Sexualitate şi iudaism

Fiţi roditori şi înmulţiţi-vă!

Din cele zece obligatii pe care şi le asumă un bărbat când  se căsătoreşte cu o femeie, conform dreptului rabinic, trei sunt de origine biblică: el îi datorează hrană, veşminte şi satisfacerea nevoilor sexuale (“Exodul” 21/10).

Puţină istorie biblică

Iudaismul rabinic are de obicei un raport pozitiv faţă de sexualitate, integrându-se  într-o atitudine pozitivă faţă de corpul uman şi  respinge ascetismul. Concepția despre sexualitate şi viaţa de cuplu erau altfel privite în  antichitatea iudaică decât în  zilele noastre. Astfel monogamia era un concept depăşit încă din vechile timpuri. Sara i-a zis lui Avraham: ”Iată, Domnul m-a făcut stearpă – intra te rog la roaba mea”.  Sara, soţia lui Avraham, a luat-o pe egipteanca Hagar, roaba ei, şi i-a dat-o de nevastă bărbatului său Avraham. („Geneza – Facerea” 16/2-3).

Regele David avea cel puțin zece soții şi nenumărate amante, iar regele Solomon a stabilit un record mondial în  poligamie, având 700 de soții şi 300 de amante – cel puţin aşa susţine Biblia.

David, după ce a văzut-o pe Bathseva, de pe acoperişul casei împărăteşti, a poruncit să-i fie adusă. El s-a culcat cu ea, iar pe soţul ei – Urie hititul – l-a trimis departe, la război, ca Bathseva să fie numai a lui.

David a avut cel puţin o aventură homosexuală cu Ionathan, fiul regelu Shaul. Asupra acestui aspect nu au căzut de acord toti cercetătorii.

Violul nu era condamnat drastic, ci doar amendat. Bărbatul care viola, trebuia să-i plătească femeii şi tatălui ei despăgubiri băneşti, dar şi mai important, trebuia s-o ia de soţie.

Concluzia este că adulterul, incestul, violul şi relaţiile homosexuale erau privite în  antichitatea iudaică altfel decât în  zilele noastre.

În Israelul antic, intalnrile între tineri erau lăsate pe seama lor, cu un amestec minim din partea părinţilor. Ei se întâlneau la munca câmpului şi la marile sărbători evreieşti.

De multe ori, fântâna era locul de întâlnire a tinerilor. Acolo s-au întâlnit Moşe cu Cippora, acolo a cunoscut-o Iacov pe Rahel.

Majoritatea personajelor biblice erau poligami, cu excepţia marelui Cohen care era întotdeauna monogam.

Scopul principal al relațiilor intime dintre soți, era  procrearea, dar nu numai. Bărbatul trebuia să-i ofere satisfacţie sexuală soției sale.

La început a fost creat Adam . “Nu e bine dacă bărbatul e singur, de aceea îi creez un partener de viaţă” şi astfel Creatorul a creat-o pe Eva (Hava). După părerea înţelepţilor biblici, nu există bărbat fără femeie,  nici femeie fără bărbat şi nici unul fără Dumnezeu.

Iudaismul pune un mare accent pe fidelitatea totală în  relațiile de cuplu, promovând drepturile femeii în  cuplu. În  antichitate, termenul de “drepturile femeii” era necunoscut, iar iudaismul a fost primul care a avut inițiativa de a apăra drepturile femeilor prin lege.

Drepturile femeii în  raporturile de cuplu, bărbat-femeie sunt definite şi în  Thalmud  – programul minimal de relații intime depinzând de ocupația bărbatului: bogatii – zilnic; muncitorii –  de două ori pe săptămână;  conducătorii de asini –  o dată pe săptămână;  mânuitorii de cămile – o dată la 30 de zile; marinarii – o dată la 6 luni.

Ziua în  care relaţiile sexuale  între soţi sunt  obligatorii, este la începutul Shabatului, adica vineri noaptea, iar religia consideră ca între bărbatul şi femeia care se reunesc trupeşte se găseşte divinul, Dumnezeu Însuşi.

“Şulhan Aruch” e o carte de legi care descrie legile talmudice şi în  privința relațiilor între cele două sexe: Aceste legi talmudice se aplică şi în  zilele noastre:

  1. Fiecare bărbat are obligaţia să se căsătorească cu cât mai devreme, cu atât mai bine
  2. În cadrul căsătoriei este interzisă practicarea tehnicelor anticoncepționale.
  3. Este interzisă de religie practicarea viciului solitar (onania).
  4. Religia condamnă relaţiile homosexuale.
  5. Femeia şi bărbatul nu au voie sa se vadă înainte de nuntă.

Pentru prima oara când   cuplul poate  fi împreună în  intimitate, este înainte de începerea ospăţului, într-o cameră special amenajată în  acest scop.

  1. Femeia nu poate fi atinsa în perioada menstruației – este starea de “nida”, starea de impuritate rituală a femeii.

Timp de 12 zile, femeia nu poate avea relații intime cu sotul ei, ea fiind tmea.  Această perioadă fără sex are şi rolul de a mărì libidoul (plăcerea sexuală), creând după aceea o nouă “lună de miere”.

După baia rituala la mikve, femeia e din nou curată pentru reluarea relației de cuplu. Interesant că şi apa mării poate fi considerata ca mikve.

E mai puțin cunoscut că şi bărbatul poate fi “impur” dacă suferă de o boală venerica gravă. După vindecare el este obligat să treacă printr-o baie rituală pentru bărbaţi.

Câteva cuvinte despre educația sexuală a băieţilor şi fetelor religioase.

Înanitea nunții, mirele religios primește îndrumări de la rabin, iar mireasa de la rabineasă. De asemenea, înainte de nuntă se obișnuiește să li se dea tinerilor o broşură de îndrumare cu explicaţii anatomice şi în special “ce au de făcut în  noaptea nunţii”.

Îmi aduc aminte că atunci când m-am căsătorit nu mai eram “flăcău” şi eram medic, iar viitoarea mea soţie tocmai absolvise facultatea de medicină. Rabinul Karol Jolesz, trimis de la Rehovot la Cluj să oficieze cununia nostră, ne-a explicat că deşi suntem medici şi oameni maturi, nu va putea să ne dea ketuba (certificatul religios de căsătorie) fără o şedinţă de explicaţii privind viaţa de cuplu la evrei, aşa că am ascultat cu respect, timp de o jumătate de oră, explicaţiile rabinice, după care ne-am putut căsători religios.

Prin lume circulă legenda că evreii ultrareligioşi fac sex printr-un cearceaf cu o gaură la mijloc. Cercetătorul american David Ribber a arătat că nu este decât o legendă şi că nu a existat niciodată aşa ceva, în nicio comunitate evreiască cunoscută.

Această prezentare nu ar fi completă, fără să-l amintesc pe psihanalistul evreu-austriac, Sigmund Freud (1856-1939), care a adus o remarcabilă contribuție la dezvoltarea teoriei sexuale în sec. XX.

El a arătat că în dezvoltarea sexuală a copilului există trei faze: orală, anală şi genitală. A arătat totodată că una din cauzele nevrozelor este refularea sexuală şi a explicat complexul Oedipus şi complexul Electra, care sunt fundamentale în dezvoltarea personalității viitorului adult.

Deşi suntem în secolul XXI, legile talmudice în domeniul vieții de cuplu sunt respectate de evreii religioşi din întreaga lume.

De aceea numărul copiilor în  familiile religioase e mult mai mare decât la laici.

De asemenea şi numărul divorțurilor este relativ mic.

Johanan Vass

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

2 Comments

  • Andrea Ghiţă commented on February 11, 2017 Reply

    Un articol foarte inteersant care m-a facut sa ma intreb ce statut avea/are femeia in iudaism, daca intre obligatiile barbatului nu regasim respectul?

  • George Rosenberger commented on February 10, 2017 Reply

    Este un articol foarte interesant si trateaza un domeniu putin cunoscut al vietii religioase a poporului nostru. E plin de date care pun putina lumina la partea misterioasa a vietii de dincolo de zidurile inalte ale “getoului” religios.
    Mi-a placut foarte mult si am invatat unele lucruri necunoscute de mine pina acum.
    succes in continuare cu alte teme la fel de interesante.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *