Néhány szó a zsidókhóz [Câteva cuvinte adresate evreilor] este titlul unui articol semnat de György Stoffán și publicat recent de Polgárportál [Portalul civic] http://polgarportal.hu, care se autoîntitulează „Revista colaborării civice”. Am considerat important să răspund alegațiilor antisemite și negaționiste ale autorului, întrucât acest material, (aparent) reconciliator, a fost publicat în preajma vizitei israeliene la nivel înalt, în Ungaria,
O pretins nouă şi moralistă răfuială cu evreii: pentru că îi urăsc cu toţii pe maghiari, toţi pe toţi ; pentrucă în calitatea lor de comunişti au făcut răul cel mai mare maghiarimii, în totalitatea ei. Şi multe alte asemenea complimente la adresa evreilor maghiari care n-au respectat reciprocitatea în această omnitoleranţă maghiară. Autorul își încheie articolul cu sfatul „ să se regândească situația și relația evreilor și creștinilor maghiari, manifestându-se încredere în discernământul maghiarilor privind care sunt personalitățile istorice pe care le cinstesc și să se renunțe la prejudecățile față de un popor, o comunitate religioasă, care a trecut prin suferințe la fel de cumplite (sic) ca ale maghiarilor”.
Oare de unde să se fi documentat şi în ce fel pentru a dovedi peremptoristic enunţuri înălţătoare de acest fel ? Deşi o literatură ştiinţifică şi literară produse de numeroşi oameni de ştiinţă au adus suficiente probe despre o situaţie aproape contrarie: că evreimea maghiară, nu fără numeroase motive , devenise o etnie nu doar integrată Ungariei moderne , ci în mare măsură chiar asimilată. Chiar şi după evenimente ca procesul omorului ritual de la Tisza Eszler, sau altele de dimensiuni nimicitoare ca Holocaustul.
Şi, pentru că domnul Stoffán care işi concepe articolul cu titlul de mai sus ca o adevărată mărturisire de credinţă, inspirată de creştinism – insinuând că răutatea evreiască faţă de poporul maghiar , care le-a dăruit ospitalitatea – ar atrage revanşa măcar a unei minime supărări. Ceea ce nu s-a întâmplat încă: maghiarii nu sunt oameni răi.
După ştiinţa mea , care am trăit doar prin recurs , spiritul maghiar (de la bunicii şi părinţii mei) afirmaţia că evreii îi urăsc pe maghiari o consider nu un adevăr, ci chiar o insultă. Oare câtă psihologie socială şi studiere a mentalităţilor trebuie să fi parcurs acest domn nu-i dă de gândit faptul că limba vernaculară a evreilor transilvan este maghiara? Oare domnul Stoffán nu cunoaşte declaraţiile unor distinşi intelectuali evrei din Transilvania precum Ernő Gall cum că ” evreii ardeleni în majoritatea lor au resimţit Trianonul tot atât de dureros ca şi maghiarii înşişi” ?
Dar să revenim. Este inadmisibil să te referi la destinul evreilor din Ungaria în epoca modernă fără să prezinţi soarta lor în contextul Holocaustului , chiar dacă scopul articolului este reabilitarea lui Horthy, sau cu atât mai mult! Căci, în calitate de şef de stat Horthy, în primul rând , nu poate fi absolvit de răspundere pentru cele întâmplate. Evenimentele s-au petrecut sub regimul horthyst. O lucrare monumentală semnată de Randolph L. Braham documentează politica genocidală a acestui regim. „Intrarea Ungariei în cel de-al doilea război mondial la finele lunii iunie 1941 a însemnat un nou moment decisiv pentru comunitatea evreiască din Ungaria”, scrie Braham. În primele luni de război statutul evreilor maghiari s-a înrăutăţit considerabil. Făcând deja obiectul a două legi antievreieşti majore care le îngrădeau activităţile economice şi profesionale , evreii au fost acum supuşi unor restricţii adiţionale, stipulate într-o lege făţiş rasială aşa numită a treia lege antievreiască conform căreia convertiţii şi creştinii de origine evreiască erau consideraţi evrei, interzicându-se totodată căsătoria dintre evrei şi creştini.Dar începutul nu s-a oprit aici.Deportarea evreilor din Ungaria începe tot în anul 1941 cu aşa-zişii evrei străini transportaţi la Kamenets-Podolsk unde au fost exterminaţi de nazişti germani la sfârşitul lui august 1941 numărul evreilor exterminaţi se apreciază a fi peste 23.000 din care peste 16000 au fost din Ungaria. La aceste prime crime se adaugă problema muncii obligatorii. ”Sistemul maghiar de muncă obligatorie în cadrul armatei din timpul celui de- al Doilea Război Mondial a fost unic”, scrie Braham. El cuprindea mii şi mii de bărbaţi evrei organizaţi în formaţiuni militare aflate sub comanda şi supravegherea ofiţerilor şi gardienilor maghiari. Bărbaţii evrei erau trimişi să muncească la construcţia de drumuri, în mine, la construirea şi repararea căilor ferate şi la efectuarea unor lucrări de fortificare în Ungaria şi în zonele aflate sub ocupaţie maghiară şi germană din Ucraina şi Iugoslavia. Pe front, mai ales în Galiţia şi în Ucraina, erau folosiţi cu precădere la întreţinerea drumurilor, la curățirea câmpurilor de mine şi la transportul de muniţii. Conform statisticii publicate de Braham până în martie 1944, au pierit 42.000 de bărbaţii evrei mobilizați la muncă forţată , în condiţii dintre cele mai chinuitoare. Desigur, punctul culminant al suferinţelor evreimii maghiare îl constituie ocupaţia germană care, după cum se ştie începe la 19 martie 1944, dar aşa cum dovedesc documentele tot ce se întâmplă este cu complicitatea şi implicarea directă a autorităţilor maghiare în frunte cu regentul M.Horthy. La întâlnirea cu Hitler la Klessheim, în data de 17 martie 1944, Horthy şi-a dat consimţământul să pună la dispoziţia germanilor un număr însemnat de muncitori evrei, pentru a contribui la creşterea producţiei în industria de război germană. Conform constatării lui Braham, Horthy era convins că, prin consimțământul său, nu va satisface numai cerinţele Germaniei, ci va contribui şi la lupta împotriva bolşevismului şi, în acelaşi timp îi va elimina pe evreii din Galiția, pe care îi dispreţuia făţiş. Astfel, după ocuparea ţării de către trupele germane, comandoul special al lui Eichmann şi complicii maghiari ai naziştilor au recurs la acordul lui Horthy în vederea implementării urgente a soluţiei finale, susţinând că „evreii ar fi mult mai utili Germaniei dacă împreună cu ei s-ar afla toţi membri familiei.” Cu acceptul lui Horthy este înlăturat guvernul Kállay şi instalat guvernul Sztóyai, cunoscut pentru orientarea lui pronazistă. Evenimentele se derulează cu o rapiditate neobişnuită. Şi dacă planul genocidului s-a putut înfăptui intr-un ritm necunoscut până atunci, scrie Agnes Heller , asta se datorează şi propagandei antisemite dusă timp de două decenii şi măsurilor antievreieşti. Tot atâtea fapte care au pregătit opinia publică maghiară să vadă în evreu pe duşman sau un element ostil. Aşa s-a considerat justificat ghetoizarea, deportarea, pentru ca chipurile să muncească pentru germani. „Ce-i drept” – spune Agnes Heller – „Horthy nu a semnat ordinele de deportare dar nici nu a intervenit să o oprească până pe data de 7 iulie, dar nici atunci nu a făcut-o din proprie iniţiativă , ci sub puternice presiuni din partea fiului său, în primul rând din partea Papei, a preşedintelui Roosevelt, a regelui Suediei”. Totalizând pierderile suferite de evreii maghiari în timpul celui de-al doile a război mondial Braham indică cifra de 564507 fiinţe omeneşti, rezultatul politicii genocidale. Desigur, nu este făcut responsabil poporul maghiar şi nu sunt uitaţi cei care au protestat,cei care au încercat să salveze: ei poartă titlul de Drepţi între Popoare.
Mai sunt şi astăzi unii care uită de aceste crime dar care îi acuză pe evrei de fapte criminale în timpul dictaturii lui Béla Kun din anull 1919 şi a lui Rákosi după 1944, așa cum procedează și Stoffán, în articolul său.
Dacă din regimul lui Bela Kun au făcut parte evrei asta nu însemnează că a fost un regim evreiesc şi că a reprezentat vreo ideologie evreiască. Regimul lui Béla Kun a afectat tot atât de puternic burghezia evreiască şi pe anticomuniştii evrei ca şi pe cei de naţionalitate maghiară. Iată câteva cifre :regimul lui B.K. a condamnat la moarte şi a executat 590 de persoane din care 44 adică 7,4% au fost evrei; mulţi evrei au fost luaţi ostatici, la Budapesta; din 386 de ostatici, 73 au fost evrei, iar la Veszprém, din 40 de ostatici, 20 au fost evrei, ş.a. Un rol însemnat au jucat evreii în contrarevoluţie ,la Arad, la Seghedin şi în alte localităţi . În ceea ce îl priveşte pe Béla Kun, se ştie că a plătit cu viaţa pentru activitatea lui. Ajuns la Moscova , acuzat de Stalin de troţkism , a fost condamnat la moarte şi executat în ţara a cărei politici a vrut să o introducă în Ungaria, politică cu care a făcut rău nu doar maghiarilor dar în aceeaşi măsură şi multor evrei.
Adevărata politică evreiască mai ales după primul război mondial a fost politica sionistă.
În ceea ce priveşte situaţia evreilor maghiari în timpul regimului lui Rákosi sunt concludente unele date citate de Bernard Wasserstein în cartea sa intitulată Dispariţia Diasporei, Evreii din Europa începând cu 1945. Editura Polirom, 2000. ”Politica economică a comuniştilor i-a afectat pe evrei mai direct şi mai profund decât pe oricare alt grup etnic”, scrie B.W. „În 1949 industria uşoară din Ungaria a fost naţionalizată, iar comerţul cu amănuntul a fost adus sub controlul statului. Dintre cele 1721 magazine naţionalizate în Ungaria, 1504 au aparţinut evreilor.” În 1951 mulţi evrei din Budapesta şi din alte oraşe mari au fost deportaţi pe motiv că erau capitalişti.Li s-au dat timp de 24 de ore pentru a se pregăti să se mute la ţară unde au fost cazaţi la familii de ţărani. Apartamentele şi bunurile le-au fost expropriate. Au rămas cu domiciliul forţat până în 1953. Predarea limbii ebraice a fost interzisă în 1949. Majoritatea formelor de activitate culturală evreiască a fost oprită sau riguros urmărită. Toate aceste măsuri şi multe altele au fost adoptate şi aplicate în condiţiile când intr-adevăr din conducerea de stat şi de partid au făcut parte mulţi evrei. Ei nu au acţionat în numele evreităţii, ci în numele stalinismului tot atât de ostil anumitor categorii de evrei ca şi anumitor categorii de maghiari.
Aşadar experienţa tragică a evenimentelor trăite în secolul 20 trebuie în sfârşit să ne ducă la concluzia că nu popoarele trebuiesc acuzate ci politicile trebuiesc analizate.
Lya Benjamin
5 Comments
Două aspecte:
Emanciparea evreilor, însușită în numele ungurilor de György Stoffán, s-a născut în Viena, iar maghiarii au fost nevoiți s-o înghită de-a lungul a peste 100 ani, așa încât nu au niciun merit, ba chiar din contra. În Ardealul de Nord au dovedit, în masă, că deportarea evreilor li se potrivește de minune – conceptual și faptic.
Acum, 50-70 ani mai târziu, am simțit pe propria-mi piele fățărnicia perfidă a intelectualilor posesori ai cunoștințelor factuale a ceea ce au săvârșit în urmă cu o generație sau două autorii lor direcți, dar nu și a unei conștiințe educate (ca a generațiilor de germani educați după 1945) – prin atitudinea de a-l ocroti cu un aer de superioritate (în engleză to patronize) pe jidanul lor “favorit al momentului”.
Trebuie să-mi cer scuze pentru generalizarea făcută mai sus. Nu am acest obicei. Dar, când excepțiile de la acest comportament DE MASĂ al intelectualilor, învîtaților, citiților, culților mei co-citadini vreme de peste 2 secole – când, zic, EXCEPȚIILE scad sub un cuantum critic, nu pot să nu constat că, în anumite condiții, maghiarii ardeleni au caracreristici care aduc mai degrabă cu o gloată pregătită să linșeze decât cu vreo masă rotundă de analiști socio-politici / creatori de opinie.
Sunt convins că D-na Lya Benjamin, D-na Eva Galambos și un număr de alți colaboratori ai Baabel și ai Realității Evreiești pot determina un înalt procentaj al cititorilor lui György Stoffán să aibă acces la această întâmpinare.
Sunt deadreptul surprins cat de nesurprins sunt atunci cand aud sau citesc despre antisemitismul maghiar?!
La ce te poti astepta de la o societate care si-a trimis la moarte evreii sprre sfarsitul celui de al 2lea razboi mondial, cand sfarstiul epocii naziste era deja mai mult decat clar?!
Nimic nou sub soare!
Ceea ce ma duce la celebra fraza (ameliorata de dragul decentzei) a unui celebru scriitor italian: prostituata va continua sa se prostitueze!!
Antisemitul ramane antisemit si ceea ce e mai grav (spre deosebire de prostitutie) el are mari sanse de a se transmite de la o generatie la alta.
GBM
Am aflat lucruri pe care nu le stiam . Important este ca cei care citesc articolul lui G.S. sa poata citi si pe cel al L.B.- Important ca articolul de mai sus sa apara si in l. maghiara .
Se pun trei intrebari:
*Incotro merge societatea lui 2017,intr-o tara membra a Uniunii Europene?Este o politica de stat ascunsa in articole/declaratii negationiste ale unora pusi sa scrie?
*Cat de mult influenteaza aceasta politica pe unii de la noi,din Ardeal in special?
*Cat de mult pot actiona autoritatile in evitarea unor astfel de manifestatii antisemite si negationiste?Dar intrebarea cheie este:se doreste interventia sau mai bine ne facem ca nu vedem?
Dar organizatile reprezentative,Comunitatile Evreiesti au o pozitie publica deschisa,sau discutam problema intre noi evrei si inchidem cercul?
Antisemitismul este o boala a unor formatori de opinie, in esenta lideri de o anumita factura, dar care reuseste sa se extinda. Fara indoiala nu poate cuprinde popoare si , faprele dovedesc, nu pot fi acuzate mase sau natiuni pentru faptele unor persoane care au reusit, indiferent de metode, sa isi gaseasca acoliti si sprijinitori. Aceste aspecte , insa , ne obliga sa nu toleram niciodata atitudinile antisemite, indiferent de forma de manifestare a acestora si , in nici un caz, negationismul care incearca sa ascunda ororile holocaustului si ale legilor antievreiesti pentru a incerca disculparea fata de ororile care au avut loc si reabilitarea unor personaje direct implicate in gandirea si aplicarea acestor fapte.