima oară am văzut‑o la spitalul de chirurgie în primăvara anului 1944. Nu a supraviețuit deportării. Cu siguranță, la selecție a fost trimisă direct la camera de gazare.
CICA era o nonconformistă, mai în vârstă ca mine, deșteaptă și ușor ironică față de tot ce era convențional sau nesincer. S‑a născut în Mexic, ca și fratele ei, Ramon, care o întrecea în comportamentul “original”. Mama lor, bibliotecară, îi creștea singură, în condiții modeste. Pe mine mă aprecia pentru că făceam cu fiica ei nu numai prostii, ci și matematică.
Cica, ca și Eva, s‑a îndrăgostit de un pictor. Era tânăr, arătos și purta mereu o pălărie neagră cu boruri largi. Îl numeam “Prințul”. Multă vreme nici nu‑i știam numele (îl chema Agárdi). Dragostea era reciprocă și foarte mare. Atât de mare, încât Prințul nu‑și putea imagina viața fără Cica. Deși nu era evreu, a intrat în ghetou pentru a putea fi cu ea. Din lagăr s‑a întors doar Cica, fără mamă, fără Ramon și… fără prinț. Îmi amintesc ce groaznic s‑a simțit Cica înainte de a o vizita pe mama prințului! Aceasta era prima mare tragedie care a înmuiat oarecum caracterul ei puternic. O a doua o pândea peste ani, când băiatul ei a rămas infirm după un accident de excursie.
VERA era unica dintre prietenele apropiate din Zsidlic pe care o cunoșteam de mică, dar cu adevărat prietene am devenit abia în liceu. Ea stătea cu bunica din partea mamei, Tekla néni, pe strada Attila (azi A. Mureșeanu), nr 1. Mama ei fiind o idealistă ilegalistă, era mereu la închisoare. Tekla néni era o bunică nostim de înțelegătoare. Când la Vera era în vizită vreun prieten și ea voia să aducă lemne, scăpa întotdeauna în fața ușii câte o bucată, anunțându-și astfel intrarea.
Unul din prietenii întâlniți adesea la Vera era Zador Tordai, numit de noi Jaques (inspirat de romanul “Familia Thibault” de Roger Martin du Gard). Deși plecat de ani de zile din țară și având altă familie, Jaques i‑a rămas un prieten fidel până la capăt, până ce o boală necruțătoare a răpit‑o pe Vera de tânără (la 44 de ani, dacă nu mă înșel).
Imediat după război, întâlnirile cu Vera s‑au rărit pentru că nu mai eram colege de clasă. Ea a sărit un an, conform legilor de atunci, care (în funcție de vârstă) permiteau cest lucru. Mai târziu însă, când familia Verei s-a mutat în vecini, prietenia noastră din liceu a fost reluată și încă la cote de mare intensitate. Ne vedeam practic zilnic. Gemenii ei, Nadia și Andrei, au crescut jucându‑se cu Luci, fetița mea, mai mică decât ei doar cu 4 ani.
Înainte de ultima ei internare, a petrecut o săptămână la mine (pe atunci nu mai eram vecini) și sâmbătă am făcut împreună o excursie pe Meseș. Luni au internat‑o. La spital am continuat să‑i duc mâncare gătită de mama, întrucât Vera declarase că nimeni nu gătește ca ea (dar nu putea mânca decât 2-3 linguri). Zilnic, pe coridor, în fața camerei de spital, îl găseam pe Jaques, care a stat în preajma ei, alături de familia ei, stricto sensu până la moarte.
După moartea Verei, Nadia a devenit studentă la facultatea de chimie (unde lucram eu). O simțeam ca pe o moștenire de la Vera. De câteva zeci de ani trăiește în SUA. Și‑a pierdut fratele. A ajuns bunică. Relația dintre familiile noastre însă a rămas neschimbată.
IBOLYA a avut și ea o soartă grea. Neavând copii, soții Sáska au adoptat o fetiță. De frică să nu afle de la străini că nu sunt părinții biologici ai lui Zsuzsi, s-au mutat în Ungaria. Ibolya și apoi Arpi au murit de mult. Zsuzsi a aflat doar din scrisoarea lăsată de Arpi despre originile ei. Reacția ei la această scrisoare mi s‑a părut neobișnuit de înduioșătoare. A cuprins‑o o recunoștință profundă că, deși adoptată, a fost iubită atât de mult.
Ibolya
(Va urma)
Judit Mureşan (n. Kertész)
5 Comments
Jucika am citit cu plăcere articolul tău regret că pe mine nu m-ați chemat la nici o întâlnire eu am fost colegă de clasă cu Wohl Kati care a devenit actriță în Israel și cu Kaufman Jutka care a devenit medic tot în Israel erau prietenele mele foare apropiate. Pentru că ai amintit de Matyi profesoara de limba latină, mi-am amintit de porcăria pe care i-am făcut-o. Ne-a obsedat că era fată bătrână și atunci de 8 martie în numele ei am dat un anunț la ziar: caut cărucior pentru copil .Am fost niște nerușinate era diriginta nastră totuși țineam la ea. Aștept continuarea
Intalnirile insirate erau ale zsidlic-ului, (liceului evreiesc dintre 1940-44) dintre elevii supravietuitori ai Holocaustului, cei care au ramas in viata dupa ce 2/3 dintre elevi au fost exterminati. Tu ai umblat la liceuil evreiesc de dupa razboi, care era cu totul altceva. Tin minte, ca pe tine te-am invitat din simpatie de mai multe ori, dar liceul tau a avut o singura intalnire aici, la care a venit foarte putina lume. In numarul urmator descriu amintiri de pe vremea liceului romanesc de dupa razboi, liceu care a existat doar 2 ani, si care a fost si liceul tau
Am avut privilegiul de a participa la mai multe întâlniri ale foştilor elevi, supravieţuitori, ai Liceului Coeducaţional Evreiesc din Cluj (Zsdlic) atât în calitate de fiică a tatălui meu (fost elev la fără frecvenţă la acest liceu, el fiind muncitor la Dermata) şi nepoata unchiului meu, fost elev la cursurile de zi, exact de vârsta autoarei acestui articol. Au fost evenimente care m-au marcat profund, am cunoscut oameni speciali, otpimişti, veseli şi generoşi, în ciuda încercărilor prin care au trecut. Atmosfera din liceu s-a păstrat şi în timpul acestor întâlniri la care au luat parte fiii, fiicele, ba chiar şi nepoţii şi strănepoţii protagoniştilor. Pentru minem fiecare întâlnire a fost o lecţie de viaţă. Iată adresele a două emisiuni în care puteţi să-i şi vedeţi pe protagonişti:
https://www.youtube.com/watch?v=TabZsD5UgsE
https://www.youtube.com/watch?v=7FJU56ATG1E
Cuprinzătoare, frumoasă și extrem de înduioșătoare depănarea amintirilor lui Juci. Năzbâtii mici și mai mari ale elevelor fostului Zsidlic, mari iubiri și destine în majoritatea lor tragice. Vieți evocate fără patos, dar cu atât mai impresionante.
Am fost invitat și eu la întâlnirea Zsidlic organizată la Cluj, în vara anul 2014. În timpul conferinței istoriei evreilor clujeni ședeam alături de un tânăr cu barbă, care citea un roman în limba spaniolă. L-am întrebat dacă este rudă cu Stefan Bergner, despre care știam că trăia la Buenos Aires. Mi-a răspuns afirmativ; era nepotul lui Stefan. I-am povestit despre Zoltán Bergner, un unchi de-al său, pe care îl cunoscusem timp de mulți ani, când locuiam în “Palatul Sebestyén”, deasupra cinematografului Arta. Zoltán a supraviețuit ca pasager al așa-numitului “tren Kasztner”, refugiindu-se în Elveția. Întors la Cluj, locuia cu soția sa, doamna doctor Irina Salamon la ultimul etaj al mărețului bloc de locuințe și posedau o colecție minunată de picturi ale școlii băimărene (Iványi-Grünwald, Nagy Oszkár și alții; după trecerea lor în neființă fără urmași, colecția a dispărut fără urmă).
Tânărul argentinian nu s-a arătat deosebit de interesat de destinul unchiului său, pe care nu-l întâlnise niciodată, sau poate că nu avea suficiente cunoștințe de limbă engleză întru susținerea unui dialog. Mi-a spus doar că reprezintă familia sa la această întâlnire, în locul bunicului Stefan, care nu și-a asumat călătoria din cauză de boală.
Am avut însă șansa deosebită de a-l întâlni pe Stefan (Esteban) Bergner cu cinci ani mai târziu, în vara anului 2019, la Budapesta. Cu această ocazie mi-a dedicat cartea sa, care îi poartă numele, publicată în ediție de autor. Romanul autobiografic relatează despre supraviețuirea sa în perioada războiului și prietenia sa de o viață cu George Bishop (Bischitz), unul dintre organizatorii întâlnirilor Zsidlic. Din păcate, cei doi prieteni nu mai sunt printre noi. Își continuă prietenia în “lumea creată dincolo de zare” (Minulescu).
Multumesc Danikam. Am inteles ca si Stefi Bergner a plecat dupa Gyuri Bishop? E trist, caci imi dau seama ca suntem mai putini decat stim. Stefi nu era zsidlicist dar ne era apropiat. Nu stiu nimic despre Miki Weisz al treilea prieten. Nu stiu daca tii minte, la intalnirea din 2014 in cuvantul sau Gyuri a lansat o intalnire a tuturor zsidlicistilor “dincolo de zare ” cu cuvintele tale si ale lui Minulescu. Foarte multi sunt deja prezenti la intalnirea propusa de el. ‘