1000 de miliarde de dolari

Cifra e uriașă. E valoarea incredibilă a capitalizării pe Bursă a firmei Apple, care acum 21 de ani era în pragul falimentului. Concediase o treime din personal și mai avea trei luni până să își declare falimentul. Salvarea celebrei firme își datora revenirea geniului tehnic, spiritului inovator și flerului comercial al unuia din cofondatorii lui Apple, unui om devenit legendă, Steve Jobs. E drept că uriașa sumă a capitalizării bursiere a lui Apple a durat numai câteva zile, în care valoarea unei acțiuni a urcat la 207,5 $. O contribuție esențială la acest succes a avut-o și o are în continuare faptul că firma californiană și-a creat o rețea de aprovizionare la nivel mondial, cumpărând de unde e mai ieftin și implantând o mare parte a fabricației în China, unde costul forței de muncă e mai mic decât în Silicon Valley. Revenirea firmei la vârful competiției dure de pe piața computerelor i se datorează managerului de geniu care a fost Steve Jobs, mort la 56 de ani, în 2011, de la un cancer la pancreas.

Apple a fost fondată în 1976 cu scopul de a fabrica computere ieftine, ușor de folosit și cu un volum redus, gândite ca un produs de masă. După numai patru ani, în 1980 compania devenise una din mărcile cele mai cunoscute din lumea electronicii. Dar în 1985 Steve Jobs a fost îndepărtat din conducerea Apple într-o lovitură de management, care a făcut în scurt timp ca Apple să cadă din locurile de vârf ale clasamentelor pe piața calculatoarelor, pe care ea o crease. Fără managementul genial al lui Jobs, firma a pierdut într-un an 867 de milioane .Fondatoul ei, Steve Jobs s-a întors printr- o manevră inteligentă. El crease între timp firma de computere Next, pe care Apple a cumpărat-o cu Jobs cu tot pentru 400 de milioane de dolari. Valoarea acțiunilor Next ajunsese totuși la 3 miliarde de dolari. Într-un an Jobs a șters cu buretele 2/3 din planul de producție și a schimbat atmosfera de lucru, pornind chiar de la aspectele aparent minore. La adunarea la care a anunțat modificările de plan ale producției a lansat și un nou logo al firmei: ”Gândește diferit” și pentru a sublinia vizibil că ceva s-a schimbat, a apărut la tribună în cămașă cu mâneci scurte, pantaloni scurți și sandale. Epoca formalismului a trecut odată cu uniforma neoficială a managerilor, ”costum și cravată”! Totul trebuia să fie simplu, ieftin și eficient.

În 1998 Apple a lansat modelul de computer iMac G3, cu o carcasă colorată și forme rotunde, cu un ecran color și icoane sugestive. A fost un succes imediat. A doua lovitură comercială a fost așa-numitul iPod, un magnetofon miniatural, portabil, lansat în 2001, din care s-au vândut până acum 400 de milioane de exemplare. După acest succes comercial a urmat o altă lovitură, celebrul iPhone, care în scurtă vreme a devenit unul din cele mai bine vândute produse din toate timpurile. Lansat pe piață în 2007, iPhone s-a vândut până acum în 1,4 miliarde de exemplare. Când Jobs a anunțat lansarea lui iPhone, Apple valora numai 73,4 miliarde de dolari. Acum, așa cum spuneam, valorează o mie de miliarde. Este nu numai un succes al unei politici agresive de inovare dar și al unui management care la Apple a știut să facă față cerințelor brutale ale unei piețe explozive.

Andrei Banc

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *