Fără Joseph Joachim muzica secolului al XIX-lea ar fi fost mai altfel și mai săracă

Am parafrazat o afirmație a lui Tudor Vianu (referitoare la Eminescu) nu pentru a şoca, sau a face comparaţii de natură stranie în artă, ci pentru a sublinia rolul important pe care l-a jucat un violonist evreu maghiar în cultura muzicală europeană.  Din păcate multele decenii trecute au așternut un strat fin de uitare peste numele său în conștiința publică.

Dacă ne întrebăm care este legătura între compoziţii îndrăgite, ca de pildă Concertul în Re major pentru vioară și violoncel, de Brahms, concertele pentru vioară compuse de Dvořak, Brahms, Schumann sau Bruch, cu evreii maghiari din secolul al XIX-lea, numai melomanii interesați în mod special de acești compozitori vor răspunde cu ușurință: Joseph Joachim, cel care a fost considerat cel mai mare violonist al acelui secol, aproape o reîncarnare a lui Paganini.    

Joseph Joachim s-a născut în 28 iunie, 1831, în satul Köpcsény (Kittsee) din Burgenland, Austria, într-o familie de evrei maghiari.

Casa în care s-a născut Joseph Joachim (sursă Wikipedia)

A fost un adevărat copil-minune, la numai 12 ani a interpretat Concertul pentru vioară în Re major, de Beethoven, sub bagheta lui Mendelssohn. Chiar dacă în mod normal apariția copiilor-minune cu orchestra filarmonică din Londra nu era acceptată, dirijorul a insistat ca protejatul lui să urce pe scenă. Abia cu această interpretare, lucrarea în prealabil aproape necunoscută a intrat în repertoriul standard al muzicii simfonice[1]

Când prima versiune a Concertului pentru vioară în Sol minor, de Max Bruch nu a fost apreciată de public, compozitorul i-a cerut ajutor prietenul său Joachim. Din colaborarea celor doi s-a născut varianta finală, interpretată cu mare succes de Joachim însuși și de atunci și această piesă figurează pe lista concertelor de vioară de mare popularitate în rândul violoniștilor și publicului deopotrivă[2].

Din câte știm, Dvořak a compus Concertul pentru vioară în La minor după o întâlnire cu Joachim, cu intenția de a i-l dedica. Însă după finalizarea lucrării, violonistul nu a fost foarte impresionat, drept care compozitorul a recreat întreaga piesă pe baza sugestiilor violonistului. Rezultatul îl cunoaştem cu toţii.[3] 

Joseph Joachim şi Clara Schumann (sursă instagram)

Cât despre Concertul în Re major pentru vioară și violoncel, de Brahms, ultimul din seria creațiilor sale pentru vioară și orchestră, a fost compus în mod explicit pentru a reînnoda legătura strânsă dintre compozitor și violonist, ajunși să se distanțeze după decenii de prietenie devotată. (În urma divorțului lui Joachim, Brahms a făcut unele afirmații care sugerau că prietenul său nu procedase corect.) Nimic nu ilustrează mai bine prietenia lui Joachim pentru Brahms, decât faptul că la prima prezentare a concertului (în versiunea pentru pian și violoncel), compozitorul a fost atât de nervos, încât interpretarea sa a fost absolut haotică și imposibil de apreciat. Frumusețea piesei s-a dezvăluit abia a doua zi, după câteva modificări minore sugerate de Joachim (şi el mişcat profund de gestul lui Brahms), care a interpretat versiunea finală cu mare succes.[4] 

Din istoria muzicii clasice aflăm că Schumann a compus Concertul pentru vioară în Re minor anume pentru Joachim, la fel şi Fantezia în Do major. Sonata F-A-E a fost compusă tot în onoarea sa, în urma unei colaborări între Schumann, Brahms și Albert Dietrich, în reinterpretarea motto-ului lui Joachim: Frei aber einsam (Liber dar singur).[5]

Deci mai multe piese superbe s-au născut sub influența directă a marelui violonist, să nu mai vorbim de impactul interpretării sale asupra sorții concertului pentru vioară semnat de Beethoven.

Brahms și Joachim s-au împrietenit încă din tinerețe, din 1853, de când Brahms îl acompania la pian pe marele violonist Ede Reményi (născut Hoffmann Ede, tot un evreu maghiar, din Miskolc). Acesta l-a familiarizat pe tânărul pianist cu muzica populară maghiară, inspirație pentru viitoarele sale Dansuri ungare. La începutul prieteniei lor, Brahms era un tânăr pianist aproape necunoscut, în timp ce Joachim petrecuse deja un deceniu pe cele mai mari podiumuri ale muzicii clasice! Deci să nu ne mirăm că scrisorile de recomandare ale acestuia i-au deschis lui Brahms uşa compozitorilor Liszt, Schumann şi Peter Cornelius[6]. Astfel Joachim a jucat un rol important în cariera lui Brahms, dirijând premiera engleză a Simfoniei Nr. 1 în Do minor, iar drept mulțumire acesta i-a dedicat și Concertul pentru vioară în Re major.

Deci oriunde ne-am uita pe scena muzicii clasice europene din secolul al XIX-lea întâlnim numele lui Joachim, mai întâi protejatul, apoi prietenul lui Mendelssohn, cel mai bun prieten al lui Brahms, dar bun prieten și cu soții Schumann, Liszt, Joseph Böhm, Bruch, Moritz Hauptmann și Ferdinand David, Heinrich Ernst, Bériot, Berlioz și Vieuxtemps, rival al lui Ede Reményi și prieten-dușman cu Wagner pe care îl critica pentru muzica sa “mult prea zgomotoasă și pompoasă”[7].

Poate că azi nu-i mai putem admira talentul de violonist excepțional, deoarece nu avem cum să-l ascultăm cântând (puținele înregistrări digitalizate care se găsesc pe YouTube nu oferă decât o idee palidă a virtuozității sale, umbrite de neajunsurile tehnice ale vremii), dar îi putem aprecia contribuția la unele dintre cele mai populare concerte pentru vioară și îi putem recunoaște impactul asupra vieții și creației unor compozitori ca Brahms, Schumann, Dvořjak și Bruch. Mai mulţi muzicieni din generaţiile următoare au fost puternic impresionaţi de arta şi talentul său.

Vioara sa favorită a ajuns la Fritz Kreisler care a folosit-o în concertul din Carnegie Hall în 1955[8]. Un Stradivarius, păstrat în colecția Tarisio Auctions, care poate că își mai aduce aminte de virtuozitatea mâinilor lui Joachim, cânta nu demult sub degetele tânărului violonist Ray Chen care nici nu trebuie întrebat dacă a auzit vreodată de Joseph Joachim, despre muzicalitatea şi impactul cultural al căruia ne vorbesc cele mai frumoase compoziții din repertoriul muzicii clasice din cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea [9].

Ilona Simon


[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Violin_Concerto_(Beethoven)

https://ro.wikipedia.org/wiki/Joseph_Joachim#%C3%8Enceputul_carierei

https://hu.wikipedia.org/wiki/Joachim_J%C3%B3zsef_(heged%C5%B1m%C5%B1v%C3%A9sz)

https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Joachim#London_Philharmonic_debut,_Beethoven_Violin_Concerto

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Violin_Concerto_No._1_(Bruch)

https://de.wikipedia.org/wiki/1._Violinkonzert_(Bruch)

[3]https://en.wikipedia.org/wiki/Violin_Concerto_(Dvo%C5%99%C3%A1k)  

[4]https://hu.wikipedia.org/wiki/Kett%C5%91sverseny_(Brahms)

[5]https://en.wikipedia.org/wiki/Violin_Concerto_(Schumann)#Composition

[6]https://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Brahms#Early_career_(1850%E2%80%931862

[7] https://fr.wikipedia.org/wiki/Joseph_Joachim#Biographie

[8] https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Joachim#Joachim’s_instruments

[9] https://es.wikipedia.org/wiki/Joseph_Joachim#Influencia

https://es.wikipedia.org/wiki/Joseph_Joachim#Instrumentos_de_Joachim

(Ruprecht Kamlah, Joachims Geigen, Ihre Geschichten und Spieler, besonders der Sammler Wilhelm Kux, Palm und Enke, Erlangen 2018)

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

4 Comments

  • Andrea Ghiţă commented on February 23, 2023 Reply

    Joseph Joachim a fost într.adevăr un mare violonist într-o perioadă în care marii compozitori se sfătuiau cu virtuozii instrumentelor asupra felului în care să scrie un concert şi a avut şansa să colaboreze cu Brahms, Bruch, Schumann, Dvorak. De remarcat şi cariera componistică a lui Joachim care a compus uverturi şi concerte, cel mai cunoscut fiind Concertul nr. 2 în re minor, în stil maghiar. https://www.youtube.com/watch?v=mSsi_ofhlW4

    • Ilona Simon commented on February 23, 2023 Reply

      Adevărat. Joachim a fost și un compozitor popular al vremii. Dar pe mine m-a frapat mai mult tocmai această strânsă colaborare între compozitori și cei care urmau să prezinte compozițiile respective: soliștii. Și în articol nici n-am menționat că multe surse (inclusiv pe Wikipedia, în versiunea de limbă maghiară) indică faptul că însuși Mendelssohn i-a cerut sfatul în timp ce compunea Concertul pentru vioară în Mi minor (dedicat unui alt mare virtuoz, Ferdinand David, un evreu din Hamburg). Ceea ce – dacă e adevărat – e cu atât mai remarcabil, cu cât Joachim a fost de fapt un fel de student de-al lui Mendelssohn. Care i-a recunoscut, apreciat și sprijinit talentul.

  • Hava Oren commented on February 23, 2023 Reply

    Eu auzisem de Josph Joachim, dar numai pentru că soțul meu este mare meloman și nici pe departe nu știam atâtea despre el.

    Nu știam nici că a fost evreu, dar de fapt numele Joachim apare în Biblie. Penultimul rege al Iudeei poartă acest nume, la fel și tatăl Fecioarei Maria, iar semnificația lui ebraică este „Dumnezeu a stabilit”.

    • Ilona Simon commented on February 23, 2023 Reply

      Eu am auzit despre Joseph Joachim și Reményi când am vrut să știu mai multe despre Dansurile ungare, primele compoziții de muzică clasică având un efect deosebit asupra mea. Și cu cât am aflat mai multe, cu atât eram mai vrăjită de această lume în care valorile inspirau nașterea altor valori…

      Vă mulțumesc pentru explicația semnificației numelui! (Iată că și acum aflu lucruri noi despre Joachim, violonistul pe care am ajuns să-l îndrăgesc foarte mult.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *