Mihai Eisikovits: VIOLONISTUL din DETAŞAMENTUL de MUNCĂ

În septembrie 1941, tinerii evrei din Transilvania  de Nord, născuţi în 1920, erau obligaţi să se prezinte pentru încorporare, la Baia Mare, la “Cazarma jidovilor”, cum i se spunea în acea vreme. Eu fiind tot din contingentul 1920, m-am prezentat la locul desemnat. Ceilalţi tineri de seama mea, vreo mie la număr, au fost grupaţi pe companii. Am fost repartizat în Compania a Patra şi echipat cu uniformă, dar fără însemne sau rozetă tricoloră ca ceilalţi ostaşi, ci “decorat” cu banderola galbenă pe braţul stâng…

… Şi pregătit pentru munca grea, pentru că noi evreii nu aveam dreptul să purtăm arme, ci numai să prestăm muncă grea. Primul loc de muncă a fost la construcţia căii ferate Deda-Sărăţel. Munca era foarte grea, dar măcar gazdele din Monoşfalău – o comună locuită numai de români – încălzeau cum se cuvine camerele în care dormeam câte 10 – 12 tineri şi nu răbdam de frig. Mâncarea destul de subţire o puteam completa cu ouă şi lapte, cumpărate  destul de ieftin, ba uneori mai căpătam şi câte o mămăliguţă.

desen de Mihai Eisikovits

De la început am remarcat în rândul nostru un tânăr bine dezvoltat, cu ochelari, care nu se dezlipea de cutia viorii. Auzindu-l serile, exersând şi acolo, la oaste, ne-am dat seama că “ştia carte muzicală, nu glumă”. Aveam să aflu că studiase vioara la Viena la Hochschule” , dar a fost nevoit să părăsească academia după Anschluss şi să revină acasă, la Beclean. Îl chema Heine Brender şi era fiul proprietarului unui făbricuţe de prelucrarea lemnului.

Abia sosit a şi fost înrolat la detaşamentul de muncă din armata maghiară, pentru că era de un leat cu noi. S-a prezentat la armată cu vioară cu tot. Serile ne încânta cu bucăţi muzicale din  repertoriul clasic, precum Hohotul Diavolului, de Paganini. În semn de mulţumire şi ca să-I cruţăm mâinile  de munca la sapă, ne străduiam să-l ajutăm cât putem ca să-şi facă, totuşi, norma impusă. Iar el ne mângâia sufletele cu sunetul măiastru al viorii. Ne-am despărţit în 1942, puţin înainte de a fi duşi pe frontal din Ucraina, când Heine Brender a fost transferat cu un număr de oameni şi n-am mai ştiut nimic despre el…Nu ştiam dacă a scăpat cu viaţă sau a sfârşit alături de alte mii de evrei din detaşamentele de muncă.

desen de Mihai Eisikovits

Abia în 1965, fiind în vizită în Israel, m-am dus în chibuţul Saar Hamakim, ca să-l vizitez pe fostul meu camarad Paul Mihelfy şi pe soţia sa Miriam. De la ei am aflat că Heine Brender a scăpat din război, a plecat în Israel şi a ajuns să cânte cu vioara lui la filarmonica din Tel Aviv. Din păcate, nu am mai avut timp să dau de urma lui şi să-l îmbrățișez, dar vestea că trăia şi şi-a realizat visul m-a bucurat mult.

Mihai Eisikovits

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

3 Comments

  • orit brender commented on July 13, 2016 Reply

    heini brender was my father.

  • Alfred Tal (Talblum) commented on July 12, 2016 Reply

    He was My mothers brother.

    • Andrea Ghiţă commented on July 13, 2016 Reply

      Thank you for your comment. Incredibile! Do you have some family photos with him?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *