Fals!

În ultima vreme am povestit despre unele aspecte dubioase, dacă nu chiar criminale, din lumea artei.  Printre ele se numără și falsificarea.

Fenomenul este o urmare logică a legii cererii și ofertei: cu cât un obiect este mai rar și mai greu de obținut, cu atât se vor găsi colecționari dispuși să plătească mai mult pentru a-l obține.  (Acest lucru e valabil și pentru antichități.  Cunoaștem un exemplu în Ierusalimul anilor 1880 https://baabel.ro/2020/12/moses-wilhelm-shapira-savant-sau-sarlatan/ )  Aceasta a dus la multe escrocherii: obiectul valoros este înlocuit cu o imitație și vândut pe bani grei.

Spre deosebire de jaf, care cere numai forță brută, falsificarea e mult mai complexă.  Falsificatorul trebuie să aibă cunoștințele și îndemânarea să creeze imitații perfecte și să-l convingă pe cumpărător că obiectul e autentic.  Și cum experții devin din ce în ce mai pricepuți și au la dispoziție tehnici din ce în ce mai sofisticate, provocarea devine tot mai mare – și totuși se găsesc destui îndrăzneți…  După unele păreri, din operele de artă oferite spre vânzare în zilele noastre, chiar și de galeriile serioase, peste o treime sunt falsuri.

Mai devreme sau mai târziu falsificatorii vor fi depistați și pedepsiți.  Dar să se dea singuri de gol??  Ei bine, a existat și așa un caz, cel al lui Han van Meegeren.

Han van Meegeren (1889-1947) – autoportret

Han (=Henric) s-a născut în orașul olandez Deventer, unde tatăl lui preda la școala pedagogică.  Încă din copilărie i-a plăcut desenul.  Primul său mentor a fost profesorul de artă din liceu, un mare admirator al lui Vermeer, care i-a și arătat tehnicile folosite de marele pictor.  Dar tatăl său i-a spus foarte clar: cu pictura va rămâne muritor de foame.  La insistența acestuia s-a înscris la arhitectură – dar nu avea tragere de inimă.  Cu prima ocazie s-a transferat, primind apoi diploma de la Academia Regală de Artă din Haga. 

Foarte curând s-a dovedit că tatăl său avuse dreptate: putea să predea, dar salariul nu-i ajungea, mai ales că era deja căsătorit și avea un copil.  A încercat să mai câștige un ban ca grafician, creând afișe și felicitări, apoi a început să lucreze și ca pictor, făcând mai ales portrete la comandă, dar nu a reușit să facă carieră. 

Din păcate era un pictor mediocru – chiar dacă avea o tehnică bună, îi lipsea creativitatea, imaginația, acea sclipire de geniu care face dintr-un pictor oarecare un mare maestru.  În schimb ambiția lui nu avea limite.  Treptat aduna tot mai multă ură; lipsa de apreciere o resimțea ca pe o jignire personală.  După cum scria în jurnalul său, a hotărât să se răzbune pe criticii de artă, pe experți, pe întreaga lume.  A hotărât să creeze ceva nemaivăzut – și dacă nu prin muncă cinstită, va găsi el alte căi!  Până la urmă toți îl vor admira, vor îngenunchea în fața lui! 

Prima lui reușită a venit în 1921, cu desenul Căprioara, făcut în zece minute.  El a povestit că era căprioara preferată a prințesei Juliana și deodată desenul a devenit celebru, reproducerile se vindeau ca pâinea caldă.  Așa a înțeles că aprecierea artei poate fi manipulată, că o poveste reușită poate mări valoarea unui tablou chiar de 1000 de ori!  Atunci a hotărât să devină falsificator.

S-a apucat întâi să copieze tablouri clasice: Frans Hals, Pieter de Hooch, dar mai ales Johannes Vermeer – și cum era îndemânatic și priceput, a deprins cu ușurință meșteșugul.  Mai complicat era de pus la punct aspectele tehnice, în așa fel încât nici experții să nu poată dovedi că tablourile lui sunt măsluite.

Și-a confecționat pensule din păr de bursuc, ca cele ale lui Vermeer.  A folosit aceiași pigmenți ca marele maestru, chiar dacă ei sunt foarte scumpi și unii sunt chiar toxici, fiind pe bază de plumb, mercur sau chiar arsenic.  Și pânzele erau din secolul al XVII-lea – cumpăra picturi vechi, dar fără valoare, rădea stratul superficial de vopsea, lăsându-l pe cel dedesubt, ca să se vadă crăpăturile, și pe el se apuca să picteze.  Dar mai era o problemă majoră: vopseaua proaspătă e ușor de depistat. Dacă se șterge suprafața unui tablou vechi cu un tampon de vată îmbibat în alcool sau acetonă, vopseaua nu pățește nimic, iese doar murdăria – procedeu folosit adesea de restauratori.  Dar vopseaua proaspătă se dizolvă!  Deci trebuia găsit un procedeu care să creeze impresia că vopseaua s-a uscat de sute de ani.  Se pare că soluția i-a fost sugerată de un fost client, Theodore Ward, un mare industriaș, producător de vopsele.

Theodore W.H. Ward – portret făcut de van Meegeren

Procedeul se baza pe o reacție chimică: dacă un amestec de fenol și formaldehidă este încălzit, materialul se întărește și se obține bachelită – de fapt cel mai vechi material plastic, din care pe vremuri se făceau întrerupătoare electrice, telefoane…  La vopselele sale în ulei, van Meegeren adăuga un amestec de fenol și formaldehidă și după ce termina tabloul, îl punea pentru câteva ore în cuptor la 100-120oC, bachelita se solidifica și vopselele nu mai „ieșeau la spălat”. La sfârșit mai făcea încă un rând de crăpături și pentru a imita praful adunat de secole, umplea crăpăturile cu cerneală neagră.  Bineînțeles că nu a lăsat nicăieri instrucțiuni exacte, procedeul a fost reconstituit mai târziu, dar când a fost arestat, în atelierul său, alături de pigmenți a fost găsită și o eprubetă cu fenol și formaldehidă.  Același material a fost identificat și în falsurile sale.

Tot în atelierul lui au fost găsite încercări timpurii de falsificare.  Metoda lui era să combine elemente din diferite tablouri ale lui Vermeer, pentru a crea impresia de „autentic”.  De altfel mai multe tablouri de Vermeer vândute în anii 1920, mai ales în America, sunt și ele falsuri ale lui van Meegeren.

Originalul și falsul (Cercelul aparține Fetei cu cercel de perlă.)

***

În zilele noastre există numai vreo 35 de tablouri ale lui Vermeer și puținele opere timpurii sunt foarte diferite de cele „clasice” pe care le cunoaștem. Dar să mai fi fost și altele care s-au pierdut?  Dirk Hannema, directorul muzeului din Rotterdam, a formulat ipoteza că Vermeer ar fi pictat ceva intermediar, poate picturi religioase, asemănătoare cu primul său tablou cunoscut: Isus la Marta și Maria.  Poate că această speculație l-a dus pe van Meegeren la ideea de a încerca să facă el însuși un tablou din presupusa perioadă intermediară, care să îndeplinească așteptările experților.  În 1937 van Meegeren a prezentat Cina de la Emaus

Vermeer falsificat – Cina de la Emaus

Întâi de toate, tabloul trebuia autentificat de unul din marii experți ai vremii.  Pentru a părea credibil, a trimis tabloul printr-un intermediar, cu o poveste cum că el aparține unei vechi familii nobile olandeze aflate la ananghie, totul trebuie păstrat strict secret… Tabloul a fost trimis la Abraham Bredius, cel mai mare istoric al artei din Olanda anilor 1930, o figură de renume mondial.  Într-adevăr culorile par autentice, la fel și semnătura, pâinea seamănă cu cea din Lăptăreasa…  Bredius nu numai că e convins de autenticitatea tabloului, dar îl pronunță chiar cea mai valoroasă operă a lui Vermeer!  (Interesant că sunt și detalii care „sună fals”, pe mine mă deranjează mai ales chipul lui Isus, care nu seamănă deloc cu celelalte personaje pictate de Vermeer, dar… omul crede ce vrea să creadă!)

Cu tabloul devenit „respectabil”, era și de așteptat că van Meegeren i-l va oferi directorului muzeului din Rotterdam, care a plătit pe el o sumă astronomică pentru anul 1938: peste o jumătate de milion de guldeni. Tabloul a devenit marea atracție a muzeului.  Pentru van Meegeren a fost un triumf!

Bredius (cu mustața căruntă) și Hannema, directorul muzeului din Rotterdam, examinând Cina la Emaus

Cina la Emaus a fost pentru el receta succesului – nu avea decât s-o imite în diferite variații, să găsească povești credibile pentru a le explica apariția neașteptată și apoi să încaseze.  Și într-adevăr a creat încă vreo cinci și chiar în timpul războiului a dus-o tot într-un chef, cu caviar, șampanie și femei frumoase, în vreme ce alții răbdau de foame.  Din banii câștigați a cumpărat 50 de case la Amsterdam.

                                                          ***

Dar cum ulciorul nu merge de multe ori la apă…  La sfârșitul războiului, un „tablou de Vermeer” a fost găsit în colecția particulară a lui Göring, ascunsă într-un tunel ieșit din uz, la Berchtesgaden, în Bavaria.

Vermeer falsificat – Femeia adulteră, găsit de soldați americani

Investigațiile asupra originii lui au dus la van Meegeren – în cazul acesta el nu a luat bani, ci a primit în schimb aproape 200 de tablouri autentice, jefuite de naziști din Olanda.  Învinuit de înstrăinare de bunuri din patrimoniul național, de colaborare cu naziștii și de trădare, pe van Meegeren îl amenințau ani grei de pușcărie – pe când falsificarea era pedepsită cu cel mult doi ani!  Avea și motive să se teamă.  La sfârșitul războiului, în ruinele bibliotecii lui Hitler s-a găsit un volum cu desene ale lui van Meegeren, cu dedicația autorului: „Dem geliebten Führer, in dankbarer Anerkennung gewidmet” (Dedicat iubitului conducător, cu stimă și recunoștință).  Dacă asta nu e colaborare…

La proces, el a declarat că tabloul cu pricina nu era al lui Vermeer, ci… îl pictase el însuși.  Consternarea a fost generală, toți credeau că minte.  Ca să-i convingă pe judecători, van Meegeren le-a cerut să-i pună la dispoziție un atelier și, în condiții de detenție, el va picta încă un tablou asemănător – ceea ce s-a și întâmplat.  Judecătorii, convinși, l-au osândit la numai doi ani, dar nici pe aceștia nu i-a mai ispășit.  După câteva luni a murit de un atac de cord.

La proces, în 1947, el a admis că a falsificat şapte tablouri ale lui Vermeer, dar între timp se cunosc peste 20, inclusiv câteva după Frans Hals și Pieter de Hooch și cine știe câte falsuri au rămas încă neidentificate în colecții particulare.  Procesul a făcut senzație, van Meegeren este considerat până astăzi cel mai mare falsificator al tuturor timpurilor, cel care a tras pe sfoară critici de artă, directori de muzee, colecționari – practic pe toată lumea.

Han van Meegeren obișnuia să spună: „dacă se va mai vorbi despre mine zece ani după moartea mea, înseamnă că am realizat ceva”.  Și iată că până astăzi a rămas obiectul multor dispute.  Chiar dacă a fost un falsificator, a fost cel mai bun dintre ei.  Poate că a făcut chiar o faptă bună când a readus în Olanda aproape 200 de opere de artă jefuite?  Și dacă l-a păcălit pe Göring, cu atât mai bine!  De atunci a devenit o celebritate, sunt amatori care îi colecționează tablourile și a început să fie falsificat la rândul lui, chiar și de propriul său fiu!  Răzbunarea posterității!!

În încheiere propun cititorilor un test: zece tablouri, unele de Vermeer și altele falsificate de van Meegeren.  Puteți deosebi autenticul de fals?  https://reverent.org/vermeer_or_meegeren.html

Hava Oren

Bibliografie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Han_van_Meegeren

https://meegeren.net/

https://ro.wikipedia.org/wiki/Johannes_Vermeer

http://www.essentialvermeer.com/misc/van_meegeren.html#:~:text=He%20claimed%20that%20the%20painting,rather%20than%20a%20Nazi%20collaborator.

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

26 Comments

  • Andrea Ghiţă commented on August 19, 2023 Reply

    La o săptămână după publicarea acestui remarcabil articol al Havei Oren, am cumpărat o carte de nuvele de Romain Gary (unul dintre autorii mei preferaţi) întitulată: Păsările se duc să moară în Peru. În această carte am dat şi peste nuvela întitulată Falsul care face vorbire, printre altele, şi de celebrele falsuri Vermeer ale lui Han van Meegeren. Nuvela merită să fie citită. Nu am găsit-o la o primă căutare pe Net, dar am găsit o analiză a ei, în franceză. https://unsybarite.wordpress.com/2011/12/14/le-faux-romain-gary/

    • Hava Oren commented on August 19, 2023 Reply

      Analiza nu a făcut decât să-mi deschidă pofta! De altfel povestea lui van Meegeren a fost celebră la vremea ei, asta e știut. Fratele meu spune că o cunoștea din cartea „Arta falsificatorilor – falsificatorii artei” de Frank Arnau, apărută în România în 1970, cu puțin timp înaintea plecării noastre.

  • Theodot Toivi commented on August 14, 2023 Reply

    vizionați film din 1997
    Mr. Bean (Rowan Atkinson) se trezește în Los Angeles, prefăcându-se în cel mai mare expert în artă al Galeriei Naționale și distrugând totul în urma lui. În rolurile principale, Rowan Atkinson,

    • Hava Oren commented on August 14, 2023 Reply

      V-am explicat deja că nu pot să sufăr umorul lui Mr Bean. În niciun caz nu o să-l vizionez!

      • Theodot Toivi commented on August 14, 2023 Reply

        REGRETABIL, eSTE O EXCEPȚIONALĂ PARODIE DESPRE FALȘII EXPERȚI IN ARTĂ!

  • Anca Laslo commented on August 12, 2023 Reply

    Foarte interesant articol, cât de mare este relativitatea tuturor lucrurilor și ce ușor se poate aluneca în absurd…
    Am și eu o reproducere după Vermeer pe care îl ador și pentru care m-am dus special la Amsterdam să-i văd lucrările la Rijksmuseum.

    • Hava Oren commented on August 12, 2023 Reply

      Eu îmi amintesc că într-una din primele călătorii în Olanda am fost la Delft și chiar a doua zi la Haga, unde am văzut „Vederea din Delft” a lui Vermeer și am rămas frapată cum orașul mai poate fi recunoscut după 300 de ani! De atunci „Vederea din Delft” a rămas unul din tablourile mele preferate și o reproducere se află la loc de cinste în camera de zi.

    • Theodot Toivi commented on August 14, 2023 Reply

      Vizitând Rijksmuseum. am înțeles de ce Van Gogh n-a văndut tablourile sale în cursul vieții

      • Hava Oren commented on August 14, 2023 Reply

        Rijksmuseum nu e locul cel mai bun pentru a vedea Van Gogh și pentru a-și forma o părere. La Amsterdam i s-a dedicat un muzeu întreg.

  • Marina+Zaharopol commented on August 11, 2023 Reply

    Pe mine ma amuza ca falsificarile lui Han van Meegeren au dobandit la randul lor o aureola de “autencititate,” fiind socotite demne de a fi colectionate, imitate sau falsificate asemenea unor veritabile originale. Ceea ce confirma ce sustinea Picasso: in aprecierea valorii unei opere de arta nu conteaza atat valoarea ei artistica cat, mai ales, legendele tesute in jurul ei, povestile…

    • Hava Oren commented on August 11, 2023 Reply

      Bineînțeles! Van Meegeren a ajuns și el la această concluzie după succesul „Căprioarei” și a decis să profite din ea. Eu îmi pun și întrebarea opusă: câte opere valoroase nu au trecut neobservate, numai pentru că le lipsea „reclama” – vezi, de exemplu Van Gogh care a murit în sărăcie. Problema fundamentală este că orice am face, aprecierea artei rămâne subiectivă.

      • Eva+Grosz commented on August 11, 2023 Reply

        Asta e întradevăr o concluzie interesantă: subiectivitatea cu care e apreciată o artă în diferite epoci. Cred că e un subiect demn de aprofundat… Nu eu… E prea serios…
        Dar și eu ca și alții m-am întrebat: de ce impresioniștii nu au fost apreciați la vremea lor și numai după un timp? Și arta este dogmatică? Asta se observă și în muzică. E greu ca urechea să se obșnuiască cu un nou sistem de compoziție?

        • Hava Oren commented on August 11, 2023 Reply

          O întrebare foarte grea, pot numai să speculez…
          Pe de o parte există gustul individual, bazat pe personalitatea fiecăruia: unul preferă Bach, altul preferă Chopin. Dar în foarte mare măsură intervine și educația: îți place ceea ce cunoști, nu e ușor să te obișnuiești cu ceva nou. Bineînțeles intervine și „moda”: dacă toată lumea îl admiră pe cutare, vei căuta să-l cunoști și poate o să-ți placă, dar dacă nu ai auzit de el niciodată, probabil că va trece neobservat. Iar în ce privește licitațiile de artă, mie îmi apar ca o psihoză publică sau ca un joc de noroc: fiecare se îndârjește să ofere mai mult ca ceilalți și până la urmă se plătesc sume absolut fantastice. Dar cum prețurile nu fac decât să crească, arta a devenit o investiție care nici măcar nu mai e direct legată de aprecierea operelor în sine. După părerea mea, întreaga situație frizează absurdul.

          • Marina+Zaharopol commented on August 12, 2023 Reply

            Unde mai pui ca, atat in pictura cat si in muzica, intervine si o “moda” diferita de cea mentionata de Hava: moda epocii respective. Ea vizeaza pictorii si compozitorii renumiti si nu pe cei trecuti pe nedrept cu vederea in timpul vietii, ca de ex., Modigliani si Van Gogh, care au trait toata viata in saracie. Ma refer mai ales la JS Bach care “s-a demodat” spre sfarsitul vietii sale, fiind preferati fiii lui, care, desi compozitori valorosi, mai ales, Carl Philipp Emanuel, nu au atins inaltimile tatalui lor..In pictura, spre sfarsitul carierei sale, Jean-Honore Fragonard nu a mai fost la moda, a fost ignorat, iar stilul lui Rococo a fost dispretuit. Se anuntau zorii unui stil nou de a picta: Neoclasicismul. Si JS Bach si Fragonard vor fi insa “redescoperiti” si apreciati in secolele urmatoare: “razbunarea geniilor?”

  • Monica+Ghet commented on August 10, 2023 Reply

    Fabulos și bine de știut (chiar dacă nu ne-am permite nici copii ale copiilor!).
    Apreciez cu mulțumiri și filmul BBC -ului pe această temă.

  • Eva+Grosz commented on August 10, 2023 Reply

    Foarte interesant! Se pare că falsificarea picturilor este și ea o artă. Dar, zic eu, van Meegeren putea să se lipsească de falsificare și chiar dacă modest, putea trăi și din pictura proprie. Cine știe cât de răspândită este arta falsificării picturii…

    • Hava Oren commented on August 10, 2023 Reply

      Fără îndoială! Nu ar fi fost nici primul, nici ultimul artist mediocru. Dar dacă scopul lui în viață era să mai fie pomenit la zece ani după moarte, iată că a reușit și încă cum!
      Adevărul este că sunt foarte mulți falsificatori, unii mai reușiți decât alții. Și cum operele moderne sunt adesea destul de simple din punct de vedere tehnic, ele sunt mult mai ușor de imitat, ajungându-se ca din operele puse în vânzare în zilele noastre, cca. o treime să fie falsuri.

  • Tiberiu Ezri commented on August 10, 2023 Reply

    Începutul poveștii lui Han van Meegeren seamănă leit cu cea a lui Hitler, care și-a început cariera de pictor lipsit de talent la Viena. Și el s-a simțit jignit de critici și s-a jurat să se răzbune pe profesorii evrei de la Academia de Arte din Viena, unde Hitler nu a fost admis ca student. Din păcate și el s-a ținut de cuvânt și s-a răzbunat (pe evrei).

    • Hava Oren commented on August 10, 2023 Reply

      Spre norocul omenirii, crimele lui van Meegeren sunt floare la ureche în comparație…

  • Maria Roth commented on August 10, 2023 Reply

    Foarte interesant. Am facut si testul (4 greseli, aproape de nimereala, stiind ca poate fi fals)

    • Tiberiu Ezri commented on August 10, 2023 Reply

      La fel si eu am avut patru greseli.

    • Hava Oren commented on August 10, 2023 Reply

      Cum se poate? Doar o parte din răspunsuri figurau chiar în articol și în toate falsurile Isus are același chip „improbabil”. Pe de altă parte, pe același site am găsit alt test, unde trebuie recunoscut ce a pictat un pictor modern și ce a pictat un cimpanzeu – și acolo eu am eșuat lamentabil!

  • Theodot Toivi commented on August 10, 2023 Reply

    Am toata admirația pentru cei care copiază un tablou celebru astfel încăt nici mulți experți nu de pot decide dacă este original sau nu.
    De căt un Picasso original prefer o copie reușită după Leonardo da vinci. sau David…

    • Hava Oren commented on August 10, 2023 Reply

      Bineînțeles! O reproducere după pictorul preferat ne place mai mult decât un original al unuia care nu e pe gustul nostru. De aceea muzeele fac un comerț înfloritor cu reproduceri și nu e nimic rău în asta, pentru că nu e o escrocherie. Și la mine în salon este o reproducere după Vermeer.

  • Andrea Ghiţă commented on August 10, 2023 Reply

    Povestea lui Han van Meegeren este foarte, foarte interesantă şi poate fi tâlcuită pe mai multe planuri. Chiar dacă falsificatorul a profitat din plin de pe urma lucrărilor sale, vrând-nevrând ( mai mult nevrând) a fost un patriot salvând picturile artiştilor adevăraţi. Nu am înţeles unde sunt ele, dacă au devenit proprietatea lui sau le-a restituit celor care le deţineau. Pe de altă parte este problema autenticului şi a falsului, faptul că dacă nu ştii că un obiect de artă (bijuterie, etc) e fals te bucuri de el ca de unul autentic.

    • Hava Oren commented on August 10, 2023 Reply

      Ai dreptate, dacă nu știi că obiectul este fals, te bucuri de el la fel ca de unul autentic – și asta e adevărat pentru marea majoritate a oamenilor. Aici trebuie să pomenesc un alt mare falsificator, John Myatt. După ce a fost prins și pedepsit, a ieșit din închisoare și s-a apucat din nou să picteze în stilul altora – asta era meseria lui. Dar operele le-a vândut ca imitații, pe prețuri modeste, nu pe milioane obținute în mod necinstit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *