IMPRESII SCANDINAVE

De mulţi ani îmi doream o escapadă în nordul Europei, să vizitez faimoasele fiorduri şi să mă bucur de lumina soarelui până la miezul nopţii, parte a nopţilor albe scandinave. La sfârşitul lui iunie am reuşit să facem şi această călătorie care s-a dovedit a fi plăcută nu numai prin frumuseţile naturii, dar şi prin bogata moştenire cultural artistică de care se bucură ţările scandinave. Mulţi din prietenii noştri au vizitat fiordurile prin intermediul croazierelor care combină fiordurile norvegiene cu alte destinaţii baltice, un mod plăcut şi eficient de a vizita superficial cât mai mult într-o vacanţă. Planul nostru a fost diferit, am zburat direct la Bergen, oraşul-port care este chiar în inima tărâmului de fiorduri şi de acolo ne-am alăturat excursiilor locale care mergeau la fiorduri. Aceste excursii, extrem de bine organizate, se folosesc de o reţea de autobuze, trenuri şi vapoare, toate coordonate ca să dea vizitatorilor nenumărate opţiuni pe baza intereselor personale.

MIke Bergen - Bryggen

Bergen-Bryggen

Bergen ne-a impresionat în mod foarte plăcut. Oraşul a fost construit în jurul portului care încă are o secţie numită Bryggen (debarcader) cu clădiri de peste 300 de ani. Piaţa de peşte e plină de forfota continuă de muşterii şi vizitatori care cumpără din diversele produse pescăreşti. E plin şi de tarabe care pregătesc pe loc peştele proaspăt. Dar nu era numai peşte, în produsele oferite turiştilor erau incluse şi rude de salam de elan, ren şi chiar balenă. Se vindeau în pachete combinate, gata de export. Nu eram sigur de carnea de elan sau ren, dar ştiam sigur că cea de balenă este interzisă în Statele Unite aşa că ne-am abţinut de la cumpărare, dar am gustat din fiecare pentru că erau puse frumos cu scobitori ca să ne servim şi să vedem cât erau de gustoase. După degustare am ajuns la concluzia că erau la fel cu salamul de Sibiu.

Specialităţi de salam, la piaţă

Una din atracţiile principale în Bergen este priveliştea de pe muntele Floyen. Un funicular îi duce pe cei leneşi până la vârf în câteva minute , dar se poate merge şi pe o potecă în câteva ore. Oraşul şi împrejurimile se văd minunat de pe platforma punctului de observaţie construit de oraş. Bergen este oraşul natal al marelui compozitor Norvegian Edvard Grieg. Şi-a construit o casă de vară în Toldhaugen, o suburbie a Bergenului, care este acum muzeu. Vizita la această casă a fost extrem de plăcută, ea fiind situată pe malul apei cu vederi minunate unde Grieg lucra la compoziţiile sale. În fiecare zi este şi un concert în sala special amenajată cu geamuri uriaşe care dau înspre apă. Ne-am delectat şi cu un concert de pian pe muzica lui Grieg.

Bergen - Vedere de pe Mt. Floyen

Bergen – Vedere de pe Mt. Floyen

Am petrecut cinci zile în zona fiordurilor. Primul pe care l-am vizitat, Hardangerfjord este la sud de Bergen unde munţii sunt mai scunzi şi nu chiar aşa de sălbatici ca şi cei din Nord. Este în zona fructiferă a Norvegiei şi malurile fiordului erau împânzite de livezi.

Mike Hardangerfjord1

Hardangenfjord

Al doilea, la nord de Bergen este Sognefjord, considerat de mulţi cel mai frumos. Într-adevăr, cu munţi înalţi şi sute de cascade acest fiord este extrem de spectacular. Am mers cu un vapor de la Bergen la Flam de unde am luat pe urmă un tren special care se opreşte de câteva ori pentru ca turiştii să admire peisajul. O oprire specială este la cascada Kjosfossen unde chiar “zâna cascadelor”, a apărut ca să danseze pentru noi. Al treilea fiord vizitat a fost renumitul Geirangerfjord

mike hardangerfjord 5

Pentru vizita acestui fiord ne-am îmbarcat pe pe o motonavă de croazieră, parte din linia Hurtigruten, care face toată coasta Norvegiei, pînă la nord de cercul polar. Noi am mers doar pînă la Alesund, dar a fost suficient să petrecem o noapte albă la bordul vaporului şi să admirăm fenomenul zilei aproape fără sfârşit, chiar şi după asfinţitul soarelui pe la miezul nopţii nu s-a făcut întuneric iar după câteva ore soarele a răsărit din nou în plină forţă.

Mike Gergenfjord 1

Geirangerfjord

Geirangerfjord a fost favoritul meu. Munţi înalţi şi sălbatici, acoperiţi de zăpadă în toiul verii, ieşind direct din apa oceanului, uneori chiar ca un zid. Mii de cascade prin care se scurge zăpada topită dau intregii regiuni o atmosferă feerică. Valhala lui Wagner era în faţa ochilor noştrii, mai ales la începutul zilei când mai erau nori plutind pe vârful munţilor. Fiordurile intră în categoria locurilor care trebuiesc vizitate în persoană. Nimic nu poate reda experienţa personală de a fi acolo.

Mike Alesund 2

Alesund

Debarcarea a fost la Alesund, un orăşel provincial care la fiecare pas îmi amintea de Ibsen. Un loc splendid pe malul oceanului dar care este aşa de mic şi izolat încât am decis că aici este locul “unde nu se întâmplă nimic”. Dupa o scurtă plimbare prin centrul orăşelului, ne-am căţărat 418 de trepte în vârful Aksla unde am fost răsplătiţi de o privelişte minunată a oraşului şi a împrejurimilor.

Zborul de la Alesund la Oslo ne-a dus intr-o lume diferită. Oraş mare şi frumos, Oslo ne-a impresionat mai ales că am şi prins o vreme minunată, localnicii chiar ne-au spus că au fost cele mai frumoase zile din acest an.

Mike Oslo oameni la plaja

Oamenii din Oslo, într-o rară zi de vară

O plimbare prin centrul oraşului ne-a convins că zilele cu soare nu sunt atât de dese în Oslo, toate parcurile şi spaţiile verzi erau pline de norvegieni care şi-au dat jos hainele şi în costume de baie îsi încalzeau pielea la soare. Grădnile şi parcul palatului regal sunt deschise pentru populaţie şi chiar şi acolo era plin de iubitori de soare care încercau să se bronzeze puţin.

Mike Oslo cladire in fundal

Oslo clădirea Operei

Am vizitat noua clădire a operei din Oslo, un ansamblu ultramodern din piatră, oţel şi sticlă care este acum şi un important punct turistic al oraşului. O mică excursie cu vaporaşul în jurul centrului ne-a dat o privire de ansamblu, pe urmă am hoinărit prin oraş bătând străzile în lung şi lat, de multe ori făcând o pauză să ascultăm muzică lautărească prezentată la colţuri de stradă de muzicanţi ambulanţi din România. Mai erau şi din alte ţări, un ucrainean care părea foarte educat l-a interpretat excelent pe Bach pe un acordeon care suna ca şi o orgă. Muzeul Munch a fost o surpriză foarte plăcută mai ales că aveau o expoziţie specială Van Gogh – Munch, bazată pe influenţele între cei doi artişti. Vizita la parcul Vigeland care este împânzită de peste 200 de statui (majoritatea nuduri) făcute de un singur artist, Gustav Vigeland a fost la fel extrem de interesantă. Dacă mergeam cu nepoţii probabil am fi avut nişte discuţii interesante despre nuduri care cu siguranţă le-ar fi stârnit curiozitatea. Vigeland a creat şi medalia premiului Nobe pentru pace.

Mike Oslo Parcu;l Vigenland

Oslo Parcul Vigeland

Ultima destinaţie a fost Stockholm, unde am ajuns după un zbor scurt din Oslo.

Stockholm este un oraş minunat, o mare metropolă aşezat pe un arhipelag. La fel ca şi în Oslo, am făcut o excursie cu vaporaşul pentru privire de ansamblu, dar oraşul l-am străbătut pe jos, fiind unicul mod în care poţi palpa pulsul unei metropole.

Am vizitat minunatul Palat Regal din Gamla Stan (Oraşul Vechi). În timpul vizitei ne-am dat seama că o parte din opera lui Verdi “Un Ballo in Maschera” s-a întâmplat în palat, un punct în plus de satisfacţie turistică pentru noi. La fel am vizitat reşedinţa şi grădinile regale la palatul din Drottningholm.

Mike Palatul Regal Stockholm

Srockholm Palatul Regal

La Stockholm, în apropierea oraşului vechi este splendida clădire a Operei Regale care se poate vizita şi când nu sunt spectacole. Clădirea primăriei are un turn de 106 metri unde după ce ai urcat treptele ai o privelişte de neuitat a oraşului, mai ales într-o zi senină de vară cum am prins şi noi. Am ţinut neapărat să vizităm sala de concerte din centrul oraşului unde se decernează anual premiile Nobel. Sala şi clădirea nu sunt nimic special dar ni s-a explicat că în 10 decembrie, ziua fixată de Alfred Nobel pentru decernarea premiilor, întreaga clădire şi piaţa din faţă sunt transformate şi este o atmosferă extrem de festivă pentru o ocazie aşa de importantă. În timpul vizitei noastre, zona din faţa clădirii era o piaţă de fructe şi zarzavaturi.

Mike Stockholm Sala de concerte unde se decerneaza Nobel

Stockholm – sala de concerte unde se decernează Premiul Nobel

Era tocmai spartul târgului şi nişte comercianţi turci îşi vindeau cireşele la un preţ derizoriu numai ca să scape de ele. Ne-au convins şi pe noi să cumpăram un kilogram. De 40 de ani în America am uitat care este gustul cireşelor adevărate. Aceste cireşe spălate la fântâna pieţii şi mâncate pe o bancă în faţa sălii unde se dau premiile Nobel a fost cea mai memorabilă gustare în Scandinavia!

Mike Stockholm vedere din Turnul Primariei

Stockholm, vedere din Turnul Primăriei

Dar am mai avut şi alte aventuri memorabile mai puţin plăcute în Stockholm. Cu cerşetorii nu am nimic, ei cer, tu le dai, sau nu le dai şi gata. Dar cu hoţii şi bandiţii care sunt pe străzile Stockholmului am o problemă serioasă. Încă din hotel am primit avertismente scrise ca să avem grijă că e plin de hoţi. Muzeele şi restaurantele la fel îţi atrag atenţia. Pe noi au încercat să ne fure în plină zi în oraşul vechi. Au venit din spate şi au aruncat pe noi ceva lichid care aducea, dar mai ales mirosea a excremente de pasăre. Două tipe, imediat au încercat să “ne ajute” să ne schimbăm şi să ne curăţăm de rahat. Fiind călători versaţi, nu ne-am lăsat păcăliţi, pe urmă am văzut şi tipul care lucra cu tipele şi aştepta să dea lovitura în timp ce noi eram dezorientaţi. Am plecat imediat, fără nicio pierdere dar hainele murdărite nu au mai fost folosibile. Aceşti bandiţi nu erau din România, dar mulţi din cerşetori vorbeau limba română sau limbi slave. Se pare că Suedia, o ţară foarte tolerantă, este un magnet pentru aceşti indivizi.

Stockholm - vedere de pe vapor

Stockholm – vedere de pe vapor

Dar chiar şi cu neplăcerile unei mici aventuri cu hoţi, excursia noastră în Scandinavia a fost la, sau chiar peste nivelul aşteptărilor şi le recomand tuturor care au de gând să viziteze Scandinavia să o facă, merită oricând să petreci o vacanţă pe aceste meleaguri frumoase.

Mike Klein

(foto Mike Klein)

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

2 Comments

• valentin commented on July 24, 2015 Reply

Superba prezentare, felicitari pentru Mike Klein. As lectura mereu cu placere asemenea prezentari,cu atat mai mult cu cat te pune la curent si cu aspecte mai speciale din parcursul prezentat. Felicitari.

• Andrea Ghiţă commented on July 16, 2015 Reply

Încă un reportaj bogat ilustrat în care Mike Klein ne dezvăluie un colţ de lume, privit prin ochiul turistului meloman şi cu simţul umorului.