La sfârșitul lunii decembrie 2019, de Crăciun, am auzit o afirmație care mi s-a părut ridicolă, dar care m-a făcut să-mi pun întrebări serioase. Liderii Autorității Palestiniene au afirmat că Isus Hristos a fost … palestinian, iar Crăciunul este … o sărbătoare palestiniană. Mi-am amintit un cântec studențesc, pe care îl cântam în studenție, în România: ”Sunt student” (nu-mi amintesc titlul exact). Când ajungeam la ”Sunt student la teologie” adăugam două versuri, pe care le citez tot din memorie: ”La examen când m-am dus / N-am știut cine-i Isus”. Fapt care se potrivește afirmațiilor liderilor Autorității Palestiniene. Cu deosebirea că ei … nu mai sunt studenți demult! De fapt, asemenea afirmație a fost făcută mai demult, de către fostul lider palestinian musulman (fost terorist) Yasser Arafat, imediat după punerea în aplicare a acordurilor de la Oslo. Era în seara de Ajun de Crăciun, iar domnia sa s-a urcat pe acoperișul Bisericii Nativității din Beit-Lehem (=Betleem, sau Vicleim) și, trăgând cu revolverul, a spus că Isus a fost primul palestinian, iar Crăciunul, ziua lui de naștere, este sărbătoare palestiniană. Fapt care a produs atât mirare, cât și teamă turiștilor pelerini creștini. Dar afirmația lui Yasser Arafat a avut și alt rezultat: adoptarea acestei idei de către liderii politici palestinieni. Mitul este reluat an de an. Ca orice mit istoric. Bineînțeles, nu există popoare care să nu aibă mituri istorice. Nici poporul evreu, nici poporul român, nici poporul francez, poporul englez, poporul german sau orice alt popor. Și nici poporul palestinian, care caută să-și construiască o istorie proprie și o identitate istorică și spirituală proprie, dar care clădește mituri, printre care mitul identității palestiniene a lui Isus. Fără să creadă în această afirmație, unii lideri palestinieni o fac, din nevoia construirii unei ideologii naționale palestiniene bazate pe un mit istoric. Cea mai mare sărbătoare religioasă creștină este preluată de lideri politici palestinieni, majoritatea lor musulmani, și transformată în sărbătoare politică națională. Ei nu înțeleg și nu cunosc nici conținutul, nici sensul acestei sărbători, iar caracterul său este denaturat. Mai ales că persecuția creștinilor în lumea musulmană contemporană, în special în anul 2019, a crescut. De exemplu, în Iran, Nigeria, teritoriile pe care s-a aflat ISIS. În aceste țări și regiuni s-au făcut presiuni asupra creștinilor ca să se convertească la Islam. Au fost și cazuri de creștini uciși pentru credința lor. Oare mai este posibil un asemenea lucru în deceniul al doilea și la începutul deceniului al treilea al secolului al 21-lea? Lucru care nu prezintă interes pentru liderii de la Ramalla, cu toate că numărul creștinilor a scăzut în teritoriul palestinian: mulți creștini au ales calea emigrării după întemeierea Autorității Palestiniene. Nu mai este majoritate creștină nici măcar la Beit-Lehem, orașul natal al lui Isus, deși primarul orașului continuă să fie un creștin, datorită unor acorduri internaționale tacite.
Recent am văzut o carte interesantă în Internet: Myths and facts: a guide to the Arab–Israeli conflict, de Mitchell G. Bard. Cartea a fost publicată de ”American-Israeli Cooperation Enterprise”. Am văzut și un articol al aceluiași autor, apărut în publicația on-line Jewish Virtual Library. Autorul citează afirmația făcută de Laila Ghannam, guvernator al districtului Ramalla, care spune că ”întregul popor Palestinian sărbătorește Crăciunul, pentru că noi suntem mândri de faptul că Isus era Palestinian” (citat de autorul articolului după: Palestinian Media Watch, 24 decembrie 2019, deci în ajun de Crăciun). În publicația Arab America din 25 decembrie 2019, deci chiar din prima zi de Crăciun, publicistul Emily Deveraux scrie că ar exista argumente asupra apartenenței palestiniene a lui Isus: faptul că vorbea limba arameică, iar aceasta are afinități prin rădăcină cu limba arabă, și că familia lui provenea din Nazaret, oraș din Galileea, care a fost recunoscut ca oraș arab palestinian. Muftiul Ierusalimului, Muhammad Hussein, a afirmat: ”Noi îl respectăm pe Isus, noi credem în el (ca profet musulman), după cum credem în profetul Mahomed”. Isus este menționat și ca … ”primul martir islamic” (Palestinian Media Watch, 29 decembrie 2019; citat după articolul lui Mitchell B. Gard).
Afirmațiile de mai sus arată lipsa oricărei afinități reale palestiniene cu valorile morale și religioase profesate de Isus, recte de Yeșa sau Yehoșua ben Yosef și cu religia creștină. Acest om a fost evreu, a vorbit limba arameică, așa cum o vorbeau toți evreii contemporani lui. Limbă care nu are în comun cu limba arabă decât faptul că ambele sunt de origine semită. Mai mult decât atât: evreul Yehoșua ben Yosef sau Yeșa, știa și limba ebraică biblică, tot de origine semită, așa cum o știau toți învățăceii din școala lui Hillel. Informații istorice arată că inițial fusese discipol al lui Rabi Hillel și învăța Tora. Ulterior a vrut să facă unele reforme în societatea evreiască și în iudaism, dar acest lucru nu-l face mai puțin evreu și – în nici un caz –palestinian. Până în secolul al șaptelea, la invazia musulmană, nu a existat conceptul de arabi palestinieni. În timpul vieții lui Isus, numele provinciei romane era Judaea. Inițial, creștinismul a fost o sectă iudaică. În nici un caz Isus nu poate fi numit ”martir musulman”. Cel care a decis răstignirea lui era guvernatorul provinciei Judaea, Pontius Pilatus. Faptul că evreii nu au acceptat tezele lui nu înseamnă că el nu ar fi fost evreu. Dacă cineva l-ar fi întrebat asupra etniei sale și a religiei sale, nu ar fi răspuns altfel, decât evreu. Din lecturi, știu că intelectuali din generațiile mai vechi nici măcar nu puneau această problemă identitară asupra lui. Mai mult, scriitorul Friedrich Schiller afirma că lumea creștină trebuie să fie recunoscătoare evreilor, pentru că l-au dat pe omul cel mai nobil, pe Isus. S-a afirmat că începutul civilizației europene iudeo-creștine s-a aflat pe umerii a trei evrei: Moise, Isus, Pavel. Poate că ar trebui ca poporul evreu să continue să se refere la Isus ca evreu, fără să accepte ideile religioase propuse de el și dezvoltate ulterior de Pavel și de Părinții Bisericii. Evident, este problematic, dificil, dar poate că ar fi necesar. De dragul adevărului istoric, al faptului că orice evreu este evreu, chiar dacă nu acceptăm gândirea lui. A afirma că Isus ar fi fost palestinian și ”martir musulman” este atât un fals istoric, cât și o jignire nu numai pentru creștini, dar și pentru evrei. Îmi aduc aminte de un desen de Chagall referitor la Holocaust. Un convoi de evrei duși spre un lagăr al morții, păzit de soldați SS-iști, trecea pe lângă o biserică. La intrarea în biserică era o cruce, pe care era statuia lui Isus crucificat, iar un soldat nazist se îndreaptă spre cruce, pentru a-l da jos pe Isus de pe cruce și a-l adăuga convoiului, pe drum spre camera de gazare. Da, atunci era evreu și trebuia să fie lichidat, ca toți evreii, ștearsă până și amintirea sa!
O luptă ideologică cu un mit istoric palestinian? Poate. Lumea creștină ar trebui să-și spună cuvântul și ea. Nu cred că un teolog creștin, indiferent de care religie creștină aparține, ar putea să facă afirmația că Isus ar fi fost palestinian, nu evreu. Aceasta nu înseamnă nici conflict religios, nici jignire a naționalismului palestinian, care este lipsit de bază prin cultivarea acestui mit. După cum, cred că lumea creștină trebuie să facă tot ce este posibil pentru încetarea persecuțiilor împotriva creștinilor în țări musulmane, pentru respectul fiecărui om de a-și exercita cultul și de a-și profesa credința religioasă, fie el evreu, creștin, musulman sau de orice altă religie și gândire. Libertate, corectitudine, omenie, morală, justiție și mărinimie, ecumenism. Adevăr, fără mituri.
Am simțit nevoia de a parafraza titlul unui roman vechi, scris de Isaia Răcăciuni și apărut la București în anul 1944. Roman cu caracter ecumenist, integraționist, chiar asimilant, probabil scris în perioada Holocaustului, când autorul era printre ”scriitorii evrei interziși” și publicat imediat după aceea. Nu preiau subiectul romanului, ci numai titlul lui, parafrazat, adaptat realității de astăzi: ” Dați–ni-l înapoi pe Isus!” Știu că nici un creștin nu va renunța la el ca înțelept, întemeietor al religiei creștine. Și trebuie să-l păstreze, să știe să-l păstreze. Dar niciunui evreu nu i se poate cere să renunțe la Isus ca evreu, chiar dacă nu acceptă părerile lui. Isus a preluat Biblia Ebraică, învățătura poporului evreu și a adus-o întregii lumi. Chiar dacă nu în aceeași formă, chiar dacă nu el personal, ci urmașii lui. El este și rămâne un fiu al poporului evreu și nimeni nu i-l poate lua, nu poate anula etnia lui.
Lucian-Zeev Herşcovici
23 Comments
ÎN NUMELE LUI IISUS S-AU SĂVÂRȘIT ȘI FAPTE BUNE ȘI MULTE CRIME. ÎNSUȘI ANTISEMITISMUL ARE O COMPONENTĂ TEOLOGICĂ. DE ACEEA
A-L REVENDICA ESTE ABERANT PENTRU EVREI CA ȘI CONVERTIREA LA CARE DIN PĂCATE AU RECURS DESTUI EVREI DE-A LUNGUL ISTORIEI.
FELICIT PE LUCIAN ZEEV HERȘCOVICI PENTU O JUDICIOASĂ EXPUNERE, MULȚUMESC.
Va multumesc pentru aprecieri, domnule Mehr.
In privinta lui Isus (de fapt, Yehoshua ben Yosef), cred ca el nu are nicio vina pentru ceea ce au facut altii in numele lui, atunci cand el nu mai era demult in viata. El a trait si a murit ca evreu, desi un evreu diferit. Ce au facut altii, cum au interpretat parerile lui si cum au dezvoltat o noua religie din ele este alta problema…
Nu va suparati, cred ca nu puteti, nici dvs si nici alti, astazi, in conditiile vietii de acum, sa va exprimati ca atare, referitor la cei care au ales – cine stie din ce motive si sub ce amenintari, sau primejdii – sa se converteasca.
Din acest punct de vedere, parerea mea este, ca fiecare om, poate, sau chiar mai mult decat atat, are dreptul, sa se exprime numai in numele sau propriu.
AȘA CUM ALȚII SE CONVERTESC ȘI EU AM DREPTUL SĂ MĂ EXPRIM. ÎN CE PRIVEȘTE CONVERTIREA ESTE O ISTORIE FOARTE BOGATĂ. MARANII POT FI ÎNȚELEȘI, DEȘI UNII AU PREFERAT SĂ FUGĂ. ÎN SEC. XIX ȘI XX UNII S-AU CONVERTIT PENTRU A-ȘI ASIGURA UN TRAI DECENT, DIN FERICIRE NU TOȚI EVREII AU GÂNDIT ASTFEL. TATĂL LUI TUDOR VIANU-WEINBERG A REUȘIT SĂ ASIGURE O CARIERĂ FIULUI. ALT EXEMPLU – NICOLAE STEINHARDT PE CARE MULȚI ÎL VENEREAZĂ A FOST CREȘTINAT ÎN ÎNCHISOARE DE CĂTRE FOSTUL ȘEF DE CABINET AL LUI ANTONESCU.NIMENI NU L-A OBLIGAT. DE ACEEA, CU TOATĂ STIMA PENTRU CĂRTURAR , AM REZERVE. EU NU SUNT RELIGIOS,DAR NU M-AM GÂNDIT SĂ-MI SCHIMB NICI NUMELE, NICI APARTENENȚA. FIECARE ÎȘI ÎNȚELEGE DREPTURILE CUM DOREȘTE. ÎN NOMENCLATURĂ ERAU DESTUI EVREI CU NUME NEAOȘE ROMÂNEȘTI CARE ȘI ACCUM SUNT OBIECT DE ZEFLEMEA PENTRU CEI CARE NU NE IUBESC. MÎ OPRESC, POATE CINEVA ATACĂ OBIECTIV ACEST SUBIECT, FĂRĂ EMOȚII , OK?
Am recitit articolul. E o plăcere de citit scrierile D-lui Lucian Zeev Herșcovici .
Va multumesc, doamna Grosz.
Da, e o placere prin faptul ca aduce la lumina un fapt atit de controversat. Intrebarea este ce facem noi ca evrei sa il readucem pe Isus? Este pomenit Isus in Israel in manualele de scoala? Este vreo strada in Israel cu numele lui Isus? Cred ca de 2000 de ani nu vrem ca evrei sa treaca la crestinism, si asta a fost o strategie buna in diaspora. S-a schimbat ceva in ziua de azi prin faptul ca exista un stat evreiesc? Ne ascundem dupa concepte de hiloniim dar uitam ca daca il acceptam pe Isus trebuie sa acceptam sau trebuie sa invatam si ce a spus el. Ca sa spunem “uite cine a fost mama lui” nu e suficient dupa ce l-am excomunicat conform legilor de acum 2000 de ani! Pina atunci trebuie sa respectam in ceea ce cred altii, desi acei altii ne-au provocat atitea suferinte. Arabii pe de o parte ii persecuta pe crestini, pe de alta se erijeaza ca fiind adevaratii mostenitori alui Isus. Pina una alta campania lor de PR e un succes in tineretul de azi cu “creiere spalate”. Intrebarea ramane fara raspuns din motive obiective, dar se intrezareste o apropiere (vezi John Paul II si evanghelistii azi). Evreii au raspuns deja recunoscind o lume cu “multiple covenants”.
Nu înțeleg ce doriți ? “Este pomenit Isus in Israel in manualele de scoala? Este vreo strada in Israel cu numele lui Isus? ” Ce vrreți cu întrebările acestea? “S-a schimbat ceva in ziua de azi prin faptul ca exista un stat evreiesc?” Da. S-a schimbat. Există un stat independent al evreilor ,de care au nevoie, la adică, toți evreii din lume .Indeiferent dacă există sau nu o stradă pe numele lui isus. Dacă cunoașteți așa de bine religia știți bine că religia evreiască nu a fost niciodată o religie de misionari , nu a propagat propria religie și nu a forțat altă religie să să convertească la iudaism, din contra . Există via Dolorosa și toate locurile sfinte prin care a trecut Isus ,pe care nu există un israelian ,care nu le-a vizitat. Apropo, există la Dvs. o stradă pe numele Moses ? De un gospel “Go Down Moses”, știu, dar de o stradă nu ..
D-na Grosz – eu nu doresc nimic special de la dvs si imi pare rau ca sunteti iritata de intrebarile mele – tema articolului era “dati-ne inapoi pe Isus” – Isus in ziua de azi apartine intregii lumi – nu e vorba de misionari aici – pentru noi evreii trebuie sa ne cunoastem istoria ca acum 2000 de ani l-am excomunicat pe Isus pentru ca era prea revolutionar si ne era frica de romanii care ne ocupau in Iudeea.(ceea ce s-a si intimplat, ne-am rasculat si ne-au darimat Templul si ne-au vindut ca sclavi). Isus fost judecat de Sanhedrin. O buna parte din poporul evreu din Iudeea l-a urmat la inceput ca o secta a Judaismului si dupa 2-300 ani religiile s-au separat fiind prea diferite. Noi evreii din ziua de azi suntem urmasii Fariseilor care erau cei mai ortodocsi acum 2000 de ani. Celelate secte au disparut sau au devenit crestini. Crestinii din Israel sunt in marea majoritate arabi si cruciati care nu s-au convertit la Islam dupa cruciade. Judaismul astazi nu urmareste ACTIV sa converteasca din alte religii. Daca ai sa intrebi un evreu religios despre Isus o sa-ti spuna ca Biblia crestina nu cuprinde nimic nou ce Judaismul deja le are. Si e adevarat. Lucrurile astea nu le-am stiut in Romania ca multi Baabelisti si nici in Israel nu le-am stiut pentru ca prapastia dintre hiloniim si ortodocsi e foarte adinca. Asa ca “dati-ne inapoi pe Isus” e mai mult istorie decit religie. In concluzie Dna Grosz, nimeni nu vrea sa va converteasca la crestinism (in ziua de azi) – urmarim o intelegere mai buna a istoriei poporului evreu inainte de 1948. Lucrurile se imbunatatesc si in Israel pentru ca arabii crestinii sunt acceptati ca voluntari deja in Tzahal.
D-lui Duncan
Nu cred că există evreu care să nu știe că Isus a fost evreu. . Și da, a fost răstignit pentrucă a fost un reformator. Interesant , de ce nu ne plângem de Spinoza ,care a fost excomunicat din ambele religii? De ce nu de Rambam ,care a admis religia pe același plan cu știința ,pentru care evreii ortodocși nu îl acceptă ca unul dintre ei? Nu știm că au fost răstigniți, arși , otrăviți, spânzurați dealungul istoriei toți acei așa numiți eretici, care de fapt au îndrăznit să aducă ceva nou ? Noi nu vrem conflicte religioase în plus. Avem destule conflicte. Vrem doar să trăim ca orice popor în lume și să respectăm fiecare religia celuilalt. Doar ca divertisment : ne-a vizitat o pianistă din Ungaria creștină. Am dus-o la Muzeul Israelului din Ierusalim. Trecând pe lângă tablele care arătau parcursul istoriei Israelului de dinainte de mii de ani, ea a pus următoare întrebare : “Și evreii au fost creștini ?” NU. Nu am greșit când am scris. Ea atât înțelegea.La pian cânta frumos.
Virgil, porti chipa pe cap?
Poti sa nu-mi raspunzi daca nu doresti.
Te citez mai jos:
“Pina atunci trebuie sa respectam in ceea ce cred altii, desi acei altii ne-au provocat atitea suferinte”
Denaturezi subiecte, precum ai mai facut-o, nu odata.
In exemplul de mai sus, NU ITI DAI SEAMA, CA FOLOSESTI CUVANTUL ALTII, care in prima parte se refera la CEVA, iar in a doua la ALTCEVA?
Asta e o denaturare, provocata dintr-un joc de cuvinte.
Veronica, ca sa iti satisfac curiozitatea port chipa numai cand ma rog sau cand citesc din Torah. Pentru majoritatea din voi sun foarte religios prin contrast. Aici sunt membru al unei sinagogi conservative, sau masorti cum se cheama in Israel (si care nu primesc bani de la guvern). Sinagogile masorti sunt sioniste si sunt egalitare adica femeile pot sa stea alaturi de barbati si pot sa fie rabini, cantori, etc. Nu ma deranjeaza sa intru in nici in fel de sinagoga de la haredi pina la reconstructionist pentru ca peste tot pot invata ceva (daca sunt primit).
D-na Grosz – nu stiu cine ti-a spus ca Rambam nu e acceptat de ortodocsi. (sunt strazi in Israel, inseamna ca e acceptat de ortodocsi). Poate nu de Haredi dar modern ortodox, masorti, chabad, reform il accepta si chiar spun ca “nu a fost alt Moise de la Moise”. Si inca ceva – conflictul dintre Israel si arabi nu e teritorial, este religios. Asa ca e bine sa stim mai multe despre istoria religiilor chiar daca nu ne plac anumiti religiosi. Inteleg foarte bine situatia din Israel. Inteleg unde suntem- multi aici pe web site se intreaba “cine e asta care se erijeaza sa ne dea lectii noua?” O s-o las mai moale cu comentariile care la multi vad ca nu le face placere. Toate bune – daca aveti intrebari in viitor va stau la dispozitie – aveti emailul meu.
Veronica – ALTII- crestinii din timpul inchizitiei
ALTII – crestinii de azi
Religia e aceeasi – timpurile, socieatatea, cultura s-au schimbat.
Cand si majoritatea musulmanilor o sa inteleaga asta, o sa fie pace.
Lucian – ai vorbit vreodata cu un crestin religios despre Isus? pentru ca si evreii si crestinii evita conversatia asta fiind foarte dificila..Pentru noi evreii, Isus a fost considerat un rabin eretic, pentru crestini ESTE messia, pentru musulmani este un profet.
Noi inca mai avem o problema cu Isus pentru ca trebuie sa il recunoastem ca profet – Cartile profetilor erau deja inchise acum 2000 de ani – sa spui ca esti profet era erezie si asta a fost unul din motivele tragediei. Din acest motiv Isus nu a mai fost considerat evreu de cei care au ramas evrei, si a ramas evreu pentru cei care l-au urmat. Crestinii palestineni sunt de fapt arabi care nu s-au convertit la Islam. In ziua de azi numai autoritatile religioase din cele trei religii monoteiste trebuie sa cada de acord si pentru asta trebuie sa asteptam si sa fim optimisti.
Conform normelor halahice, orice om nascut de o mama evreica este evreu, indiferent de parerile lui. A nu fi de acord cu parerile unui evreu nu il face mai putin evreu.
In privinta crestinilor din Orientul Mijlociu, ei sunt urmasi ai crestinilor din perioada bizantina dar nu numai. Dealungul istoriei au avut loc convertiri, casstorii, schimbari. Nu exista un singur grup crestin, ci cateva, adeseori in conflict intre ele privitor la natura divina si umana a lui Isus, ca si privitor la traditiile formate dealungul secolelor. Sunt ortodocsi, catolici, protestanti diferiti, armeni, copti monofiziti, etiopieni, nestorieni, aramei, maroniti si altii. Toate religiile crestine sunt prezente in Ierusalim si in general in Tara Sfanta. Unii sunt in comunitati mari in in Liban, Diria, Egit; sunt si in Iordania si Irak, ba chiar si in Turcia si in foste republici sovietice din Asia Centrala. Dar despre aceasta cu alta ocazie, stimate domn.
Lucian –
1 – vorbind de crestini aici ne intereseaza numai cei din interiorul Israelului, Yehuda si Shomron (west bank) pentru ca vrem sa combatem PR-ul Palestinian;
2 – daca il vrem pe Isus inapoi trebuie sa ii luam inapoi si pe cei 12 apostoli, toti evrei – Incluzind pe Petre primul papa si pe Saul sau Paul care a devenit “ideologul” crestin dintr-un evreu simplu.
3 – sa-l luam inapoi si pe Karl Marx, evreu botezat, intemeietorul altei religii, numita comunism?
Un lucru e clar – evreii ca popor au suferit de pe urma amindorura, desi la inceput au fost sustinatorii lor cei mai aprigi.
Nou testament confirma in mod categoric apartenrnta lui Isus la judaism. ( Vezii Luca 2.21-22 si 2.41-49) . Deasemeni in paragrafele care povestesc Izgonirea negustorilor, masa de sarbatoarea azimelor, si probabil multe altele. Imaginatia bogata a unor leaderi arabi e inspirata din Doctrina Goebels
Nimic nou sub soare. Evreii valoroşi şi convenabili sunt revendicaţi de către popoarele în mijlocul cărora s-au născut şi au trăit, cei care nu le convin (pentru ideile şi faptele lor) rămân…evrei. Importante sunt ideile şi faptele.
Desigur ,a fost evreu . Primul martir islamic !? Asta aud prima oară ! Cine a citit carte Judas a lui Amos Oz, ea are ca temă pe Isus Christos și quasi trădătorul lui Judas . Interesantă carte. A primit premiul Yasnaya Polyana în Russia .
Amos Oz era deja bolnav când s-a dus la ceremonie.
Ce nu falsifică istoria…Mulțumim pentru scrierea interesantă. Scrierea e interesantă! Pictura lui Chagal e fantastică.!!!
Dna Grosz – Musulmanii considera ca toata lumea e musulmana de la Abraham, Ishmael, etc. Ei considera profetii nostri plus Isus ca fiind si profetii lor. Ei il consider pe Isus ca martir islamic desi multi alti profeti au fost omoriti inainte din cauza ca regii/dictatorilor nu le placea ce spuneau profetii adica “aveti pacate si o sa platiti pentru asta”. Asa cum am spus Isus este Messia pentru crestini si profet pentru Islam. Pentru evrei este un Rabin eretic si excomunicat pentru asta. Tari cu minoritati islamice sunt considerate ca facand parte din Imperiul islamic – exemple: Israel, Romania, Spania, Franta chiar si SUA. Realitate? Pentru ei da, pentru ca considera ca o sa converteasca toata lumea la Islam.
In alta ordine de idei, Judas este pe cale sa fie reabilitat in lumea crestina – de la tradator la o persoana care a vrut sa serveasca preotii si fariseii dar care nu a prevazut ce i se va intimpla lui Isus.
Si eu pot sa sustin ca iceberg (care a scufundat Titanicul) a fost evreu (Eisberg) si unii vor fi de acord cu asta.
Un fapt istoric relativ recent: in dorința de a limpezi disputa privind condamnarea si crucificarea lui Isus,Papa Ioan Paul al doilea a numit o comisie formată din specialiști din domeniile legate de acel eveniment.Concluziile comisiei au fost: vinovați de judecarea,condamnarea si executarea lui Isus sunt trupele de ocupație din acele vremuri,respectiv armata romana si nu evreii..