Postul Radio France-Bonnes ondes îşi începe emisiunea dedicată picturii Primavera cu o afirmaţie care m-a uluit: primăvara, aşa cum o percep eu, îi aparţine de fapt lui Sandro Botticelli, viziunii lui despre acest anotimp. Adică, ochii mei nu observă în mod empiric realitatea din jur, ci au împrumutat în acest scop lentilele în culori pastel ale pictorului renascentist!
Ceea ce m-a uimit nu este atât declaraţia despre influenţa artei asupra percepţiei realităţii, ci modul categoric, de necontestat al formulării acestei idei. Ştiam că arta – chiar în varianta ei cea mai abstractă – impregnează și afectează capacitatea noastră de a absorbi mediul înconjurător. Arta de toate felurile exercită o influenţă invizibilă şi transmisibilă, adesea vizând persoane care nici măcar nu cunosc sursa viziunii lor şi cred în mod eronat că ea le aparţine.
O stradă pe care o parcurgem zilnic ne apare sub altă lumină când vedem un tablou sau chiar o fotografie a aceleiaşi străzi. Unghiul din care e luată fotografia, perspectiva unei picturi a străzii ne surprind ca o revelaţie: “O fi oare aceasta strada pe care mă plimb mereu? Eu nu am observat acest detaliu.” Arta are capacitatea de a prezenta ceea ce ne este familiar ca ceva complet nou. Emisiunea amplifică la maximum această noţiune.
Te-ai uitat destul de atent la pictura lui Botticelli?
“Le Printemps” de Botticelli: vous le connaissez, mais l’avez-vous vraiment regardé? mă iscodeşte în continuare vocea neînduplecată a prezentatoarei emisiunii. Chiar dacă întrebarea ei mi se pare neavizată, trebuie să recunosc că vocea are în mare măsură dreptate. Ţin minte că am poposit admirativ în fata tabloului lui Botticelli încercând să-i interiorizez frumuseţea, dar nu suficient ca să-i desluşesc și tâlcurile ascunse. Galeriile Uffizi din Florenţa conţin multe capodopere, iar timpul meu era limitat.
Primele impresii
Pictura este gigantică, dimensiunile ei amintesc mai degrabă de tapiseriile flamande care decorau pereţii palatelor și erau la modă la acea vreme. Şi, asemenea acelor tapiserii mille fleurs cu nenumărate flori împrăştiate pe toată suprafaţa lor ca pe un tapet, pictura foloseşte stilul linear de dispunere spaţială a celor nouă personaje mitologice și o relativă ignorare a legii perspectivei. Remarcăm că figura centrală, care domină tabloul este plasată ceva mai la spate, dar silueta ei nu este nicidecum micşorată. La fel și plantele răspândite pe toată suprafaţa picturii au aceleaşi dimensiuni în fundal ca și în prim plan: o revenire parţială la conventile gotice într-o operă umanistă a Renaşterii timpurii!
O privire mai atentă relevă semnificaţii mai profunde
Care este relaţia dintre cele nouă personaje mitologice? Putem oare vorbi despre o interacţiune între ele?
De fapt, pictura începe cu o micro-naraţiune, o acţiune care rezultă într-o metamorfoză. Suntem în luna martie, e perioada adierii blânde a Vântului de Vest, personificat aici de Zefir, surprins în momentul când o răpeşte pe nimfa Cloris (gândeşte-te la clorofilă, culoarea verde predominantă la ieşirea din iarnă.) Rezultatul acestei răpiri și al căsătoriei care a urmat este transformarea nimfei în zeiţa Flora, care, în pictură, se suprapune uşor cu Cloris, iar şiragul de flori care izvorăşte din gura nimfei se adună în poala rochiei înflorate a zeiţei, care le răspândeşte generos în natură. Botticelli a incorporat în lucrare aproximativ 500 de specii de plante, dintre care 200 de tipuri de flori. Botaniştii au identificat majoritatea speciilor incluse.
Aici însă se întrerupe firul naraţiunii şi zeiţa Venus, aflată în centrul tabloului, domină pictura din poziţia ei uşor elevată. Alături le vedem pe cele Trei Graţii care dansează en ronde, iar plutind deasupra zeiţei Venus e Cupidon care îşi îndreaptă săgeata spre una din ele. Ne aflăm deja în aprilie, Venus simbolizând această lună a anului.
Galeria zeilor se încheie cu Mercur care în vechiul calendar roman era asociat cu primăvara. Mesagerul zeilor poate fi identificat după încălţările sale înaripate. Pare total absorbit de misiunea sa de a îndepărta ultimele rămăşiţe de nori de pe cer cu ajutorul toiagului său (caduceus). Este atât de preocupat, încât ne întoarce spatele! Suntem deja în luna mai și norii nu mai au ce căuta pe cer: trebuie să ne pregătim de vară, ne aminteşte zeul! El este protectorul grădinii şi în prezenţa lui nu se va întȃmpla nimic rău companionilor săi.
Dacă privirile personajelor nu sunt îndreptate spre ceilalţi olimpieni, iar unii şi-au dirijat privirile spre noi, privitorii anonimi, atunci cum putem menţiona o interacţiune și atribui un sens anume acestei picturi?
Interpretările au dus la o pluralitate de sensuri și mesaje complexe… și totuşi se degajă o viziune unitară
Pictura este în primul rând o naraţiune temporală, o înşiruire sau progres a lunilor de primăvară, rezultând într-un simbol unic al anotimpului întruchipat în gestul îngăduitor al zeiţei Venus: este anotimpul dragostei, al căsătoriei și al fertilităţii şi ne invită să ne gândim la el în acestă viziune.
Ceea ce ne izbeşte în primul rând este prospeţimea tabloului, rochiile diafane, semi-transparente ale celor Trei Graţii, armonia coloristică a veşmintelor și a florilor, emblematice pentru anotimpul vernal. Ritmul linear al compozitiei, fluiditatea contururilor contribuie și ele la unitatea reprezentării.
Trebuie menţionat şi zâmbetul enigmatic al Florei, o noutate în pictura vremii, care precede în timp surâsul celebru al Giocondei şi care îşi va găsi mulţi imitatori. Şi, tot în premieră, suntem trataţi cu dansul celor Trei Graţii, care până atunci fuseseră reprezentate de pictori în mod static. La aceste elemente se adaugă misterul inefabil care învăluie picturile lui Botticelli ca o altă amprentă de neconfundat al artistului.
Influenţe livreşti
Textele literare pe care se bazează semnificația picturii abundă: Lucrețiu, Ovidiu, Dante.
Criticii susţin că ar fi imposibil ca Botticelli să fi cunoscut aceste surse şi că aici intervine contribuţia lui Poliziano, un poet de la Curtea Medicilor, care l-ar fi ajutat și pe Michelangelo în realizarea unor sculpturi. Este o posibilitate de considerat, dar nu s-a afirmat oare acelaşi lucru și despre Shakespeare, că educaţia lui de la grammar school ar fi fost insuficientă pentru a explica complexitatea tragediilor sale?
S-a detectat și o influenţă neoplatonistă în figura lui Venus, în modestia atitudinii ei, în gestul ei de încuviinţare a scenei care se desfăşoară în faţa ei. Capul ei uşor înclinat spre dreapta aminteste mai curȃnd de o Madonă decȃt de zeiţa dragostei.(1). Ȋncadrată de o tufă de lauri, ca de o aureolă sau ca intr-un vitraliu de catedrală, Venus separă dragostea senzuală din partea dreaptă (Zefir) de valorile spirituale din stȃnga picturii. Gestul mȃinii sale indică un fel de aprobare a amȃndurora. Humanitas (umanism) în această reprezentare a Fecioarei Maria! O nouă metamorfoză în aceeaşi pictură? Metamorfoza ca metaforă pentru Primavera? Cloris devine Flora, iarna se transformă în primăvară, literatura este transformată în artă vizuală.
O compozitie a cărui sens depinde prin urmare de nivelul interpretării: mitologic, filozofic sau istoric. Dar, deși sensul complex al compoziţiei rămȃne un mister, un lucru e sigur: pictura este o celebrare a păcii şi a prosperităţii.
Câteva date istorice
Şi în acest domeniu pluteşte un mister, oarecum elucidat, după multe frustrări.
Cui i-a aparţinut iniţial această pictură? Se pare că Lorenzo di Pierfrancesco de’ Medici, un văr a lui Lorenzo Magnificul, i-a comandat-o lui Botticelli în vederea căsătoriei lui, ca un cadou pentru mireasă. Pictura are drept fundal o grădină de portocali, simbolul familiei Medici. Nu se ştie precis dacă tabloul a fost pictat înainte sau după întoarcerea lui Botticelli de la Roma, unde a lucrat la frescele din Capela Sixtină între 1480-1482.
Îi datorăm lui Giorgio Vasari descoperirea, cu mulţi ani mai târziu (aprox. 1550) a picturii într-o vilă a familiei Medici din proximitatea Florenţei. Tot Vasari o denumeşte La Primavera sau Alegoria Primăverii, titluri sub care este cunoscută şi astăzi. Numai că renumitul istoric de artă considera în mod eronat că La Primavera alcătuia un fel de diptic împreună cu Naşterea lui Venus (2) şi că aceste două picturi – la data descoperirii lor ambele se aflau în Villa di Castello, proprietatea lui Pierfrancesco – trebuie considerate ca o unitate. Problema este că Naşterea lui Venus (c. 1485) e compusă în cu totul alt stil, adoptat de Botticelli la un timp după întoarcerea sa de la Roma și are alte dimensiuni: e mai mică şi e pictată în ulei pe pânză şi nu în tempera pe un panou de lemn.
Ca să complice lucrurile, o descoperire mai recentă a unui inventar din 1499 al obiectelor aflate în vila Castello nu menţionează niciuna din cele două picturi!
Preferinţele privitorilor, ca și ale criticilor, vor înclina spre una sau cealaltă. Unii vor prefera Primavera pentru densitatea conţinutului, bogăţia şi fantezia impresiilor pe care le transmite, tratarea romantică a subiectului. Din contră, cei cu înclinații clasice vor prefera simplitatea și unitatea impresiilor create de Naşterea lui Venus și vor aprecia redarea mai avansată, perspectivală a peisajului, culorile mai sumbre și melancolia zeiţei feciorelnice.
Dar ambele picturi conțin aceeași abordare plină de delicateţe, graţie și frumuseţe, creează impresia neegalată în pictură de mişcare şi adiere a vȃntului, draperii fluturânde, nostalgie și melancolie.
Nu pe degeaba stilul Botticelli a fost decretat ca inimitabil.
Note
(1) Filozofia neoplatonică din secolul al III-lea, promovată de Lorenzo de Medici, căuta să realizeze o sinteză între credinţele antichităţii clasice și religia creştină. Astfel, Venus era considerată atât întruchiparea dragostei terestre, cât și a celei divine, deci o precursoare / paralelă a Fecioarei Maria.
(2)Ȋn ciuda titlului, Naşterea lui Venus nu descrie nașterea zeiței din spuma mării, ci sosirea ei la ţărmul Cytherei, plutind într-o scoică.
Bibliografie
https://www.uffizi.it/en/artworks/botticelli-spring
https://en.wikipedia.org/wiki/Primavera_(Botticelli)
https://www.visituffizi.org/artworks/la-primavera-allegory-og-spring-by-sandro-botticelli/
https://www.theartpostblog.com/en/botticellis-primavera-meaning-escription-characters/
Marina Zaharopol
14 Comments
” O asemenea frumusețe e o forță”, scria Dostoievski despre năvalnics, impulsiva ṣi zbuciumata Nastasia Filipovna..
Şi tot o Forță a Frumuseții , de data aceasta delicată şi suavă este tabloul ” Primavera”. Conține puterea magică a reînnoirii treptate a naturii si vraja tulburătoare a Eternului feminin.
Am incrrcat să urmez îndemnul adresat de Radio France şi sa- mi imaginez crlebrarea sărbătorii de astăzi, Shavuot, prin viziunea de pastel a genialului Sandro.
Adevărat ca de Shavuot ne bucurăm de primirea celor 10 Porunci, dar ṣi de pelerinajul la Templu şi ofranda îmtãielor roade ale pământului, a florilor inmiresmate si a ramurilor de palmier din anul in curs.
Şi parcă văd fetele înveşmântate in alb , cu cununi împletite din crengi dr mirt dansând pe străzile Yerusalimului cu gingăsia şi candoarea celor trei grații, a Florei ṣi a lui Venus din divinul tablou.
Lumina din ochi a fetelor Yerusalimului aşteptându- şi Ursitul, marea iubire , are ceva comun cu privirea calda si limpede a nimfelor şi zeițelor încãntătoare.
” Primavera” este un omagiu sublim adus Frumuseţii şi dragostei. Pentru veşnicie.
Mulțumesc Marina
Conexiunile literare pe care ti le evoca tabloul lui Botticelli – o dovada a imaginatiei tale inaripate! – si analogia cu sarbatorea de Shavuot pe strazile Ierusalimului reflecta intr-adevar eternitatea mesajului pe care ni-l comunica pictura.
Iti multumesc mult, Marica!
Excelent articol ce pune în valoare și oferă noi perspective picturilor emblematice ale lui Botticelli.
Multumesc, Monica!
Ce frumos imi scrii, Eva! Iti multumesc mult!
Un articol încântător şi instructiv, marca Marina Zaharopol. Încă nu am ajuns la Florenţa să văd originalul, dar clălăuzită de autoare, m-am împărtăşit din prospeţimea, strălucirea şi magia ei.
Multumesc mult, Andrea! Ma bucur ca ti-a placut articolul si ca am fost o calauza buna in aprecierea picturii lui Botticelli!
Un articol absolut minunat! Consider că fiecare creator are de transmis un mesaj în opera sa, indiferent de domeniul artistic. Analiza ta delicată asupra operelor lui Boticelli este ca o mângâiere care dezvăluie și luminează ceea ce Sandro a întruchipat ca nimeni altul. Îți mulțumesc pentru această încântare!
Iar eu sunt incantata ca ai apreciat incercarea mea de a deslusi mesajul complex al acestei picturi. Multumesc, Anca!
Am admirat mereu Nașterea lui Venus si apreciez deosebit articol!aul. Amitiri dun Florenta
Amintirile din Florenta nu pot fi decat frumoase! Multumesc!
Ce articol splendid!
Un lucru este îngrijorător: faptul că generația tinerilor de astăzi neglijează frumusețea artelor, fiind preocupați în primul rând de lucruri abstracte sau de acelea care sunt ușor de asimilat. Oare în ce se vor transforma generațiile care nu vor fi impregnate și pătrunse de farmecul artelor. De ceva care ne transformă în persoane mai sensibile.
In anul cand am fost in Princeton, petreceam aproape toate duminicile in New York City. Programul nostru includea invariabil o ora intr-un muzeu si apoi, ca rasplata pentru rabdarea lui ingereasca ne duceam fiul in varsta de 5 ani la un loc de joaca. Ne simteam cu musca pe caciula. Am atribuit dezinteresul lui pentru vizitarea muzeelor la maturitate “torturii” din copilarie. Dar, la ultimul telefon, povestindu-mi despre vizita lui recenta in San Francisco, el mi-a relatat – spre marea mea bucurie si surpriza – ca un prieten din SF l-a dus la muzeu si ce mult i-a placut! Nu se stie niciodata!
Ma bucur ca ti-a placut articolul!
Așteptarea mea pentru un articol scris de tine nu a fost fără rost. Tot ce ai scris despre Primavera și Nașterea lui Venus dau senzația că pătrunzi tainele lui Botticelli. Și ca te asiguri că ai înțeles bine, trebuie să-l citești încă odată O plăcere, dragă Marina! Primăvara pe care o iubim cu toții!