De ce a fost excomunicat Spinoza?

De ce a fost excomunicat Spinoza?

Articolul de față încearcă să redea esența eseului scris de filozoful israelian Yirmiahu Yovel în 1977, cu ocazia împlinirii a trei sute de ani de la moartea marelui filosof Baruch Spinoza.

În 27 iulie 1656, în sinagoga Houtgracht din Amsterdam, a fost pronunțată sentința prin care un tânăr evreu de 24 de ani era exclus din comunitatea portugheză din Amsterdam; sentința a fost înregistrată în cartea comunală.

“Domnii ma’amad-ului, cunoscând de multă vreme opiniile şi faptele rele ale lui Baruch de Spinoza, au încercat prin diverse mijloace şi promisiuni să-l aducă înapoi de pe calea cea rea. Nereuşind însă să îl facă să se îndrepte ci, dimpotrivă, primind tot mai multe veşti despre ereziile îngrozitoare pe care le practică şi le predă altora şi despre faptele sale monstruoase, şi existând numeroşi martori de încredere care au depus şi au dat mărturie în acest sens, în prezenţa numitului Spinoza, s-au convins de adevărul acestor lucruri; şi după ce ele au fost investigate în prezenţa onorabililor chachamim (înţelepţi), s-a decis, cu consimţământul lor, ca numitul Spinoza să fie excomunicat şi eliminat din poporul lui Israel. Și ei la rândul lor îl excomunică cum urmează:

Din porunca îngerilor şi din ordinul sfinţilor, îl excomunicăm, îl eliminăm, îl blestemăm şi îl osândim pe Baruch de Spinoza, cu încuviinţarea lui Dumnezeu, Binecuvântat fie El, şi cu consimţământul întregii sfinte congregaţii, şi în faţa acestor sfinte suluri cu cele 613 porunci scrise în ele, afurisindu-l cu osânda cu care Iosua a blestemat Ierihonul şi cu blestemul cu care Elisei a blestemat copiii şi cu toate pedepsele scrise în Cartea Legii. Blestemat fie el ziua şi blestemat fie noaptea; blestemat când șade şi blestemat când se scoală. Blestemat când iese şi blestemat când intră. Domnul nu-l va cruţa, ci mânia Domnului şi gelozia sa vor fumega împotriva acestui om şi toate blestemele scrise în această carte vor fi asupra lui, iar Domnul va şterge numele său de sub ceruri. Şi Domnul îl va pune între cei răi, afară din triburile lui Israel, după toate blestemele legământului care sunt scrise în această carte a legii. Pe când voi, care rămâneţi credincioşi Domnului Dumnezeului vostru, sunteţi vii cu toţii astăzi. Poruncim ca nimeni să nu comunice cu el verbal sau în scris, nici să-i facă vreun favor, nici să stea cu el sub acelaşi acoperiş sau la mai puţin de cinci metri de el, nici să citească vreun lucru compus sau scris de el.”

Obiectul excomunicării era Baruch d’Espinoza. Tânărul făcea parte din înalta societate a comunității evreiești portugheze din Amsterdam. Tatăl său, Michael, era un comerciant foarte respectat. Tânărul Spinoza a fost educat în spiritul tradiției evreiești, studiind limba ebraică, Scriptura, Talmudul și filozofia iudaică. De asemenea citea în ebraică subiecte laice precum: matematică, fizică, astronomie, pregătindu-se pentru o carieră comercială.

Spinoza avea șase ani la moartea mamei sale, Hana Devora, și 22 de ani la moartea tatălui. Împreună cu fratele său, Gabriel, a înființat compania comercială “Bento & Gabriel d’Espinoza” pentru import-export de fructe.

În această perioadă Spinoza și-a continuat studiile la yeșiva Keter Tora, condusă de rabinul Saul Levi Morteira, și era în relații cu rabinul Menasseh ben Israel, a cărui casă era un centru de studii pentru învățații evrei care treceau prin Amsterdam.

După moartea tatălui nu a intervenit nicio schimbare aparentă în relațiile dintre Spinoza şi comunitatea evreiască. Timp de peste un an el a rămas în bune relații cu autoritățile sinagogii, și-a plătit taxele și nu a fost amestecat în niciun conflict cu autoritățile.

Totuși era plin de îndoilei și gânduri eretice. El cunoștea întreg Vechiul Testament pe de rost și găsea în el multe aspecte problematice: miracolele erau în contradicție cu rațiunea și cu legile naturii, puterea imaginativă a profeților era și ea în contradicție cu legile naturii, poruncile i se păreau arbitrare, fără nicio legătură cu legile lui D-zeu. În ce privește moartea, el o considera sfârșitul absolut al oricărei creaturi, deopotrivă a corpului și a sufletului. Valoarea vieții trebuie căutată în viața însăși, prin cercetări și concluzii, prin libertatea intelectuală a omului. În perspectiva lui Spinoza, Creatorul nu era o entitate din afara lumii și a naturii pe care a creat-o. Natura și D-zeu erau una, cunoașterea naturii era cunoașterea lui D-zeu.

Nu se știe când au ajuns la maturitate aceste idei. Prima parte a cărții sale, Etica, în care apare esența panteismului, exista deja în manuscris la patru ani după excomunicare. Prin aceste idei, Spinoza a ieșit din rândurile iudaismului, creștinismului și chiar ale filozofiei tradiționale, rupând-se de toate curentele spirituale ale vremii sale.

Manuscrisul Eticii

Comunitatea evreiască din Amsterdam era una din cele mai iluminate și mai cosmopolite din acea perioadă. Evreii din Amsterdam, fiind convertiți sau copii ai unor convertiți, veneau din Spania și Portugalia cu o educație solidă pe care o continuau la Amsterdam. Ei erau comercianți înstăriți care trăiau în relativă libertate în statul olandez tolerant. Pe de altă parte experiența lor de marani era o nesfârșită sursă de întrebări și contradicții, care ducea la dificultăți și probleme de identitate. Erezia lui Spinoza și excomunicarea lui erau rezultatul acestor circumstanțe.

În rândurile comunității portugheze convertite au existat eretici şi înainte de Spinoza. Uriel da Costa a fost excomunicat de două ori pentru că refuza legile și principiile rabinice ale iudaismului. De două ori și-a retras critica, dar până la urmă s-a sinucis, după multe hărțuieli și umiliri. Spinoza avea atunci opt ani. Mai târziu acest incident i-a dat de gândit.

Două persoane au avut o mare influență asupra lui Spinoza. Unul era Juan de Prado, un medic din Andaluzia care a fugit de Inchiziție și, ajungând la Amsterdam, și-a exprimat dubiile teologice în public. Tot atunci a apărut la Amsterdam un alt eretic faimos, teologul calvinist Isaac La Peyrère, unul din primii critici ai Vechiului Testament.

În momentul în care Spinoza și-a stabilit modul de gândire, nimic nu l-a mai putut opri. El a încetat să meargă la sinagogă și să urmeze legile Torei.

Excomunicarea nu era o raritate în comunitatea evreiască din Amsterdam. Motivele nu se limitau la erezie, puteau fi și păcate minore, precum citirea unor cărți interzise, neplătirea taxelor, portul armelor în sinagogă etc.

Comunitatea evreiască din Amsterdam era angajată într-un efort continuu de reintegrare a maranilor. Ea dorea să restabilească viața evreiască după vechile obiceiuri din Israel. În aceste condiții nu puteau fi tolerate acțiuni precum cea a lui Spinoza, care sabotau tradiția în numele libertății de gândire.

Pe de altă parte, poziția lui Spinoza poate fi și ea justificată. Spinoza cerea ca însăși tradițiia să fie supusă testului judecății și rațiunii individuale, precum și rațiunii universale. Din punctul de vedere al demnității și libertății omului era un act de emancipare. Spinoza se desprinde atât de iudaism, cât și de creștinism, devenind un profet al epocii moderne.

Cu toată izolarea care a urmat excomunicării, Spinoza nu a fost persecutat. El a continuat să-și dezvolte ideile și și-a câștigat noi prieteni și admiratori care l-au sprijinit.

Munca de șlefuire a lentilelor o făcea pentru că era un cercetător în domeniul opticii. Efectul prafului produs prin șlefuirea lentilelor s-a adăugat la boala lui ereditară de plămâni, contribuind la decesul său din 21 februarie 1677.

Încercări de revocare a excomunicării în era contemporană

Din timp în timp apar petiții de anulare a decretului de excomunicare a lui Spinoza.

În 1925 Joseph Klausner a exclamat pe muntele Scopus: „Baruch Spinoza, ești fratele nostru, ești fratele nostru!”

În 1950, David Ben Gurion a dus o campanie pentru anularea pedeapsei.

În 1953 Rabinul Șef al Israelului de atunci, Yitzhak Halevy Herzog, a readus în discuție problema excomunicării, întrebând dacă ea se aplică numai pe timpul vieții lui Spinoza, sau și în generațiile viitoare. Răspunsul dat de rabinul Herzog a fost că excomunicarea se limita la perioada vieții lui Spinoza.

Autorul eseului, prof. Yirmiahu Yovel, se întreabă dacă încercările de revocare a excomunicării mai au vreo relevanță în zilele noastre – și decide că nu au.

Spinoza nu are nevoie de certificate ale autorităților, oricare ar fi ele. Putem doar să ne mirăm de discrepanța dintre importanța lui în istoria civilizației și încercările tardive de a i se oferi o legitimitate instituțională.

Spinoza rămâne un evreu – eretic, păcătos, laic, cum dorim, evreitatea lui problematică fiind un fapt de necontestat.

Încercarea de a revoca excomunicarea în zilele noastre pare anacronică, putem doar să-i dăm o semnificație simbolică-națională, ideologică, mai mult decât religioasă.

În ceea ce privește semnificația religioasă, cine ar putea fi autorizat în zilele noastre de a-l reprimi pe Spinoza în lumea evreiască? Conducătorul spiritual al mișcării Habad – Lubavitcher Rebbe? Prim-ministrul Israelului? Președintele Yeshiva University? B’nei Brith? În zilele noastre nu mai există un singur for superior – o dezvoltare pe care însuși Spinoza a prevăzut-o.

Putem vedea în el pe primul evreu nereligios. El apropie iudaismul de lumea modernă și deschide posibilitatea de asimilare.

Ca rezultat al gândirii lui Spinoza nu mai există doar o singură formă a existenței iudaice, ci numeroase curente precum ortodocși, conservativi, reformiști, evrei nereligioși, sioniști și anti-sioniști… Nu există nici o singură persoană sau instituție care să aibă autoritatea exclusivă de a primi sau exclude pe cineva din comunitate. Realitatea actuală a fost prevăzută tot de Spinoza, care în felul acesta devine o personalitate centrală pentru înțelegerea iudaismului, a complexității sale.

Eva Grosz

Bibliografie:

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

20 Comments

  • Emilia Teszler commented on July 19, 2023 Reply

    Felicitari pentru articolul interesant. Am o singura …nici nu stiu cum sa o numesc..obiectie parca nu suna bine. Apare la un moment dat : Vechiul Testament”, Cred ca pentru noi, evreii, nu e termenul potrivit de a fi folosit.

    • Eva+Grosz commented on July 19, 2023 Reply

      Mulțumesc pentru citire și obiecție. E de preferat de a folosit termenul Biblia ?

      • Emilia Teszler commented on July 20, 2023 Reply

        Nu sunt sigura :). Torah, eventual? Nu sunt un om credincios/religios, nici nu as fi observat aspectul asta daca nu as fi citit in diverse locuri (respectabile) referire exact la acest lucru. Sper ca nu am suparat.

        • Eva+Grosz commented on July 20, 2023 Reply

          Nici eu nu cunosc exact termenii din religie, pentrucă am fost crescută în spirit nereligios.
          Aș avea multe de învățat , dar e cam târziu. Nu m-ați supărat, din contra. Aș vrea să știu răspunsul de la oameni care se ocupă mai mult cu religia și termenii folosiți. Dar vă mulțumesc pentru atragere de atenție și deschiderea problemei terminologiei.

  • gabriel+gurman commented on July 2, 2023 Reply

    Incompatibilitatea dintre iudaismul religios și ateism nu impiedică un evreu de a rămâne atașat iudaismului filozofic, etic și moral, cel care a deschis omenirii calea spre civilizația acceptată în ziua de azi.
    Poti accepta cu ușurință cele 10 porunci, fără să susții că au fost create de Dumnezeu.
    GbM

    • Eva+Grosz commented on July 2, 2023 Reply

      În măsura în care eu pot da o explicație :Spinoza NU a fost ATEIST. El era educat în spiritul legilor și tradițiilor iudaice , în care a găsit multe contradicții cu legile naturii . Nu am citit niciunde că se referea la cele 10 porunci, .Pentru el D-zeu și Natura erau unul și același. Iar tradițiile trebuie testate și văzut în ce măsură corespund cu legile universale ale naturii.
      Citat din eseul lui Yirmiahu Yovel :
      “Nevertheless, he was apparently full of doubts and heretical thoughts. He knew the Bible by heart and found many contradictions in it. The notion of miracles, for example, seemed to him to contradict both reason and the laws of nature, and in the prophets he found evidence of great imaginative power but not of ordered rational thought. The ordinances of the Torah and the halakhah seemed to him arbitrary and merely historical, having nothing to do with the laws of God: if God did indeed have laws, they could only be inherent in the universe itself in the form of the universal and immutable laws of nature. ”
      Accept și eu ce spuneți în ultima frază.
      Repet: Nu știu dacă a respins cele zece porunci.
      Dar știu că a deschis posibilitatea libertății gândirii. . Un fapt de mare curaj pentru acel timp.

      • gabriel+gurman commented on July 3, 2023 Reply

        După parerea mea, 99,99% din religiosi vor spune ca de fapt Spinoza a fost ateist, chiar numai din cauza ca a pus impreuna pe Dzeu cu Natura.
        Ceea ce nu scade cu nimic din importanța acestui mare filozof pe care l-a dat iudaismul omenirii
        GbM

    • Eva+Grosz commented on July 2, 2023 Reply

      De fapt comentariul D-lui G.Gurman m-a pus pe gânduri. Pentrucă dacă Spinoza se opune religiei iudaice și oricărei religii, se opune și legilor acestora. Chiar dacă nu declară specific despre ce legi e vorba. Și adevărat este că civilizația modernă se bazează moral pe cele zece porunci.
      Atunci ? Iată o problemă ! Eu nu sunt decât o admiratoare a marilor filozofi, Dar cred că fiecare filozofie și fiecare idee are limitele lui,
      Vă mulțumesc pentru comentariu!

    • Eva+Grosz commented on July 3, 2023 Reply

      Important de adăugat că filozofia lui Spinoza a fost denumită PANTEISM credință filozofico-religioasă care consideră realitatea, cosmosul fiind una cu divinitatea, pe când ATHEISMUL este critica și negarea existenței lui D-zeu.
      După Staford Encyclopedia of Philosophy el nu a fost un pantheist. Citat: “Rather, the question of Spinoza’s pantheism is really going to be answered on the psychological side of things, with regard to the proper attitude to take toward Deus sive Natura. And however one reads the relationship between God and Nature in Spinoza, it is a mistake to call him a pantheist in so far as pantheism is still a kind of religious theism. What really distinguishes the pantheist from the atheist is that the pantheist does not reject as inappropriate the religious psychological attitudes demanded by theism…..The key to discovering and experiencing God, for Spinoza, is philosophy and science, not religious awe and worshipful submission. ”
      Deci nu neagă și neagă…. dubla interpretare specifică convertiților.Ateist? Se poate…….

  • Marina+Zaharopol commented on July 1, 2023 Reply

    Am citit cu multa placere acest articol excelent despre “Printul Filozofiei,” cum il denumeste Gilles Deleuze, care a scris 2 carti despre Spinoza si a tinut conferinte/seminare despre el in 1980-81 la Universitatea din Paris 8.
    Da, Olanda era o tara toleranta. Rene Dscartes s-a adapostit si el in Olanda pentru a scrie in liniste o expozitie a noii lui filozofii. A recurs la acest pas de teama Inchizitiei…urmand sfatul unui Cardinal!

    • Eva+Grosz commented on July 2, 2023 Reply

      Mulțumesc pentru citire și complectare !

  • tesu.solon@yahoo,com commented on June 29, 2023 Reply

    TEȘU SOLOMOVICI
    Impresionant articol, mă convinge că orice instituție sau for iudaic care ar anula astăzi excomunicarea lui Spinoza ar face un fapt benefic. Știu, că în ultima perioadă a vieții, talentatul scriitor Aurel Storin studia și scria o piesă despre Spinoza. „Îl readuc în comunitatea evreiască”, spunea.

    • Eva+Grosz commented on June 29, 2023 Reply

      Comentariu interesant. Eu cred că dacă Spinoza ar trăi astăzi, nu ar accepta să fie readus la comunitatea evreiască. Dar s-a mira câți au mers pe urmele lui. Eretismul lui era o consecință a convertirii impuse de inchiziția portugheză unde trăiau părinții lui . În această dublă identitate, care s-a creat în urma faptului că în exterior evreii convertiți trăiau după tradițiile creștine, iar în profunzimea conștiinței lor rămâneau evrei, a dus la pierderea oricărei credinței. Nu e vorba de ateism. Spinoza nu nega pe D-zeu . Teza lui “Amor Dei Intelectuali” confirmă acest lucru.

  • Tiberiu+Ezri commented on June 29, 2023 Reply

    Excelent articol Evi!
    Numele lui Spinoza este respectat in Israel. Chiar langa locul unde stam, o strada ii poarta numele.
    Dar inaintea lui a fost inca un “eretic” faimos care a trait in secolul 13 la Cordoba. Este vorba de Rambam care a trebuit sa se refugieze in Egipt fiindca avea idei prea nonconformiste in privinta religiei.

    • Eva+Grosz commented on June 29, 2023 Reply

      Este adevărat ce spui despre Rambam. Nu de mult am urmarit un serial documentar la TV despre el. Unii adepți ai iudaismului ortodox nu acceptă nici acum ideile lui Rambam. E destul de complicat și trebuie citit mult despre acest om care ținea și de legile religiei, dar era și un om de știință, între altele medic. Cele două, religia și știința erau parte dîn educația lui. Din cite am inteles le accepta pe ambele într-un fel care, probabil, nu era acceptat de religie. Și pe vremea lui Spinoza au fost eretici care au avut de suferit de la conducătorii comunității.
      Mulțumesc pentru apreciere.

  • Andrea Ghiţă commented on June 29, 2023 Reply

    Un articol interesant şi binevenit. Sunt curioasă cât de eficientă a fost excomunicarea lui Spinoza, mai exact câţi dintre coreligionarii săi au încercat să afle şi să înţeleagă ideile promovate de el. Privind retrospectiv şi această excomunicare dovedeşte stupiditatea şi inutilitatea exilării ideilor. Ele ar trebui apărate sau combătute cu armele argumentelor. Dar atunci când nu ai argumente apelezi la forţă.

    • Eva+Grosz commented on June 29, 2023 Reply

      Privind cu ochi contemporani libertatea de a gândi s-a schimbat în mare măsură. Privind cu ochii societății secolului al XVII-lea,chiar în Amsterdam care era un oraș emancipat, dacă nu aparțineai de o religie și o comunitate nu aveai identitate. Spinoza a refuzat să recunoască religia iudaică, la fel orice altă religie și el era cel care a inițiat excluderea lui din rândul comunității. Nu știu dacă au fost coreligionari care au încercat să-l înțeleagă, dar pe vremea exilării lui din Amsterdam ,trăind la Rijusburg aproape de Linden, a avut prieteni oameni de știință și filozofi care l-au sprijinit, chiar cu bani, și studenți care îl vizitau în casa lui și încercau să aprofundeze teoriile lui. Spinoza era atât de ieșit din comun și nega într-o măsură totală orice religie, bazându-se doar pe rațiune încât, cred eu, viziunea lui nu a fost nici acceptată, nici înțeleasă. Și totusi a rămas în istoria filozofiei ca părintele filozofiei moderne.

      • Eva+Grosz commented on June 29, 2023 Reply

        Trebuie să corectez numele orașelor unde a locuit Spinoza după excomunicare : Rijnsburg de lângă Leiden.Leiden era un centru universitar fondat în 1575.

  • Hava Oren commented on June 29, 2023 Reply

    Cred că ideile lui Spinoza au rămas relevante pentru existența noastră chiar și în sec. XXI. Tradițiile se cer păstrate, dar lumea nu constă numai din tradiții, omul trebuie să gândească independent, să-și formeze propriile păreri și la nevoie să lupte pentru ele.

    • Eva+Grosz commented on June 29, 2023 Reply

      De acord.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *