La Târgul de carte Gaudeamus din acest an, Editura Hasefer, prezentă cu o bogată producție editorială, a lansat cartea Viața fără cei dragi. Mic Tratat de consolare, de Delphine Horvilleur. Ea este rabin al aripii liberale a iudaismului din Franța și se consideră ”rabin laic”, definiție dată la înmormântare, de sora unui membru al revistei Charlie Hebdo, asasinat de teroriști islamici. În concepția ei, cele două noțiuni nu sunt antagonice.
La prima vedere, cartea care în franceză are un titlu mai dur, Vivre avec nos morts (Să trăim cu morții noștri), ne duce într-o lume tristă, fără întoarcere, plină de doliu și amărăciune. Dar după ce o citim, ne dăm seama că nu este adevărat. Deși subiectul este moartea, cartea este frumoasă și ne învață un lucru esențial: cum să facem față pierderii celor dragi. Delphine Horvilleur, prin funcția sa, consideră că aceasta este misiunea pe care trebuie să o îndeplinească. Ea vorbește de strânsa legătură dintre viață și moarte pe care nu trebuie să le tratăm separat. “Viața și moartea se țin de mână, este greșit să se vorbească despre două universuri fără legătură, așa cum se întâmplă adesea în gândirea occidentală”, a declarat ea la lansarea cărții. Horvilleur nu uită să sublinieze importanța vieții în doctrina iudaică și citează din Tora, din Deuteronom: „Ți-am pus înainte viața și moartea, binecuvântarea și blestemul. Alege viața, ca să trăiești, tu și sămânța ta.” (Deut. 30: 19)
Cum la înmormântările evreiești rabinul este prima persoană care îl evocă pe cel decedat, Horvilleur consideră drept una din îndatoririle ei consolarea familiilor, respectiv cum să se raporteze la pierdere, la moarte. “A fi rabin înseamnă a coexista cu moartea, moartea celorlalți, moartea celor apropiați, dar mai ales a ști să transformi moartea în lecție de viață pentru supraviețuitori, să povestești ceea ce a mai fost povestit de mii de ori, înzestrând povestea pentru cel care o aude pentru prima dată cu chei inedite pentru a-și înțelege propria moarte. Aceasta este funcțiunea mea. Sunt de partea bărbaților și a femeilor care în momentele tragice ale vieții au nevoie de povestiri”, își explică ea rolul. În paranteză, ea constată că există numeroși copii care nu știu aproape nimic din istoria părinților lor.
Delphine Horvilleur spune că tuturor oamenilor le e frică de moarte. Până și Moise spera că Dumnezeu se va răzgândi și îi va îngădui să rămână în viață și să intre în Țara Sfântă. Diferența este atitudinea fiecăruia, ilustrată prin 11 povestiri adevărate, despre oameni pe care ea i-a însoțit pe ultimul drum. Aici vreau să menționez atitudinea față de moarte a două “fete de la Birkenau”, respectiv Simone Veil, supraviețuitoare la Auschwitz, devenită una dintre cele mai importante personalități politice din Franța, și prietena ei, pe care a cunoscut-o în lagăr, cineasta Marceline Loridan-Ivens.
Pe de altă parte, felul în care cineva își pierde viața poate să-ți determine viitorul, să-ți schimbe concepțiile. Așa a fost chiar cazul autoarei, pe care asasinarea lui Yitzhak Rabin a dezamăgit-o profund de sionismul susținut de reprezentanții dogmatismului religios și din păcate prezent la ora actuală în ideologia unor partide pe care Benjamin Netanyahu dorește să le includă în viitorul guvern. La 21 de ani, mărturisește ea în carte, pe când trăia în Israel, unde se dusese din convingerea că acolo-i este locul, a fost profund marcată de asasinarea lui Yitzhak Rabin. Acest gest “a pus capăt naivității mele, sionismului meu mult iubit. Mi-am dat seama că nu cunosc cu adevărat țara unde trăiam într-o bulă ideologică foarte puternică, stânga pacifistă militantă, care a explodat. Descoperind că asasinul lui Rabin era un evreu ortodox care l-a omorât “în numele lui Dumnezeu”, noțiunea de sionism s-a sfărâmat. Cele două sionisme ale noastre erau opuse, niciunul nu era cel adevărat”, a constatat ea și a decis să revină în Franța. A renunțat la Facultatea de Medicină pe care o urma în Israel și s-a hotărât să devină rabin. La ora actuală este cea de a treia femeie rabin din Franța. Este codirector al Mișcării Evreiești Liberale din Franța și redactorul-șef al revistei liberale evreiești Tenou’a.
Cartea este un prilej de reflecție asupra unui subiect nu prea comod – moartea, iar felul în care autoarea abordează această problemă corespunde celui de-al doilea titlu al cărții: Mic tratat de consolare. Chiar dacă nu recunoaștem acest fapt, adevărul este că într-un colțișor al sufletului fiecăruia se ascunde întrebarea: când și cum va veni sfârșitul? Dar, chiar dacă noi dispărem, Horvilleur oferă consolare celor pe care îi lăsăm în urmă.
Eva Galambos
9 Comments
“Cele două sionisme ale noastre erau opuse, niciunul nu era cel adevărat”, a constatat ea și a decis să revină în Franța. A renunțat la Facultatea de Medicină pe care o urma în Israel și s-a hotărât să devină rabin. ”
Cred ca aceasta este fragmentul cel mai semnificativ al articolului referitor la D-na Rabin Delphine Horvilleur.
Daca ar fi trait in acest moment in Israel, situatia ar fi fost cu cumlt mai grava, deoarece in obsesiva lui intentie si dorinta de a acapara putereaת HEDONISTUL Bibi Netanyahu face concesii dureroase unor partide religioase de dreapta care au sansa sa duca aceasta tara la pierzanie.
Unii dintre evreii care locuiesc in teritorii se apropie prin conceptiile lor politice si demografice de ticalosi teroristi, care nu inteleg ca aceasta tara complexa si complicata nu le apartine in exclusivitate.
Este tristi si problematica ce se ridica in ultima vreme ca o alternativa a noului guvern, nu poate decat sa-ti faca pielea gaina.
În zilele acestea am citit ultima carte a scriitorului evreu-ungur Moldovan György ,apărută în Octombrie 22, cu titlul “Ha elhagysz veled mehetek ?” adică “Dacă mă părăsești pot merge cu tine ?” Ce titlu deosebit !
O carte scrisă în ultimul an al vieții lui [el a murit în vara acestui an]. O povestea a bătrâneții împletită cu dragoste.
Pe coperta din dosul cărții scrie ceva foarte frumos :
“Öregkorban nehéz elviselni azt a fényt, amit fiatalon magunk gyujtotunk- annyival viszont tartozunk magunknak, hogy nem probáljuk meg eloltani”
În traducere:
La bătrânețe este greu de suportat lumina pe care fiind tineri am aprins-o noi înșine ,dar suntem cel puțin datori să nu încercăm să o stingem ?”
Nu este frumos ?
O să caut cartea. Titlul şi ideea pe care le bănuiesc în cartea lui MOldova îmi amintesc de o poezie scrisă de Endre Ady: Őrizem a szemed (Păzesc ochii tăi) Din care reproduc prima strofă:
Már vénülő kezemmel
Fogom meg a kezedet,
Már vénülő szememmel
Őrizem a szemedet.
În traducere: Cu mâna îmbătrânită/ţin mâna ta/cu ochii îmbătrâniţi/ păzesc privirea ta.
Andrea, Ce poezie ! Una din cele mai frumoase !
Ultima carte a lui Moldova a fost editată după moartea lui, după ce prietena lui de o viață a permis editarea cărții . Găsești în Google povestea editurii cărții.Din păcate Pavilionul singuratic recomandat de Marica Lewin nu e decât la anticariat.
Eminescu: Nu de moarte-mi este frică, ci de-a morții veșnicie….
Woody Allen: eu nu vreau să devin imortal, pur și simplu nu vreau să mor….
Mălăiele: Dece nu muriți odată, ca să scăpați de mine….
Ș.A.M.D
GbM
O figura luminoasa aceasta Rabin Delphine Horvilleur care se gandeste mai mult la oameni decat la dogme. Prioritatile ei indica privilegierea vietii (care include si moartea), atitudine pe care o gaseste inscrisa si in cartile Torei.
Subiect foarte interesant si nicidecum abstract. Moartea reprezinta ultimul capitol al vietii. Personal, eu ma tem mai mult de moartea celor dragi mie decat de moartea mea. Lucrul cel mai cumplit este moartea dupa o lunga suferinta, iar cea mai “placuta” este moartea subita.
“ Eu nu ma tem de moarte ci de pragul de dinaintea ei “ – artist Marin Moraru .
Cartea pare interesantă şi abia aştept s-o citesc. Moartea este o taină pe care mi-e teamă s-o iscodesc, însă într.adevăr moartea unei persoane poate determina viaţa alteia. Acest lucru e limpede în cazul generaţiei mele, a copiilor supravieţuitorilor Holocaustului.