În vârstă de 64 de ani, Alain Finkielkraut este fiul unui evreu polonez, supravieţuitor al Holocaustului. Până de curând ocupa catedra de istorie a ideilor la Şcoala Politehică din Paris. Scriitor şi publicist foarte cunoscut, are şi numeroase apariţii la dezbaterile televizate.
Până la clarifcarea actuală, ideologia sa a parcurs o cale sinuoasă, de la stânga extremă pro-palestiniană, la dreapta prosionistă şi proisraeliană. S-a născut la Paris, în 1949 şi a urmat cursurile École Normale Supérieure de Saint-Cloud, nu cel frecventat anterior de predecesori faimoşi ca Jean Paul Sartre şi Simone de Beauvoir. A participat la mişcările studenţeşti din 1968, alăturându-se pentru scurtă vreme unei organizații studențești de stânga; dar încetul cu încetul s-a desprins de orice fel de grup politic, ceea ce nu a însemnat, însă, că nu se considera un intelectual angajat, dar numai faţă de ideile pe care le aprecia corecte din punctual lui de vedere şi pe care le susţinea… Prima lui carte a fost publicată în 1979
În lucrările sale, Finkielkraut a fost influenţat de Hannah Arendt, de filosoful francez Emmanuel Levinas, ambii evrei, dar şi de scriitorul catolic Charles Peguy. Potrivit celor care i-au susţinut candidature la Academie (scriitorul Jean d’Ormesson, istoricul Pierre Nora, Simone Veil, Helène Carrère d’Encausse, istoric, secretarul Academiei) Finkielkraut este una dintre persoanele cele mai inteligente ale Franţei din ultimele decenii. Calităţile lui sunt apreciate de prietenul său, scriitorul ceh Milan Kundera, care a scos în evidenţă capacitatea lui de a nu rămâne indiferent la evenimente esenţiale şi de a reacţiona imediat..”
Luările sale de poziţie în favoarea Israelului, de critică a islamismului şi a imigrării masive a musulmanilor în Europa, a rasismului au fost probleme controversate în Franţa. Foarte critic a fost privită cartea lui, publicată în 2013, “L’identitè malheureuse” (Identitatea nefercită), o critică la adresa identităţii franceze şi europene. ”Imigrarea şi islamul” – susţine el în carte – ”relevă deficienţele identitare ale Franţei şi ale unei părţi din Europa care, multă vreme se ruşina de ea însăşi. Dar această abordare periclitează însăşi ideea de democraţie”. În context, Finkielkraut ia apărarea identităţii naţionale. Alegerea lui a fost salutată de Liga Internaţională împotriva Rasismului şi Antisemitismului care a arătat că, deşi unele dintre poziţiile lui stârnesc polemici, el a contribuit la bogăţia şi schimburile de idei într-o societate democratică.