Motto: Pentru mine cântatul la vioară e un mod de gândire – David Oistrah
Anul acesta se împlinesc 50 de ani de la moartea unuia dintre marii violoniști ai tuturor timpurilor. M-am gândit să-l evoc cititorilor revistei Baabel, mai ales că l-am văzut personal și nu voi uita niciodată strângerea lui de mână.
La Odessa, în Rusia țaristă, în anul 1908, în casa unor evrei iubitori de muzică s-a născut David, sau Dudik, cum îl strigau părinții.
Odessa era un oraș portuar, unde numărul evreilor era de câteva zeci de mii. Ei veniseră din Polonia în secolul al XVIII-lea și la începutul secolului al XIX-lea.
În casa părintească era o atmosfera muzicală deosebită. Tatăl, Fiodor (Fișel) Davidovici Oistrah, era un modest funcționar care în timpul liber cânta la mandolină. Mama, Bella Stepanovskaya, era o mare iubitoare de muzică și cânta în corul operei din Odessa.
Ori de câte ori avea ocazia, micul Dudik asista la spectacolele operei. La trei ani și jumătate a primit prima vioară, dar nu a fost niciodată considerat un copil-minune. Cariera sa s-a dezvoltat treptat, Oistrah devenind cu timpul unul dintre eminenții Conservatorului și apoi al Orchestrei din Odessa. A fost concertmaistru și apoi solist, întreprinzând turnee, la început în Ucraina, apoi în întreaga Rusie.
Printre primele sale succese a fost interpretarea Concertului de vioară al lui Glazunov la Kiev, avându-l ca dirijor pe însuși compozitorul.
Cariera internațională i-a fost deschisă la Bruxelles în 1937, când a obținut Premiul întâi la Concursul Regina Elisabeta, înființat în amintirea violonistului belgian Eugène Ysaÿe. Cu această ocazie, regina i-a dăruit lui Oistrah o vioară Stradivarius.
Peste tot în lume pe unde a concertat, nu a uitat niciodată că este cetățean sovietic și că reprezenta cultura Uniunii Sovietice. În 1942, când a fost decorat cu Premiul Stalin, el a donat Armatei Roșii banii de premiu.
În timpul Marelui Război pentru Apărarea Patriei, el s-a dus pe front pentru a îmbărbăta și a bucura soldații cu muzica lui. A concertat și în Leningradul încercuit, a interpretat Concertul pentru vioară de Ceaikovski pe o temperatură de zero grade și în urletul sirenelor.
Nici originile evreiești nu și le-a uitat. Îi plăcea bucătăria evreiască alături de cea rusa; îi plăceau bancurile evreiești, la fel ca citatele celebre. A fost unul dintre promotorii Comitetului Evreiesc Antifascist. Știa idiș de la școala din Odessa, dar de obicei nu vorbea idiș decât atunci când nu avea încotro.
In anii 1940 a legat strânse prietenii cu Serghei Prokofiev, cu Dimitri Sostakovici. Era prieten și cu vestitul violonist Nathan Milstein, cu care fusese coleg la Conservatorul din Odessa.
Din 1927 a locuit la Moscova, unde s-a căsătorit cu pianista Tamara Rotareva. Fiul său, Igor, i-a fost elev și apoi continuator. Au cântat și au înregistrat împreună Concertul pentru două viori de Bach și Simfonia Concertantă pentru vioară, violă și orchestră de Mozart.
Din 1939 a fost profesor la Conservatorul din Moscova, unde a format violoniști de renume. Printre elevii lui s-a numărat și Ion Voicu, unul dintre cei mai mari violoniști români.
Împreună cu muzicieni de valoare, a înființat una dintre cele mai renumite formații de muzică de cameră, vestitul “Trio Oistrah”
Spre sfârșitul anilor 1940 i s-a permis sa concerteze în toata lumea și peste tot a înregistrat succese remarcabile.
Din 1959 și-a început o a doua carieră ca dirijor, iar din 1967 a început o strânsă colaborare cu renumitul pianist Sviatoslav Richter, care a concertat și la Cluj.
Oistrah a fost un pasionat șahist! Meciul de șah Oistrah-Prokofiev, câștigat de Oistrah, a rămas în istorie.
Toată viața a fost un mare patriot și a refuzat să părăsească Uniunea Sovietică, deși i s-au oferit bani și o poziție în Occident.
A fost un admirator al Israelului și după Războiul de Șase Zile a refuzat sa semneze documentul care condamna Israelul și sionismul.
S-a stins din viată după un concert la Amsterdam, în urma unui atac de cord.
Închei cu un citat din critica vremii:
„Stilul riguros în care cântă Oistrah își are rădăcinile în îmbinarea originală dintre un lirism profund și o forță plina de bărbăție. Interpretarea lui se caracterizează printr-o stăpânire perfectă a tehnicii viorii, prin puritatea intonației, dar și prin eleganța în mânuirea arcușului.”
La sfârșit o notă personală.
În ianuarie 1962, când avem 12 ani, David Oistrah a dat un recital extraordinar la Cluj. A cântat Beethoven, Schubert, Prokofiev și Stravinski.
La sfârșitul concertului, Sala Casei Universitarilor era în picioare, aplaudând minute în șir. Fiind colecționar de autografe, mi-am luat inima-n dinți și am intrat în culise. Știam puțin rusește din ce învățasem la “Scoala Bob”, cu profesoara Livia Bărbosu.
Marele maestru a fost răbdător, cu toate că eram ultimul dintr-un lung șir de admiratori. Cu ajutorul unui translator mi-a pus câteva întrebări personale, iar eu i-am spus că îmi place muzica simfonică și că învăț să cânt puțin la pian.
Am plecat emoționat, ca un învingător care a obținut un trofeu de preț. Acest autograf este una dintre piesele de rezistență din bogata mea colecție.
Bibliografie:
1-Wikipedia
2-Nathan Dunevich, Virtuoșii – Ed. Zmora Bitan, Tel Aviv 2003
3-Program de concert – Cluj, ianuarie 1962
Johanan Vass
8 Comments
După câte știu eu, în era lui Stalin ,Oistrach a fost chemat în străinătate să dea concerte și nu întotdeauna i s-a permis. Yehudi Menuhin, care știa ce probleme sunt în Uniunea Sovietică, a încercat să-l ajute, dar au fost cazuri când nu a reușit.
Probabil că Oistrach și-a iubit patria, dar nu sunt convinsă că a iubit sistemul de conducere totalitar , greu de suportat. Prietenia lui cu Prokofiev și Sostakovici e o dovadă. Amândoi au suferit în timpul comunismului. Muzica lor a fost controlată de partid. orice disonanță sau semn de modernitate avea ca efect cenzurarea creației.În acest sens e bine de citit cartea Testimony în care muzicologul Solomon Volkov adună memoriile lui Sostakovici pe care le scrie redate de însuși compozitorul, la întâlnirile lor.
Oistrach a fost un mare talent.Articol bine venit.
Din trio-ul formidabil: Richter, Oistrach si Rostropovici, Richter era cel care venea cel mai frecvent in Bucuresti. Amintiri de neuitat!
Pe Richter l-am auzit și eu la Timișoara în anii 60 .
Audiența era vrăjită.
Multumesc, dragă Johanan, pentru documentatul si emotionantul articol dedicat ilustrului violonist David Oistreach. Sunt perfect de acord cu tine privind stilul foarte distins si cuceritor al lui DUDIK (nu am stiut ca acesta era diminutivul lui).
El este, dupa parerea mea, printre cei 6 mari violonisti din istorie: Perlmann, Menuhin Zuckermann, Heifetz, Millstein si DUDIK! .Am fost si eu prezent la acel recital din 1962,dar nu am fost atat de descucaret ca tine ca sa primesc autograf. Daca ai face o licitatie sunt sigur ca multi ar sta la rand ca sa cumpere semnatura, dar sunt convins ca nu vei renunta la ea!
Eu imi amintesc cu nostalgie ca in 1958, la primul Festival Enescu, am ascutat la radio in transmiisie directa Concertul pentu doua viori al lui JS Bach, interpretat de Oistrach si Menuhin,doi violonisti cu Stradivarius!
Au trecut doar cativa ani si la varsta de 12 ani am facut abonament la matineul de la Filharmonica din Cluj, prin Liceul Baritiu, pe un pret ridicol de mic( pe vremuri biletele pentru elevi si studenti erau foarte ieftine). Rezultatele se vad acum cand majoritatea melomanilor clujeni in varsta de 50-80 de ani isi datoreaza cultura muzical vechiului regim- stiu ca este o afirmatie nepopulara , dar e autentica! Andrei Leber, Haifa
MULTUMESC PENTRU APRECIERI
Amintirea lui David Oistrach a meritat acest excelent articol. A fost un geniu muzical şi un om integru.
Un articol bine-venit. Mi-a plăcut mul titlul şi am aflat lucruri interesante despre David Oistrach. În anii copilăriei şi adolescenţei mele în România erau cunoscuţi doi violonişti evrei de excepţie, unul din Est şi unul din Vest: David Oistrach şi Yehudi Menuhin. Ei au cântat şi împreună: https://www.youtube.com/watch?v=xOEsiNaC1fU Johanan Vass este unul dintre clujenii fericiţi care l-a ascultat “live” pe David Oistrach. Frumoase amintiri!
Va multumesc pentru un articol deosebit de frumos. Eu am avut multe inregistrari cu Oistrach, inclusiv Dublul concert al lui Bach cu Menuhin si Oistrach (concertul are si o semnificatie istorica importanta).