Înfiinţarea şi activitatea Înfrăţirii Zion
Noua organizaţie a luat fiinţă în anul 1873 într-un context politic foarte nefavorabil populaţiei evreieşti din România. Era după adoptarea Constituţiei din 1866, care prin prevederile Articolului 7 refuza evreilor dreptul la cetăţenia română. Evreii au fost ”încetul cu încetul dezmoşteniţi de toate drepturile dobândite, scria Adolf Stern, goniţi din sate, alungaţi din şcoli, îngrădiţi în toate ramurile de muncă şi coborâţi la starea de vagabonzi”. (1). Pe lângă politica antievreiască promovată de guvernarea Ion C. Brătianu greutăţile s-au amplificat şi din cauza dezorganizării vieţii interne evreieşti, prin desfiinţarea organizaţiilor comunitare din Bucureşti şi din alte localităţi. În această situaţie sosea în ţară, în anul 1871, Benjamin Franklin Peixotto, în post de consul al Statelor Unite, secretarul lui devenind dr. Adolf Stern, primul avocat evreu din România. Înţelegând situaţia în care se afla evreimea, Peixotto – în calitatea lui de evreu şi de membru al Ordinului B’ nei Brith din New York – a hotărât, împreună cu un grup de intelectuali evrei din Bucureşti, să creeze o organizaţie evreiască similară şi aici. Aşa a luat fiinţă, la începutul anului 1873, Înfrăţirea Zion având misiunea să fie o şcoală pregătitoare pentru înfiinţarea Ordinului B’nei Brith. ”Organizaţia a căpătat o rapidă extindere pe întregul teritoriu al ţării. Astfel, la Adunarea Generală a Înfrăţirii, întrunită la Bucureşti în zilele de 26, 27 şi 28 decembrie 1874, au participat reprezentanţii „lojilor” din 14 localităţi”(2). Raportul prezentat a trecut în revistă următoarele realizări: ”Pentru a doua oară suntem întruniţi în Adunarea Generală ordinară. Dacă anul trecut am avut fericirea a putea constata mersul propăşitor al Înfrăţirii noastre, cu atât mai mult ne putem felicita astăzi, văzând că tânărul şi fragedul lăstar continuă nu numai a da ramuri, ci şi a creşte în mod sănătos şi regulat ceea ce probează că a prins adânci şi durabile rădăcini în pământul în care este plantat. ” (3). În continuare se sublinia faptul că: „Ideile conducătoare ale Înfrăţirii noastre: caritatea, care nobilează, instrucţiunea care luminează, frăţia care uneşte şi face forţa, au fost necurmat puse în practică cu un zel şi o seriozitate bărbătească. ”(4).
Înaltele principii de care se conducea Înfrăţirea în activitatea sa, de la începutul constituirii, au fost formulate în Constituţiunea, adoptată în adunarea de constituire din ianuarie 1873. ”Organizaţia are de misiune, se arăta în document, să unească fii lui Israil în operă sacră pentru a propaga interesele cele mai înalte ale omenirii , pe principiul iubirii frăţeşti ;de a dezvolta caracterul moral şi mental al poporului nostru, încurajând ştiinţa şi arta şi inculcând ştiinţa şi ideile cele mai curate şi sfinte de filantropie , onoare şi patriotism; într-un un cuvânt de a perpetua doctrinele eterne ale judaismului ca incorporaţiunea tuturor virtuţilor umane. Ea proclamă următoarele principii cardinale: 1. Toţi oamenii sunt fraţi, fii ai aceluiaşi Dumnezeu învestiți cu aceleaşi drepturi inalienabile. 2. Naţiunile trebuiesc guvernate de legi, însă relaţiunile sociale între oameni, de inspiraţiunile amorului. 3. Caritatea şi instrucţiunea sunt pentru omenire darurile cele mai alese ale amorului. Înfrăţiţii de Zion sunt obligaţi la exercitarea celei dintâi şi la răspândirea celei din urmă. Interesele cele mari ale omenirii se propagă mai bine prin silinţe combinate, care sunt regulate prin legi şi măsuri înţelepte. Spre a îndeplini scopurile de mai sus s-a înfiinţat „ Înfrăţirea Zion”, cuprinzând societăţi zionistice numite loji şi secţiuni sub direcţiunea unui corp suprem numit Sanhedrin. ”(5)
Deşi organizaţia nu avea caracter politic şi activitatea politică îi era interzisă prin Constituţie, totuşi, înaintarea de petiţii către organele de stat, în problemele prigoanei antievreieşti, era practicată. Astfel, însuşi Peixotto a redactat o petiţie către parlament privind obţinerea drepturilor cetăţeneşti pentru evrei. Peixotto a redactat textul în limba engleză şi dr. Adolf Stern l-a tradus. După o scurtă incursiune în istoria evreilor în context românesc, autorul memoriului, invocând cuvintele lui Mihail Kogălniceanu rostite în divanul ad-hoc la 15 noiembrie 1857, conchidea: ”Când toate naţiunile civilizate de astăzi au proclamat libertatea politică şi civilă a evreilor fi-va oare evreul român singur ţinut în lanţuri? Voi-va România singură între toate naţiunile să facă o excepţiune aşa de nedreaptă?. Nu, ţara noastră , jună în instituţiunile ei are nevoie de inimile şi mâinile tuturor fiilor săi spre a se dezvolta şi consolida. ”(6)… Totuşi, la cererea unor membri din guvern petiţia nu a fost înaintată.
În anul 1875 Înfrăţirea obţine autorizaţie de funcţionare din partea autorităţilor de stat. De atunci datează şi Buletinul Înfrăţirii Zion, o importantă sursă de informare privind activitatea organizaţiei.
Printre acţiunile cele mai importante ale Înfrăţirii, s-a numărat participarea la Războiul de Independenţă (1877-1878). ”Din întâiele clipe când se hotăreşte intrarea noastră în război, scrie Adolf Stern în memoriile sale, evreii din tot cuprinsul ţării alcătuiesc comitete de ajutor. În frunte păşeşte Înfrăţirea Zion. Din îndemnul ei se creează în Bucureşti un Comitet Central, care răspândeşte următorul apel:
Către Israeliţii din România
Coreligionari,
Ţara se află acum în împrejurări grele. Datoria fiecăruia este a contribui la satisfacerea trebuinţelor ei. Ţara în care ne-am născut reclamă în timpul de azi să-i plătim o mică părticică din aceea ce ne-a dat din ziua naşterii noastre. Contribuiţi ca şi până acum dar într-un mod mai sistematic , cu braţul, cu cunoştinţele, cu averea voastră, pentru binele ţării, fiecare în cercul său, fiecare cu ceea ce poate, fiecare în oraşul în care locuieşte. Toţi acei cari, afară de coreligionarii noştri aflaţi deja în armata ţării, vor voi să se înroleze ca voluntari şi nu vor dispune de mijloace pentru a se echipa singuri, să se adreseze la Comitetul de mai jos , care se va grăbi a le procura cele necesare. Patria noastră are nevoie de concursul tuturor fiilor ei, orice divergenţă şi deosebire dispare în faţa acestor nevoi. Fiţi fii buni.
Comitetul Central
Adolf Weinberg, Filip Focşăneanu, I. E. Cohen, Samuel Marcus, Emanoil Rosenthal, dr. Lempart, dr. Leopold Stern, Moise Leon. ”(7).
O altă iniţiativă şi mai importantă a conducerii Înfrăţirii a fost înfiinţarea ambulanţei care i-a purtat numele. Echipată de ea, întreţinută de ea, slujită de personalul ei, Ambulanţa Zion, ataşată diviziei III, a plecat pe câmpul de luptă pentru a veni în ajutorul luptătorilor doborâţi de boli şi răni. Personalul medical era compus dintr- un medic şef în persoana dr. Al. Cociu, un medic ajutor, studenţi şi un farmacist. O echipă formată din 12 persoane. Printre participările importante este de menţionat cea de la asaltul Griviţei (30 august 1877) unde primii răniţi, aproximativ 600 de persoane, au fost pansaţi de echipa Ambulanţei. Numeroase au fost serviciile aduse de ambulanţă, fapt ce rezultă şi din aprecierile făcute de medicul şef al diviziei III, dr. Stavrescu şi de comandantul diviziei, generalul Anghelescu. În adresa trimisă conducerii Înfrăţirii, doctorul Stavrescu scria: ”În toate ocaziunile personalul acestei ambulanţe s-a distins prin devotament, zel şi activitate, punând cea mai mare scrupulozitate în îndeplinirea datoriilor sale. ”(8). Iar comandantul diviziei, generalul Anghelescu, a trimis o adresă oficială lui Adolf Weinberg, preşedintele Zionului, în care scria: ”Trebuie să mulţumesc societăţii ce prezidaţi pentru serviciile însemnate ce Ambulanţa Zion a făcut la a 3-a şi a 4-a divizie activă înaintea Plevnei şi a Vidinului, împărţind cu noi frăţeşte toate ostenelile şi greutăţile campaniei şi să comunic ce parte însemnată a luat această ambulanţă la campanie, înainte şi după trecerea Dunării, şi serviciile eminente ce a făcut la a 3-a şi a 4-a divizie ce am onoarea a comanda”(9).
Toţi medicii ambulanţei au fost decoraţi după război şi au primit împământenirea. În Adunarea generală din 25 decembrie 1879, Înfrăţirea Zion le-a decernat o medalie drept mulţumire pentru modul cum au îndeplinit greaua lor sarcină.
Aşadar, Înfrăţirea Zion s-a dovedit a fi un demn precursor al Ordinului B’nei Brith (IOBB) atât prin principiile care stăteau la baza activităţii sale, cât şi prin activitatea sa practică. Căci, asemena IOBB, şi Înfrăţirea milita pentru frăţia între oameni, fără deosebire de confesiune şi etnie, pentru iubire şi devotament faţă de patria română. În aceste condiţii soseşte în România, în anul 1889, Iulius Fenichel, primul ex-preşedinte al Marii Loji din Germania şi delegatul Marii Loji Centrale pentru înfiinţarea IOBB-ului.
Înfiinţarea Ordinului B’nei Brith în România
Raportul oficial despre instituirea IOBB în România este transmis la New York de Iulius Fenichel la data de 18 martie 1889.
Conform raportului, şedinţa de constituire a IOBB s-a ţinut la Bucureşti la data de 2 martie 1889. Au participat reprezentanţii societăţii Zion din Bucureşti şi din alte localităţi. Iulius Fenichel a făcut un scurt istoric al IOBB în America, prezentând totodată principalele direcţii de activitate. Vorbitorul a ţinut să sublinieze că activităţile Ordinului nu au caracter secret. Se ţin în secret doar faptele filantropice, actele de binefacere, în general, pentru ca lumea să nu creadă că sunt făcute în scop de lăudăroşenie. ” Toate celelalte sunt deschise. Ordinul nu are alte scopuri, nu caută chestiuni politice, cugetă numai la fapte bune într-o lume rea şi încearcă a le săvârşi. Această nobilă înfrăţire începând cu un mic număr de fraţi modeşti a ajuns un ordin de 25. 000 de membri, întinzându-se de la apus la răsărit. O asemenea societate, arăta I. F., cu aşa mici începuturi, trebuie desigur să fi posedat pe adevăratul germene al umanităţii, baza iudaismului, căci altfel niciodată nu ar fi putut prospera şi deveni înfrăţirea viguroasă şi puternică cum este azi. ”(10).
După încheierea cuvântării, participanţii la adunare au votat în unanimitate instituirea celei dintâi Loje, constituindu-se astfel pe loc Noua Lojă Fraternitatea I no. 380 din Bucureşti, ca cea dintâi stea în constelaţiunea firmamentului român a IOBB. ”(9). După constituirea lojei din Bucureşti I. Fenichel împreună cu câţiva fraţi au plecat în provincie pentru crearea unor loji locale. La Brăila Loja Peixotto, în oraşul Galaţi L. Bien III, la Ploieşti L. Egalitatea, la Craiova L. Luptătorul, la Turnu Severin Loja Stern 7. În final s-a revenit la Bucureşti şi s-a instalat Marea Lojă Districtuală „ Zion „ no. 9 pentru România. În conducere au fost aleşi:mare preşedinte dr. Adolf Stern, mare vice-preşedinte dr. Moritz Beck, rabin, al doilea mare vice-preşedinte, dr. Albert Blumenfeld, mare secretar Ioseph Stern. Până la alcătuirea propriilor legi Marea Lojă nr. 9 a adoptat pe cele ale districtului nr. 8 din Germania.
Orientarea activităţii Lojii B’nei Brith.
Este titlul unui articol apărut în Buletinul Lojii Noua Fraternitate din 15 decembrie 1930; este relevant pentru înţelegerea rolului acestei organizaţii în viaţa societăţii evreieşti. În primul rând se precizează că loja exclude orice preocupare politică practică, ea are „datoria de a se ocupa de tot ceea ce poate fi în legătură cu permanenţă etnică şi etică a poporului eveu”. În centrul preocupărilor s-a aflat îndrumarea tineretului evreu spre munci productive, crearea şcolilor de meserii, subvenţionarea corporaţiilor de meseriaşi evrei, crearea de cooperative şi bănci populare. Ajutorarea absolvenţilor şcoalelor de meserii evreieşti de a-şi instala ateliere. Dar această politică de orientare profesională a tineretului nu excludea preocuparea pentru formarea lui în spiritul culturii iudaice; s-au pus la îndemâna fiecăruia manuale de istorie a evreilor, cărţi de limbă ebraică. Este de subliniat că lojile au adoptat o atitudine de susţinere a sionismului, de stimulare a acţiunilor pro-palestiniene pe toate căile. Fapt ce nu excludea îndrumarea membrilor, a tineretului în direcţia unei atitudini patriotice, de devotament faţă de România.
Una din cele mai importante instituţii creată de lojă a fost Universitatea populară Noua Fraternitate. Prima conferinţă a avut loc în anul 1931, la data de 14 ianuarie. A vorbit prof. universitar Rădulescu Motru despre spirit şi spiritualitate; a doua conferinţă a fost ţinută de Isabela Sadoveanu despre „O ştiinţă nouă: caracterologia”. În concepţia B’ nei Brith, menirea Universităţii Populare a fost să arate celor interesaţi că se poate căpăta cultură şi în afara şcolilor superioare şi că nu e nevoie de obţinerea unei diplome universitară ca cineva să se prezinte cu un grad superior de cultură.
Pe lângă activităţile mai sus menţionate în Circulara nr. 1 a Marii Loji Zion din Bucureşti, se atrăgea atenţia membrilor Ordinului asupra obligaţiilor faţă de evreii din Germania. ”Grija noastră principală este în acest moment, se arăta în document, soarta tragică a fraţilor noştri din Germania. Trebuie să luăm parte la lupta sfântă pentru apărarea lor şi pentru salvarea lor socială şi economică. Catastrofa din Germania fiind şi o ameninţare pentru evreii din toată lumea, ne obligă la o unire a tuturor forţelor noastre contra primejdiei antisemite. ”(11).
Principiile teoretice care se aflau la baza activităţii practice a B’ nei Brith au fost expuse de şef rabinul dr. I. I. Niemirower, în articolul intitulat Adevărul despre B’ nei Brith, apărut în Buletinul Lojii Noua Fraternitate, din 10 iunie 1934. Articolul este scris de pe poziţii militante, fiind îndreptat împotriva acuzaţiilor antisemite. În primul rând se demonstrează că „B’nei Brith nu are nici o legătură cu francmasoneria. ”B’nei Brithul este o societate apolitică nu doar după statute, ci şi după spiritul ei. B’nei Brith nu urmăreşte tendinţe antireligioase ci, dimpotrivă, stă sub steagul religiei mozaice; etica iudaică este „motorul” bneibrisiştilor. B’nei Brith este o organizaţie internă a lui Israel, care nu este contra nimănuia, ci dezvoltă moralitatea în Israel în folosul nostru şi al întregii omeniri. B’ nei Brith este şi a fost întotdeauna o organizaţie patriotică”. În expunerea sa I. I. Niemirower respinge categoric acuzaţia adusă de „Protocoalele Sionului” cum că B’nei Brithul ar fi „un instrument al imperialismului evreiesc. ” Acastă afirmaţie, conchide I. I. Niemirower,”este o falsificare periculoasă”. „B’nei Brith nu ameninţă pe nimeni, nu strică nimănui, ci dimpotrivă, este un izvor viu al unei morale sublime, al unui patriotism serios şi al unei lumini culturale”.
Ordinul B’nei Brith, în atenţia direcţiilor generale ale ministerului de interne
În fondurile Arhivei CNSAS se păstrează o bogată documentaţie constituită în special din note infomative ale Serviciilor Siguranţei din diferite localităţi. Făcând abstracţie de comentariile tendenţioase, pe care le conţin unele note, în special cele din timpul comunismului şi care sunt relevante pentru poziţia politică, câteodată ostilă a autorităţilor de stat faţă de activitatea unei organizaţii precum B’nei Brith, ele conţin informaţii care reflectă diferite aspecte ale activităţii B’nei Brith. În general documentele datează din perioada interbelică şi din anii de după 23 august până în 1949, când IOBB a fost interzis pentru a doua oară; prima interdicţie a avut loc în anii regimului Antonecu. Notele conţin de regulă numele persoanelor care au făcut parte din organizaţie, orientarea lor politică şi profesiunea. În unele localităţi s-au întocmit şi fişe personale. De exemplu pentru membri lojei Egalitatea din Ploieşti. *n fişă, pe lângă numele şi prenumele persoanei, sunt indicate: numele şi prenumele părinţilor, cetăţenia, religia, starea civilă, studiile, serviciul militar, antecedente politice, orientarea politică la data întocmirii fişei. Desigur, sunt date importante pentru cunoaşterea structurii socio-profesionale a B’nei Brithului. De altfel se raportează „spre ştiinţă” şi despe şedinţele consacrate sărbătoririi unor membri ai organizaţiei. La data de 11 decembrie 1931, Direcţia Poliţiei şi Siguranţei din Ministerul de Interne era informată că loja IOBB din Iaşi „a sărbătorit în mod solemn pe scriitorul şi publicistul evreu, Carol Drimer, cu ocazia împlinirii a 25 de ani de activitate publicistică”(12). Desigur, se raporta şi numele celor aleşi în conducerea organizaţiei dintr-o localitate sau alta. Se ţinea evidenţa congreselor internaţionale şi numele persoanelor care plecau din România la congresele respective. Congrese au avut loc şi în România. Astfel o notă din 2 aprilie 1933 informează despre congresul lojilor ce a avut loc în Bucureşti, sub preşedinţia dr. I. I. Niemirower. Lucrările Congresului s-au desfăşurat sub semnul solidarităţii cu evreii din Germania. Lupta împotriva pericolului extremismului de dreapta a stat în general în atenţia B’nei Brithului, nu doar din România, ci pe plan mondial. Acestei probleme a fost consacrat Congresul mondial de la Karlsbad întrunit în mai 1933.
Trecând în revistă câteva note informative din perioada de după 23 august 1944 se observă o schimbare în aprecierea activităţii IOBB-ului. Se insistă asupra poziţiei politice a membrilor. Astfel, în nota din 26 ianuarie 1948, se scria cu privire la situaţia în loja Humanitas din Bacău: ”Majoritatea membrilor sunt refractari regimului, s-au luat măsuri pentru controlarea mai îndeaproape a activităţii acestora, ”(13). Relevant pentru noua orientare este nota informativă a Inspectoratului Regional de Siguranţă din Ploieşti din 15 iulie 1948. Conform documentului , în ultima şedinţă a lojii „preşedintele a vorbit despre abdicarea regelui şi crearea Republicii Populare Române. A dat citire directivelor venite de la centru, prin care membri sunt obligaţi a ajuta şi conlucra cu actualul guvern şi a ajuta la restratificarea populaţiei evreieşti, ca să se încadreze în munca constructivă a ţării… Conform instrucţiunilor primite de la Comitetul Central din Bucureşti s-a realizat democratizarea lojei prin primirea de noi membri progresişti”. (14). Dar în ciuda democratizării şi a aducerii de noi membri progresişti B’nei Brithul a fost interzis în anul 1949. Regimul comunist nu tolera astfel de organizaţii.
După revoluţia din anul !989 B. B. a renăscut, precum pasărea Phonix, din propria-i cenuşă. În 1994 Loja a fost reactivată sub titlul „Dr. Moses ROSEN” Forum. Din anul 2005 preşedinte este Jose Iacobescu.
NOTE
- Dr. Adolphe Stern, Din viaţa unui evreu-român. Vol I. Ediţie îngrijită, adnotată şi postfaţă de Ţicu Goldstein. Editura Hasefer, Bucureşti, 2001, p. 43.
- Raportul Adunării Generalea Înfrăţirii Zion. Ţinută în Bucureşti în zilele de 26, 27 şi 28 decembrie 1874, Bucureşti, 1875, p. 3
3, Idem, p. 4.
- Ibidem.
- Adolphe Stern, op. cit. p. 9o
- Idem, p. 92.
- Idem, p. 121.
- Idem, p. 124.
- Ibidem.
- Buletinul Marii Loji Zion, nr9, iunie 1889, pp5-11.
- Buletinul Lojii Noua Fraternitate, anul III, nr. 8-10, noiembrie 1933, p. 12.
- Arh. CNSAS.
2 Comments
A very important document concerning the life of the ajews în Romania. Th hate of jews in Romania is old and was alive al the time, in every regim. A valuable material. Thank you !.
Un articol foarte interesant, privitor la un subiect foarte puţin cunoscut şi poate tocmai de aceea colportat de câtre necunoscători.