Eva Galambos: TEHNICI pentru DESCOPERIREA TUNELURILOR săpate de HAMAS

Tunelurile s-au dovedit mijloace deosebit de eficiente ale Hamas în lupta împotriva Israelului.. Ele au multiple roluri, aşa cum s-a constatat concret: de a răpi civili, de s ataca soldaţi, de a se strecura pe teritoriul israelian şi de a ascunde armament. O parte dintre tuneluri au fost descoperite şi distruse de armata israeliană care a constatat, aşa cum s-a văzut în imagini, că multe dintre ele sunt sofisticate, cu lumină electrică şi linii de telefonie. Adesea sunt săpate la o adâncime de 20 de metri.

Tunelurile s-au dovedit mijloace deosebit de eficiente ale Hamas în lupta împotriva Israelului.. Ele au multiple roluri, aşa cum s-a constatat concret: de a răpi civili, de s ataca soldaţi, de a se strecura pe teritoriul israelian şi de a ascunde armament. O parte dintre tuneluri au fost descoperite şi distruse de armata israeliană care a constatat, aşa cum s-a văzut în imagini, că multe dintre ele sunt sofisticate, cu lumină electrică şi linii de telefonie. Adesea sunt săpate la o adâncime de 20 de metri.

Existenţa acesor tuneluri era cunoscută dar, din păcate, nu s-a pus la punct o tehnologie adecvată pentru a le localiza, astfel că, deocamdată, principalul mijloc în a le găsi sunt informaţiile furnizate de oameni. Începând din 2006 peste 100 de propuneri şi idei au fost trimise  Departamentului de Dezvoltare a Armelor şi Infrastructurii din cadrul Ministerului israelian al Apărării. La ora actuală, o serie de tehnologii se află în diferite stadii de dezvoltare şi testare. Printre ele un sisten de senzori subterani, ale cărui consturi sunt estimate la 59 de milioane de dolari. Nu se ştie încă unde s-a ajuns, nici măcar rezultatele testelor nu au fost comunicate, scrie presa israeliană.

 

 

Există trei tehnologii principale pentru localizarea tunelelor.  Cea mai obişnuită este de a asculta zgomotul săpăturilor. În 2009,  cercetători de la Tehion au prezentat o metodă de a identifica tunelurile prin folosirea unui cablu de fibre optice. Acest sistem ar putea localiza chiar şi tunele mai înguste, aflate la o adâncime de peste 18 metri  Săpăturile făcute pentru un tunel produc nişte tensiuni, slabe în pământ,  detectabile de un echipament sensibil, au declarat autorii proiectului, Assaf Klar şi Raphael Linker. Tehnologia pusă la punct de ei, numită BOTDR, face posibilă măsurarea unor distorisuni cu ajutorul unui mic instrument şi al unui cablu cu fibră optică standard, au explicat ei. Sistemul se bazează pe descompunerea unor zgomote care apoi sunt analizate pe computer. Acesta clasifică zgomotele şi elimină cele care nu corespund profilului stabilit pentru excavările  tunelului.

Pe de altă parte, geologii au afirmat că există tehnolgii pentru localizarea tunelelor, numai că armata nu le-a adoptat  Dov Frimerman, fost geolog la Departamentul Lucrărilor Publice, a descris o altă metodă de localizare, cu ajutorul radarului pe care a folosit-o pentru descoperirea unor gropi din Marea Moartă. Un vehicol care are ataşat un radar pentru cercetări subterane identifică orice fel de tunel până la 10 metri adâncime. Radarul trimite unde electromagnetice în pământ şi crează o imagine a straturilor solului şi bineînţeles şi  a locurilor goale, a explicat el.. Cea de a treia metodă este microgravimetria care măsoară cele mai mici variaţii gravitaţionale. Are o precizie extrem de mare şi poate detecta spaţii goale şi la adâncimea de 100-150 de metri. Echipamentul a fost dezvoltat de NASA care l-a folosit pentru a determina distribuţia mineralelor în pământ.

Geoseismologia este o altă metodă care s-ar putea aplica. Ea se bazează pe folosirea microfoanelor ca senzori subterani. Metoda e simplă, se sapă două gropi cu diametrul de 10 cm, aflate la o adâncime de 10 metri. Se aşează microfoanele care se leagă de un echipament de ascultare. Orice fel de mişcare  până la 100 metri de microfon se poate auzi, fie paşii unor persoane dacă tunelul este gata, fie zgomotul excavaţiei. Frimeraman susţine că punând microfoane la câte 100 de metri distanţă, se poate acoperi întreaga graniţă cu Gaza. El nu-şi dă seama de ce nu s-a folosit până acum această tehnologie simplă şi necostititoare care există de vreo 30 de ani..

În schimb militari preocupaţi de această problemă au susţinut că toate tehnologiile au fost testate, dar deocamdată nu a fost creat nici un sistem de detectare a tunelurilor.  Statele Unite sunt şi ele interesate de a dezvolta un sistem de detectare pentru a împiedeca transporturile ilegale de droguri sau pătrunderea cetăţenilor străini, mai ales la graniţa cu Mexicul. Se lucrează la găsirea unora eficiente dar, înte timp, americanii se bazează pe vechea metodă a informatorilor şi pe… noroc.

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *