Probleme în receptia imperialismului

Atacul Rusiei asupra Ucrainei a fost, în mod limpede, un act cu caracter imperialist. Această formă de comunicare a mentalităţii imperialiste (războiul fiind uneori interpretat și ca un limbaj de comunicare reflectând o relaţie derapată, deteriorată) este una dintre formele cele mai elementare, mai ancestrale şi mai bestiale. Dacă Rusia este într-adevăr un imperiu şi are vreo legitimitate pentru a-şi apăra şi impune tendinţele imperialiste în secolul XXI este o chestiune complexă, un subiect asupra căruia nu mă opresc în cadrul textului de faţă. Merită însă să analizăm receptarea narativei imperialismului şi războiului care, în lumea occidentală, inclusiv în ţările Uniunii Europene este problematică şi adesea contradictorie.

Citind sau predând despre istoria Imperiului Roman sau ale marilor imperii europene din trecut, numitorul comun este descrierea lor drept imperii civilizatoare.  Interpretarea politicii lor expansioniste, a istoriei lor militare, generatoare de acte sângeroase care au distrus sau nenorocit zeci şi sute de mii de vieţi, este atenuată, îmblânzită, prin intermediul veşmântului metaistoric al civilizării.

Expansionismul imperialist din trecut al europenilor este acceptabil, ba mai mult, vreme îndelungată istoria suferinţelor îndurate de populaţiile cucerite şi aduse într-o stare mizerabilă a fost ignorată de istoriografia europeană, fie că era vorba despre popoarele cucerite de romani – din regiunile Alpilor, trecând prin cele dunărene şi ajungând până la Iudeea antică – sau despre diferitele concepţii asupra imperiilor, mesoamericane sud-americane sau africane.

În schimb, dacă e vorba de imperiile răsăritene (persanii, ahamenizii, sasanizii, abbasizii, mongolii, tătarii, turcii, ruşii) imperialismul apare îndeobşte ca negativ şi distrugător, din perspectiva suferinţelor celor cuceriţi şi oprimaţi.

Tendinţele expansioniste ale imperiilor răsăritene sunt interpretate exclusiv de sorginte ticăloasă şi aducătoare de pustiire, în schimb, în urma unei fente metaistorice,  tendinţele imperialiste negative apusene devin fenomene pozitive, civilizatoare.

Desigur, începând din secolul XX, această caracteristică a fost atenuată  şi nunanţată de istoriografia post-colonialistă care a câştigat tot mai mult teren, iar deconstructiviştii au trecut într-o extremă dăunătoare care ar dori să „şteargă” din istoriografia universală istoria imperiilor occidentale, precum şi unele trăsături pozitive ale trecutului colonialist.

Dualismul „imperii răsăritene ticăloase” versus „imperialismul occidental civilizator” se face simţit în mare şi în reflectarea evenimentelor actuale şi se pare că nu există vreo şansă ca în final să se enunţe clar că: orice fel de expansionism imperialist clasic, de tip vechi  (precum cel rusesc, din prezent) sau de tip nou, neoliberal, ideologico-economic (precum cel chinezesc sau american) este rău şi distrugător în esenţa sa, deşi – din punct de vedere al evoluţiei omenirii – este un fenomen complex, determinat şi inevitabil al societăţilor complexe.

Potrivit unora, apariţia mai devreme sau mai târziu a imperiilor – cu avantajele şi dezavantajele lor – este un fenomen firesc al evoluţiei societăţilor complexe precum cele create de homo sapiens. Alţii ar nega această teorie evoluţionist-deterministă, înclinînd în favoarea progresului cultural-cognitiv şi al raţionalismului, însă din păcate – deocamdată –  nu sesizăm efectele acestora din urmă în istoria omenirii.

Atâta timp cât istoria este predată prost, va persista şi discursul  despre lupta dintre „Bine” şi „Rău”, dintre „Lumină” şi „Întuneric”. Eu consider că Lumina nu este părtinitoare.  Şi am dubii serioase că ea s-ar afla de partea războiului, oricine ar duce acest război.

Csaba T. Szabó

(preluare de pe pagina de Facebook a autorului. traducere A. Ghiţă).

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

9 Comments

  • theodor toivi commented on May 17, 2022 Reply

    Imperialismul European in Africa a fost in general favorabil tarilor ocupate. Le-a oferit in primul rand o limba (engleza, franceza, portugheza) de comunicare intree multitudinea de triburi avand fiecare un dialect diferit, civilizatie, scoli, accesul la unuversitatile europene s.a.m.d. Cum ar fi aratat Africa acum fara colonizarea europeana?
    Imperialismul sovietic a fost deasemenea favorabil tariilor ocupate din Asia.. Le-a oferit o ideologie, o limba comuna (rusa), universitati, cultura etc.dar defavorabil tarilor est europene.
    Imperialismul Asiatic (mongolii, tatarii…) a fost diatrugator si nu a oferit nimic.

  • Marica Lewin commented on May 11, 2022 Reply

    Un articol f bun.
    Sunt imperialisme care accepta credinta, religia, traditiile populatiei cucerite, altele bazate pe cruzime si violenta. Atât din Est cât si din Vest.

  • Klein Ivan commented on May 6, 2022 Reply

    O analiză foarte corectă a trecutului . Autorul lasă la latitudinea cititorilor să găsească un consens asupra evenimentelor recente .. dacă vor . E de preferat ca prezentul să devină trecut . Noi nu sîntem informați ce ași are Putin în mînecă , ași cu care ar putea susține “că agresor este acela care te forțează să faci război ( Taine )” . K.I.

  • T. Szabó Csaba commented on May 5, 2022 Reply

    Articolul nu justifica razboiul, deloc, dimpotriva, arata ca imperialismul clasic, teritorial (reprezentat in sec. 21. doar de Rusia – momentan, ca eu as mai astepta, sa vedem ce fac cei doi, SUA, China) este foarte negativ si are un impact devastator. Insa: nu doar cei din Est au facut asta, iar perceptia noastra istoriografica e extrem de unilaterala, neechilibrata cand vorbim de imperialism. Afirmatia, ca expansiunea Rusiei nu mai au anaologii istorice este fals, sa nu facem din prezentul nostru ceva mai special ce nu este.

  • evagalambos commented on May 5, 2022 Reply

    Poate că teoretic autorul are dreptate dar concret, ceea ce se întâmplă în Ucraina, agresiunea Rusiei nu pot fi scuzate sau puse sub același numitor cu istoria imperialismului secolelor trecute. Hai să nu căutăm scuze.prin diferite abordări sofisticate.

  • BORIS MEHR commented on May 5, 2022 Reply

    sunt de acord cu judecarea obiectivă a imperilismului indiferent de promotori – estici, vestici, dar este o realitate faptul că fără imperii în istorie progresul ar fi fost altul, din păcate

  • Peter Singer commented on May 5, 2022 Reply

    Razboaiele au provocat intotdeauna analize politice, economice, sociale concluziile fiind corespunzatoare vederilor autorilor. Oare nu exista o explicatie mult mai simpla si directa in sensul ca razboaiele sunt provocate de imperfecta natura umana? Cand setea de putere si de bani domina gandirea unui dictator intotdeauna va gasi o explicatie “nobila” sa justifice un razboi. Cert este ca natura umana nu se schimba oricat circumstantele din jur se schimba.

  • tiberiu Ezri commented on May 5, 2022 Reply

    Deci Rusia apare drept Europeana, civilizatoare? Nu cred. Ceea ce este sigur ca razboaiele adus nenirociri dar pe scala antropologica sunt un rau necesar.

    • Andrea Ghiţă commented on May 5, 2022 Reply

      Din câte am înţeles eu, ideea articolului este tocmai percepţia eronată asupra rezultatelor imperialismului sau, mai exact, faptul că “civilizarea” este o percepţie subiectivă (din partea “civilizatorului) şi că un imperiu cuceritor nu este, în mod obiectiv, civilizator.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *