Cele cinci culori ale anului 2017

Una dintre ele a fost anunţată cu surle şi trâmbiţe – sau, mai bine spus, abia acum a fost vehiculată intens în media. în realitate, se discuta despre culoarea anului de prin vară, iar la începutul lui decembrie este aleasă şi făcută publică. Şi, surpriza, contrar a ceea ce credeţi că vedeţi în online, nu există o singură culoare a anului!

Una câte una, companiile şi agenţiile de trend forecasting dezvăluie presei de specialitate nuanţa asupra căreia s-au decis: PPG şi AkzoNobel sunt, traditţonal, primii care o anunţă, urmaţi de Sherwin-williams, Benjamin Moore şi, în final, Pantone. Iar pentru că Pantone este considerat autoritatea în domeniu, dar şi pentru că şi-a creat conexiuni cu lumea modei, verdele Greenery domină în titlurile şi articolele acestor ultime zile. Fiecare dintre jucători împărtăşesc detalii despre felul în care s-a ajuns la culoarea-vedetă: cercetare de piaţă, observarea comportamentului consumatorilor, călătorii, evenimente de industrie, dezbateri… E un proces aprofundat şi de durată.

Mulţi văd culorile alese şi îşi exprimă gusturile şi apartenenţa. Alţii încep să caute combinaţii cromatice care funcţionează cu nuanţa aleasă sau să vâneze produse (îmbrăcăminte, decoraţiuni interioare) derivate din acest trend. Eu privesc alegerile acestor culori puţin diferit; prefer să mă gândesc la motivele din spatele acestor alegeri: de ce a fost aleasă tocmai această nuanţă? De ce acum?

Înţelegerea motivelor mă ajută să văd cărui stil de viaţă i se adresează, cine va rezona cu alegerea respectivă, stilul cui poate fi armonizat sau potenţat de respectiva culoare.

Mai jos aveti cele 5 culori, fiecare în parte declarată „culoarea anului 2017”. Alături de explicaţiile fiecărui brand, mi-am trecut propriile ganduri. Care dintre culori rezoneaza cu voi?

Alegerea Pantone: Greenery

Nuanţa 15-0343, „proaspătă şi plină de vitalitate, este simbolul unui nou început. Greenery este o nuanţă de verde cu subton cald de galben, care sugerează primele zile de primăvară, când natura revine la viaţă, capătă putere, se înnoieste. Similare frunzişului verde crud şi abundenţei primăverii, atributele nuanţei Greenery îi indeamnă pe consumatori să respire adânc, să se oxigeneze, să prindă puteri noi.

Greenery este culoarea de bază a naturii. Cu cât mai mult suntem scufundaţi în ritmul vieții urbane moderne, cu atât mai mult simţim nevoia şi dorinţa de a ne contopi cu frumuseţea fizică şi armonia lumii naturale. Această schimbare de energie este reflectată de proliferarea tuturor obiectelor şi contextelor globale care folosesc Greenery în viaţa zilnică: planificare urbană, arhitectură, design, lifestyle. O culoare constant în periferia esteticii, Greenery este acum adusă în prim-plan. Este o nuanţă omniprezentă în lume. Pentru ca simbolizează viaţa nouă, Greenery este emblematică şi pentru urmărirea pasiunilor în plan personal, şi pentru vitalitatea proprie.”

Părerea mea? Verdele-crud este o nuanţa aprinsă, vie, îndrăzneaţă, care semnalează un nou început. Motivele alegerii acestei culori sunt o prelucrare a ceea ce comunica Pantone de ani de zile. Este o re-aducere pe tapet şi reinterpretare a mega-trendului eco-friendly/ green. Ceea ce propulsează şi continuă un trend nu se schimba drastic sau pe termen scurt; ceea ce se schimba sunt influentele discrete, ele indica dorinta noastra de stabilitate şi echilibru.

Alegerea Sherwin Williams: Poised Taupe

Dacă anul trecut aleseseră un alb cald, Alabaster, pentru 2017 ei propun o nuanţă cald-neutră. „De obicei, Sherwin-Williams nu ajunge la favoritisme cromatice, dar anul acesta nu ne-am putut abţine. Culoarea pe care o anticipăm ca definitorie pentru 2017 este Poised Taupe SW 6039: creează ambientul unui stil de viaţă confortabil şi aduce sentimentul de sanctuar în căminele noastre. Este o nuanţă care dispersează stresul lumii exterioare, în asemenea măsura încât, atunci când păşim în casă, ne simţim calmi, încărcaţi de energie blândă, echilibraţi. Povestea alegerii lui Poised Taupe este simplă. Cafeniul pământului este combinat cu un gri conservator, iar rezultatul este o nuanţă organică, lemnoasă, complexă, care subliniază imperfecţiunile şi autenticitatea unei vieţi trăite frumos.”

Parerea mea? S-ar putea ca voi să vedeţi cele doua culori – Greenery şi Taupe – ca fiind diametral opuse. Eu le vad similare în concept, doua feţe ale aceleiaşi monede ca aspect.

În locul cuvintelor cu prefix „re” folosite de Pantone (reîmprospătare, reînnoire, revitalizare), Sherwin-Williams foloseşte prefixul „de: de-stresare, definire, decuplare. Acelaşi stil de viaţă, aceleaşi provocări, două perspective diferite de a le gestiona. în loc de a te invita să te reconectezi cu natura şi să te umpli de energie, cum face Greenery, ţi se oferă din partea Poised Taupe posibilitatea de a primi o îmbrăţişare caldă, un spaţiu aerisit şi asigurarea că totul va fi în regulă.

Alegerea AkzoNobel: Denim Drift

Alegerea europeana pentru 2017 este, în chintesenţa, o culoare americană. „Înţelegem cât de importantă este culoarea în vieţile noastre: pe lângă partea practică, culorile au un efect transformativ pozitiv asupra oamenilor şi locurilor în care aceştia îşi petrec timpul: acasă, la birou, în timpul liber. Pentru a completa culoarea anului, am dezvoltat în paralel o paletă cromatică în spectrul nuanţelor de albastru. Denim Drift combinat cu nuanţele mai deschise ale acestei palete creează un efect aerisit, curat, în timp ce alăturările cu tonuri închise dau naştere unui aspect dramatic, atmosferic.”

Părerea mea? Denimul este un material clasic şi versatil, în egală măsură comod şi modern. în îmbrăcăminte şi moda, este un material non-discriminatoriu: oricine îl poate alege. Acelaşi lucru e valabil pentru această nuanţă de albastru; creează sentimentul unei oaze de linişte într-o perioada de incertitudini.

Alegerea PPG: Violet Verbena

O descriere potrivită a acestei nuanţe este violet actualizat, cu o doză generoasa de violet. „Violet Verbena este deopotrivă nostalgic şi modern. Devine un reper esenţial într-o lume care poate părea temporară, luxos într-o lume aspră care simte nevoia de răsfăţ, introspectiv şi personal intr-o lume invazivă. Este o nuanţă care se adaptează ambientului şi completează armonios o varietate de alegeri estetice şi de design, de la camere de joacă luminoase la spaţii liniştite. Violet Verbena este un violet nuanţat, cu prezenţă cameleonică.”

Parerea mea? Statistic, foarte puţine persoane aleg să îşi decoreze spaţiile sau să se îmbrace în nuanţe de violet, însă această culoare îşi face loc cu uşurinţă în trendurile cromatice. Se poate spune că este nostalgic, modern sau luxos, cum o descriu cei de la PPG. Senzaţia mea este ca motivul principal ţine de faptul că mulţi sunt intrigaţi de această culoare asociată spiritualităţii, chiar dacă nu se angajează să o afişeze vizibil. O percep drept o culoare în care se amestecă masculinul şi femininul, o nuanţă în care mentalul nostru supraîncărcat se intersectează cu visele noastre boeme. Este o culoare care vorbeşte celor care îşi doresc să facă parte dintr-o cultură şi o societate mai creativă, mai bună, nouă. Este expresia unei altfel de dorinţe.

Alegerea Benjamin Moore: Shadow

Diferite ca ziua şi noaptea, aşa pot fi descrise alegerea Benjamin Moore pentru 2016 faţă de cea pentru 2017. Simply White de anul trecut este urmat acum de Shadow, un mov ametist întunecat.

„Enigmatic şi magnetic, Shadow este o nuanţă măiestrită pentru ambient. Este o culoare care aduce aminte de „trecut”, dar face şi o declaraţie contemporană, puternică. Acest violet închis, cu tonalităţi bogate şi pigmentaţie armonioasă, Shadow creează o conexiune emoţională care evocă amintiri nostalgice legate de spaţii şi lumină.”

Părerea mea? Încă o nuanţă elegantă de mov cenuşiu, similar unui mov aubergine, dar cu o coloratură mult mai profundă, artistică, romantică, dramatică. Profunzimea lui Shadow îl va face uşor şi plăcut de folosit în accente de culoare.

Irina Markovits

(preluat de pe blogul autoarei http://www.stylediary.ro/wordpress/)

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *