Dorel Schor: MÂNA şi SUFLETUL PICTORULUI BARUCH ELRON

La Galeria municipală de Artă din Afula a avut loc deschiderea expoziţiei de pictură Baruch Elron (1934 – 2006). Evenimentul, pentru că este un eveniment, reconstituie în bună parte creaţia artistică a maestrului, înfăţişând-o marelui public ca o cuprinzătoare retrospectivă. Într-adevăr, nu mai puţin de cincizeci dintre cele mai reprezentative tablouri ale sale, care au fost admirate în marile capitale ale lumii, se află pe simezele galeriei.

La Galeria municipală de Artă din Afula a avut locdeschiderea expoziţiei de pictură Baruch Elron (1934 – 2006). Evenimentul, pentru că este un eveniment, reconstituie în bună parte creaţia artistică a maestrului, înfăţişând-o marelui public ca o cuprinzătoare retrospectivă. Într-adevăr, nu mai puţin de cincizeci dintre cele mai reprezentative tablouri ale sale, care au fost admirate în marile capitale ale lumii, se află pe simezele galeriei.

Lucrări din seria Legende biblice (în viziunea proprie a pictorului) au stat alături de cele cu tema îndrăgită Muzica. Tablouri pătrunse de un simbolism ezoteric, consacrate Timpului se învecinează cu cele din seria Ferestre, din zona figurativului şi care ilustrează cotidianul. Copilăria este o temă la care pictorul revenea întotdeauna, căutând aici posibilă fericire, eternă întrebare umană. Ultima perioadă a vieţii şi creaţiei sale, Baruch Elron a închinat-o Tel Avivului, oferindu-ne picturile mai puţin cunoscute din seria Bulevardul Chen.

Nu vom uita să menţionăm tablourile muzeale grupate sub titlul generic Cele patru anotimpuri, la care frumuseţea senzuală şi estetică, miracolul formelor, texturii şi culorilor le încadrează drept una din cele mai îndrăzneţe şi ambiţioase compoziţii. De altfel majoritatea creaţiei lui Baruch Elron poate fi încadrată sub genericul realismului magic, în care aparenţă naturală se combină cu elemente fantastice, cu o viziune utopică, într-un limbaj pictural reprezentativ. Legende, mituri, povestiri biblice, documentare istorică, literatură, folclor se transpun într-un expozeu, cu desfăşurare dinamică şi interpretare modernă.

Intuitiv şi logic, Elron a dovedit o mare abilitate creativă, stabilind un echilibru între abstracţie şi imaginaţie, între substanţă şi realitate, între vis şi concret. Aceasta dualitate în limbajul artei,  gândirea profundă, dar şi  ironia subţire,  umorul fin şi  încărcătura simbolică, la care se adăugă un temperament artistic de neconfundat şi o concepţie foarte personală fac că pictura să să devină emblematica şi explică desigur impresionantul sau palmares. Expoziţia va fi deschisă publicului până pe 15 iulie.

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *