Mă pregăteam să vizitez Budapesta şi Praga cu ONT-ul, dar…

Ce subiect de articol își poate alege un om bătrân ca mine, care a trecut prin izolarea din pandemie și trăiește în plin București singur în casă, departe de evenimentele pe care le cunoaște numai din ziare sau de la televizor? Trăiesc mai mult cu amintirile și de aceea am ales să scriu despre prima mea încercare de a face o excursie la Budapesta și la Praga, excursie pe care mi-am dorit-o foarte mult. De curând mi-am amintit-o, răsfoind un album cu imagini ale celor două orașe.

În anii 60-70 ai veacului trecut ONT (Oficiul Național de Turism) a început să organizeze excursii, inițial în țările vecine și mai târziu chiar în Europa de Apus. Cum eram dornică să văd și să cunosc cât mai multe, soțul meu s-a gândit să-mi facă un cadou o excursie la Budapesta și la Praga. Excursia, făcută cu autocarul, urma să dureze o săptămână, în timpul verii, în zilele mele de concediu legal.

Zis și făcut. Asemenea excursii nu costau mult și deoarece aparent nu erau foarte mulți amatori, înscrierea a fost ușoară, chiar pentru data care ne convenea la amândoi. De pașaport nu era nevoie, ghidul care însoțea grupul avea lista tuturor participanților.

Excursia urma să înceapă într-o luni. Cu două zile înainte, sâmbătă, soțul meu s-a dus să afle ora și locul de plecare. La întoarcere am văzut că are o veste neplăcută: niciunul dintre noi nu figura pe lista participanților și banii plătiți în avans urmau să ne fie returnați. Nu a putut să afle de ce nu am fost admiși deoarece, fiind sâmbătă, nu avut cu cine vorbi.

Autobuz ONT din anii 1960

Ne uitam unul la celălalt și nu îndrăzneam să spunem la ce ne gândeam. Multe ne-au trecut prin minte, rostite și nerostite, frică, suspiciune… Oare suntem suspectați de ceva? Prin funcția sa de secretar literar la TES, soțul meu primea oaspeți din Apus și din Israel – să fie acesta motivul refuzului? Noi nu doream decât să facem o excursie în țări vecine, cu același regim ca în România.

Luni ni s-au returnat banii fără nicio explicație și ni s-a propus să ne înscriem la o excursie viitoare. Bineînțeles că nu am mai făcut-o după ce am fost refuzați. Eram în concediu, bani aveam și ne-am hotărât pe loc să plecăm pentru câteva zile la Poiana Brașov.

Am plecat cu mașina noastră și cu puțin noroc am găsit o cameră la Hotel Sport, pe atunci unul din puținele hoteluri din localitate unde puteai să iei și masa. Amândoi eram hotărâți să uităm incidentul și să încercăm să ne simțim bine. Eu eram pentru prima dată la un hotel și tocmai într-o localitate care pe atunci era în plină dezvoltare. A doua zi m-am cam speriat de costul camerei. Mă temeam că nu ne vor ajunge banii, dar apoi mi-am seama că prețurile afișate erau pentru străini. Am petrecut cinci zile de vis, în liniște, cu mici excursii prin vecinătate. Am vizitat și Brașovul, oraș în care mi-ar fi plăcut să trăiesc.

Am încercat să mă consolez cu ideea că voi vedea Budapesta și Praga cu altă ocazie și să nu mă mai întreb de ce nu ni s-a aprobat excursia. Am aflat-o mult mai târziu: cineva l-a mituit pe funcționar și cum numărul locurilor din autocar era limitat, el a plecat în locul nostru. Și noi ce sperietură am tras!! Acesta era atmosfera de atunci și noi o credeam normală. De la niște prieteni ai noștri care au făcut excursia am aflat că la întoarcere autocarul a avut un accident și atunci chiar ne-a părut bine că am fost refuzați.

Cu trei luni mai târziu am făcut o excursie asemănătoare împreună cu sora mea, de data aceasta cu trenul. La granița cu Ungaria ne-au controlat destul de serios, nu a fost deloc o plăcere.

Dar Budapesta, oraș european de o frumusețe cum nu mai văzusem, ne-a făcut să uităm toate pățaniile dinaintea excursiei mult dorite. Și mai mult mi-a plăcut Praga cu minunățiile ei. Partea veche a orașului, primăria veche cu orologiul, fostul cartier evreiesc despre care citisem atât de multe, toate acestea mi-au deschis dorința de a vedea lumea. Am văzut multe orașe din Europa și SUA, fiecare cu farmecul lui. Am fost de mai multe ori în Israel, am văzut și Ierusalimul care m-a impresionat în mod deosebit.

Dar aș fi vrut să revăd cele două orașe, Budapesta și Praga. Când am fost eu la Praga, tocmai se construia metroul. Azi cum arată? Păcat că nu mai pot călători acum. Acum trăiesc singură, izolată de lume și sunt fericită când pot să cobor până în parcul din vecinătate. Bătrânețe, haine grele!!

Mirjam Bercovici

București, 06-01-2023

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

7 Comments

• Marica Lewin commented on January 16, 2023 Reply

Postarea dvs mi- a amintit cs si prima noastra iesire peste granița a fost in Cehoslovacia, excursie organizata de BTT, biroul de turism pentru tineret, in 1977. Si noua ni s- a refuzat plecarea in ultimul moment, dar apoi au revenit.
    Ne- au controlat sever, dar nu aveam nimic de ascuns.
    Ne- a placut totul: Praga, Karlovi- Vary, Plzen, Cesko- Budejowice, Mariansky Lazne.
    In ultimele ore, la Praga, am descoperit Ukaliha, cârciuma Soldatului Šveik, in care am baut o bere.
    Imi aduc aminte si ca am luat parte si la o slujba de Shabbat , in Sinagoga Veche Noua din Cartierul Evreiesc.
    Foarte putini evrei, bătrâni, luptatori in armata ceha din exil. Ne- au povestit
    cum la sfârṣitul războiului, nu au mai găsit pe nineni din familia lor.
    Câțiva turisti din America. erau ṣi ei prezenti

• Veronica Rozenberg commented on January 14, 2023 Reply

Draga Doamna Doctor,

De fiecare data cand scrieti, ma cuprinde o placer deosebita la citirea articolelor dvs, cuprinse de subtilitate si nostalgie, dar printer ale caror randuri se intrevede o tristate, pe care nici nu va puteti inchipui ce bine o intelege. Imi pare rau ca sunt atat de departe, cred ca altfel v-as fi facut – cu acordul dvs desigur – cate o vizita, sau v-as fi insoti in parcul de vis a vis. Sper ca va mentineti sanatatea si va urez un an 2023 care sa va ofere mici placer si feedback cald si insufletit, chiar si de la revista baabel.

• tiberiu ezri commented on January 13, 2023 Reply

Ce vremuri bune! Nouă, care stăteam la câțiva kilometri de hotarul cu Ungaria, ni s-a refuzat de două ori în epoca Ceușistă să vizităm Budapesta.

• Hava Oren commented on January 13, 2023 Reply

Pe noi nu ne-au lăsat să plecăm din România aproape deloc. Aveam actele depuse pentru plecare în Israel și eram pe „lista neagră”. O singură dată mi s-a aprobat să plec la Praga – și asta numai „din greșală”: actele erau depuse la Arad și cererea am făcut-o la Timinșoara. Spre norocul meu încă nu exista internet și funcționarii erau prea leneși ca să verifice…

• Andrea Ghiţă commented on January 12, 2023 Reply

Fiecare articol al doamnei Mirjam este o filă de istorie recentă.

• Hava Oren commented on January 12, 2023 Reply

Pot să vă satisfac curiozitatea: metroul din Praga este foarte reușit: rapid, eficient, ieftin, stațiile sunt aranjate cu bun gust. Și mai ales datorită transportului în comun foarte bun, centrul orașului nu este supra-aglomerat cu mașini și se poate flana în voie.

• Nicole Sima commented on January 12, 2023 Reply

Amintiri, amintiri… Exact Budapesta și Praga au fost și primele mele destinații făcute cu trenul, cu controlul lung la granița cu Ungaria, apoi, chiar în tren, umbla un tip „șmecher” care îți sufla la ureche: „suta lei, suta corona”. Iar povestea cu returnarea banilor fără explicații. Așa era. Emoții până în ultimul moment și te simțeai vinovat la tot pasul: „Oare suntem suspectați de ceva?”
    O întâmplare oarecum banală, povestită cu farmecul cu care ne-a obișnuit Mirjam Bercovici, chiar atunci când ne avertizează că „nu are subiect”. Eu o aplaud și îi mulțumesc