Când eram copil nu prea înțelegeam ce se întâmplă pe 1 martie, ce-i cu tradiția asta de ”Mărțișor” (márciuska). În comunitatea maghiară nu exista acest obicei, deși ulterior în unele locuri a fost preluat.
Apoi am devenit pasionat de religia romană antică și am înțeles că este o moștenire a Romei: o tradiție antică romană care are origini în epoca regală, în epoca mitică a lui Titus Tatius (deși dovezi literare avem doar din 375 î. Hr.). Este o perioadă mult cercetată în istoria Romei, când acest conglomerat rural dintr-o zona mlăștinoasă a devenit un oraș important și a început cucerirea vecinilor (răpirea sabinelor, de exemplu). Astfel se naște tradiția Matronalia (Matronales Feriae) pe un lucus (un loc natural, sacralizat) undeva pe colina Esquilina (sub monte Esquilio, așa cum spunea Ovid în Fasti 2.435 – azi între biserica S. Prassede și Torre Cantarelli în Roma).
Matronalia – sărbătorită pe data de 1 martie – în Fasti era ziua în care femeile participau la sacrificii și ritualuri dedicate Iunonei Lucina, zeița fertilității și a nașterii. Cădea în ziua Anului Nou Roman (Feriae Marti) când preoții Salii dansau și cântau pe Quirinus.
Din păcate sursele literare sunt puține (Varro ling. 5.75, Plut. Cam. 22.3, Liviu 5.40.9 etc.) dar avem inscripții dedicate Iunonei Lucina și în Dalmația și în Africa Proconsularis, deci cultul divinității și Fasti (calendarul republican tradițional) se pare că erau folosite și în lumea provincială (cu schimbări minore, probabil).
Sanctuarul lui Iuno Lucina nu mai există în Roma, dar se pare că tradiția de Matronalia trăiește cu noi în fiecare an, prin Mărțișor. Evident, drumul tradiției e mult mai complex și are și componente creștine, tradiția religiei populare, folclorul medieval, dar la baza tradiției stă festivalul Matronalia și Feriae Marti. din calendarul roman antic.
Astfel, la întrebarea lui Brian ”Ce ne-a dat Roma?” puteți răspunde liniștiţi: mărțișorul!
(poza: statuia lui Iuno din Dacia romană, Alba Iulia, orașul antic Apulum)
Surse:
Lexicon Topographicum Urbis Romae
Dolansky, F., Reconsidering the Matronalia and Women”s rite, Classical World 104, nr. 2, 2011, 191-209.
Csaba T. Szabó
4 Comments
Articol interesant. Mai sunt cateva legende privitoare la traditia martisorului. Traditia este nord-balcanica, ceea ce include si Romania.
Foarte interesant articol. Întrebarea mea: Cine este Brian?
Nu, Hava, apare și în Bulgaria
Interesant că din toate teritoriile cucerite și colonizate de romani, obiceiul mărțișorului nu apare decât în România!