Impresii de lectură ”Trup și suflet”  de Adina Rosenkranz-Herşcovici

Am citit pe nerăsuflate acest roman de dragoste scris în cel mai autentic stil al autorilor dintre cele două războaie, în care identifici un creator inteligent, cultivat, capabil să-și analizeze ca un fin psiholog toate stările sufletești și să dovedească o profundă capacitate de comprehensiune pentru semenii săi.

Mă aventurez să declar că am recunoscut trăsături commune cu Hortensia Papadat Bengescu, Camil Petrescu, Cezar Petrescu și chiar George Călinescu. Dar să nu fiu înțeleasă greșit, cartea are o originalitate, o sinceritate și un suspans pentru care i-aș acorda titlul de ”Cartea Anului”. E scrisă într-o limbă aleasă și transmite infinită emoție în timpul lecturii.

Adina Rosenkranz-Herscovici folosește metoda ”manuscrisului găsit”, motiv prezent de pildă în ”Manuscrisele de la Accra” de Coelho, sau ”Manuscrisul de la Saragoza” de Jan Potocki. E un jurnal alcătuit din însemnări de dimensiuni diferite, datate din primele decenii ale secolului trecut. Ele sunt scrise cu talent, la persoana întâia ca o confesiune, sau ca monologuri adresate unui bărbat. Uneori sunt citate și răspunsurile acestuia.

E povestea unei iubiri ilicite, a unui amantlâc pasional, dintre o femeie măritată și un bărbat mai tânăr decât ea. Amor început întâmplător, ca atracție fizică irezistibilă, într-o călătorie cu tramvaiul și care va dura nu mai puțin de zece ani, dovedindu-ne, pentru a câta oară? că dragostea se naște mai întâi din pasiunea trupească pentru ca, treptat, să descopere infinite repere și să se transforme în iubire profundă. Ce bine a fost ales titlul!

Puritanii să nu se răzvrătească împotriva unui subiect despre infidelitate conjugală, căci să nu uităm ce succes au avut Anna Karenina și Madame Bovary!…

Eroina, al cărui nume nu-l vom cunoaște, e o  femeie elegantă și deșteaptă, cu un corp frumos. Se consideră timidă, cerebrală, echilibrată, dar capabilă și de riscuri copilărești. El, ”un bărbat masiv, blond roșcat, cu o figură severă și care nu părea intelectual”. După câteva întâlniri, foarte direct, el îi cere să nu-l iubească, deci să se rezume la legătura fizică, deoarece ”iubirea prespune suferință. Să căutăm doar plăcerea din întâlnirile noastre!”

Desigur, avea dreptate, știind că aventura se va termina în momentul când ea va pleca definitiv în Israel.

Evadând dintr-o căsnicie rutinată, cu un soț de care pomenește arareori până la momentul tragi-comic când cei doi amanți sunt surprinși în flagrant delict. Fapt ce i se iartă, întrucât legitimul nu-și poate concepe viața fără partenera lui iubită.

Infidela va suferi la rândul ei numeroase trădări în dragoste din partea amantului care are în paralel  și relații cu alte femei. Dar există oare dragoste fără iertare, fără umilință și fără compromisuri?

”Deveniseși un rău necesar. Mi-ai redat tinerețea și bătăile de inimă.” Căci dragostea e obsesie, e dependență, e comuniune… Desigur o femeie se vrea iubită și dincolo de sex, sau mai precis cu un sex care duce la nașterea unui copil, de un sex care presupune că doi oamenii vor dormi în continuare îmbrățișați în același pat până dimineața.

De la momentele de ”adormire a rațiunii”, treptat cei doi amanți încep să se cunoască mai bine. Acest crescendo al legăturii lor este perfect realizat în scris, cuvintele devin din ce în ce mai calde, declarațiile mai aprinse, iubirea mai înfocată, legătura se cimentează. ”Să mă fi îndrăgostit oare”? se întreabă femeia.

Cartea aceasta mai are un aspect demn de a fi menționat. Mă refer la locurile unde se petrece acțiunea, cu predilecție în București (Calea Victoriei, Bulevardul Domniței, Athénée Palace, Camera de Comerț, Aro, Opera, Cișmigiu, Calea Călărași), dar și în stațiuni turistice ca Predeal, sau Eforie, Vasile Roaită, deci la munte și la mare unde românii își petreceau deobicei trei săptămâni de concediu,

Dar ceea ce captivează mai ales este analiza subtilă a faptelor și a sentimentelor cuprinse în această legătură secretă cu un bărbat care până la urmă a iubit-o, a adorat-o și a suferit enorm când, prin forța împrejurărilor, ea a părăsit România și deci s-au despărțit pentru totdeauna.

Acest roman al triunghiului conjugal este de o puritate și de o frumusețe pe care numai doi oameni care se iubesc  le pot crea pentru eternitate.

Felicitări Adinei Rosenkranz Herscovici pentru  realizarea unei cărți ieșite din comun!

Magdalena Brătescu

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

4 Comments

  • Veronica Rozenberg commented on May 21, 2024 Reply

    Banuiesc ca romanul de dragoste cu aspecte speciale, scris de dna Adina Rozenkrantz trebuie sa fie deosebit de interesant, felicitari pentru lucrarea si dnei Bratescu pentru analiza incitanta a subiectului !!!

  • gabriel+gurman commented on May 21, 2024 Reply

    Iată încă o dovadă cum că subiectele considerate banale mai au trecere, și se cer dezvoltate încă și încă o dată.
    Succesul e asigurat, mai ales dacă acțiunea conține și ceva momente de tensiune, și (cum scriam în rândurile publicate în acest număr) un pic de trădare…
    GbM

  • Anca Laslo commented on May 17, 2024 Reply

    Mă alătur d-nei Andrea Ghiță cu aceeași întrebare, mai cu seamă fiindcă notele de lectură mi-au trezit interesul și pentru că perioada interbelica este pentru mine fascinantă.

  • Andrea Ghiţă commented on May 16, 2024 Reply

    Recomandările care o apropie pe autoare de marii prozatori români interbelici: Hortensia Papadat Bengescu, Camil Petrescu, Cezar Petrescu și George Călinescu mă fac să fiu curioasă să citesc cartea. Întrebarea este unde se poate găsi?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *