Revista Baabel tinde să ajungă cât mai aproape de așteptările cititorilor şi pentru a-și îmbunătății procesul editorial, a realizat în perioada ianuarie-mai 2022 un sondaj de opinie online în rândul cititorilor săi.
Sondajul de opinie și a propus:
- identificarea profilului respondenților (gen, vârstă, mediu de rezidență);
- măsurarea arealul geografic din care provin cititorii (țara),
- frecvența accesării revistei (zilnic, săptămânal, lunar, bilunar, sporadic – din când în când);
- gradul de afinitate al cititorilor față de revistă – în ce măsură cititorilor le place revista (foarte mult, destul de mult, nu prea mult);
- interesul față de tematicile articolelor (istoria și tradiția evreilor, recenzii de carte, politică, sănătate, rețete, memorii, modă, ș.a.);
- preferințele tipului de articol (articole documentare, literatură, analize critice, povești autobiografice, ș.a.).
- ultimele două întrebări au oferit posibilitatea cititorilor de a argumenta preferința pentru un anume tip de articol, precum și oportunitatea de a oferi recomandări autorilor revistei.
Studiul se bazează pe un eșantion de disponibilitate, dând ocazia tuturor celor interesați să completeze chestionarul. Chestionarul a fost realizat folosind aplicația Google Forms și a putut fi accesat de pe pagina principală a revistei, invitația spre completare fiind în atenția cititorilor revistei și la finalul fiecărui articol.
Astfel, în decurs de 5 luni, au răspuns chestionarului online un lot de 112 persoane, dintre acestea cei mai mulți fiind bărbați 67,9%, numărul acestora fiind dublu comparativ cu cel al femeilor care au răspuns în proporție de 32,1%. Majoritatea respondenților declară că sunt din mediul urban, 96,4% și o proporție mică de 3,6% sunt din mediul rural. Vârstnicii sunt cei care au răspuns chestionarului, jumătate dintre respondenți, 50,8% au peste 70 de ani, urmați de cei care au între 56-70 ani, aceștia fiind în proporție de 29,5%, apoi 16,1% dintre respondenți au între 41-55 ani și doar un mic procent de 3,6% au vârsta cuprinsă între 26-40 ani.
Redăm, în continuare principalele rezultate ale studiului.
Peste jumătate dintre respondenți spun că accesează revista din România, 58,9% dintre cei care au răspuns sondajului sunt cititori de pe teritoriul țării, urmați de cei din Israel în procent de aproximativ un sfert dintre respondenți și anume 22,3%. Revista este accesată și de către persoane din altă țară din Europa, în afara României, asta spun 10,8% dintre respondenți și chiar de peste Ocean, conform celor 8% dintre persoanele care au răspuns chestionarului.
Săptămânal este accesat de obicei pagina de internet a Revistei Baabel conform a 35,8% dintre respondenții sondajului. În ordinea procentelor sunt urmați în proporție de 28,6% dintre respondenți care spun că accesează site-ul revistei din când în când (sporadic), de cei 19,6% care accesează bilunar și cei 8,9% care intră lunar pe platforma revistei. Sunt și 7,1% dintre respondenți care spun că zilnic accesează pagina de internet a revistei (Fig. 3). Femeile spun că citesc revista zilnic în mai mare măsură comparativ cu bărbații 87,5% versus 12,5%, diferența fiind statistic semnificativă. La toate celelalte frecvențe: săptămânal, bilunar, lunar, sporadic bărbații citesc în mai mare măsură comparativ cu femeile.
Peste jumătate dintre respondenți, 53,6% afirmă că le place foarte mult revista și 44,6% sunt destul de mulțumiți de editorialele publicate lunar în Revista Baabel. Proporția celor cărora nu le prea place conținutul editorialelor revistei este unul foarte mic, doar 1,8% dintre respondenți spun că nu prea le place conținutul revistei (Fig. 4).
Rugați să argumenteze motivele pentru care le plac sau nu editorialele revistei, cei mai mulți respondenți spun că articolele conțin informații interesante, actuale, bine documentate, care captează atenția.
„Este o revistă ce respectă sentimentele tuturor și nu alunecă spre niciun fel de extremisme”.
„Îmi place varietatea punctelor de vedere exprimate”.
„Este o publicație echilibrată, ceea ce a devenit o raritate în peisajul media”.
„Sunt relatări și impresii privind experiențe unice din trecutul mai apropiat sau mai îndepărtat al evreilor, sunt informații și comentarii pe teme politice deosebit de interesante din punctul de vedere al opiniilor formulate, cu alte cuvinte este o revistă de cultură”.
Sunt și opinii care fac referire la forma textului și anume, ca fontul să poată fi mărit, ceea ce se și întâmplă în prezent sau articolele să poată fi filtrate pe baza tematicilor.
„În termeni de teme abordate și calitate a scriiturii, revista este robustă și reține atenția cu brio. Din punctul meu de vedere, singura problemă este navigarea pe site. Aș dori să pot filtra articolele în funcție de categorie”.
Editorialele de tip memorii (65,18% dintre respondenți), cele care tratează istoria și tradiția evreilor (64,29%) și cele care fac referire în general la istorie (63,39%) sunt cele mai citite articole, conform celor care au răspuns sondajului. În proporții de 40% dintre respondenți sunt de interes și articolele de tip reflecții, situația evreilor in alte țări, precum și recenziile de carte. Articolele de tip Portrete și cele care fac referire la Politica externă stârnesc interesul pentru cititori între 33,04-37,50% dintre aceștia. În procente între 19,64% și 28,57% sunt urmărite articolele umoristice, cele privind sionismul, articolele argumentate științific, cele de Politică internă și cele ce tratează subiecte de Sănătate. Conform respondenților, cele mai puțin accesate sunt articolele care prezintă Rețete culinare (10,71% dintre respondenți) și cele care au ca temă Moda vestimentară (5,36% dintre respondenți) (Fig. 5).
Cele mai savurate articolele sunt cele care tratează povești, experiențe de viață, 22,3% dintre respondenți spun că preferă acest gen de articole. Articolele documentare sunt în preferințele a 17% dintre respondenți, apoi cele de tip povestiri autobiografice de 15,10% dintre cei care au răspuns sondajului. Și articolele de tip analize critice sunt atractive unui procent de 12,5% dintre respondenți. Scrierile polemice și schițele umoristice sunt cel mai puțin accesate de către respondenții sondajului, fiecare dintre acestea fiind preferate în procent de 3,6% dintre cititorii revistei. Articolele care tratează subiecte de literatură sunt preferate de 4,5% dintre respondenți. Povestirile despre călătorii (6,3%) și biografii ale personalităților (7,1%) sunt cele două categorii care întregesc spectrul opțiunilor în preferințele respondenților. Au mai fost menționate ca și articole de interes cele de „filozofie și psihologie și care să trateze teme scurte legate de problemele zilnice umane”, articolele privind „muzica, teatru, cinema, televiziune, arte plastice” și „poezii și arta evreilor”.
Respondenții spun că doresc să citească articole din care să afle ceva nou, să emoționeze, să pună pe gânduri, povestiri legate de viață, reflecții, subiecte interesante, incitante, disputabile, vor diversitate și originalitate, articole care dezbat probleme actuale, care schimbă lumina, amintiri, făcute cu sinceritate și fără menajamente, articole bine scrise și bine documentate, care oferă detalii, care nu pot fi regăsite din alte surse, articole atrăgătoare, din care să ai ce învăța și mereu să poți găsi o consolare, articole care delectează, autentice, care redau experiențele de viată fiindcă acest tip de articole dau culoare, cele inedite și care invită la reflecție, povestiri adevărate, redate frumos, din care se desprind lecții de viață, scrierile autobiografice care reprezintă surse primare pentru istorici, scrieri polemice fiindcă se pot vedea cel mai bine argumentările tuturor părților în legătură cu un anumit subiect.
Recomandările cititorilor către autorii Revistei Baabel vizează două paliere, un set de recomandări se referă la cum să fie autorii, iar un alt set vizează cum să arate articolele publicate.
Astfel în ceea ce-i privește pe autorii revistei, aceștia ar fi bine să continue, să fie perseverenți, să rămână obiectivi, să fie mai incisivi, serioși și entuziaști, să fie originali, să fie deschiși către cei care au păreri diferite, dar argumentate, să aibă sănătate, voie bună, inspirație. Iar în ceea ce privesc articolele acestea să fie scrise din suflet, calitativ, cu originalitate, să aspire tot timpul la un scris bun, să mențină nivelul revistei, variație în teme, subiecte de interes general, articole interesante.
„Cred că libertatea de opinie și de exprimare, cât și varietatea tematicii reprezintă marele atuu al revistei, însoțit desigur de prezența persoanelor care participă, prin scriere de articole, dar și comentarii”.
„O revistă care o dinamică lentă, recomand o platformă de știri, comentarii, contribuții”
„Să continue tot așa, dar să încerce să atragă publicul tânăr și să formeze autori tineri”.
„Să-și mențină prospețimea și tinerețea spirituală”.
„Să aibă răbdare și sănătate să ne poată bucura mult timp de astfel de delectări intelectuale!”
Mulțumim tuturor cititorilor, respondenților care și-au exprimat punctul de vedere cu privire la conținutul editorial al Revistei Baabel. Astfel de sondaje vor mai fi realizate periodic tocmai cu scopul de a îmbunătăți calitatea articolelor și a publica conform preferințelor Dvs., a cititorilor fideli ai acestui demers editorialist.
Dr. Sergiu-Lucian Raiu
sociolog
17 Comments
REVISTA BAABEL ESTE UNA DIN REVISTELE EVREIEȘTI ÎN LIMBA ROMÂNĂ DE CEA MAI BUNĂ CALITATE, IAR CELE MAI VALOROASE TEXTE SUNT, CRED, MĂRTURIILE AUTOBIOGRAFICE CARE POT FORMA UN BUN IZVOR DE INSPIRAȚIE ROMANESCĂ.
Daca asta e ceea ce credeti, dle Mehr, as zice ca situatia nu prevesteste lucruri bune si nici prea multi participanti noi.
“revista evreiasca” – nu-mi place termenul de loc si desi cred si eu ca subiectele legate de evrei ocupa un loc considerabil, nu as face o asemenea afirmatie.
Tocmai de aceea eu susțin că temele trebuie alese în așa fel încât să fie interesante nu numai pentru evrei și eu încerc pe cât posibil să mă ghidez după acest principiu.
Ccred că nu s-a înțeles bine, o revistă evreiască poate fi interesantă și pentru prieteni neevrei, de pildă REALITATEA EVREIASCĂ este scrisă deopotrivă de evrei și de neevrei, nu văd de ce nu se poate, dar , ok, retrag eticheta, să nu ne ghetoizăm….
Dacă există revistă franceză, engleză,română sau maghiară , de ce nu poate fi și o Revistă Evreiască .
de ce deranjează denumirea. Temele sunt din multe domenii , scriitorii de mai multe origini , specificul e evreiesc. Un exemplu este “Modern Judaism: A Journal of Jewish Ideas and Experience” editat de Academia din Oxford . Nu e etichetă și nu trebuie retrasă.
MULȚUMESC
Pentru ca o revista evreiasca, editata in Romania, este o revista care are arome de Galut, exemplele pe care le dai se refera la reviste ale unui stat.
In privinta revista evreiasca exista o conotatie, care nu mi se pare potrivita si mai ales cu totul neavenit in contextul in care, unii dintre coreposndenti au “pretentii” ca sa atraga colaboratori.
Cand se vorbeste de reviste ca Express, Time, altee nu se adauga termenul nepotrivit de
“revista frantuzeasca”, englezeasca, italieneasca sau tiganeasca, sau gruzina.
Folosirea termenului este impropriu si nu are de ce sa fie folosit.
Da. Revista evreiască editată în România este revista evreilor din diaspora și a celor care se alătură ei. Mai există și prieteni ai evreilor.
Însemnătatea ei este de a aduce aminte existența și memoria evreilor din diaspora ,la care se adaugă diiverse teme care interesează pe orice cititor.
Revista Baabel face parte din spiritul poporului evreu. Deasemenea e o legătura între evreii din diaspora și cei din Israel. E bine ca spiritul evreiesc să nu dispară. Viață lungă și prolifică Revistei Baabel !
Mulţumesc Dlui sociolog Dr. Raiu pentru efortul şi profesionalismul cu care a dus la capăt acest sondaj de opinie. Cu ocazia aceasta, am mai aflat câteva cuvinte noi în limba română :-).
Mai jos observatiile mele:
Respondenţi bărbaţi – femei
======================
Oare se poate face o referinţă procentuală la participanţii la revista ?
Adică dacă dintre participanţi (total), procentul bărbaţilor este asemănător cu procentul lor ca respondenţi, atunci împărţirea este logică în procentajele pe care le reprezintă bărbaţii, versus femeile.
Vârsta respondenţilor
=================
Este foarte logic ca oamenii tineri să fie reprezentanţi într-un procent mult mai mic ca cititori, în general şi ca respondenţi în particular; motive:
Oamenii tineri au alte preocupări, familie şi copii,
Mulţi dintre cei aflaţi în străinătate, ca a doua generaţie din parinţi români, nu prea mai vorbesc româneşte
Nici o revistă nu poate concura cu FB, pe de-o parte, iar pe de-alta, scrierea articolelor necesită o anumit personalitate, pe lângă dorinţa de a scrie, capacitatea de a prezenta un subiect, dorinţa de vizibilitate. Bănuiesc că mulţi oameni tineri sunt mult mai puţin dornici de aceste lucruri, în cazul că profesiunea lor nu le cere să fie şi scriitori improvizaţi.
Pentru persoanele tinere din România, revista baabel, care se ocupă predominant de probleme evreieşti nu poate – din păcate să reprezinte cu adevărat – o atracţie (cu excepţia desigur a celor care doresc să scrie şi să-şi expună gândurile într-un spaţiu internetic de calitate)
Acces zilnic versus acces în general
============================
Dacă accesul zilnic este al 7.1% dintre respondenţi, iar dintre ei 87.5 sunt femei, atunci înseamnă că dacă 8 dintre cei care accesează zilnic sunt femei (7.1 din 112), numărul femeilor, care accesează zilnic este practic foarte mic (87.5% din 8 persoane), deci acest aspect al procentului ridicat de femei, care accesează zilnic este destul de neimportant (sper că nu greşesc 😉)
Place-nu place
============
Este destul de clar, că cei cărora nu le place revista, probabil o şi părăsesc într-un timp scurt. Ceea ce ar fi interesant aici ar fi de ce oare, au răspuns la sondaj, tocmai cei cărora revista nu le place.
Pe mine personal mă încurajează faptul că unul dintre subiectele de interes este cel legat de memorii şi eventual experienţe personale, deoarece doar în acest domeniu îmi pot aduce contribuţia.
Nu inţeleg
========
exact diferenţa între răspunsurile la întrebările de mai jos şi ce produce diferenţa în procentaj: dintre ele:
Preferința pentru un anume tip de articol
===============================
unde procentul celor care preferă articole despre experienţe de viaţă este doar de 24.3 % şi
Tema urmărită
===========
unde preferinţa pentru Memorii este de 65.8%
Concluziile de mai jos:
=================
“Recomandările cititorilor către autorii Revistei Baabel vizează două paliere, un set de recomandări se referă la cum să fie autorii, iar un alt set vizează cum să arate articolele publicate.”
Mi se pare puţin ridicol, ca să se solicite “cum să fie autorii”. Autorii sunt aşa cum i-a făcut Cel de Sus şi propria lor experienţă de viaţă; dacă totuşi deranjează pe ceilalţi, au puţin auto-control şi doresc să rămână în continuare, încearcă să se ajusteze.
Incaodata Chapeau pentru efort si seriozitate tuturor !!
Sondajul reprezintă o inițiativă lăudabilă și prelucrarea datelor este convingătoare. Mă întreb însă de ca numărul respondenților este relativ scăzut comparativ cu numărul accesărilor zilnice?
Este o întrebare foarte bună. Eu sugerez două răspunsuri. Primul poate să rezide în inerţia omului de a participa la un sondaj de opinie. Al doilea, mult mai descurajant pentru autori, ar fi acela că foarte puţină lume citeşte un articol până la sfârşit şi apelul pentru sondaj era trecut la finalul articolului. În orice caz, avem cel puţin o sută de vizite zilnice în premieră, deci în câteva luni, teoretic, ar fi trebuit să avem mai multe răspunsuri.
Foarte buna initiativa sondajului si aprecieri pentru analiza rezultatelor! In ceea ce priveste raspondentii, ca număr nu știu dacă pot constitui un eșantion relevant. Cred că termenul pentru răspunsuri se putea prelungi și astfel extinde numărul padticipanților la sondaj. Cred ca au răspuns mai puține femei pentru că au mai puțin timp disponibil, ele având mai multe sarcini zilnice.
Pe mine această analiză mă îndeamnă să revin la amintiri din familiile evreiești de altădată, că în fond secolul trecut poate fi numit altădată.
Mult succes, inspirație și timp să scriem pentru cei care ne citesc!
“Cele mai savurate articolele sunt cele care tratează povești, experiențe de viață, 22,3% dintre respondenți spun că preferă acest gen de articole. Articolele documentare sunt în preferințele a 17% dintre respondenți, apoi cele de tip povestiri autobiografice de 15,10% dintre cei care au răspuns sondajului. Și articolele de tip analize critice sunt atractive unui procent de 12,5% dintre respondenți.”
Eu inţeleg că Baabel este în mare măsură ceea ce îşi doresc majoritatea respondenţilor. Că unii ar vrea să fie o revistă mai incisivă şi mai critică (eu la acest aspect m-am uitat), este adevărat, dar cei mai mulţi preferă articolele mai soft: autobiografice, poveştile de viaţă, experienţe personale. Aici nu ai cum să fii incisiv. Profilul e destul de bine conturat. Mult succes autorilor în continuare.
De asemenea ar fi interesant de stiut de cate ori au accesat revista celor carora nu le place de ea. In mod logic, ei o acceseaza foarte rar, ceea ce scade din impactul parerii acestora.
Va multumim pentru analiza foarte amanuntita si precisa a sondajului. Un singur lucru imi lipseste din sondaj sau din analiza datelor: cati dintre respondenti sunt actualmente condeieri care publica in revista Baabel si cati nu. Daca majoritatea sau multi dintre respondenti sunt scriitori ai Baabelului, acest lucru creaza un bias asupra rezultatelor sondajului.
Într-adevăr, această întrebare nu a fost pusă, dar ştim că baabelieni autori activi sunt în număr de circa 30.
Deci practic, autorii nu au avut prea mare influenta asupra rezultatelor sondajului.
Multumesc pentru clarificare!