Sala de Aur

Anul trecut, când Sala de Aur (Goldener Saal) de la Wiener Musikverein a fost lipsită de public la Concertul de Anul Nou, lacrimile îmi şiroiau pe obraji. Mă gândeam că norocoşii care obţinuseră un bilet aveau voie să se afle doar în afara celebrei săli și, astfel, în cel mai paradoxal și trist mod, mă număram şi eu printre ei. Îmi dorisem foarte mult să particip la concertul din 1 ianuarie 2020 și m-am înscris online, în 2019, dar nu am avut şansa de a fi selectată la tragerea la sorți care mi-ar fi permis să cumpăr biletul. Eram dezamăgită, dar m-am resemnat cu gândul că pot avea acest noroc în viitor.

După cum ne amintim, pandemia a făcut imposibilă participarea publicului și imaginea sălii pustii, decorate – ca în fiecare an – cu bogatele aranjamente florale, mi-a umplut ochii de lacrimi. Nu ajunsesem să fiu printre spectatorii din sală și totuși eram, fiindcă publicul era risipit peste tot în lume, doar în sală nu. Așa cum alții nu erau acolo, nu eram nici eu…

Anul acesta a fost puțin altfel, aveam lacrimi în ochi dar nu le-am dat voie să curgă, nedorind să fac asta în prima zi a anului ca să n-o fac și în cele următoare, superstiție copilărească, dar cine vrea să riște?

M-a emoționat discursul lui Daniel Barenboim, genialul dirijor și pianist israelian, născut în Argentina acum 79 de ani și aflat pentru a treia oară în postura de conducător al orchestrei vieneze, după ce dirijase concertul de Anul Nou și în anii 2009 și 2014.

El a folosit pupitrul vienez ca să transmită cald, firesc și neobișnuit – fiindcă dirijorii nu țin discursuri – o idee puternică: oameni, inspirați-vă din armonia unei orchestre, vedeți și înțelegeți ce frumusețe și bucurie poate să rezulte din gândirea comună, din strădania comună a unor artiști instrumentiști care formează o comunitate ce lucrează pentru același rezultat. Daniel Barenboim ne-a îndemnat să nu lăsăm boala care bântuie pe planeta noastră să ne îndepărteze unii de alții și ne-a îndemnat să înțelegem că pandemia este o catastrofă umanitară mai mult decât o catastrofă sanitară, pe care o putem învinge doar uniți într-un fel comun de a gândi.

Maestrul a vorbit simplu, ca de la suflet la suflet, folosind acest prilej pentru a se adresa zecilor de milioane de spectatori din lume pentru a-și exprima prețuirea față de excepționala orchestră vieneză și pentru a transmite oamenilor încurajarea lui. Aplauzele au fost frenetice.

Anul acesta programul concertului vienez de Anul Nou a fost, așa mi s-a părut mie, cu câțiva milimetri mai puțin convențional, cu o nuanță ludică încântătoare, cu puțin și subtil nonconformism, bucățile muzicale fiind alese de așa manieră încât să provoace entuziasmul spectatorilor. Una din aceste bucăți a fost Nachtschwaermer (Valsul bufnițelor nopții) de Carl Michael Ziehrer, în care orchestra a fost asistată de propriul cor, format din unii instrumentiști care au contribuit cu vocile, sau fluierând.

Caii lipițani, celebrii cai de la Școala Spaniolă de Călărie din Viena, au ”dansat” pe muzica lui Josef Strauss, din Polca Nimfelor, întregul moment plin de farmec și eleganță transpunându-ne în barocul Hofburg-ului, într-o poveste care parcă dăinuie până azi.

Din toată inima îmi vine să le mulțumesc tuturor celor care au contribuit la desfășurarea acestui concert, să nu uităm că toți și-au asumat riscuri pentru ca noi să fim încântați, încă o dată, la acest început de an de superbul concert, ducând tradiția lui mai departe, nepermițând nici chiar virusului pârdalnic să oprească splendoarea artei.

Acum zece ani, într-o seară de toamnă, când mă aflam la Viena, am luat bilet la un concert ținut în Goldener Saal, voiam să respir aerul ei, voiam să mă încarc de energia locului.

Atunci când ai biletul ”la cucurigu”, avantajele sunt că vezi de aproape ornamentele sălii și picturile de pe tavan, muzele pictate de August Eisenmenger erau aproape de mine, eram la nivelul candelabrelor de cristal, ceea ce nu-mi displăcea absolut deloc, oricum sunt de multe ori cu capul în nori, senzație amplificată de bucuria prezenței în legendara sală.

Clădirea Musikverein care aparține asociației vieneze ”Prietenii muzicii” a fost construită în 1870, pe un teren donat de însuși împăratul Franz Josef, mare iubitor al muzicii. Arhitectul a fost Theophil Hansen, celebru în epocă, cel care a proiectat și clădirea parlamentului austriac, aflată pe Ring-ul vienez.

Sala de Aur (Goldener Saal) are o acustică perfectă, fiind cotată printre primele trei săli din lume cu asemenea calitate, alături de cele din Amsterdam și Boston. Oriunde te-ai afla în sală, chiar și în spatele orchestrei, sunetele se aud la fel. Se pare că distanța dintre cariatidele ornamentale ale sălii și faptul că ele sunt goale pe dinăuntru contribuie la perfecțiunea acusticii, din construcție fiecare detaliu fiind calculat și gândit cu cea mai mare grijă. Acustica este foarte bună când sala este plină, iar când aceasta este goală, ea se modifică, muzica sunând diferit la repetiții față de spectacol.

Anca Laslo

Scena poate fi extinsă până la jumătatea sălii pentru a asigura spațiul necesar unor orchestre mari și corului, pentru lucrări care o cer.

Împăratul Franz Josef a făcut cadou asociației ”Prietenii muzicii” orga cea mare din Sala de Aur. Ea nu are însă o calitate suficient de bună pentru exigențele unei asemenea săli de concerte. Orga trebuia totuși expusă, fiind cadou de la împărat. Pentru a rezolva situația delicată s-a montat o altă orgă mai mică, de calitate mai bună, în spatele celei dăruite de împărat…

Concertul de Anul Nou de la Viena se desfășoară de fapt în trei zile, pe 30, 31 decembrie și pe 1 ianuarie, cu exact același program și cu aceleași ornamente în sală, diferă doar prețul biletelor, cele mai scumpe fiind biletele pentru concertul din 1 ianuarie. În acest fel se pot extrage cele mai reușite momente din cele trei concerte înregistrate și, astfel, calitatea DVD-urilor puse în vânzare este aproape de perfecțiune. Se satisface astfel, prin desfășurarea a trei concerte, cererea enormă pentru bilete, care se vând online în toată lumea, prin tragere la sorți. Numărul de locuri din sală este de aproximativ 1700 pe scaune și 300 în picioare. Se pun în vânzare cam 1000 de bilete, câteva sute fiind reținute pentru membrii orchestrei filarmonice, care au dreptul să cumpere fiecare două bilete (da, să cumpere, nu să primească), iar un număr de bilete sunt oferite ca invitații diferitelor personalități artistice, politice etc. ale vremii.

Închei evocarea mea cu celebrul, minunatul, antrenantul și nelipsitul Radetzky Marsch, de Johann Strauss tatăl, cel cu care se încheie în mod tradițional concertul vienez de Anul Nou, cel pentru care dirijorii se întorc de la pupitru spre sală, dirijând aplauze și inimi devotate muzicii.

https://www.youtube.com/watch?v=kPdUYTJZIVs

Anca Laslo

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

15 Comments

  • Marina Zaharopol commented on January 7, 2022 Reply

    Excelent redate rolul simbolic şi emoţionant al Concertului de Anul Nou şi simbioza între atmosfera creată de o sală splendidă de concert şi calitatea muzicii prezentate!

    Deşi nu am ajuns să intru în Sala de Aur din Viena, am audiat concerte minunate în Concergebouw din Amsterdam şi Symphony Hall din Boston, două săli de concert cu “acustică perfectă.”

    Te referi apreciativ, Anca, la nuanţa ludică prezentă în Concertul de Anul Nou din anul acesta, dirijat de Daniel Barenboim, dar tu însăţi – întregind astfel armonia evocării – adopţi un spirit jucăuş şi o doză de umor în relatarea hazlie a dilemei Asociaţiei “Prietenii Muzicii” privitor la orga deficitară dăruită de impatatul Franz Josef şi a soluţiei ingenioase pe care au găsit-o.

    BRAVO pentru un articol fascinant, în temă cu serbarea Anului Nou!

    • Anca Laslo commented on January 7, 2022 Reply

      Multumesc frumos Marina! Recunosc, umorul mi se pare absolut esential pentru a trece prin viata cat de cat mai usor. 🤗

  • Peter Singer commented on January 6, 2022 Reply

    Concertul de Anul Nou in Musikverein este un mister de nedezlegat. Ca unul care este ascultator in aceasta sala de nenumarate ori pot sa confirm ca sala isi pune amprenta pe muzicieni si public dar niciodata ca de 1. Januarie. La urma urmei din punct de vedere muzical concertul nu este catusi de putin senzational: mazurci , polci, valsuri… Musikvereinul a vazut muzica de cu totul alt calibru. Si totusi mirajul persista si e bine ca este asa. Peste 90 de tari sunt unite prin muzica. Superba experienta. Iar articolul este entuziast pe buna dreptate.

    • Anca Laslo commented on January 6, 2022 Reply

      E frumos si important ca mirajul, cum bine il numiti, este recunoscut de zecile de milioane de spectatori vrajiti. Eu recunosc ca am o fire predispusa entuziasmarii, comentariul dumneavoastra imi valideaza entuziasmul si va multumesc!

  • Tiberiu ezri commented on January 6, 2022 Reply

    Articol excelent scris, cu mult suflet, care m-a transpus in atmosfera concertului pe care il savurez si eu anual. Chiar mai mult decat muzica m-a impresionat tot ce era in jur. Cat despre celebrul Barenboim, de cate ori il vad, imi reamintesc de prima lui sotie, englezoaica Jacqueline Dupre, la vremea ei poate cea mai talentata violoncelista din lume, care din pacate a murit tanara de scleroza in placi.

    • Anca Laslo commented on January 6, 2022 Reply

      Multumesc frumos, concertul acesta este cu adevarat un eveniment.

  • BORIS MEHR commented on January 6, 2022 Reply

    MULȚUMESC PENTRU FRUMOASA ȘI OBICTIVA PREZENTARE, AM URMĂRIT CU MARE PLĂCERE CONCERTUL, UNII SUNT SUPĂRAȚI PE BARENBOIM, EU ÎNCERC SĂ-L IERT

    • Anca Laslo commented on January 6, 2022 Reply

      Incantata ca va place textul meu, multumesc!

  • Ivan Avraham Schwartz commented on January 6, 2022 Reply

    Orice meloman care se respecta ar dori sa stea in aceasta sala minunata in ziua de Anul Nou pentru a savura orchestra si muzica interpretata sub bagheta celor mai stralucuti dirijori. Retraiesc in fiecare an emotiile si curiozitatea cu care asteptam in anii copilariei sa ascultam si sa vedem acest concert traditional, una din ele fiind conduse cu arcusul si vioara unui violonist (poate Boskivsky?). Articol interesant subtitrat cu piese muzicale minunate. Multumesc.

    • Anca Laslo commented on January 6, 2022 Reply

      Eu va multumesc frumos pentru comentariu

  • Iolanda seinberg commented on January 6, 2022 Reply

    Minunat articol și comentariul. Și eu de zeci de ani îmi încep anul cu concertul de la Viena. Și mă visez în superba sală. Poate-poate… La mulți ani!

    • Anca Laslo commented on January 6, 2022 Reply

      Va multumesc frumos!

  • Anca Laslo commented on January 6, 2022 Reply

    Apropos de Maresalul Radetzky, eroii au ciobituri…Franz Jozef ii achita adesea datoriile facute la jocul de carti. Imaginea difera de realitate 😊

    • Hava Oren commented on January 7, 2022 Reply

      Nu e vorba numai de apucăturile lui Radetzky, ci de rolul lui istoric. Mulți aveau un motiv să-l urască. El i-a înfrânt de exemplu pe italienii care luptau pentru independență în 1848. După căderea Imperiului Austro-Ungar, statuia lui din Praga a fost dată jos, dar în zilele noastre sunt unii care cer să fie pusă la loc…

  • Andrea Ghiţă commented on January 6, 2022 Reply

    Mulţumesc pentru articol. De mai multe zeci de ani, pentru mine, Concertul de la Musikverein este echivalentul începerii Anului Nou. Oricât de târziu m-aş fi culcat în zorii de Revelion, întotdeauna mă trezeam la amiază pentru a urmări concertul din somptuoasa sală de la Viena, decorată cu aranjamentele de flori superbe (mă întreb ce se întâmplă cu ele după încheierea seriei de concerte?) şi plină de fericiţii care pot participa. Daniel Barenboim e un muzician extraordinar şi un Om cu O mare, dedicat cauzei păcii şi înţelegerii, artizanul orchestrei care reuneşte tinerii muzicieni israelieni şi palestiniei, în spiritul armoniei pe care o conferă limbajul muzicii. O ultimă remarcă: Radetzky, cel căruia îi e dedicat celebrul marş, care face deliciul publicului, s-a remarcat prin înfrângerea Revoluţiei de la 1848…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *