Și cum ne descurcăm acum?!

Așa cum s-a văzut, am trecut și de pandemia care cu greu a acceptat să se despartă de noi, adică s-a făcut că pleacă, dar de fapt a lăsat urmași care în orice moment s-ar putea să ridice capul, și atunci iarăși vai de noi. Se vorbește de un nou val, al șaselea după unii, dar până una-alta, totul e în ordine.

O scurtă recapitulare: nu mai purtăm măști (și eu am pierdut scuza când îmi era rușine că nu recunoșteam pe cineva), nu mai păstrăm distanța de doi metri (și nu ne mai certăm cu cel din față și cu cea din spate, care nu știu să măsoare distanțele din ochi), avem acces liber oriunde vrem (și uneori chiar unde nu vrem…), dar mai ales din punct de vedere psihologic respirăm mai ușor, gândurile negre s-au transformat în cenușii, iar cei care mai fac boala (ca mine acum vreo câteva săptămâni, după patru vaccinări) se chinuie să găsească deosebirea între mult temuta maladie și o răceală cu guturai și cu o tuse enervantă.

Dar on top of everything (zice englezul) plecăm în străinătate! În aparență e o binefacere, o întoarcere la plăcerea călătoritului, dar cum o-ntorci, povestea nu e simplă.

Nu, să nu fiu rău înțeles, nu mă plâng, doar constat o schimbare: în loc să-mi facă plăcere, ca pe vremuri, călătoria în străinătate a devenit pur și simplu un rău necesar. Păcat.

Să mă explic.

COVID-ul a avut repercusiuni cumplite (și) din punct de vedere economic, în toate direcțiile, dar domeniul cel mai lovit a fost turismul – și în primul rând turismul aerian. Companiile de aviație și-au redus activitatea la minimum, pentru că lumea stătea acasă și nevoia de personal a diminuat simțitor. La fel și în aeroporturi: ce sens mai avea să ții o mulțime de salariați cu diverse activități, de la securitate și până la personalul de la porțile de plecare, când aeroporturile erau goale?

Iar acum pericolul a trecut, simptomele au dispărut, dar a rămas un sindrom turistic de post-COVID, care pare a fi de durată.

Fenomenul e practic identic cu recuperarea organismului după o boală gravă. Nu ai murit, doar ai agonizat, acum trăiești ceva mai ușor, dar nicidecum nu te-ai întors la ceea ce ai fost.

Sindromul de ”după” e evident din primul moment. Aeroporturile au fost dintotdeauna aglomerate, dar acum nu mai poți arunca un ac fără ca el să cadă pe un necăjit (sau o necăjită) care a fost sfătuit/ă să ajungă la aeroport cu 4 (patru) ore înaintea zborului, și pe bună dreptate, pentru că totul funcționează cu viteza melcului. Se stă la coadă, o coadă care îmi amintește zilele dinaintea Festivalului Tineretului din Bucureștiul anului 1953 (cine oare își mai amintește episodul acesta?!), când timp de trei săptămâni mama mă trezea zilnic la 5 dimineața ca să stau la coadă la pâine, pentru că Partidul și Guvernul făceau provizii pentru participanții din străinătate, de unde celebra expresie: postul Festivalului!

Dar să ne reîntoarcem la subiect.

Coada înaintează încet, prea încet, pentru că personalul care trebuie să te întrebe despre tot și toate (ai împachetat singur? cum ai ajuns la aeroport? ai primit cadouri de transmis? etc.) s-a diluat și ai senzația că nimeni din conducerea aeroportului nu a sesizat că ne-am despărțit de COVID în urmă cu luni de zile. Același lucru se întâmplă și la ghișeele care îți primesc valiza și îți eliberează biletul de bord.

Și acum paradoxul.

Numărul zborurilor pare a fi încă afectat de tot ce ni s-a întâmplat timp de mai bine de doi ani. O companie care avea 10-11 zboruri pe săptămână spre o anumită destinație și-a redus numărul la 5-6. Anumite destinații au dispărut complet de pe tabloul care te întâmpină la intrarea în aeroport. În ultima mea aventură clujeană, pentru a mă întoarce acasă a trebuit să trec prin… Istanbul!

Și iată paradoxul: numărul zborurilor a scăzut, dar numărul celor care se înghesuie la coadă pare a fi mult mai mare decât în trecut!

Și tu te întrebi: cine îi poartă pe toți peste mări și țări?!

Poate că, de fapt, (mă întorc la cele scrise mai sus) cozile interminabile nu sunt produsul creșterii numărului de pasageri, ci al lipsei de personal.

Și mai e ceva, poate și mai deranjant, care și costă bani: anulările de zboruri. Stă omul acasă și cugetă ce să mai pună în valiză pentru următorul voiaj, și deodată un SMS îl anunță că zborul său a fost anulat! E seară, deci abia a doua zi se poate vorbi cu agenția de voiaj, care îl anunță că singura soluție este să cumpere un nou bilet, pentru o altă dată, care nici ea nu e sigură. Și ce-i cu banii pentru primul bilet?

-Veți primi un voucher pe care-l veți putea folosi cu o altă ocazie…

Coincidență sau nu, explicația e aceeași: lipsa de personal. Adică pentru o mare parte din zboruri compania aeriană nu știe dacă va avea piloți și personal de bord. Dacă nu vor avea, zborul va fi anulat. Singurul care nu trebuie să știe că respectivul zbor e cu un mare semn de întrebare e… pasagerul.

Cum se numește asta? Înșelătorie în plină zi! Biletul de avion e de fapt un bilet de loterie!

Aveți răbdare să citiți mai mult despre acest subiect? Dacă nu, treceți la alt articol – de zece ani Baabel publică materiale atât de interesante că nici nu știi cu ce să începi. Dar dacă da, vă propun să ajungem împreună la avion.

Practic, niciun zbor nu respectă ora de decolare, care a devenit doar un punct de referință. Și bineînțeles nimeni nu-ți explică de unde provine întârzierea ci, în cel mai bun caz, când ești deja în aer, pilotul se adresează călătorilor și amestecă printre alte amănunte legate de zbor și un fel de scuză pentru nerespectarea orei înscrisă peste tot.

În zborurile low-cost nu te aștepți nici măcar la un pahar cu apă, asta este deja o tradiție. Dar în avioanele celorlalte companii? Se pare că s-au molipsit unii de la alții și tot ce primești (chiar într-un zbor de patru ore) e un sandviș și o sticluță cu 225 ml apă potabilă. Nu mai există programe distractive, nu se mai împart căști, iar pe ELAL nu mai ai ocazia să te reîntorci cu nostalgie la celebrul trio de comedieni care mi-a luminat clipe dintre cele mai grele în viață.

Cineva, nu știu cine și de ce, a hotărât că lupta împotriva COVID-ului include și coborârea temperaturii în cabină, probabil ca să congeleze virusul. Nu știu cum îi merge Omicronului în această situație, dar cine se congelează sunt pasagerii. Iar numărul păturilor disponibile este cam 10-15% din totalul celor care ar avea nevoie de ele (bineînțeles, cu excepția celor de la business, unde pentru fiecare e pregătită o pătură moale și foarte călduroasă – o spun din proprie experiență). Așa că stai mata și tremuri, cu gândul la o cafea fierbinte, pe care o primești doar dacă te ridici în două picioare, o iei la deal spre partea din spate a avionului, acolo unde și-au făcut cuib stewardesele, și stai la coadă (din nou la coadă!) să primești lichidul cald într-un pahar de carton.

Și acum câteva cuvinte de încheiere, pentru a sufoca în fașă orice gând dușmănos de tipul: ”uite pe individul ăsta care pleacă tot timpul în străinătate și tot el se plânge, de parcă zborul peste mări și țări a devenit pentru el o obligație”.

Nu, călătoriile mele sunt departe de a fi o obligație, pentru că viața mea și venitul meu lunar nu depind de ele. Dar ele fac parte din existența mea de pensionar activ și eu refuz ca neuronii mei (care scad în număr tot timpul, ca la mai toți de vârsta mea) să moară în deplină singurătate! Și pentru nimic în lume n-aș vrea să se creadă că mă plâng (deși cam așa reiese din cele de mai sus), ci am scris numai ca să aduc argumente în sprijinul teoriei că umanitatea se trezește greu la realitate, că ea nu e făcută pentru schimbări radicale și că după un cataclism viața așa-zisă normală se întoarce foarte greu la ceea ce a fost.

Și întrucât nu posed date complete despre situația aviației civile mondiale în anul 2022, vă rog să luați tot ce am scris cu titlul de inventar și să mă combateți, dacă credeți că o merit. Eu întind și obrazul celălalt.

Gabriel Ben Meron

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

17 Comments

  • Andrea Ghiţă commented on June 16, 2022 Reply

    M-am întrebat de ce tocmai Israelul e atât de “lovit” de vânzoleala post-covid. Cred că răspunsul este că israelienii nu pot călători altfel decât pe cale aeriană. Din câte ştiu nu mai există linii maritime, nici linii ferate şi nici şosele care să ducă în afara graniţelor ţării. Nu ştiu dacă mai există şi un alt aeroport decât cel din Tel Aviv. Deci nu e de mirare că aglomeraţia şi diminuarea personalului constituie un coctail greu de înghiţit. Dar până la urmă toţi ajung la destinaţie şi reuşesc să revină în Israel, nu-i aşa?

    • Eva Grosz commented on June 16, 2022 Reply

      Chiar și cei ce trec prin Istambul…

    • gabriel gurm commented on June 17, 2022 Reply

      E vorba de o situatie psihologică care își are originea in zecile de ani in care israelianul nu putea sa plece in străinătate decât pe calea aerului.
      De aceea plecarea în altă țară era un deziderat de maximă importanță.
      În plus mai există si aspectul economic: sunt multe locuri în lume unde turismul (hotel, etc) e mult mai ieftin.
      Si asa se face că ne înghesuim cu toții în singurul aeroport internațional….
      GBM

      • Eva Grosz commented on June 17, 2022 Reply

        Mai există și aspectul psihologic al israelianului și oricărui cetățean de origine din fostele țări comuniste , perioadă în care nu putea părăsi deloc țara . Cred că această limitare nedreaptă dorește mereu să fie compensată.
        Nu credeți ?

        • gabriel gurm commented on June 17, 2022 Reply

          Teoretic aveti dreptate, dar procentul celor veniți din estul Europei e din ce in ce mai mic, așa că….
          GBM

        • Veronica Rozenberg commented on June 19, 2022 Reply

          Alta nepotrivire, Eva evreii veniti din tarile comuniste masiv, au cam terminat putin dupa 90.
          Au trecut 30 de ani, ce compensatie crezi ca mai asteapra cineva, gandeste te cum de exemplu baabelienii au tot compensat de atatea zeci de ani…neputintele turistice de odinioara.

          • Eva Grosz commented on June 19, 2022 Reply

            Indiferent că ești evreu emigrat în Israel sau altă persoană de altă etnie ,religie ,care a trăit într-o țară de dictatură ,care nu i-a permis să treacă granița nici fizic ,nici cultural ,când altă parte a lumii era liberă nu poate uita acest lucru și dorește ceeace nu a fost posibil pentru el timp de o viață . Fiecare poate gândi în felul propriu lui. Chiar dacă nu se potrivește cu gândirea altuia. Zeci de ani petrecuți după gratii invizibile nu se pot uita. Nici faptul că primești un pașaport după 25 de ani de la prima cerere. Problemele zborului post corona sunt reale , dar de altă natură în comparație ce cele din acele vremuri. . Atât am vrut să adaug.

    • Veronica Rozenberg commented on June 19, 2022 Reply

      Cred ca vanzoleala provine exclusiv din doua directii,;

      – reducerea masiva a personalului in toate companiile aeriene, incercarile de profit, fara investitie in reluarea fostilor lucratori si probabil plata unor compensatii. In Israel, oricum acestea au fost ridicole fata de cele ale unor state, Germania, USA, poate si altele.In acest sens a avut loc bu de mult si greva pilotilor El Al.
      – dorinta populatiei de a profita de preturi scazute la zboruri care la un moment dat s au inmultit ca ciupercile, spre Dubai, Abu Dhabi Turcia, a creat probleme serioase de organizare companiilor, care nu mai fusesera functionabile de doi ani aproximativ.
      Deci multi calatori in unitate de timp, dupa ce rutina aceasta se modificase

  • Klein Ivan commented on June 16, 2022 Reply

    -1- Eu , nevaccinatul , am facut se pare o forma foarte ușoară de Covid .
    – 2 – Dna Dr. Silvia Hoisie ( mama Polidin-ului ) aprecia la 6 ani durata necesară pentru apariția vaccin anti-Covid . Remarca e făcută intr-un articol apărut in presa romană in prima jumătate 2020 – vaccinul a apărut cam tot atunci ( !? ) .
    – 3 – Covid a redus numarul pilotilor . Interesant ca li s-a impus vaccinarea obligatorie .
    – 4 – Sosit de curind in Israel cu un zbor El Al . Avionul ocupat 60% . Pasageri / personal de bord cu masti sub 5% .

  • Eva Grosz commented on June 16, 2022 Reply

    E clar că povestea din articol nu te atrage la o nouă călătorie. O călătorie aduce ceva nou și reanimează persoana care a fost obligată la sedentarism. Și eu cred că ” după un cataclism viața așa-zisă normală se întoarce foarte greu la ceea ce a fost.” Așa cum și noi ne întoarcem cu greu la ceeace am fost. În loc de zboruri în străinătate se pot găsi alte activități reconfortante. Relațiile interpersonale se pot crea oriunde. Ceeace nu exclude faptul că omul a fost este și rămâne singur. Călătorie plăcută pentru cei care se bucură de ea !

    • gabriel gurm commented on June 16, 2022 Reply

      Și totuși se spune că omul e un animal social….
      GBM

      • Eva Grosz commented on June 17, 2022 Reply

        Adevărat. Încă un paradox .
        În speranța că zborurile se vor reglementa.

  • tiberiu ezri commented on June 16, 2022 Reply

    Se pare ca personalul care lipseste la aeroport se va completa numai la mijlocul lui 2023.

    • gabriel gurm commented on June 16, 2022 Reply

      Englezul spune: wishful thinking!
      GBM

  • Hava Oren commented on June 16, 2022 Reply

    Nu mă îndoiesc că există probleme, unele mai mari, altele suportabile. La Amsterdam situația pare să fie catastrofală. Dar făcând un sondaj la Ben Gurion Arrivals, din vreo 70 de zboruri am găsit doar 4 cu întârziere de peste o oră și unul singur anulat. Așa că eu aș lua povestea „cum grano salis”.
    Totuși e bine ca omul să fie avertizat, să-și aducă de acasă mâncare și haine calde și să se aștepte la posibile întârzieri.

    • gabriel gurm commented on June 16, 2022 Reply

      Și a nu se uita un ventilator cu baterii, în cazul când așteptarea are loc într-un sezon călduros. Deasemenea lichide buvabile (calde sau reci, după sezon), o pernă pentru cap și două dopuri pentru urechi (în aeroport e zgomot mare), ș.a.m.d!!
      GBM

    • Veronica Rozenberg commented on June 18, 2022 Reply

      Exact, cele scrise de domnul GBM sunt probabil o experienta personala nereusita, dar mai ales un ghinion, ale carui sanse sunt probabil mai mari in zilele noastre post-pandemice.

      De ce imi permit aceasta afirmatie, voi explica mai jos.
      In lunile aprilie – iunie am zburat si eu.
      O data in Romania, pentru 5 zile cu compania WIZZAIR, nu am stat la nici o coada neobisunuita, nici la dus si nici la intors, si nici nu a existat o intarziere semnificativa a zborurilor.
      In privinta generozitatii companiei WIZZAIR, e adevarat ca nu sunt generosi, dar o sticla de apa, o cafea, un sendwitch si orice alt produs pot fi cumparate la un pret departe de a fi exagerat – mai ales pentru un israelian, o tara in care in ziua de azi, preturile cred ca sunt mai mari decat in Scandinavia sau Elevtia, nu ma refer desigur la locuinte :-)) .
      In ultimele doua saptamani am zburat din nou, la Cluj – la fel nici o problema, Timisoara – Bucuresti cu Tarom, zbor excelent de 45 de minute in care fiecare a fost servit cu apa- Apoi Wizzair de la Bucuresti – Viena, din nou lucrurile pot fi achizitionate. In afara de aceasta, daca se micsoreaza temperatura in avion, acest rau poate fi rezolvat printr-o rugamite. De cele mai multe ori se indeplineste, desi temepratura in multe avioane nu este omogena. Pe langa aceasta, experienta m-a invatat, ca intotdeauna si in orice anotimp sa port cu mine in bagajul de mana o jacheta sau un echivalent, care m-ar ajuta in orice conditii m-as afla in timpul zborului. Ca sa nu mai vorbesc ca sticla de apa si un mic lucru de mancare poate fi luat in geanta, apropos, din Israel ti se permite sa pleci si cu o sticluta de apa, si in orice alt aeroport o poti cumpara cu un pret modest imediat dupa ce ai trecut controlul de securitate.
      Nici cele scrise de mine nu sunt o regula, deoarece tot recent un zbor al lui WIZZAIR, Tel Aviv Viena a fost amanat cu 2 ore, situatie desigur frustranta.

      Si totusi, sanatate si optimism va doresc, chiar si in zborurile post-pandemice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *