Cu trenul la Ierusalim

Când am venit în Israel, în 1972, eram obișnuită că dintr-un oraș în altul se călătorește cu trenul.  Aici se mergea cu precădere pe șosele, ori cu autobuzul, ori cu mașina proprie – cine avea.  Rețeaua de căi ferate era puțin dezvoltată, trenurile, câte erau, mergeau încet, gările erau greu accesibile.  Și poate că linia Tel Aviv – Ierusalim era cea mai nepractică dintre toate.  Și totuși am mers și eu cu trenul.  În prima mea iarnă la Ierusalim a nins copios și drumurile s-au închis.  Cum să ajung în weekend acasă, la părinți?  Nu mai funcționa decât trenul, nu era nici măcar un autobuz până la gară.  Am luat-o pe jos, prin zăpadă, de pe Muntele Scopus până la gara veche, vreo 5 km.  La gară era o nebunie.  Cred că în ziua aceea societatea de căi ferate și-a acoperit pierderile din ultimele șase luni…  A fost o aventură, dar am reușit! 

Poate că nici nu e de mirare că trenul de la Tel Aviv la Ierusalim făcea aproape două ore, pentru că era ultimul răcnet al tehnicii… din 1892 – de atunci nici guvernul britanic mandatar, nici cel israelian nu au făcut suficiente investiții ca să-l modernizeze.

De fapt ideea de a construi o cale ferată între Jaffa și Ierusalim este foarte veche, datând din 1838.  (Primul tren din lume fusese pus în funcțiune în Anglia cu numai 8 ani înainte.)  Ideea a fost reluată cu sprijinul lui Montefiore în 1856.  Au existat diferite proiecte.  Vechea noastră cunoștință, Conrad Schick, https://baabel.ro/2020/04/conrad-schick/  a publicat și el o propunere de traseu pentru calea ferată între Jaffa și Ierusalim (via Ramallah).  Și totuși a durat peste o jumătate de secol până când ideea a fost pusă în practică.  Terenul fiind muntos, construcția punea probleme tehnice, era nevoie de tuneluri, dar nimeni nu era dispus să învestească sumele necesare.  Acesta este și motivul pentru care până la urmă s-a stabilit un traseu ocolit, lung – dar ieftin, prin valea pârâului Sorek.  (De fapt, la alegerea traseului a intervenit încă un factor, la care în zilele noastre nici nu ne-am gândi: linia trebuia să treacă pe lângă un izvor care să curgă tot anul – fără apă nu sunt aburi și locomotiva nu ar fi putut funcționa.)  Trebuie însă să adaug că priveliștea era splendidă – am mai făcut de câteva ori drumul cu trenul numai de dragul ei.  Dacă mai sunt și alții ca mine, cărora le e dor, priveliștea poate fi văzută aici:

Cel care a reușit să pună proiectul în mișcare a fost Yosef Navon, membru de frunte al comunității evreiești sefarde din Ierusalim.  Ca localnic, el avea avantajul unui sistem de „pile, cunoștințe, relații”, știa cui să-i dea șpagă și în 1888 a obținut firmanul sultanului de a construi calea ferată.  Dar capital… ioc!  În Franța a găsit un învestitor interesat.  Acesta i-a cumpărat firmanul, a întemeiat o societate, a vândut acțiuni și după multe peripeții, construcția a fost încredințată unei firme franceze.  Proiectul a fost construit pe linie îngustă.  Aceasta era mai bine adaptată terenului accidentat (și mai ieftină!), în schimb viteza trenurilor era limitată.  A fost un proiect de mare anvergură, pentru care s-au adus specialiști europeni.  Chiar șinele erau de import, de la firma Eiffel, cea care a construit turnul cu același nume.  Doar presa din Ierusalim a găsit de cuviință să deplângă faptul că drumul de fier era un proiect aproape în întregime creștin, în care evreii nu au adus decât o contribuție minoră…  În schimb Navon a fost înnobilat de sultan, primind titlul de bei.

Yosef Navon în costum de gală

Inaugurarea festivă a gării din Ierusalim în 26 septembrie 1892.
(În fundal se vede moara de vânt)

Cu toate că deschiderea căii ferate a făcut senzație, la început ea era aproape falimentară.  Călătorii erau puțini, erau doar 1-2 trenuri pe zi și drumul dura trei ore și jumătate, uneori chiar mai mult – adică trenul nu mergea mai repede ca trăsura.  Dar pe parcurs serviciul s-a îmbunătățit, linia a fost racordată la rețeaua de căi ferate a Imperiului Otoman, astfel că se putea ajunge cu trenul în Turcia, în Egipt, în Irak…

Rețeaua de căi ferate a Imperiului Otoman înaintea Primului Război Mondial

Cu timpul linia ferată a primit și alte întrebuințări…  În 1901 a fost o secetă cumplită care „a obligat primăria să ia măsuri.  S-a construit în grabă un rezervor în colțul de sud-vest al Bazinului Sultanului [în afara zidurilor cetății, aproape de poarta Jaffa].  Zilnic se aduceau cu trenul șase vagoane-cisternă de apă de la izvorul Ein Haniye.  De la gară apa curgea printr-un canal subteran până la noul rezervor.  De aici era pompată manual în căruțe sau bidoane și vândută în tot orașul.” (E.W.G. Masterman, The Biblical World, Feb. 1902, pag. 100)

În Primul Război Mondial clădirea gării a adăpostit cartierul general al forțelor otomane din Ierusalim.  Linia ferată a avut mult de suferit în timpul războiului: a fost parțial distrusă, poduri au fost aruncate în aer, forțele otomane în retragere au luat cu ele tot ce putea fi prădat.  După ce Ierusalimul a capitulat în fața generalului Allenby, linia a fost refăcută, fiind folosită de forțele britanice.  Abia în 1920 linia a fost redeschisă populației civile.  De fapt singura contribuție a mandatului britanic a fost să înlocuiască linia îngustă inițială cu una standardizată – și asta numai pentru că era greu de găsit locomotive și vagoane pentru linia îngustă.  Propunerea lui Pinhas Rutenberg (cel care a construit primele centrale electrice în Palestina) de a electrifica linia a fost refuzată, tot din lipsă de fonduri.

În timpul Războiului de Independență linia a fost închisă, pentru că trecea printr-o zonă ocupată de Iordania.  Apoi linia s-a redeschis.  Au fost unele încercări de modernizare, s-au introdus locomotive diesel – dar trenul continua să opereze în pierdere, circulația pe șosea era mai rapidă și mai practică.  Și apoi trenul mai avea un dezavantaj: calea ferată practic tăia în două partea de sud-vest a Ierusalimului.  Nu am înțeles niciodată de ce nu s-au făcut treceri de nivel și pentru a traversa șinele era nevoie de un ocol uriaș prin centrul orașului.  Așa o situație nu putea continua! 

În 1998 vechea gară s-a închis definitiv și Ierusalimul a avut numai de câștigat.  Calea ferată din oraș a fost înlocuită cu o promenadă încântătoare, plină de verdeață, cu o pistă de biciclete, bănci, colțuri de joacă pentru copii, de fapt un parc.

Iar gara însăși a fost transformată într-o zonă de agrement cu restaurante, cafenele, magazine, un mic muzeu al căii ferate…  Tot aici au loc diferite activități culturale, festivaluri, târguri de carte.  Dar cel mai important, această zonă este una din puținele deschise și sâmbăta. 

Cafea la nisip pe fostul peron al gării

Iar în ce privește călătoriile cu trenul, am intrat și noi în rând cu lumea în 2018.  Cu investiții importante s-a construit o cale ferată complet nouă, electrificată, mai scurtă și mai rapidă, care leagă Ierusalimul de Tel Aviv în mai puțin de trei sferturi de oră.  Pe măsură ce linia este electrificată în continuare, se va putea călători direct și mai departe – dar chiar și așa, schimbând trenul la Tel Aviv, pot ajunge la fiica mea, la Natania, într-o oră și un sfert, mai repede decât pe șosea.  Singurul dezavantaj: adio peisaje frumoase, acum o mare parte a drumului se face prin tuneluri.  Chiar și gara este subterană, la nivelul străzii se vede numai un pavilion, o parte a urcușului spre Ierusalim făcându-se… cu ascensorul din incinta gării.  Ea se află vizavi de autogara centrală, este deservită de tramvai și de autobuze, mai comod nici nu se poate. 

Gara Navon

Noua gară a fost denumită în cinstea fostului președinte al țării, Yitzhak Navon – și, după amănuntele pe care le-am aflat despre istoria căii ferate, mă gândesc că poate ar fi fost mai nimerit să o numească în amintirea lui Yosef Navon, de care nu-și mai amintește aproape nimeni.  (De fapt, nu m-ar mira ca cei doi să fie înrudiți; despre familia președintelui Navon se știe că trăiește la Ierusalim de peste trei secole.  Tatăl președintelui se numea chiar Yosef, dar nu este cel cu calea ferată, pentru că acela avea doar trei fete.)

Hava Oren

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

22 Comments

  • Marica+Lewin commented on September 26, 2023 Reply

    Si eu sunt o mare iubitoare a călătoriilor cu trenul
    Articolul mi-a amintit de părinții mei, mai ales de tatal meu, energic si activ, doritor de cunoaştere.
    Aşa ca, in fiecare vacanta, părintii luau bilete “circuit” pe calea ferata, pe diferite trasee. Asa am văzut aproape intreaga Românie din anii 60-70.
    Delta Dunării, Cluj, Timişoara, Arad, Oradea, Muntii Apuseni, Valea Oltului, Turnu Severin, Insula Ada-Kaleh, etc. Bucovina, pasul Prislop, Borşa erau mai aproape, dar tot cu trenul le-am parcurs.
    Mai tîrziu, cu soțul, din România am vizitat Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria, desigur tot cu trenul. Nu am ajuns in URSS.
    Articolul dvs mi-a trezit nostalgii, mi-a adus aminte de timpuri frumoase din viata mea, m-a emoționat.
    Va multumesc.

    • Hava Oren commented on September 26, 2023 Reply

      Ce frumos! Călătorii în circuit cu trenul făceam și noi în vacanță, până în 1969, când tata a cumpărat mașină, dar în străinătate nu am prea fost, pentru că nu ne-au lăsat.
      De ce îmi amintesc că era în 1969? În 1968 încă eram cu trenul. Îmi amintesc cum am coborât din tren la Constanța, în dimineața zilei de 24 august și piața gării era plină de oameni care ascultau radio. Ceaușescu tuna și fulgera împotriva rușilor care în acea noapte invadaseră Cehoslovacia.

  • Eva+Grosz commented on September 24, 2023 Reply

    Interesant și documentat articol! Eu găsesc că în Ierusalim, orice piatră e interesantă.
    Îți doresc ție și familiei Hatima Tova, cu multă sănătate și creativitate. Poza ta cu soțul tău pe peronul gării e foarte reușită!

    • Hava Oren commented on September 24, 2023 Reply

      De acord! Și de aceea sper să mai scriu multe povești despre Ierusalim.
      Gmar hatima tova!

  • Marina+Zaharopol commented on September 24, 2023 Reply

    M-am delectat “calatorind” de la Beit Shemesh la Ierusalim si am savurat peisajul incantator. Nu stiam de existenta liniei electrificate. Se pare ca totusi comoditatea calatorilor , chiar daca sacrifica estetica, trebuie sa fie prioritara.

    • Hava Oren commented on September 24, 2023 Reply

      Dacă nu știai de linia electrificată, înseamnă că nu ai mai fost demult în Israel. Poate îți planifici o vizită?

      Bineînțeles că un mijloc de transport trebuie să fie în primul rând eficient și comod, foarte puțină lume călătorește NUMAI de plăcere.

  • Marica+Lewin commented on September 23, 2023 Reply

    Am aflat din articolul dvs istoria dezvoltării cailor ferate in partea de lume in care traim, de la Palestina otomana, in modernul Israel si mai ales cîte dificultați au trebuit sa fie depăşite pentru construirea căii ferate Yaffo-Ierusalim.
    Mi-ati amintit de o carte, “Jerusalem, the endless crusade”, scrisa de Andrew Sinclair. Autorul, neevreu, si nici creştin religios, considera Ierusalimul centrul spiritual si motorul intregului progres al universului nostru uman. Si el incepe cu intrebarea: de ce oare a fost ales acest loc, atît de greu accesibil inca din antichitate drumurilor, aprovizionarii, cu o clima aspra, resurse limitate de apă?
    Indirect, D-na Hava Oren subliniaza toate greutatile mentionate mai sus, invinse de Ierusalim in construirea caii ferate. Desi, dupa aproape 3000 de ani.
    Felicitări, minunat articol!

    • Hava Oren commented on September 23, 2023 Reply

      Mă bucur că v-a plăcut – precum ați observat, și mie acest subiect îmi este foarte drag.
      De ce Ierusalimul a primit o importanță atât de mare? Iată într-adevăr o întrebare filosofică! De obicei se spune „pentru că a fost la o încrucișare de drumuri comerciale”, dar în cazul acesta nu e deloc convingător. În tot ce spuneți vă dau dreptate, numai cu clima aspră nu sunt de acord. Într-adevăr, apa e puțină, dar este și nu putem să ne plângem de climă nici ca în Sahara și nici ca în Siberia.

      • IMarica+Lewin commented on September 26, 2023 Reply

        In cartea pe care o mentionam mai sus, Andrew Sinclair argumenteaza ca marile descoperiri geografice din sec XV-XVI se datoreaza luptei pentru Ierusalim. Turcii erau puternici, nu au putut fi infrînti in război de către europeni si formau o bariera de netrecut spre Orientul Mijlociu.
        Europenii au fost nevoiti sa caute drumuri de acces noi.
        Desigur, la baza au stat si motive economice.

        • Hava Oren commented on September 26, 2023 Reply

          Părerea lui Andrew Sinclair nu mă prea convinge. Lupta pentru Ierusalim a pus în mișcare cruciadele. Descoperirile geografice au deschis drumuri noi spre India și Extremul Orient, ocolind de fapt Ierusalimul. Oamenii erau atrași de bogățiile orientului – motive pur economice.

          • Marica+Lewin commented on September 27, 2023 Reply

            Pentru nu se putea ajunge la Yerusalim, su de acili continua spre India, China, etc .
            Desigur, in primul rînd bogățiile. Si drumul direct era ınchis.

  • Anca Laslo commented on September 22, 2023 Reply

    Eu sunt mare fan al căii ferate deși în patria noastră România trenurile merg foarte rău, călătoriile sunt lungi și întârzierile frecvente. Mi-a plăcut mult acest articol, istorie a unui oraș printr-o prismă inedită!

    • Hava Oren commented on September 22, 2023 Reply

      Mă bucur că ți-a făcut plăcere. Pentru numărul viitor îți promit încă o călătorie cu trenul, una la care sigur nu te aștepți.

  • Andrea Ghiţă commented on September 22, 2023 Reply

    Încă un articol care ne aduce în atenţie aspecte mai puţin cunoscute despre Ierusalim şi nu pot decât să repet propunerea ca toate aceste articole să fie reunite ăntr-un volum: Hava Oren: Ierusalimul meu.

  • theodor toivi commented on September 21, 2023 Reply

    Am renunțat la călătoria cu un taxi și din considerente economice, am folosit automobilul propriu pănă la gara Hof Karmel Haifa, pentru o călătorie la Tel Aviv. La întoarcere am constatat că am de plătit o sumă apreciabilă pentru parcare! La următoarele călătorii am gasit o variantă optimă, de cost minim. Cu automobilul propriu pănă la parcarea gratuită Azrieli Haifa, de unde am luat un taxi plătind o sumă minimă pănă la gara Hof Karmel Haifa…

  • theodor toivi commented on September 21, 2023 Reply

    Frumos articol!

  • Tiberiu+Ezri commented on September 21, 2023 Reply

    Eu călătoresc numai cu trenul și nu am treabă cu circulația aglomerată din Israel.

    • Hava Oren commented on September 21, 2023 Reply

      Acuma e simplu, dar ce ai făcut în urmă cu 20-30 de ani? Ai luat trenul care mergea două ore în loc de autobuzul care mergea o oră?

      • Marica+Lewin commented on September 23, 2023 Reply

        In urma cu 20-30 de ani, trenul circula bine intre Haifa si Tel-Aviv.
        Il foloseam aproape zilnic, deoarece locuiam in Haifa si lucram in Yaffo.

        • Hava Oren commented on September 23, 2023 Reply

          La Haifa, cu gara Bat Galim, erau condiții de lux!

      • Tiberiu+Ezri commented on September 24, 2023 Reply

        Nu.

        • Hava Oren commented on September 24, 2023 Reply

          De ce nu? Să ai gara și autogara alături erau condiții de lux. La Ierusalim, ca să ajungi la gara veche schimbând două autobuze urbane și apoi să aștepți trenul dura aproape tot atâta cât făceai cu trenul până la Tel Aviv. Dacă autogara era alături, aveai legături mult mai bune în oraș. În orice caz, eu întotdeauna i-am invidiat pe locuitorii din Haifa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *