Reflecții asupra dezastrului relațiilor publice ale Israelului

Este bine-cunoscut faptul că Israelul este perceput negativ în întreaga lume, iar oamenii s-au obișnuit cu această situație în forma sa tradițională, mai blândă. O noutate este valul vehement de ură globală împotriva Israelului, care nu s-a răspândit doar în țările și media tradițional anti-israeliene, ci a cuprins și o mare parte a presei occidentale. Aproape că nu trece o zi fără manifestații de masă pe străzile occidentale, manifestații care, deși la prima vedere își exprimă solidaritatea cu victimele palestiniene, inevitabil se transformă în ură împotriva Israelului și a evreilor.

Ar fi prea simplu să atribuim acest fenomen incompetenței evidente a reprezentanților oficiali israelieni în domeniul informațiilor. Aceștia încearcă să argumenteze cu fapte, dar faptele sunt ultimul lucru care contează în această confruntare. Mult mai eficiente sunt imaginile, în special cele care arată gradul de distrugere din Gaza și suferința civililor care fug sau caută hrană. Eforturile Israelului de a arăta suferința propriului său popor, în special a familiilor celor răpiți, sunt mult mai puțin evidente.

În trecut, manifestările anti-israeliene erau o formă voalată de antisemitism, dar acum, când antisemitismul a devenit o normă acceptată, el poate fi exprimat direct, fără a mai apela la anti-israelismul de fațadă.

Există o serie întreagă de factori care îi favorizează pe opozanții Israelului. În primul rând, protestatarii vestici au la dispoziție un aparat de dezinformare eficient și perfect coordonat. Odinioară erau adesea prezentate manipulări vizuale crude sau pur și simplu neadevăruri. Acum se prezintă mai degrabă jumătăți de adevăr, evenimente care în principiu sunt reale, dar care au fost distorsionate împotriva Israelului prin exagerare și comentarii negative. Un exemplu tipic este postul de știri din Qatar, Al Jazeera, care își pune amprenta chiar și în alegerea cuvintelor. De exemplu, întotdeauna se menționează “Cisiordania ocupată”, deși ”ocupația” este controversată. Media israeliană nu a răspuns cu termenul de “teritoriu contestat”, ci s-a resemnat în fața unei realități în care acești termeni sunt unanim acceptați. Faptul că uneori știri false sunt ulterior dezmințite (cazul clasic al atacului asupra spitalului Al Shifa) nu mai are nicio importanță.

Un alt aspect, adesea trecut cu vederea în proteste, în special în Occident, este că acestea sunt organizate de reprezentanți de încredere ai islamiștilor poziționați strategic, pentru care este ușor să recruteze mase simpatizante, în special studenți cu tendințe de stânga sau ecologiste și în mare parte neinformați, folosindu-le drept “idioți utili”. De remarcat în mod deosebit sunt cadrele universitare, plasate pe termen lung în institute de științe sociale și islamice ca niște agenți menținuți în posturile lor prin donații de miliarde de dolari din Orientul Mijlociu. Eliminarea acestora ar putea crea dificultăți financiare grave unor universități de top. În acest sens ar fi necesară o analiză profundă a influenței islamiste și dezvăluirea fluxurilor de bani.

Un alt aspect este atracția solidarizării cu grupurile oprimate (sau presupus oprimate), precum și ideea că partea percepută a fi mai puternică nu este cool. Această viziune a lumii post-coloniale se suprapune destul de ușor peste conflictul din Orientul Mijlociu, ingnorându-se faptele istorice.

Astfel, ”sărmanii palestinieni”, a căror existență este documentată doar de câteva decenii, sunt percepuți ca fiind cei oprimați, în timp ce israelienii, superiori militar, sunt văzuți ca opresori. Nimeni din mișcarea de protest nu face efortul să se întrebe de ce apărarea israeliană este atât de viguroasă, care sunt antecedentele din istoria statului Israel și, mai ales, din istoria evreilor. Terorismul arabo-palestinian nu a început în 1948, ci cu mult înainte, odată cu apariția sionismului și cu sprijinul Muftiului din Ierusalim, un prieten al lui Hitler. Cu atât mai surprinzător este consensul armonios între impulsul islamo-fascist al actorilor pro-palestinieni, pe de o parte, și comunitatea pseudo-umanitariștilor occidentali. Interesant că lipsește orice compasiune umanistă pentru victimele terorismului din Israel, ceea ce este adesea explicat ca fiind un aspect al luptei pentru eliberare.

Adesea se trece cu vederea aspectul pur cantitativ al protestelor anti-israeliene. Milioanele de imigranți musulmani din țările arabe, din Turcia și din Asia de Sud-Est, au devenit o parte semnificativă a populației din țările occidentale. Este de înțeles că ei simpatizează cu coreligionarii lor din Gaza. Chiar dacă majoritatea acestei populații nu participă la acțiuni de protest, procentul redus de activiști reprezintă totuși un număr substanțial de protestatari care se adună pe străzi. Aceștia îi atrag pe localnicii care au o atitudine critică față de civilizația în care trăiesc, iar dușmanul lor comun este Israelul, evreii și tot ce reprezintă civilizația occidentală. Astfel se formează alianțele cele mai neașteptate care, în afara urii lor față de Israel și de civilizația occidentală, nu au practic nimic în comun.

O mare parte a presei occidentale s-a deschis ideilor de stânga, trezite în ultimele decenii, nu în ultimul rând datorită predominării reprezentanților și urmașilor direcți ai mișcării de protest din anii 1960. Contraponderea, presa liberal-conservatoare, a fost treptat împinsă pe planul doi care este considerat reacționar, inuman și dominat de old white men (bătrâni albi). Niciun tânăr care vrea să pară cool nu vrea să fie asociat cu ei. Israelul liberal, tolerant cu ideile queer, este în cel mai bun caz ignorat de către occidentalii cu aceeași inclinații, dar de obicei criticat, pe de o parte pentru că este puternic și pe de altă parte, pentru că este evreu. Iudaismul militant este o anatemă, întreaga lume ar vrea să-i vadă pe evrei ca dhimmi dependenți, supuși, care să cedeze locul mișcărilor islamo-fasciste sau chiar să fie eliminați în stil nazist.

Concursul Eurovision a scos la iveală dintr-o lovitură situația bizară de pe piața globală de opinie. În timp ce oficialitățile și membrii juriilor naționale au cedat presiunii islamo-fasciste și au acordat Israelului un minim de puncte, candidata israeliană a primit al doilea cel mai mare număr de voturi din partea publicului global. Și asta nu poate însemna decât un singur lucru: opinia oficială este manipulată sau cel puțin condusă de frică, în timp ce majoritatea tăcută a publicului a recunoscut în mod clar că aici are loc o campanie toxică împotriva Israelului. Publicul nu a onorat protestele comandate care au asediat o artistă și o prezentare total apolitică. Acest vot a demascat mai degrabă o mișcare de protest organizată, finanțată și inițiată din exterior, cu scopul de a delegitima Israelul. Reacția publicului dă speranță.

Peter Biro

(versiune română a articolului a apărut în limba engleză în Times of Israel Blogs: https://blogs.timesofisrael.com/thoughts-on-israels-public-relations-disaster/ .

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

15 Comments

  • klein ivan commented on May 23, 2024 Reply

    Discutam cu un văr din Israel. El nemulțumit că nu au fost folosite informații legate de masacrul din 7 Octombrie și de atacul iranian cu rachete pentru lămurirea opiniei publice.Eu am o explicație pentru asta care din păcate nu schimbă situația.
    În legătură cu cele 3 țări europene dispuse să recunoască un stat palestinian , eu cred că ele ar trebui invitate la momentul oportun – decis de IDF – să ajute la formarea unei administrații în Gaza , securitatea rămănînd exclusiv pentru IDF. Și încă ceva – acest personal multinațional să facă cunoștiință în prealabil cu realitatea israeliană și detaliile masacrului.

  • klein ivan commented on May 22, 2024 Reply

    Recent în Senatul american , senatorul Ted Cruz către Blinken – Tu și cu prez. Biden ați finanțat atacul de la 7 Octombrie … – idee legată de faptul că sub actuala administrație exportul iranian de petrol a crescut de aproape 7 ori , deci fonduri suplimentare pentru terorismul iranian.

    • Veronica Rozenberg commented on May 22, 2024 Reply

      Asa cum Nentanyahu a finantat Hamasul si in trecut a exportat armamante la tot felul de grupe teroriste asiatice.

      Partea trista e ca vinovatii nu sunt pedepsiti, pentru ca pedeapsa nu este doar un act juridic, este si un act exemplificator, asa cum pedeapsa cu moartea, aici in Israel aceasta pedeapsa ar fi trebuit sa fie pusa in aplicate pentru criminali si desigur pentru unii dintre cei care au fost capturati acum si a caror participate la masacru s-a putut dovedi.

  • klein ivan commented on May 19, 2024 Reply

    Articol foarte bun, realitatea foarte rea. Vă împărtășesc reflecțiile mele legate de subiectul tratat de articol fără a încerca să micșorez aprecierea și fără dorința de a dovedi că sînt un comentator “isteț” . Trăim într-o realitate cu multe “babe surde” pentru care romînul “n-ar bate toaca de două ori” iar oficialitățile israeliene ar bate în zadar de multe ori. Trăim într-o realitate în care la mulți bunul simț e “sublim … dar lipsește cu desăvîrșire” la prea mulți. Recent (5 Mai), ziarul NY TIMES a comentat scrisoarea a 540 de studenți evrei de la Universitatea Colombia ( universitate particulară din NYC accesibilă celor cu venituri mari), scrisoare care se vroia răspuns la afirmațiile pretins numai antiisraeliene ale celor – studenți și nestudenți – care ocupau abuziv campusul universitar. Scrisoarea , o încercare de luare de atitudine, nu a fost semnată de restul de 90% din studenții evrei ai universității. Desigur cireașa de pe tort o reprezintă “faliții” noștrii evrei propalestinieni (mai corect proHamas) studenți/cadre didactice. Mă îndoiesc că un efort foarte susținut în relațiile publice ar schimba corespunzător situația. Mi-ar pare bine dacă Israel ar da prioritate la corectarea aspectului menționat de mine în comentariul scris la articolul recent al d. Uri Schimmerling (Victorie Totală).

  • Simona Fuchs commented on May 18, 2024 Reply

    După ce am citit articolul, mi -am amintit de documentarea intilnirii lui Hitler cu conducătorul palestinian, Großmufti von Jerusalem, care a avut loc la Viena, în celebra casă a lui Baldur von Schirach. Contextul politic și social european de azi apare ciudat în istorie, mișcările de stanga susțin mișcarea pro-palestiniană. Cum de stanga sunt traditional, foarte mulți scriitori, artiști, conflictele ideologice sunt expuse pregnant, tocmai la manifestările umaniste, ma refer la „eclat“ de la Buchmesse din Berlin și Eurovision.

  • Veronica Rozenberg commented on May 18, 2024 Reply

    Iarasi te citez :-), inca o speranta de umor – sigur nu vor fi multe

    Numai din motive politice și tactice vorbim astăzi despre existența unui popor palestinian, deoarece interesele naționale arabe cer să presupunem existența unui „popor palestinian” distinct care să se opună sionismului”.

    Palestinienii arabi, care au trait de-a lungul timpului, pe teritoriul geografic al Palestinei cu diferitele sale variante nu se opun de astazi sionismului ci s-au opus intotdeauna, deci inu este in asta nici o noutate.

    Problema acceptarii reciproce, care nici de partea israelienilor nu a fost inteleasa de la sine de totdeauna, ba care a avut in permanenta un curs sinusoidal, se gaseste de la 7 Oct intr-un gap adanc, Dupa aceasta data a devenit o confruntare ce pare imposibi de rezolvat, cu atat mai mult in ambiantul politic de astazi al Israelului si al presiunii mondiale nu conduc aparent catre nimic faisabil si cu sanse de a reduce tensiunea si jertfele umane..

    • Peter Biro commented on May 18, 2024 Reply

      Practic, nu avem opinii foarte diferite. Aș dori să subliniez doar un punct: ideea unei națiuni palestiniene este o construcție anistorică cu scopul de a combate revendicarea evreiască care s-e întinde peste trei milenii. Asta nu înseamnă că arabii de acolo nu au avut o istorie sau nu au dreptul la locuit acolo. Mă refeream doar la dreptul la stat. Din păcate, trebuie să fiu de acord cu tine că nu există o soluție în vedere. Așa cum două persoane nu pot purta o cămașă în același timp, nu se poate aștepta o împărțire acceptabilă pentru toți. Din fericire pentru palestinieni, ei au deja o țară: Iordania. Numai că ei pur și simplu nu pot și nu vor să-l revendice. Păcat.

  • Marina+Zaharopol commented on May 18, 2024 Reply

    Limbajul folosit in media, selectarea judicioasa a cuvintelor constituie o arma politica care nu trebuie neglijata. Este adevarat ca Israelul este deficitar la capitolul PR/ relatii publice, fapt care dauneaza perceptiei pozitiei lui pe arena internationala. O neglijenta regretabila!

  • Florin commented on May 16, 2024 Reply

    Solidaritatea cu victimele implica , inevitabil , desolidarizarea cu cel care le-a adus la stadiul de victime. E valabil si pentru 7 oct , si acum.
    Dezacordul cu evreii nu inseamna antisemitism.
    Termenul ocupatie implica ordinea sosirii pe un teritoriu. Palestinienii ” a căror existență este documentată doar de câteva decenii ” sint mentionati de Balfour. Mare greseala.
    Despre statul paralel / agenturili etc nu mai comentez.

    • Andrea Ghiţă commented on May 16, 2024 Reply

      Mai citiţi, chiar şi în articolele mai vechi din Baabel găsiţi o serie de informaţii privind istoria Israelului şi a partajului pe care nici statele arabe şi nici palestinienii nu l-au acceptat şi NICIODATĂ nu au vrut să respecte vreun acord. Nici cel de la Oslo. Desigur, şi Israelul a comis erori de-a lungul timpului.
      Vă propun doar o lectură, Tiberiu Roth: Război pentru Oraşul Păcii, https://baabel.ro/2018/01/razboi-pentru-orasul-pacii/. Făcând click pe numele autorului ( din păcate decedat anul trecut) veţi găsi multe alte articole bine documentate. Asta, dacă CHIAR doriţi să înţelegeţi câte ceva.

      • Andrea Ghiţă commented on May 16, 2024 Reply

        În mod interesant evreii nevinovaţi ucişi, răpiţi şi abuzaţi în toate felurile nu intră în categoria victimelor, pentru acest comentator intransigent care ne învaţă ce este şi ce nu este antisemitismul.

        • Florin commented on May 17, 2024 Reply

          Am inclus toate victimele : ” E valabil si pentru 7 oct , si acum. ”
          Sint intransigent cu “scapari” de tipul ” a căror existență este documentată doar de câteva decenii ” , tocmai pentru ca ma intereseaza subiectul si am citit si citesc zic eu ca mult pe aceasta tema. Sa afirmi ca Palestina era pustie e cam mult.
          Faptul ca nu sint de acord cu unele afirmatii inseamna ca sint antisemit ?

          • Peter Biro commented on May 17, 2024 Reply

            Sugerez: să rămânem la fapte. Nicăieri nu am pretins că Palestina a fost anterior pustie. Am spus doar că termenul pentru arabii locali ca „popor palestinian” este o invenție din anii ’60. Mai exact: acest termen a fost inventat în birourile KGB pentru a construi o contrapondere împotriva Israelului. Înainte de 1960, niciun arab nu s-a gândit să se numească palestinian. Locuitorii mandatului britanic purtau această denumire, indiferent dacă erau evrei sau arabi. Adevărul este că nu a existat niciodată o națiune palestiniană și nici o țară cu acest nume. Palestina este un termen geografic care a fost deturnat în scopuri politice.

            • Veronica Rozenberg commented on May 18, 2024 Reply

              “Mai exact: acest termen a fost inventat în birourile KGB pentru a construi o contrapondere împotriva Israelului.”

              Dragă Peter, acesta afirmaţie nu este reală nu ştiu de unde ai adus informaţia prin care KGB-ul a inventat aest termen, dar nu corespunde realităţii.

              Identitatea palestiniană – citeşte puţin aici ca să mai afli şi unele noutăţi în domeniu despre Zahir_al-Umar (numit şi Daher al Omar):

              Conducătorul https: SLASH SLASHen. Wikipedia. OrgSLASHwiki/Zahir_al-Umar

              Mandatul asupra Palestinei, Siriei, Liban a fost dat după WWI, acelor porţiuni ale fostului Imperiu Otoman descompus ca urmare a cuceririi sale, care au arătat că au şansa de a dezvolta o anumită independenţă şi viitoare transformare între-o unitate de sine stătătoare. Aceste hotărâri au fost luate de Liga Naţiunilor sub influenţa hotărâtoare a Franţei şi Angliei.

              Locuitorii mandatului britanica purtau într-adevăr acest nume deoarece erau palestinieni, ei fiind evrei sau arabi, dar asta nu înseamnă că nu a existat o entitate palestiniană pe acest teritoriu.
              Un alt indiciu al inexactităţii celor scrise de tine mai jos (tot pot fi investigate pe wikipedia).

              În anul 1911 a apărut pe acest teritoriu ziarul Falastin, înfiinţat de Falastin was an Arabic-language Palestinian newspaper. Founded în 1911 în Jaffa, Falastin began aş a weekly publication, evolving into one of the most influential dailies în Ottoman and Mandatory Palestine. Falastin was founded by Issa El-Issa, who was joined by his paternal cousin Yousef El-Issa. (copiat din wikipedia)
              Situaţia acestor locuri este deosebit de complicată şi ambiguă, dar cu toate acestea, e nevoie de precizie, pentru a evita publicarea unor informaţii inexacte şi nejustificat părtinitoare.

              Sper că nu-mi vei spune că ai avut o legătură familială cu un comerciant de mezeluri, care originar fiind din Rusia, a fost trimis de KGB, ca să aţâţe spiritele în Palestina mandatară şi să genereze conflicte, care au dus la exacerbarea urii şi a nemulţumirilor: -))

              • Peter Biro commented on May 18, 2024 Reply

                Recunosc că nu am fost personal acolo când KGB-ul a inventat „națiunea palestiniană”. Până la urmă, pe atunci eram doar un băiețel în Oradea, fără nici un acces la birourile conducerii sovietice. Dar nu am inventat această afirmație; O simplă căutare pe Google va dezvălui mai multe surse. Pe de altă parte, numele Palestina în prima jumătate a secolului XX nu apare doar în ziarului pe care l-ai menționat. Predecesorul Orchestrei Filarmonicii Israeliene avea acest nume pur geografic, la fel ca și ziarul Palestine Post, care este acum Jerusalem Post. Cu alte cuvinte, menționarea numelui Palestina pe anumite instituții nu înseamnă absolut că a existat o națiune palestiniană în acel moment. De fapt, acest termen nu a apărut nicăieri înainte de anii 1960. Ceea ce este, de asemenea, interesant este faptul că înainte de Războiul de Șase Zile, niciun lider arab nu s-a gândit măcar să întemeieze un stat al Palestinei. Cu siguranță ai fi putut face asta în Cisiordania și Gaza. În schimb, Zahir Muhse de la OLP a spus într-un interviu pentru un ziar din Amsterdam în 1977: „Poporul palestinian nu există. Crearea unui stat palestinian este doar un mijloc de a ne continua lupta împotriva statului Israel pentru unitatea noastră arabă. În realitate, astăzi nu există nicio diferență între iordanieni, palestinieni, sirieni și libanezi. Numai din motive politice și tactice vorbim astăzi despre existența unui popor palestinian, deoarece interesele naționale arabe cer să presupunem existența unui „popor palestinian” distinct care să se opună sionismului”.
                Ultima ta observație despre onorabila meserie de măcelar arată clar o primă încercare de umor. Cel puțin un început bun, care dă naștere la speranță.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *