Computere și automobile

În timp ce țara noastră este invadată de un șuvoi de automobile la mâna a doua,  venite din Europa,  majoritatea din Germania, marile firme de mașini, precum  și giganții industriei de calculatoare se îndreaptă în cu totul altă direcție,  care va aduce după sine o transformare a transportului individual,  comparabilă cu trecerea de la trăsuri, la automobile. Șoselele lumii,  apoi și străzile orașelor vor fi invadate de mașnile cu autoconducere, în majoritatea lor electrice, nepoluante. Va mai fi necesar examenul pentru carnetul de șofer? Probabil peste un deceniu dovada că ai cumpărat un automobil cu autoconducere te va scuti de acest document. Fiindcă aceste noi automobile vor avea încorporat în programul din computer legea circulației pe care o vor respecta cu strictețe. Deocamdată poate părea un proiect științifico-fantastic dar ideea aceasta e serioasă și marii fabricanți de automobile și giganții industriei de calculatoare investesc sume de ordinul miliardelor de dolari în aceste proiecte.

Interiorul unui automobil autonom

Volkswagen începe să intre în domeniul computerelor cuantice,  BMW construiește un gigantic centru de calcul, iar Bosch a anunțat acum două săptămâni că plănuiește să construiască o fabrică pentru cipuri dedicate automobilelor cu autoconducere. Automobilele viitorului apropiat vor comunica permanent, receptând și analizând  simultan informații de la mii de automobile, pentru a lua decizii menite să asigure fluența traficului, economia de energie sau combustibil ori pentru evitarea accidentelor. ”Puterea de procesare a informațiilor va fi de un ordin de magnitudine mai mare decât suntem obișnuiți acum” a spus Reinhard Stolle,  vicepreședinte responsabil cu  inteligența artificială la BMW, companie care construiește la München un centru de date de 10 ori mai mare decât cel care funcționează acum. Iar în Sillicon Valley, Google și Apple s-au lansat în programe de autoconducere a mașinilor. Există deja o largă corporație de fabricanți de automobile, clienți ai firmei canadiene ”D Wave Systems” care produce computere bazate pe principiile fizicii cuantice. Și aici e o altă tehnologie de vârf  care va schimba radical computerele pe care le cunoaștem acum atât de bine.

Computerul cuantic de la IBM

Apărute, ca o idee revoluționară,  în trei decenii computerele cuantice au devenit o realitate tehnologică. Computerele cuantice, a căror teorie a apărut în anii 1980,  se bazează pe mecanica cuantică care studiază procesele la nivel subatomic. Acum computerele se bazează pe  biți a căror valoare poate fi 1 sau 0, dar în computerele cuantice pot coexista simultan mai multe stări ale materiei. Teoretic asta ar permite realizarea computere de foarte mari viteză. Anul acesta Volkswagen a folosit, la Beijing, un computer din categoria D-Wave pentru a demonstra cum pot fi coordonate 10. 000 de taxiuri. Un asemenea computer e capabil să proceseze cu câteva ordine de mărime mai repede decât un supercomputer clasic. (Aici trebuie menționat că un D-computer cuantic e mult mai complicat de construit și are componente care trebuie ținute la o temperatură apropiată de zero absolut). Investițiile în noile direcții de dezvoltare ale industriei automobile sunt uriașe Și Bosch construiește la Dresda o fabrică de cipuri pentru sensorii mașinilor cu autoconducere , o investiție de un miliard de euro. Iar VOLVO va instala sistemul Android creat de Google pe automobilele sale începând din 2019.

Andrei Banc

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

One Comment

  • Beatrice commented on July 20, 2017 Reply

    Atunci imi voi lua si eu masina. Scap de examenul auto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *