Adevărul istoric – o himeră pe care pretindem că o stăpânim

Aproape că nu putem iniția o discuție despre un eveniment istoric fără a declanșa o ceartă în care protagoniștii se acuză reciproc că nu sunt patrioți, că sunt vânduți unor interese străine, etc. Este unul din cele mai elocvente exemple care arată că mai avem mult până vom înțelege democrația, așa cum ne-a explicat-o Ion Rațiu în 1990: „Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca tu să ai dreptul de a avea o altă părere decât a mea!”

Nu trebuie să căutăm alte exemple decât cele întâlnite în realitatea zilnică. Campaniile electorale ne dezbină și interpretarea evenimentelor diferă în funcție de afinitatea pe care o avem față de candidații care ne cer sufragiul. Cultele religioase ne pretind, și ele, să le îmbrățișăm modul de interpretare a aceleiași unice Cărți Sfinte, insistând să contrazicem interpretarea altora. Ne confruntăm cu un război la hotarele țării. Fiecărui eveniment petrecut pe teren i se dau interpretări diferite, convenabile uneia sau celeilalte tabere. Lumea este divizată. Tot așa stau lucrurile cu evenimentele petrecute demult, în alte epoci, deoarece se știe că „odată cu trecerea anilor, adevărul și minciuna vor face schimb între ele” [Evgheni Vodolazkin]. Cine are dreptate? Unde e adevărul?

Referindu-ne la „adevăr”, trebuie să recunoaștem că reprezintă o noțiune deosebit de fluidă și uneori periculoasă. Filozofii l-au cercetat și fiecare i-a dat altă explicație. În plus, Diogene ne atenționează că „relația noastră cu adevărul trebuie să fie aceeași pe care o avem cu focul; dacă ne apropiem prea mult, ne ardem, dacă ne îndepărtăm, înghețăm”. Adăugând la această noțiune și particula „istoric”, pătrundem într-o adevărată junglă. Oare de ce? De ce nu putem avea o viziune unitară?

Nu pretind să știu dacă întâi a fost oul sau găina, dar după îndelungi analize am ajuns la o explicație proprie, care nu trebuie să fie preluată ad literam de toți. Este părerea mea și o voi expune începând cu o anecdotă din anii 1980:

A fost odată un împărat vestit și puternic care stăpânea mai multe țări și popoare. Acest împărat era șchiop, cocoșat și chior. După ce a cucerit o lume întreagă, orgoliul l-a îndemnat să-și dorească să lase posterității chipul său. Așa că a cerut să i se aducă un pictor.

Pictorul l-a reprezentat așa cum l-a văzut: cu un picior mai lung și unul mai scurt, cu un ochi la slănină și altul la făină și cu ditamai cocoașa în spate. Când a văzut tabloul, împăratul s-a înfuriat, a văzut în el o jignire adusă personalității sale. A tăiat capul pictorului și a cerut să i se aducă altul, mai bun.

Al doilea pictor a aflat ce a pățit primul și a zis: eu nu voi picta aspectul exterior. Voi picta caracterul său, curajul, bunătatea, tot ceea ce aparține interiorului său. A ieșit un tablou cu un tânăr frumos care putea fi Adonis. Împăratul știa că are niscaiva defecte și văzând tabloul, s-a supărat. Era o ironie adusă personalității sale! I-a tăiat și lui capul și a cerut alt pictor.

Al treilea pictor a aflat ce au pățit primii doi. Atunci l-a pictat pe împărat din profil (ca să se vadă doar un ochi), călare pe cal (ca să se vadă doar un picior) și în goana calului (ca să-i mascheze cocoașa). Împăratul a fost încântat de scena de luptă și l-a răsplătit împărătește

Morala: Astfel s-a născut realismul socialist în artă.

Azi morala nu mai stârnește zâmbete, fiecare poate avea propria părere, fără să i se facă vreun rău fizic. Dar povestea ne ajută să facem câteva raționamente. Fiecare din cei trei pictori era convins că reprezentase ADEVĂRUL. Cu toate acestea, unii nu au acceptat acel adevăr și au pretins o altă reprezentare. Personal, am tras următoarea concluzie:

După cum au existat trei moduri de reprezentare picturală a unei situații concrete, reale, există și trei moduri de scriere a istoriei. Un al patrulea mod nu există!

În orice lucrare istorică am citi, autorul utilizează una din cele trei metode prezentate în povestirea anterioară. Uneori același autor, înșiruind faptele istorice, șerpuiește între cele trei metode, prezentând propria sa variantă. Și nu doar istoricii fac asta. Cititorii, deci consumatorii de istorie, au aceleași trei feluri de gândire și de acceptare, referitor la un eveniment sau altul. De aici se produc neînțelegerile. Istoricul este apreciat numai de cititorii care gândesc la fel ca el. Astfel oamenii se împart în două tabere și apare fenomenul numit…

Parabola paharului jumătate gol și jumătate plin.

Indiferent de subiectul discutat, unii oameni vor lăuda calitatea lichidului din jumătatea plină a paharului și vor îl elogia pe cel ce l-a pus acolo. Alții vor susține că lichidul nu are nicio valoare, e apă chioară, și nu a fost pus acolo cu intenții bune ci, din contră, cineva a furat jumătate din lichid. Între cele două tabere nu va fi niciodată pace, fiecare susținându-și cu tenacitate teoria și fiecare fiind convins că deține ADEVĂRUL.

De unde provin aceste diferențe de vederi?

Fiecare om a primit o anumită educație, iar în formarea concepțiilor care stau la baza modului de a judeca, un factor cheie este reprezentat de părerile și concepțiile celor care l-au educat. La început sunt părinții. Ei au o experiență de viață care le-a sedimentat unele concluzii conforme cu grupul etnic, confesional și politic din care fac parte, sau pe care îl simpatizează. Mai târziu, învățătorii și profesorii ne aduc un surplus de teorii acceptate oficial în acel moment. Lecturile ne adaugă păreri, concepte și teorii, unele exemplificate cu întâmplări reale sau relatate. Peste întregul noian de teorii, principii și concepte intervine societatea reprezentată prin sistemul politic existent, supus unor anumite ideologii, și grupurile de cunoștințe în care ne desfășurăm activitatea. Aceștia din urmă ne aduc și elementele unui patriotism local care vor impune necesitatea satisfacerii unor orgolii ascunse. Încet, încet, între sentimentele pe care la avem și raționamentele noastre logice se va da o luptă. Este momentul în care subiectivismul încearcă să-și facă loc, tot mai mult, în gândirea noastră, iar unul din efectele acestui proces este pericolul că vom încerca să ascundem unele episoade care, din diferite motive, ne deranjează și să exagerăm importanța unor întâmplări care ne satisfac orgoliul. Este perioada pe care o parcurgem fiecare și în timpul căreia încercăm, în mentalul și afectivul nostru, să ne calibrăm prioritățile, să ne alegem metodele, să ne stabilim obiectivele.

Deși fiecare dintre noi va trece toate interpretările primite prin filtrul unei analize personale, concluziile nu vor fi originale. În ele se vor găsi reziduuri ale tuturor factorilor implicați de-a lungul timpului în procesul de educare sau influențare. Semințele concepțiilor însușite, înveșmântate în sentimente superficiale și orgolii trecătoare, se depun inițial la nivelul conștientului. Cu timpul, ele se stabilizează și își trimit rădăcinile spre zona inconștientului, unde vor dobândi o poziție superioară, fiind la baza tuturor raționamentelor pe care urmează să le efectuăm. Mai mult, supraeul, acel arbitru juridic al tuturor faptelor noastre, va fi și el contaminat de concepțiile pe care le-am acceptat. În final, ideile și principiile se împletesc și formează în jurul creierului nostru un corset strâns și rezistent care ne va dirija modul de gândire. Astfel se nasc PREJUDECĂȚILE care acționează ca o caracatiță cu multe brațe și de care nu ne mai putem elibera: „Este mai ușor de sfărâmat un atom decât o prejudecată falsă.” [Albert Einstein]. Din acel moment totul, dar absolut totul, li se va subordona lor și ele vor constitui pentru noi ADEVĂRUL ABSOLUT. Doar astfel ne vor fi satisfăcute toate orgoliile și sentimentele. De acum, teoretic nu vom renunța la iluzoriul nostru „adevăr istoric” decât dacă un altul, care ni se propune, ne va aduce cel puțin alte sentimente, la fel de intense, la fel de plăcute și la fel de înălțătoare ca cele pe care ni le-am făurit inițial. Practic, însă, acest lucru este problematic, cu atât mai mult cu cât noile teorii, mai reci și mai raționale, nu vor fi în măsură să ne „tămâieze” așteptările așa cum au reușit cele făurite de noi. De aceea Sigmund Freud ne avertizează că „se cere timp pentru ca travaliul intelectual al EU-lui să depășească obiecțiile în care s-au investit puternice sentimente”.

Uneori, acel „adevăr” este diferit de ideologia oficială a societății sau a grupului în care ne desfășurăm activitatea. De-a lungul timpului au fost cazuri în care familia a fost supusă unor experiențe traumatice. Ele au fost transmise și noilor generații, dar este posibil ca politica oficială a momentului să nu le recunoască sau să le fie contrară. În acest caz, individul se află într-o situație delicată, fiind obligat să-și răspundă lui însuși: „care este grâul și care este neghina?”

La nivelul conștientului său se dă o luptă între cele două grupuri de concepții și la sfârșit omul trebuie să aleagă calea pe care o va urma.

Ce se întâmplă când individul își formează o concepție contrară societății în care se află? În acest caz intervine…

Sindromul sabiei din mâna împăratului.

Împăratul din anecdota prezentată reprezintă puterea totalitară. Ea impune modul în care avem voie să gândim și concluziile la care avem voie să ajungem. Orice deviere se va sancționa. Primilor doi pictori din anecdota prezentată li s-a tăiat capul. Nu a trecut prea multă vreme de când am trăit într-un regim totalitar și din cauza divergențelor de opinie, mulți au făcut ani grei de pușcărie sau chiar și-au pierdut viața. Cu timpul, „tăierea capului” a luat alte forme, cei incomozi erau internați în spitale psihiatrice, sau primeau sentințe în imaginare procese civile. Am depășit acea fază? Din păcate s-a schimbat doar modul de aplicare a sentinței. Azi „cel nealiniat” nu mai primește pedepse fizice, dar poate fi hulit, jignit, apostrofat, uneori de persoane total nedocumentate în problematica discutată.

Situația nu este nouă și nici nu este specifică doar unei țări. Ea este descrisă de Anatole France în romanul Insula pinguinilor :

De ce te străduiești atât, sărmane domn, să scrii o nouă istorie, când poți să le copiezi pe cele existente, așa cum e uzul? De ai alte păreri, de vii cu o idee originală, pui oamenii și lucrurile într-o lumină neașteptată și vei produce cititorului o surpriză. Iar cititorului nu-i place ca cineva să-l pună în situația de a fi surprins de ceva. El totdeauna caută în istorie fleacuri deja cunoscute. Dacă încerci să-i dai ceva învățăminte, are să se simtă jignit și-ți va deveni ostil. Nu încerca să-i luminezi mintea; va striga că-i jignești convingerile. Istoricii copiază unul de la altul. Își cruță astfel eforturile și evită să se spună despre ei că sunt infatuați. Fă la fel ca ei și nu încerca să fii original. Istoricul cu idei originale nu este luat în serios, toți îl disprețuiesc și le repugnă tuturor.

Este o soluție recomandabilă? Dacă DA, ar trebui să renunțăm complet la cercetare și să ne mulțumim cu ce au scris alții. Deci, ce este de făcut?

Anecdota cu care am început ne-a arătat că pedepsiți ar fi doar adepții primelor două metode. Imprudentul care arată picioarele strâmbe și inegale, ochii sașii și cocoașa va fi pus la stâlpul infamiei. Numai el? Nu! Dacă faci greșeala de a nu fi de acord cu imaginea idilică și glorioasă descrisă după metoda a doua, vei fi, și în acest caz, cel puțin apostrofat. Chiar și situația istoricului care aplică a doua metodă este incertă. Împăratul din anecdotă a avut discernământul de a nu se recunoaște în frumosul tablou prezentat, l-a supărat doar suspiciunea că ar fi o ironie. Însă câți dictatori fac asta? Mulți consideră că osanalele aduse sunt prea sărace și adepții acestei metode s-ar putea ghida după maxima lui Aleksandr Pușkin: „decât meschine adevăruri, mai bună-i amăgirea ce ne-nalță”.

S-ar părea că unica metodă comodă de prezentare a evenimentelor istorice ar fi a treia. Și nu greșim deloc dacă susținem că istoria fiecărei țări, a fiecărui popor, prezintă imaginea unui împărat glorios, în goana calului (de preferință alb), mânuind o armă cu care își nimicește toți dușmanii, iar tot ce nu convine oficialilor poate fi ascuns undeva în spate. Micile defecte fiind astfel considerate ca nesemnificative sau, după caz, false. În fond „dacă istoria nu este eroică, aceea nu e istorie!” [Evgheni Vodolazkin].

Metoda e comodă, dar este ea corectă? Oricât ar susține respectivii autori, varianta prezintă doar frânturi de adevăr, scoase din context, și nu tot adevărul. În această privință scriitoarea americană Jodi Picoult susține că „Doar fiindcă nu expui faptele cu voce tare nu înseamnă că le ștergi existența. Tăcerea e doar un mod mai discret de a minți”, iar istoricul român Neagu Djuvara completează „nicio realitate istorică dovedită nu trebuie trecută sub tăcere”.

Se pare că am ajuns într-un impas. Am înțeles că, în mod subiectiv, au fost și vor exista atâtea adevăruri istorice câți oameni există pe pământ, iar marele ADEVĂR ISTORIC se va ascunde, în continuare, lăsând diverșii pasionați să se certe între ei. Am înțeles că fiecare ne ducem în spate teoriile și concepțiile epocii în care ne-am format, ale familiei și profesorilor pe care i-am avut, ale societății care ni le-a impus. Este timpul să înțelegem că ne aflăm într-o altă perioadă istorică și va trebui să gândim diferit. În acest sens, istoricul și jurnalistul american Allan Nevins (1890-1971) ne dă următorul sfat:

Fiecare generație trebuie să-și scrie din nou istoria, pentru că fiecare generație dorește să deducă din trecut înțelesuri care să o ajute să facă ordine în haosul contemporaneității.”

Cei care vor înțelege că fiecare avem dreptul la propriul nostru mod de gândire, vor fi pașnici. Ceilalți se vor certa în continuare.

Gheorghe Moldovan

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

21 Comments

  • Eva Grosz commented on November 15, 2022 Reply

    Am mai scris și cu altă ocazie citatul lui Voltaire despre istorie, de care vorbește marele filozof israelian Yeshayahu Leibowitz : “Toată istoria nu e altceva decât cronica acumulării de nebunii, crime și dezastre” din prefața cărții lui Voltaire la Istoria lui Charles XII .
    Ceea ce a ignorat Voltaire, spune Leibowitz, este că istoria este și cronica luptei împotriva acestor nebunii, crime și dezastre.
    În fiecare generație și cultură umană, în fiecare eră istorică s-au ridicat persoane sau grupuri de persoane care au luptat împotriva acestor crime și dezastre. Acest lucru dă sens istoriei.

    • Veronica Rozenberg commented on November 15, 2022 Reply

      Nu prea vreau sa contrazic pe marii invatati, dar daca istoria ar fi doar ce spunea Voltaire, atunci implicit ar fi negat progresul, iar progresul nu este doar ceea ce sustine Leibowitz, este cu mult mai mult decat atat.

      A contesta progresul omenirii, cred ca este putin exagerat, de aceea nu sunt de acord nici cu “teoria” autorului acestui articol, precum am incercat sa exprim anterior si desigur nici cu cele doua definitii contrare aduse de tine, draga Eva.

      • Eva Grosz commented on November 16, 2022 Reply

        Acest articol mi-a plăcut foarte mult tocmai pentrucă ridică probleme majore ale existenței omului.
        Veronica dragă, poate te gândești la progresul științei. Dar în ce privește natura omului de-a lungul istoriei, ea a rămas aceeași sau s-a înrăutățit. Nu cred că Voltaire a greșit. Omul nu acceptă nici o diversitate. Nici etnică, nici religioasă, nici culturală. Există niște BARIERE în natura omului, care merg până în rădăcinile eului său, care împiedică acceptarea diversității. Acest lucru se vede foarte bine în cazul persoanelor cu configurație neuropsihică diferită. Există mai multe feluri “normale” de a gândi. Dar omul nu face efort să le înțeleagă și ține morțiș la felul lui de a gândi. Aceste bariere duc la ură, crime, dezastre. Acest lucru îl putem constata zi de zi. Progresul științei nu a anihilat acest conflict, dinpotrivă l-a înrăutățit. Avem mai multe mijloace de a supraviețui, dar și de a distruge.

        • Veronica Rozenberg commented on November 17, 2022 Reply

          Ma gandesc nu numai la progresul stiintei, ci la ceva mult mai general, progresul intelegerii lucrurilor dimprejur, progresul capacitatilor intelectuale ale oamenilor, progresul dorintei de a cunoaste, curiozitatea si mijloacele satisfacerii ei.

          In afara de aceasta, cand l-ai citat pe Voltaire te referai la o definitie data ISTORIEI, nu oamenilor. Deci acum inclini cumva balanta catre o alta problema.
          Natura omului, personalitatea omului este o caracteristica foarte diversa, nu poate fi generalizat, ca s-a inrautatit.
          Mai scrii ca “omul nu accepta nici o diversitate”, nu stiu daca e adevarat, diversitatea poate fi surprinsa insasi in nenumarate aspecte.
          Dar oricum, imi amintesc vag de una dintre dupaamiezile de vineri, cand cu multi ani in urma vorbea la radio Tomy Lapid, tatal lui Yair. Si el spunea ca una dintre unitatile de masura a inteligentei umane este capacitatea omului de a-si schimba parerile. Sunt de acord cu aceasta afirmatie, care din cate inteleg eu neaga faptul ca omul nu ar accepta nici o diversitate.

          Noapte buna 🙂

          • Eva Grosz commented on November 18, 2022 Reply

            Nu eu l-am citat pe Voltaire ci Yeshayahu Leibovitz, o mică diferență .
            După DEX două din răspunsurile la ce este istoria este :
            1. Proces de dezvoltare a fenomenelor naturii și societății.
            2. Știință care studiază trecutul umanității și al societăților omenești cu scopul de a le reconstitui.
            Citez ce ai scris Veronica :”cand l-ai citat pe Voltaire te referai la o definitie data ISTORIEI, nu oamenilor. ”
            Istoria nu aparține oamenilor? E ceva ezoteric sau supranatural? Vorbim de istoria oamenilor …Nu prea înțeleg la ce altceva m-aș putut referi ?
            Respect părerea oricărui om, dar repet, îmi doresc să citesc astfel de articole pline de înțelepciune și care ne pune să gândim. Mulțumiri D-lui Gh. Moldovan, care s-a dovedit și în alte domenii un om învățat și cu experiență. Mi-a făcut mare plăcere.

  • Veronica Rozenberg commented on November 14, 2022 Reply

    Faptul că fiecare om are o părere, desigur subiectivă, aceasta nu face ca OMUL, respectiv are o perspectivă de valoare asupra “adevărului istoric”,
    care poate fi răspândită în lumea cărturarilor,

    Un om, ca atare, nu reprezintă absolut nici o importanţă în definirea evenimentelor istorice, şi în perpetuarea lor către viitor. Pentru aceasta este nevoie de studii, de documente de arhivă, (a spus-o şi Andrea mai sus) şi în consecinţă de opinii avizate.

    În acest scop se studiază, se compară, se fac analize pertinente şi există comunitatea oamenilor de ştiinţă care încadrează opiniile relevante în lumea culturală a vremii. Unii istorici, care poate nu au fost apreciaţi în timpul vieţii (ca şi reprezentanţi ai altor domenii) vor fi, eventual scoşi din “cenuşă” şi realocaţi printre clar-văzătorii umanităţii.

    Iar adevărul este o entitate subiectivă, discutabilă şi nici măcar pentru jurişti nu cred că are cu adevărat importantă, pe care posibil că am dori-o.

    Nu cred că un om inteligent pretinde “că ar stăpâni adevărul istoric”.
    A existat în ştiinţa istoriei un moment marcat de istoricul german Leopold von Ranke (1795 – 1886).

    Ranke a avut o mare influență și asupra istoriografiei occidentale, a stabilit standardele pentru o mare parte a scrierii istorice viitoare, introducând idea folosirii surselor primare (a cărei semnificaţie poate fi apropiată de idea de empiricism aşa cum poate fi conceput în istorie) sau accentuând importanţa istoriei narative ce descrie evenimente sub forma unor naraţiuni. Este cunoscută fraza spusă de Ranke, care afirmă că descrierea evenimentelor istorice trebuie făcută aşa cum s-au petrecut cu adevărat: “wie es eigentlich gewesen”.
    În consecinţă, de subiectiv nu se poate scăpa, dar în ciuda aparenţelor “himerei istorice” există realităţi cercetate, documentate şi oameni care fără să pretindă himere au create istoriografia până în zilele noastre.

  • דנה סילבן commented on November 13, 2022 Reply

    A trecut o saptamana si cateva zile si stau in cumpana daca si cum sa scriu un comentariu la acest articol emoționant si atat de real.Povestea imparatului si citatul din Evgheni Vodolazkin despre adevar si minciuna,mi-au trezit o serie de ganduri pe care le aveam de mult.Va cer scuze anticipat daca voi sari dela un subiect la altul,scriu cum imi vin gandurile.
    De cand eram mica si pana acum(la “frageda varsta” de 77 de ani),cand vad un film sau citesc o carte,imi spun “asta e rau,asta e bun”
    Imi amintesc cat am plans cand a murit Stalin in 1953.Invatam la o scoala in care invatau copiii de comunisti(scoala cu limba de predare rusa,primele clase primare,apoi a devenit o scoala obisnuita.Profesoarele si invatatoarele,care erau din Uniunea.. Sovietica se inecau de plans.
    Si la mine acasa,familie de ilegalisti adevarati,care chiar credeau in comunism,era o tristete -a murit Tov.Stalin!!!Deodata insa Stalin nu mai era bun,era chiar rau.Au aparut filme ca “Cer senin” in 1961 a lui Grigori Ciuhrai sau “Soare inselator” din 1994 a lui Nikita Mikhalkov
    Ceea ce m-a facut sa scriu totusi,este ceea ce am vazut nu de mult pe youtube si ce se intampla acum in Rmania(eu traiesc in Israel din 1973).Am vazut un reportaj filmat
    “Memorialul durerii -figuri legendare ale rezistentei”(am inteles ca e un serial cu multe episoade)
    In naivitatea mea,am ccrezut ca e vorba de rezistenta si partizanii din munti si paduri din timpul razboiului,dar nu e asa.Raii de dinainte au devenit bunii de azi si bunii de dinainte au devenit raii de azi.M-am enervat si m-am hotarat sa scriu.
    QUOD ERAT DEMONSTRANDUM.
    Cate mai imi vin acum in cap,de care as fi dorit sa amintesc!!

    • Andrea Ghiţă commented on November 14, 2022 Reply

      Problema e judecata “la grămadă”. Ar trebui căutate valorile umane profunde şi atunci ne-am da seama că răii de azi şi de ieri sunt tot răi (foarte asemănători unii cu alţii) şi că bunii (cu adevărat buni) de azi şi de ieri sunt foarte asemănători. Judecata în alb şi negru, din păcate, e cea mai simplă şi la îndemână, face parte din arsenalul manipulării şi se regăseşte mereu în istorie, în toate orânduirile şi toate timpurile.

  • Andrea Ghiţă commented on November 5, 2022 Reply

    În prezent baza scrierilor istorice este reprezentată de documente. Desigur că scrierile de popularizare sunt mult mai puţin riguroase decât cele ştiinţifice şi tocmai de aceea sunt şi mai citite de publicul larg care – din păcate – poate fi manipulat. Totuşi, adevărul istoric poate fi reconstiuit mai exact, coroborând toate mijloacele: documente de arhivă, relicve arheologice, presa vremii şi istoria orală. Asta nu înseamnă că manipulatorii, adepţii teoriei conspiraţiei, etc nu au un câmp larg (şi periculos) de desfăşurare, mai ales în faţa maselor tot mai inculte care au acces la cele mai diverse mijloace de receptare a acestor mesaje.

  • Marina Zaharopol commented on November 4, 2022 Reply

    Ideal, ar trebui, atunci cand ne formam initial orice idee, sa fim constienti ca parerea noastra este vremelnica, provizorie, in functie de datele disponibile la acea data si ca exista riscul ca ulterior ea sa fie invalidata. Bineinteles, nu este usor de realizat acest deziderat care admite ca adevarul e subiectiv, dar ca trebuie sa nazuim spre o apropiere de o interpretare mai obiectiva a faptelor.

  • Gheorghe Moldovan commented on November 4, 2022 Reply

    Mulțumesc tuturor celor ce au avut amabilitatea să facă comentarii pe marginea articolului!
    Mulțumesc pentru corectura amintită de domnul Peter Singer! Nu am cunoscut faptul că autorul inițial al citatului este Voltaire.

  • Eva Grosz commented on November 3, 2022 Reply

    Superb eseu . Frumos și inteligent scris.
    O analiză filozofică-psihologică al adevărului istoric, presărat cu povestea minunată a împăratului șchiop, cocoșat și chior și cu cele mai variate citate ,una mai interesantă ca alta ! Și la urmă citatul foarte potrivit al lui Allan Nevins Felicitări !

  • Tiberiu ezri commented on November 3, 2022 Reply

    Simplist vorbind, cu cat accesul cititoriului contemporan la un eveniment istoric este real time, cu atat va diminua aspectul subiectiv al descrierilor istorice.

    • Hava Oren commented on November 3, 2022 Reply

      Foarte simplist. Prea simplist. Uite, de pildă, alegerile. Am fost cu toții martori la ele ”in real time”. Ei și? Totul a fost prezentat subiectiv și înțeles subiectiv, iar acum unii se bucură și alții se întristează și nu se poate da un răspuns absolut cine are dreptate.

      • tiberiu ezri commented on November 4, 2022 Reply

        Dar rezultatele le-am primit exacte și obiective, real time și nu povestite peste un timp de către cineva interesat să își exprime părerea personală. Aici este diferența dintre adevărul istoric și adevărul descris de un istoric.

      • tiberiu ezri commented on November 4, 2022 Reply

        Iar adevarul istoric ramane inregistrat si imortalizat.

        • Hava Oren commented on November 4, 2022 Reply

          Spre norocul nostru! Altfel am trăi într-un haos.

  • Peter Singer commented on November 3, 2022 Reply

    Superb articol de mare actualitate astazi cand orice opinie contara mainstreamului este simbolic sub amenintarea “capului taiat”. Dar istoric asa a fost intotdeauna, diferentele fiind numai in metoda taierii…
    Singurul moment critic in articol: citatul atribuit lui Ion Ratiu apartine cronologic lui Voltaire.
    Inca odata chapeau pentru un articol Superb.

  • Hava Oren commented on November 3, 2022 Reply

    M-am delectat cu eseul despre adevărul istoric și sunt absolut de acord cu părerile autorului. Aceleași lucruri sunt valabile nu numai despre adevărul istoric, ci despre adevăr în general. Cum spunea Oscar Wilde: ”The truth is rarely pure and never simple.”

    Dacă adevărul poate fi manipulat din interes, el poate fi problematic chiar și din cauze obiective. Fiecare om vede realitatea din alt unghi și o interpretează în funcție de personalitatea sa, de experiențele anterioare și ca urmare aceeași realitate este înțeleasă diferit de oameni diferiți. Cel mai bun exemplu este filmul Rashomon al lui Akira Kurosawa.

    • דנה סילבן commented on November 10, 2022 Reply

      Citind comentariul dvs.,am cautat si am gasit filmul Rashomon,de care nu auzisem.L-am vazut bineinteles,m-a impresiont foarte mult si mi-a pus creierul in miscare.Doamne,ce film!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *