Unul dintre proiectele în care Google investește masiv este explicat chiar de către directorul departamentului său de Dezvoltare Tehnologică, Ray Kurzweil: „Până în 2030, vom avea deja tehnologia necesară pentru a introduce în corpul omenesc milioane de nanoboți (mini-roboți, de dimensiune moleculară). Prin intermediul nanoboților vom conecta creierul la internet, vom conecta neocortexul la Cloud!”…
…Cu alte cuvinte, Google investește masiv pentru a dezvolta ceea ce adepții sectei tehnologice transhumaniste de la Silicon Valley numesc „Omul 2.0”. Pentru conducerea Google, omul viitorului este… omul-cyborg. Unul dintre domeniile în care și Facebook (În 2014, Facebook a cumpărat Oculus VR – compania lider în industria Realității Virtuale – cu DOUĂ MILIARDE de dolari… Iată un citat din Mark Zuckerberg: „Dezvolt Realitatea Virtuală pentru că realitatea reală nu mi se pare satisfăcătoare. Realitatea Virtuală este mai bună decât lumea reală, cea din urmă fiind limitată!”…
Sunt multe lucruri aproape inimaginabile pe care este bine să le cunoașteți. Însă abia actualul scandal Facebook a reușit să producă scurtcircuitul care îi face dintr-odată, pe foarte mulți, cu adevărat receptivi…
- Dezvăluirile lui Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica: „Dacă vrei în mod fundamental să schimbi o societate, în primul rând trebuie să o spargi, să o fracturezi. Şi abia după ce o fracturezi, o poţi remodela”. Şi controla.
O serie de investigaţii jurnalistice demarate încă de anul trecut în Marea Britanie şi Statele Unite au demascat practicile SCL şi afiliatei sale, Cambridge Analytica, pe ambele continente jurnaliştii scoţând la iveală practici şi legături extrem de controversate ale companiei londoneze.
În luna martie, The Guardian, dar şi presa americană l-au adus la lumină pe Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica, care a povestit recent cum funcţiona maşinăria SCL/Cambridge Analytica, descriind în fapt aşa numitele „măsuri active” ale toolkit-ului rus.
Mai mult, Christopher Wylie a recunoscut că maşinăria londoneză de „psy ops” a extras datele personale a peste 50 de milioane de oameni din platforma Facebook iar pentru asta a folosit aplicaţii create de Alexander Kogan, un tânăr psiholog al universităţii Cambridge, născut în Republica Moldova, şcolit la Moscova, în timp compania londoneză având contacte şi cu firma rusă Lukoil.
În urma dezvăluirilor în cascadă despre practicile SCL/Cambridge Analytica, compania londoneză a fost dată în judecată, Facebook a suspendat activităţile SCL/Cambridge Analytica de pe platforma sa şi a demarat un audit. Acţiunile Facebook au scăzut dramatic cu peste 50 de miliarde dolari/zi pe bursa americană.
Băncile europene pun investiţiile în Facebook în carantină, iar SCL/ Cambridge Analytica a anunţat că l-a suspendat din poziţia de CEO pe Alexander Nix iar investigaţii de amploare se anunţă în Marea Britanie, Statele Unite şi Uniunea Europeană. Unele anchete au fost deja demarate de Congresul SUA, de către comisiile de supraveghere a informaţiilor, de către Parlamentul Britanic, procurorul special, Robert Mueller şi FBI, iar altele sunt în fază incipientă în Marea Britanie, Biroul Comisariatului Britanic al Informaţiilor anunţând că anchetează atât SCL/Cambridge Analytica cât şi Facebook şi intenţionează să percheziţioneze serverele companiei britanice. Iar cofondatorul WhatsApp, Brian Acton, fondator şi al Signal, face apel către toţi utilizatorii de social media: „It is time. #deletefacebook”.
Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica, a povestit pentru The Guardian cum funcţiona cu adevărat „maşinăria de psy ops”:
„Da, a fost un experiment grosolan şi lipsit de etică. Pentru că te joci cu o ţară întreagă, cu mecanismele psihologice ale unui întreg stat, fără consimţământ şi fără ştiinţă. Şi nu doar că te joci cu mecanismele psihologice ale unei întregi naţiuni dar te joci cu mecanismele psihologice ale unei întregi naţiuni în contextul unui proces democratic.
Cambridge Analytica este o maşină de propagandă full service, de control al informaţiei. Alexander Nix a realizat că avem nevoie de un Cambridge site. Aşa că a aranjat un birou fals în Cambridge şi când Steve Bannon, fostul strateg al preşedintelui SUA, Donald Trump, apărea, aduceam nişte oameni de la biroul din Londra, îi puneam în aşa-zisul birou din Cambridge şi îi dădeam impresia lui Steve Bannon că aveam o mulţime de operaţiuni bazate pe cercetările Universităţii Cambridge. Şi a fost ideea lui Steve să numim compania Cambridge Analytica ca să fie legată cu Universitatea. Da, i-am făcut într-un fel psy ops şi lui Steve Bannon. Era o ţintă de audienţă pe o singură persoană. Şi i-am schimbat percepţia în legătură cu cine suntem noi, ce facem şi în ce situaţie se află. Şi după aceea, am mers să schimbăm şi percepţiile realităţii americanilor. (…)
Dacă vrei să schimbi politica, întâi trebuie să schimbi cultura şi cunoştinţele oamenilor. Pentru că politica este generată de percepţiile oamenilor. Şi ceea ce am spus eu a fost că dacă vrei să schimbi cunoştinţele oamenilor trebuie mai întâi să înţelegi care sunt pilonii care generează aceste cunoştinţe. Oamenii sunt aceşti piloni. Deci dacă vrei să schimbi politica, mai întâi trebuie să schimbi oamenii în scopul de a le modifica percepţiile şi cunoştinţele.
Dacă vrei să lupţi într-o bătălie, dacă vrei să câştigi un război, ai nevoie de arme pentru a câştiga. Aveam nevoie de armele cunoştinţelor şi percepţiilor. Şi noi le puteam construi. Bineînţeles, aveam nevoie de bani pentru a construi tot. Aşa că au mers la Robert Mercer, miliardarul din New York, care devenise bogat prin folosirea acestor algoritmi. Alexander Nix se dădea mare că lucrează pentru Pentagon, Ministerul Apărării, MI6, că suntem excepţionali, să aveţi încredere când investiţi în noi. Esenţial este că noi am combinat microtargetareaoamenilor, care exista deja în politică, cu un nou concept adus din psihologie, aşa că nu am ţintit oamenii ca simpli votanţi, ci oamenii ca personalităţi. Şi ca să putem face asta am strâns multe date despre oameni, ca să putem construi profiluri psihologice pentru fiecare alegător din fiecare locaţie/regiune. Iar în acest caz, de pe tot teritoriul SUA.
Cambridge Anaytica a obţinut 15 milioane de dolari, aveam un miliardar care ne stătea în ceafă şi cerea arma: de ce nu o am, ţi-am dat banii, unde este arma mea de război psihologic. Trebuia să strâng datele şi am mers la nişte specialişti şi i-am întrebat ce părere au. Cum faci asta cu o ţară întreagă? Ceea ce Kogan de la Universitatea Cambridge ne-a oferit a fost mult mai ieftin, mult mai rapid şi la o calitate la care nu ne aşteptam.
Aveau aplicaţii speciale pe Facebook care nu doar că strângeau datele, informaţiile personale ale celor care foloseau aplicaţia sau şi-o instalau, dar colectau informaţiile întregii reţele de prieteni ale celor care dădeau click pe aplicaţie. Dacă doar tu foloseai aplicaţia de pe Facebook, noi nu îţi ştiam doar informaţiile tale, ci şi ale tuturor prietenilor tăi. Am avut nevoie ca aplicaţia să fie atinsă de câteva sute de mii de persoane ca să ne extindem pe toată reţeaua de socializare şi ulterior toţi utilizatorii americani ai Facebook. Oamenii nu ştiau nimic. Dacă eşti prieten cu cineva pe Facebook care folosea aplicaţia, habar n-aveai că ţi-am extras toate datele. Şi când vorbesc de date, mă refer la absolut tot ce este pe un profil Facebook al unei persoane. Statusuri/postări, comentarii, like-uri, mesaje private tot.
Ţinta noastră a fost să strângem toate aceste date şi să realizăm acest experiment. Am strâns datele a 50-60 milioane de oameni în 2, maximum 3 luni.
Când Alexander Nix a spus Parlamentului britanic faptul că nu a obţinut niciodată datele prin Facebook, în mod fundamental nu a spus adevărul. Am cheltuit milioane de dolari pentru colectarea datelor de la zeci de milioane de oameni şi conturi şi aceste conturi au fost baza algoritmului care a devenit fundaţia întregii afaceri Cambridge Analytica. Compania însăşi a fost fondată pe folosirea informaţiilor Facebook. Ţi-am colectat datele şi le-am folosit pentru a te ţinti într-un mod pe care nu-l ştii, nu-l vezi şi pe care nu-l vei înţelege. După ce strângeam datele tale ştiam la ce mesaje vei reacţiona, fie că e vorba de reclame, teme de discuţie, de tonalitate. Aşadar, ştiam la ce reacţionezi şi cum vei folosi, cum vei consuma această reacţie. Şi de câte ori trebuie să fii atins cu aceste mesaje ca să-ţi schimbi percepţia vizavi de cum gândeşti în legătură cu un lucru.
Pe lângă data scientists, psihologi, strategi, aveam şi o întreagă echipă de creaţie, designeri, videografi, fotografi. Ei creau apoi acel conţinut, conţinutul era trimis ulterior echipei care făcea targetarea, care îl injecta în internet. Ei creau site-uri cu un anumit conţinut la care reacţionai, creau bloguri, tot ceea ce credeam noi că te va face pe tine să fii receptiv, să reacţionezi, să îţi schimbi părerea.
Noi am creat conţinut pe internet şi apoi îi ajutam pe cei pe care i-am ţintit să găsească acest conţinut. Şi vedeau, şi găseau, şi dădeau click, şi apoi intrau toţi în gaura iepurelui până începeau să gândească altfel.
În loc să facem asta în public şi să spunem ce credem şi să sperăm că oamenii ascultă, prin această metodă am şoptit în fiecare ureche a fiecărui alegător. Şi i-am şoptit ceva unui alegător, altceva altui alegător, în funcţie de problemele şi percepţiile pe care le aveau până când le-am schimbat.
Cred că prin acest experiment riscăm să fragmentăm societăţile până la punctul de a nu mai avea înţelegeri, percepţii comune. Dacă nu ne mai putem înţelege, cum mai pot fi societăţile funcţionale? Dacă vrei în mod fundamental să schimbi o societate, în primul rând trebuie să o spargi, să o fracturezi. Şi abia după ce o fracturezi, poţi remodela bucăţile într-o nouă viziune a ta, într-o nouă societate. Aceasta a fost arma pe care Steve Bannon a vrut să o construiască şi pe care a folosit-o ca să lupte în războiul său împotriva actualei civilizaţii. După ce am făcut asta, trec prin viaţă cu o doză înaltă de scepticism în legătură cu ceea ce văd, ce aud, cu cine vorbesc.”
- Şi cutremurul. Televiziunea britanică Channel 4 News: Cambridge Analytica/SCL: Sex, secrete şi spioni. Propagandă, „psy ops”, acţiuni murdare şi ilegale de compromitere
- „Driver-ii [motoarele, motivațiile] fundamentali ai fiinţei umane sunt speranţele şi fricile. N-are sens să lupţi într-o campanie pe fapte pentru că totul este despre emoţie. Lucrurile nu trebuie să fie adevărate, atât timp cât sunt crezute. În ţări est europene am făcut treabă foarte bună.”
Jurnaliştii televiziunii britanice Channel 4 News au început difuzarea unor anchete devastatoare (anchetă 1Channel 4 News, anchetă 2Channel 4 News ) despre practicile murdare şi ilegale pe care le foloseşte compania londoneză Cambridge Analytica/SCL Group.
Jurnaliştii, care s-au prezentat potenţiali clienţi, i-au înregistrat timp de 4 luni pe şefii SCL/Cambridge Analytica dar şi pe „digital guru”, Alexander Nix, atunci când povesteau cum acţionează companiile lor în campanii electorale, în campania preşedintelui SUA, Donald Trump, dar şi în alte situaţii. „În bătălia pentru putere, democraţia are noi frontiere. Războiul social media, războiul online, îţi culege datele personale şi îţi speculează speranţele şi temerile doar ca să atingă scopuri politice”, susţin jurnaliştii, arătând că SCL/Cambridge Analytica a operat până acum sub radar în alegerile din Nigeria, Kenya, Cehia, India şi Argentina şi a ieşit de sub radar atunci când s-a implicat activ în campania preşedintelui SUA, Donald Trump.
„Operează prin demolarea opozanţilor clienţilor lor prin maşinaţiuni murdare. Sex, secrete şi spioni. Tactici old style îmbinate cu maşinăriile viitorului, microtargetarea şi influenţarea oamenilor”.
„Dacă strângi date personale despre oameni şi le faci profilul, asta oferă mai mult insight pe care îl poţi folosi pentru a fragmenta populaţia, le oferi mesaje despre probleme care îi preocupă pe tonul şi în mesajul la care ştii că reacţionează. Am folosit asta în America, în Africa, în Mexic, Malaezia şi acum mergem în Brazilia, China, Australia. Avem relaţii şi parteneriate cu specialişti din organizaţii care se ocupă cu strângerea de informaţii. Ştii care îţi sunt opozanţii, ştii secretele lor, ştii tacticile lor. Driver-ii fundamentali ai fiinţei umane sunt speranţele şi fricile. Şi multe nu sunt conştiente, sunt nespuse. Nu ştii de ce ţi-e frică până când nu vezi ceva care generează reacţia asta în tine. Şi treaba noastră este să excavăm în aceste lucruri mai adânc decât oricine, să înţelegem care sunt acele frici adânci, temeri, preocupări. N-are sens să lupţi într-o campanie electorală pe fapte, pentru că de fapt totul este despre emoţie. Trebuie să se petreacă fără ca cineva să poată spune: aceea este propagandă! Pentru că dacă cineva spune asta, apoi întrebarea următoare este: cine este în spate? Deci trebuie să fie foarte subtilă”, explică şefii SCL/Cambridge Analytica în filmarea prezentată de Channel News 4.
„Sunt multe organizaţii de intelligence care operează foarte discret, să găsească informaţii. Ştiu oameni care au lucrat pentru MI5, MI6, acum lucrează pentru companii private. Ei vor găsi toate scheletele din dulap în linişte şi discret şi îşi dau un raport (…) Operăm sub nume şi identităţi diferite”, spun tot ei.
„Nu suntem doar cei mai mari şi mai importanţi consultanţi politici din lume, dar avem cel mai sigur track record. Folosim diferite vehicule de comunicare, suntem mereu în umbră. Folosim şi organizaţii proxy, care se numesc societate civilă, activişti şi îi hrănim pe ei, ei fac toată treaba (…) De exemplu, probe instante de corupţie… le punem pe internet. Un dezvoltator bogat apare, va oferi o sumă mare, mare de bani unui candidat să-i finanţeze campania în schimbul unei bucăţi de pământ, de exemplu, noi filmăm totul, acoperim dezvoltatorul, omul nostru şi după aceea postăm totul pe internet. Trimitem câteva fete prin jurul candidatului sau casei candidatului, avem o istorie a lucrurilor acestea. Putem aduce ucrainence, sunt foarte frumoase şi lucrează foarte bine. Vă dau exemple de ce se poate face, de ce s-a făcut. Trebuie să-ţi spun că toate aceste lucruri nu trebuie să fie adevărate, atât timp cât sunt crezute.”
„Putem aranja documente false, site-uri false ataşate unor universităţi, putem fi turişti, sunt atâtea opţiuni. Am avut atâtea opţiuni. Am mai folosit şi organizaţii diferite în proiectele noastre de succes. În ţări est europene, au făcut treabă foarte, foarte bună. Nimeni nici măcar nu ştie că au fost acolo. Au lucrat ca fantomele, au intrat, nu a ştiut nimeni, au făcut treaba, au ieşit, nu a ştiut nimeni şi au produs materiale foarte bune, avem experienţă în a face lucrurile acestea. Când folosim alte companii, le subcontractăm, folosim nişte companii britanice, nişte companii israeliene, sunt foarte eficienţi în intelligence, în culegere de informații
Andrei Banc.
One Comment
SI toate astea sub mantia “democracy and liberty” Curat murdar are spune conu Iancu.