A patra fiică – moştenitoarea poveştilor

Cea mai recentă carte publicată de Madeleine Davidsohn – A patra fiică, Editura Hasefer 2019 – deapănă poveşti din viaţa evreilor români, petrecute în prima jumătate a veacului XX. Poveşti despre prigoană, teroare, război şi deportarea în Transnistria, despre moarte şi supravieţuire. Poveşti despre iubire, despre familie, despre nădejde şi deznădejde, despre despărţiri sfâşietoare şi întâlniri miraculoase, despre bogăţie şi scăpătare, libertate şi temniţă, pe care le urmărim cu emoţie, alături de eroina principală.

După război şi moartea timpurie a mamei, Lora, fiica mezină –  cea de a patra – a unui negustor-tapiţer dintr-un orăşel din nordul Moldovei, este adoptată de un unchi înstărit, din Capitală,  care-i schimbă nu numai viaţa, ci şi numele. Lora devine Mira (de la Mirabella) şi începe o existenţă senină şi îndestulată în buricul Bucureştiului. Curând, însă, odată cu instalarea regimului comunist, eleva isteaţă şi iubitoare de lectură se va confrunta cu grijile, nesiguranţa şi sărăcia, dar în acelaşi timp va căpăta o moştenire preţioasă. Va deveni legatara frânturilor de amintiri ale înaintaşilor ei, destăinuite în scrisori, pe petice de hârtie mototolită şi îngălbenită sau în caiete tăinuite care cuprind manuscrisul unui roman, primite sau descoperite pe căi întortocheate şi misterioase.

Crâmpeiele poveştilor ajunse la cunoştinţa Lorei-Mira sunt suprapuse, îmbinate şi chiar cuibărite unele în altele,  dar – datorită măiestriei de condeier a Madeleinei Davidsohn, autoare a peste zece volume – nu se amestecă şi nu se încâlcesc, ci alcătuiesc o frescă a lumii evreieşti din România zbuciumatului veac XX,  populată cu personaje din toate straturile sociale care-şi caută rostul şi fericirea, se străduiesc din răsputeri să păstreze tradiţia şi să-şi făurească un viitor mai bun, dar nu pot ţine piept furtunii necruţătoare a istoriei care le spulberă existenţa măruntă, mai întâi în timpul războiului şi deportării în Transnistria şi, mai apoi, în anii dictaturii proletariatului.

Şi totuşi – ca de atâtea ori în istoria evreilor – apar şi miracolele, întâlnirile salvatoare, răscrucile norocoase care, în final,  deschid larg ferestrele speranţei pentru cea de a patra fiică ce-şi va făuri un viitor în Ţara Veche-Nouă.

La sfârşitul romanului frânturile de poveste se încheagă şi misterele se dezleagă, fiecare element aparent disparat căpătându-şi locul în structura bine articulată, construită cu profesionalism, de Madeleine Davidsohn.

Cartea, care se citeşte cu sufletul la gură, are toate ingredientele unui roman de succes cu situaţii limită şi personaje puternice, bine conturate.

Citind cartea m-am identificat cu eroina principală Lora-Mira, aşa cum cred că se va întâmpla cu mulţi dintre cei care vor parcurge romanul Madeleinei Davidsohn întrucât fiecare familie evreiască de pe aceste meleaguri îşi poate reconstitui istoria zbuciumată, frântă şi spulberată în veacul XX, doar din crâmpeiele de poveşti păstrate pe căi misterioase şi întortocheate.

Andrea Ghiţă

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

3 Comments

  • Veronica Rozenberg commented on July 14, 2019 Reply

    Cartea Dnei Mada Davidsohn, al şaselea roman al său, este o poveste stratificată pe planuri diverse ce urmăreşte firul unor vieţi paralele, evoluând în cadrul câtorva generaţii, dinaintea Celui de-al Doilea Război Mondial şi până la începutul erei comuniste din România.
    Romanul entuziasmează prin varietatea şi ineditul întâmplărilor, care, deşi sunt în fond părţi ale unor vieţi create de imaginaţia atât de bogată a autoarei, aducerea lor în lumină şi îmbinarea măiastră a situaţiilor, te face să te simţi că ai naviga pe cursul unui râu dorind să amâni pentru cât mai târziul sfârşitul călătorie. Aceasta, deoarece presupui că firul poveştii, al călătoriei te va duce către o destinaţie neprevăzută.

    Limbajul este foarte colorat, readucând în minte, expresii plastice ale minunatei limbi române, amintind totodată nuanţe ale copilăriei. Descrierile din carte sunt pătrunse pe de-o parte de un profund umanism şi sensibilitate, dar pe de alta de un sumbru realism al epocii descrise.

    Şi poate că, mai mult decât în romanele sale precedente, doamna Davidsohn realizează o analiză social-politică sobră şi documentată a perioadei istorice în care se desfăşoară viaţa eroilor din carte.

  • Rivka commented on July 9, 2019 Reply

    Citind parca ma vedeam pe mine, culmea chiar al patrulea copil nascut si culmea vechiul meu nume la fel,si alta culme aflata in permanenta cautare a familiei adevarata a stramosilor ancestrali care pierduti in negura vremii mi au lasat in adn ul meu dragostea de Elohim, dragostea de Israel, si de Tora!

  • Tiberiu Georgescu commented on July 4, 2019 Reply

    Impresionant.O veritabilă invitație la lectură.Felicitări.
    .Mulțumesc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *