Tată meu, Imre Székely, mi-a povestit foarte puţin despre deportare, deşi-i purta stigmatul tatuat pe braţ: A-13058 şi, din acest motiv, umbla numai cu cămăşi cu mânecă lungă. Tata avea 22 de ani şi ajunsese la Auschwitz în vara lui 1944, împreună cu fratele său Laci, de 16 ani. Au rămas o vreme împreună la Birkenau, dar apoi au fost despărţiţi pentru că tata – fiind muncitor calificat – a fost dus la muncă, iar Laci a fost transferat mai întâi în lagărul de la Bochum şi apoi în cel de la Buchenwald, unde avea să supravieţuiască şi datorită mişcării subterane care proteja adolescenţii.
Povestea tatii – reconstituită din crâmpeie de amintiri pe care le depănase familiei şi, mai ales, lui Daniel Lőwy, pentru cartea sa despre destinul tragic al evreimii clujene Sárga csillag Kolozsváron [Stea galbenă la Cluj] (Ed. Koinónia Cluj, 2017) – o găsim sintetizată şi în cartea mamei (Sara Székely, Surica fiica Evei, Ed. Hasefer 2008)
Imi a rămas în lagărul de exterminare de la Auschwitz. Lucra la un garaj de reparat tractoare, îndurând foamea, frigul şi umilinţa, dar soarta lui nu era atât de cumplită ca cea a deţinuţilor de la cariera de piatră. Uneori putea părăsi atelierul, însoţit de un soldat din Wermacht, pentru a aduna piesele abandonate pe teritoriul lagărului. Dacă, trecând de-a lungul gardului care despărţea lagărul bărbaţilor de cel al femeilor, auzea vorbindu-se ungureşte, se interesa despre clujence. Odată s-a apropiat de gard o femeie mai vârstnică, slabă şi înfofolită în zdrenţe, care l-a întrebat cu vocea tremurată: „Dumneata nu eşti cumva Imre Székely, din Cluj?” Soţul meu a întrebat-o mirat de unde-l cunoaşte. Femeia i-a răspuns: „Imike, nu mă recunoşti? Sunt mama ta!” Stăteau amândoi şi se priveau, fără cuvinte, cu lacrimile şiroindu-le pe obraji. Mama s-a interesat de soarta lui Laci, dar Imi n-a avut curajul să-i spună că fuseseră separaţi de mai multe luni şi habar n-avea unde era Lacika; i-a spus că fratele său e bine şi sunt împreună. Apoi a dorit să afle cu ce-şi poate ajuta mama. Aceasta a făcut un gest neputincios către picioarele umflate, pline de ulcere varicoase şi apoi spre capul tuns pleşuv. Imi a înţeles că ar avea nevoie de medicamente pentru picioare şi de o basma pentru a-şi acoperi capul. Cu ajutorul unui muncitor german care lucra la garaj şi făcea naveta, Imi a reuşit să facă rost de pastile Burow şi de feşi. La atelier i-a confecţionat o cană de tablă şi o lingură. Vesela era foarte rară şi constituia o adevărată comoară pentru deţinuţi. Toate acestea le-a legat într-o boccea mică şi le-a aruncat peste gard, cu ocazia următoarei întâlniri cu mama sa. Imi a reuşit să-şi mai vadă de câteva ori mama, care se oferea să meargă la baie în locul altor deţinute, pentru că pe drum trecea pe lângă gardul unde-şi putea întâlni fiul. Femeile nu se îndemnau să meargă la baie, pentru că acolo trebuia să-ţi lepezi hainele şi încălţările vechi şi la ieşire ţi se dădeau alte zdrenţe şi încălţări, de obicei mult mai proaste. Îmbrăcămintea şi, mai ales, încălţămintea aflată într-o stare ceva mai bună reprezentau o şansă de supravieţuire, în timp ce lipsa lor, boala şi moartea.
…În ianuarie 1945 Imi a părăsit Auschwitzul cu un transport. După război avea să afle de la verişoara sa, Irénke Izsák, că mama lui n-a vrut să părăsească lagărul cu nici un transport şi se ascundea în baracă pentru a rămâne în lagăr, în preajma fiilor ei. Ibi Hamlet, o altă colegă de baracă, a povestit că înainte de a fi evacuată din lagăr, şi-a schimbat rochia cu cea a mamei lui Imi. Mama soţului meu i-a dat rochia, care se afla într-o stare ceva mai bună, spunându-i s-o poarte pe drum, pentru că ea nu va mai avea nevoie de ea. Margit Székely (născută Fischman), căreia cei apropiaţi îi spuneau Malka, şi-a pierdut viaţa la Auschwitz, la vârsta de 44 de ani. Despre soarta tatălui său, Imre n-a aflat nimic, niciodată. În momentul deportării avea peste 60 de ani şi, probabil, a fost trimis direct la camera de gazare.
Transportul în care era Imi a călătorit timp de şapte zile într-un vagon deschis, în gerul cumplit al miezului de ianuarie. Rebegea de frig în zeghea subţire şi se acoperea cu o bucată de pătură uzată până la urzeală. În ziua plecării li s-a distribuit câte o jumătate de pâine neagră care trebuia să le ajungă până la destinaţie. Nimeni nu bănuia că vor călători o săptămână încheiată. Imi s-a străduit să-şi împartă pâinea, deşi era tentat să mănânce, măcar o dată, pe săturate. În zorii unei alte zile geroase, vântul a smuls fâşia de pătură dintre degetele lui Imi, slăbite şi amorţite de frig. A privit neputincios în urma bucăţii de postav şi l-a străfulgerat gândul că-i sosise ceasul de pe urmă.
Au ajuns într-un lagăr de tranzit de unde i-au dus în convoi, pe jos. Cei răzbiţi de boală sau epuizare, care rămâneau în urmă sau cădeau, erau împuşcaţi în cap, pe loc. Imi îşi amintea că la fiecare minut auzea detunătura unei arme. Unii au riscat să se culce pe jos şi să simuleze moartea şi au scăpat, dar pentru alţii, această încercare s-a dovedit fatală, fiindu-le descărcat câte un glonţ în cap, „pentru siguranţă”.
Când a ajuns la Buchenwald, cu un transport decimat, se desprimăvăra.
La Buchenwald Tata l-a reîntâlnit pe fratele său Laci, devenind liberi împreună, în 11 aprilie 1945.
Andrea Ghiţă
VĂ RUGĂM PARTICIPAŢI LA SONDAJUL NOSTRU DE OPINIE ACCESÂND LINKUL DE MAI JOS
https://forms.gle/qvyX1EvR3Weohupy8
14 Comments
1. Tatal tau, potrivit fotografiei, era fara indoiala un tanar chipes.
2. Ungurii, in WWII s-au dovedit mult mai barbari decat romanii. Au ramas la fel de salbatici ca atunci cand au descins pe cai in campia Ungariei…
Felicitari pentru zguidutorul articol.
Ungurii au deportat cu zel, sute de mii evreii în vest în zonele ocupate de germani şi au masacrat mii evrei la Budapesta şi în Voivodina.
Românii au masacrat sute de mii evrei la Odessa, la Bogdanovka şi în alte lagăre din Transnistria.
Categoric NU se poate face vreo comparaţie favorabilă unora sau altora dintre criminali, unguri sau români. Şi nici nu e cazul. Nu înţeleg unde bateţi, domnule Theodor Tovi.
Ma gandesc daca cineva ar dori sa compare (desigur nu are prea mult sens) poate s-ar putea lua in consideratie faptul ca zone din Romania nu au fost deportati evreii, si poate in acest sens, atitudinea, daca se poate vorbi despre ea din partea Romaniei a fost “mai favorabila”.
Pe de alta parte cred ca in lucrarea Eichman la Ierusalim, Hannah Arendt se exprima deosebit de categoric privindu-i pe romani, socotindu-i si mai barbari decat nemtii.
Oricum, cred ca nu se pot face nici comparatii si nici generalizari privind popoare, oameni. Dinamica acelui razboi ingrozitor a avut o desfasurare care nu permite – cred eu – acest lucru.
Şi maghiarii i-au scutit de deportare pe evreii din Budapesta. Acolo, în ghetou au supravieţuit circa 200.000 de suflete. Dar nu cred că acţiunile abominabile pot fi “mai bune” sau “mai rele”. Nu au grade de comparaţie.
CRED CĂ ȘI HANNA ARENDT S-A EXPRIMAT GREȘIT. NU JUDECĂM POPOARE, CI DICTATURI, REGIMURI. SPRE DEOSEBIRE DE REGIMUL DIN UNGARIA, ANTONESCU S-A OPRIT CU DEPORTĂRILE ÎN 1942 CÂND MERSULRĂZBOIULUI NU MAI PĂREA FAVORABIL GERMANIEI, IAR DICTATORUL ROMÂNIEI ERA MILITAR. ÎN UNGARIA ZELUL CRUCILOR CU SĂGEȚI A DEVENIT DEMENȚIAL TOCMAI LA FINELE ANULUI 1944.
DEPORTAREA MASIVĂ A EVREILOR DIN UNGARIA A FOST FĂCUTĂ SUB REGIMUL LUI HORTHY. DUPĂ OCUPAREA UNGARIEI DE CĂTRE GERMANI. CRUCILE CU SĂGEŢI AU FĂCUT ATROCITĂŢI, DAR – PRACTIC – MAI RĂMĂSESERĂ DOAR EVREII DIN BUDAPESTA.
DA, AȘA ESTE, ÎN ROMÂNIA ANTONESCU NU A PERMIS AMESTECUL GERMAN ÎN DEPORTĂRI, OCUPÂNDU-SE EL, PERSONAL.
Ar trebuiu sa recitesc, cred ca Arendt nu s-a referit la romani ca popor, ci la trupele care au participat la razboi in Est. Dar despre antisemitismul populatiei sa-i zicem simple, vorbeste si Lucretiu Patrascanu, in cartea sa Sub trei dictaturi, in care explica ca ridicarea msicarii legionare nu a venit pe un teren gol de prejudecati.
Si aveti dreptate, nu se pot judeca popoare, chiar daca tendinta este adesea sa se intample.
Nu sunt anti maghiar si admir desvoltarea acestei harnice natiuni.
PS.
Vizitand Ungaria si Voivodina ex maghiara, am ramas profund impresionat de sinagogile din Budapesta, Keshkemet, Szeged, Brasov sau Subotica.Constructia acestora denota ca evreii maghiari au avut o situatie materiala foarte infloritoare si tot odata au obtinut acceptul autoritatiilor pentru ridicarea acestor odificii.
Desi nu le-am vizitat, inteleg ca sinagogile din Cluj si Arad sant deasemenea constructii monumentale…
Infine in universitatile budapestene sau format numerosi savanti evrel cum ar fi Leo Szilard, Edward Teller s.m.d., care denota toleranta invatamantului superior din Ungaria..
Andrea, ceea ce ai povestit este groaznic. Dar felicitări pentru descrierea clipei de întâlnire. Ai putea scrie o povestire specială despre scena întâlnirii între mamă și fiu. Este parcă întâlnirea prin intervenția divină, prin hotărârea lui Dumnezeu. Parcă Dumnezeu și-a amintit de mamă, dându-i posibilitatea să-și vadă fiul și de fiu, dându-i posibilitatea să-și vadă mama atunci când ambii nu mai sperau nimic. Mi se pare o minune și nu o simplă întâmplare. O întâlnire în punctul tragic al marginii între două lumi. O reunire între divin și uman, între pământescul groaznic și celestul superuman. Clipa de fericire care scoate doi oameni, mama și fiul, din tragedia trăirii între viață și moarte, aducându-i într-o clipă de fericire, deși în spatele acestei clipe rămâne durerea și posibilitatea morții în orice clipă.
Copleșitor .K.I.
Citind aceste amintiri sumbre, scrise cu un realism crud, mi-au venit in minte doua ganduri:
M-am intrebat cand a ajuns bunica ta, mama lui Imi la Auschwiz, probabil parintii si fratii au fost deportati separat.
Al doilea gand, intalnirea zguduitoare intre Imi si mama lui de peste gard, mi-a adus in minte – nu stiu de ce de judecata regelui Solomon, dramatica problema a unei alegeri..
Da, bunicii au fost deportaţi de la Cluj. Cum au fost deportaţi tata şi fratele lui (de 15 ani), vei afla din Persecuţii rasiale III, probabil în ediţia viitoare.
COPLEȘITOR, FĂRĂ ALTE CUVINTE