Frumosul oraș Riga, solidar cu Ucraina, dar și înfricoșat

Tocmai ne-am întors dintr-o excursie interesantă în Letonia (Letonia), unde am vizitat în special Riga, dar am făcut și excursii cu mașina pentru a vizita alte atracții turistice de pe teritoriul Letoniei.

Această țară se întinde pe o suprafață de 64.589 km2 (dublă ca cea a Israelului), cu o populație de numai 1.9 milioane, adică o cincime din cea a Israelului. Poporul leton se trage dintr-un amestec dintre triburi păgâne și germanii care au stăpânit țara timp de secole și au introdus luteranismul, religia majoritară. De-a lungul secolelor, Letonia a mai fost ocupată și de suedezi, polonezi, lituanieni și ruși; până acum câteva decenii ea aparținea Uniunii Sovietice. Limba oficială este letona, care împreună cu lituaniana formează ramura baltică a limbilor indo-europene. Rusa se învață la școală, dar este vorbită curent mai ales de minoritatea rusă, care reprezintă cam un sfert din populație. Este interesant de remarcat că în marea piață acoperită din Riga, toți vânzătorii vorbeau numai rusește. Toți localnicii pe care i-am întâlnit, fie ei din capitală sau din provincie, vorbeau o engleză fluentă. Peste jumătate din suprafața țării este acoperită de păduri. Din păcate, noi am ajuns acolo când copacii erau încă pleșuvi, fără frunze și flori. Letonia se învecinează cu Estonia, Lituania, Bielorusia, Rusia și la granița Mării Baltice cu Suedia.

Seara de Seder, prima seară de Pesah (Paștele evreilor) am petrecut-o la Centrul Chabad Lubavitch din Riga, într-o atmosferă plăcută și cu o cină îmbelșugată, specifică evenimentului.

Riga (mai ales partea istorică, despărțită de restul orașului prin râul Daugava) găzduiește cam jumătate din populația Letoniei. Orașul și ziua la fel ca și noaptea este plin de clădiri impresionante, majoritatea renovate, unele construite în urmă cu sute de ani. Remarcabil este numărul mare de clădiri în stil art nouveau, mai ales pe bulevardele Alberta și Elizabeta.

Printre clădirile impresionante se numără și Casa Capetelor Negre (House of blackheads). Casa, care astăzi este muzeu, datează din secolul al XIV-lea. Frăția Capetelor Negre a fost creată în scopuri militare, pentru apărarea orașului și ea îi reunea pe acei negustori care nu erau admiși în Marea Breaslă, fiind străini, sau neavând o afacere proprie, sau fiind necăsătoriți.  Treptat aspectele militare s-au pierdut, frăția devenind o organizație pur socială.  Numele vine probabil de la maurul decapitat a cărui statuie apare pe frontispiciul clădirii.

Casa Capetelor Negre, prezentată de Hunda, ghida noastră locală.

Poarta Suedeză amintește de perioada ocupației suedeze, când întâlnirile dintre femeile localnice și soldații suedezi erau strict interzise. Legenda spune că o femeie care a avea un iubit suedez a fost îngropată de vie în pereții care susțin poarta.

Monumentul “Baticului cu semnături” este unic și foarte interesant, reprezentând baticului unei deținute letone care a fost deportată ani de zile în gulagul Siberian și care a strâns pe un batic, sute de semnături ale altor deținuți.

Monumentul baticului cu semnături

Am vizitat și unica sinagogă care nu a fost incendiată de naziști și ghetoul – muzeu dedicat evreimii letone exterminate de naziștii germani și colaboratorii lor letoni. Despre banditul leton Herberts Cukurs, criminal de război, măcelarul de evrei din Arajs Kommando, și execuția lui binemeritată în 1965, în Uruguay, de către agenți ai Mossadului puteți citi în cartea Hunting Evil a ziaristului britanic Guy Walters. Subiectul tragediei evreimii letone merită un articol separat.

Am vizitat și casa unde și-a petrecut copilăria și tinerețea marele fotograf evreu-american Philippe Halsman.  El fotografia celebrități (Dali, J.F. Kennedy, Einstein, etc.), dar… în aer, în timp ce aceștia făceau sărituri.  După părerea lui, expresia feței era mai naturală în timpul saltului, decât pozând pe loc.

Una dintre serile cele mai impresionante a fost vizionarea baletului Nijinsky la Opera Națională din Riga, o clădire majestuoasă în stil neoclasic.

În faţa operei naţionale din Riga
În sala Operei Naţionale din Riga

Deși nu agreez baletul în mod special, spectacolul balet Nijinsky a fost ceva special, o combinație fantastică de balet modern și clasic, necunoscută pentru noi și greu de descris în cuvinte. Este vorba despre viață tragică a balerinului polonez-ucrainian Vaslav Nijinsky, considerat drept cel mai talentat balerin de la începutul secolului XX. Baletul descrie suferințele balerinului, care oscila din punct de vedere a tendinței lui sexuale și boala lui mintală, din cauza căreia a fost nevoit să-și petreacă a doua jumătate a vieții într-un ospiciu, cu diagnosticul de schizofrenie. https://en.wikipedia.org/wiki/Vaslav_Nijinsky  https://www.opera.lv/en/production/nijinski/

În ultimele trei zile am închiriat o mașină mare și împreună cu încă patru prieteni am vizitat mai multe atracții turistice. Sigulda ne-a oferit un castel medieval, iar în apropiere am vizitat fortăreața Turaida, parcul national Gauja și parcul cu statui și monumente.

Statuie într-un parc din Sigulda

La Jurmala și în parcul național Kemeri ne-am plimbat prin păduri și pe malul Mării Baltice.

Pe ţărmul Mării Baltice

La Kuldiga am văzut cea mai largă cascadă din Europa, cu o lățime de peste 200 de metri.

Palatul Rundale este o capodoperă arhitecturală construită în secolul XVIII, în stil baroc, pentru familia ducelui Courland. O vreme a locuit acolo și țarina Ecaterina cea Mare. Patruzeci din cele 130 de camere au fost renovate și sunt deschise vizitatorilor.

Palatul Rundale

Letonia solidară cu Ucraina, dar și înfricoșată

Toată Riga și restul țării este plina de pancarde și drapele, demonstrând solidaritatea letonilor cu Ucraina atacată de Rusia. Pe strazi

ilustraţie demonstranţi

Monumentul libertății din Riga învăluit în drapelul ucrainean

Pe străzi, se pot auzi discursuri spontane si demonstrații ținute de ucraineni și letoni exprimându-se împotriva războiului care a cauzat și va mai aduce atâtea victime. Fosta apartenență de Uniunea Sovietică, granița comună cu Rusia și cu aliata ei Bielorusia, precum și numărul relativ mare de ruși care trăiesc în Letonia pot servi Rusiei drept motiv de a o ataca și letonilor le este frică, lucru dovedit şi de acest banner afişat pe clădirea Ambasadei Rusiei din Riga.

Letonia este o țară frumoasă și prosperă, a cărei cetățeni respectă și ocrotesc natura, precum și frumusețea operelor arhitectonice și a celor culturale.

Sperăm că va rămâne așa și în continuare!

Tiberiu Ezri

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

12 Comments

• Jack Chivo commented on May 1, 2022 Reply

Ma asteptam sa citesc cateva ceva despre trecutul monstruos al poporului Leton fata de cetatenii evrei, masacrti in marea majoritate de catre nemti so MU:TI colaboratori locali.

Mai rai decat SSul

Opera e buna, dar sa nu uitam pe matirii nostri!!

Ciudat!!

• Tiberiu Ezri commented on May 1, 2022 Reply

Asa cum am scris in articol subiectul asta este prea mare ca sa-l prezint acolo si il rezerv pentru alt articol. Avem multa documentare de la ghetoul din Riga.

• Veronica Rozenberg commented on April 30, 2022 Reply

Tibi, ma bucur pentru tine/voi de frumoasa excursie la Riga, dar si de vizita in celelalte locuri unde v-ati plimbat.
    Mi-am amintit despre propria mea excursie la Riga, si mai ales de parcurgerea cartierulul in care majoritatea cladirilor au fost construite in stilul Art Nouveau, cladiri deosebite si poate intr-un fel surprinzatoare prin aceea ca le intalnesti la Riga. Cel putin, in ceea ce ma priveste, nu am stiut de raspandirea acestui stil, numit si stil Secesiune (in tarile germanice in special), in regiunea aceasta.
    Am cautat pe Internet si am gasit o intrare in wikipedia in limba romana chiar, cu titlul de Arhitectura_art_nouveau_în_Riga

Foarte frumos articol, de altfel ca de obicei 🙂

• Tiberiu Ezri commented on April 30, 2022 Reply

Multumesc Veronica!

• Eva Grosz commented on April 29, 2022 Reply

Ce plăcere trebuie să fie o vacanță în Riga . Mereu am auzit de la colega mea de breaslă ,care s-a născut și a trăit în Riga ,până la emigrarea în Israel ,despre cât de frumoasă e Riga și ce mult verde e în împrejurimi . Felicitări pentru articol și pentru faptul că ați făcut aceasă excursie cu toată că ea este situată în apropierea zonei de război.
    În ce privește fotograful Philippe Halsmann cred că nu i-a fost greu să-i convingă pe Dali, Kennedy și Einstein să se lase fotografiați în timp ce făceau o săritură. Ce hazliu ! Felicitări ! Eva&Frici

• Tiberiu Ezri commented on April 29, 2022 Reply

Multumim draga Evi si Frici! Din pacate verde nu prea am vazut fiindca in Latvia pomii inverzesc si infloresc in luna iunie…

• BORIS MEHR commented on April 28, 2022 Reply

AM CITIT CU MULT INTERES RELATAREA CUPRINZĂTOARE, MI-AM AMINTIT DE RIGA VIZITATĂ DE MINE CA STUDENT ÎN 1963, FRUMOS, MULȚUMESC

• Tiberiu Ezri commented on April 28, 2022 Reply

Multumesc

• Andrea Ghiţă commented on April 28, 2022 Reply

Articolul lui Tiberiu Ezri este o relatare care ne incită interesul pentru frumuseţile arhitecturale din Riga şi ne transmite pulsul oraşului în acest vremuri tulburi. Şi înţelegem perfect teama letonilor dacă ne gândim că mica lor ţară a simţit din plin imperialismul rusesc care, pe de altă parte, a beneficiat de abilităţile industriale ale letonilor. E suficient să ne gândim la aparatele de radio şi pick-upurile Riga pe care le cumpăram şi noi, pe vremuri.

• tiberiu ezri commented on April 28, 2022 Reply

Foarte interesant, nu stiam ca ei produceau aceste aparate. Noi aveam radio Moskvich si TV Rubin rusesti. Televizorul l-am primit in 1964, cand eram de varsta de 13 ani – Bar Mitzva. Eram primii din Marghita cu TV si vecinii veneau la noi sa vada meciuri de fotbal. Interesant este faptul ca primele transmisii TV in Israel au inceput doar in 1966.

• theodor toivi commented on April 28, 2022 Reply

Felicitari pentru interesantul articol!