Dumnezeu şi Holocaustul – pe marginea unei cărţi de Sandu Frunză

Sandu Frunză este profesor universitar doctor, doctor habilitat în cadrul Departamentului de Comunicare, Relații publice și Publicitate al Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj, România.

Are contribuții semnificative pe teme de fundamentalism religios, religie și politică, filosofia post-Holocaust, etică relațională, etica în comunicare, relații publice și publicitate, imaginar religios în publicitate, dezvoltare personală și responsabilitate socială.

Dintre numeroasele scrieri ale lui Sandu Frunză am citit Dumnezeu și Holocaustul la Elie Wiesel. O etică a responsabilității, un eseu care m-a impresionat prin modul în care vede necesitatea regândirii tragediei Holocaustului prin atragerea atenției cititorului asupra faptului că uitarea și indiferența pot duce la repetarea acestei tragedii. Acestea se numără printre numeroasele motive pentru care mi-am propus să prezint revistei Baabel câteva idei din această lucrare valoroasă.

Eseul scris de Sandu Frunză este un apel adresat umanității pentru a regândi adevărul relevat de perspectiva dezumanizării și a exterminării evreilor în Holocaust. Transferul responsabilității de la Dumnezeu la om, prin intermediul memoriei, devine în concepția lui Wiesel și a autorului eseului, un mijloc de salvare a umanității, în speranța că această tragedie, care a dezlănțuit răul absolut în oameni, nu se va repeta. Niciodată. Niciunde.

În reflecțiile propuse de Sandu Frunză, Auschwitz devine un simbol al răului absolut. Dimensiunea enormă a fenomenului constă în faptul că el are loc sub privirile liniștite ale poporului german și sub privirile indiferente ale celei mai mari părți a umanității.

Utilizând romanul Noaptea de Elie Wiesel, autorul eseului se oprește asupra câtorva aspecte din totalitatea semnificațiilor, pe care memoria le presupune: memoria ca nostalgie, memoria ca prezență, memoria ca mărturie. Fiecare dintre acestea duc la necesitatea afirmării unei etici a responsabilității.

Unde este Dumnezeu? Este una dintre întrebările puse de deţinuţii din romanul Noaptea. El este prezent sub forma indiferenței. Indiferența afectează nu numai echilibrul lumii, ci chiar al divinității. Neutralitatea este criminală – ne spune Wiesel. Indiferența omului și indiferența lui Dumnezeu mută accentul dinspre responsabilitatea lui Dumnezeu spre responsabilitatea omului față de alt om.

Un paragraf din romanul Noaptea ne dezvăluie ce poartă Elie Wiesel în sufletul său, ca supraviețuitor al Holocaustului:

N-am să uit niciodată noaptea aceea, prima noapte de lagăr, care mi-a preschimbat viața mea într-o singură noapte lungă, de șapte ori blestemată, de șapte ori zăvorâtă.

N-am să uit niciodată fumul acela.

N-am să uit fețișoarele copiilor ale căror trupuri le-am văzut arzând, transformate în ghirlande de fum sub cerul albastru și mut.

N-am să uit niciodată acele flăcări, care mi-au mistuit pentru totdeauna credința.

N-am să uit niciodată acea liniște nocturnă, care m-a lipsit pentru totdeauna de dorința de a trăi.

N-am să uit niciodată clipele acelea care mi-au ucis sufletul, mi l-au ucis pe Dumnezeul în care credeam și mi-au preschimbat visele în țărână.

N-am să uit niciodată toate acestea, chiar dacă aș fi condamnat să trăiesc pe pământ la fel de mult ca Dumnezeu însuși.

Niciodată.

Elie Wiesel, născut și crescut la Sighet, a urmat studii religioase iudaice în yeshiva din localitate, fiind puternic influențat de credința tradițională a părinților și bunicilor. El se trezește la vârsta de 15 ani pe Planeta Auschwitz, unde tot ce a învățat, toată credința pe care a clădit-o în Dumnezeu, sunt dezmințite. Șocul este provocat la sosirea în lagăr, unde mama şi sora lui cu chip de înger sunt îndreptați spre crematoriu, iar el și tatăl lui, spre barăci.

Tot iadul i se desfășoară în fața ochilor: dezumanizarea, transformarea omului în nimic în fața suferinței, foametei, umilirii, morții. În încercările de a readuce memoriile, după eliberare, supraviețuitorii au retrăit din nou tragedia Holocaustului. Mulți au tăcut. Cei care au avut curajul să povestească au făcut-o pentru cei care au murit și nu puteau povesti și pentru generațiile care vor urma. Cuvintele cedează în fața Inexprimabilului. E nevoie de o reconstrucție a limbajului uman, a destinului omului și a înțelesului istoriei. „Ceea ce am suferit nu are loc în limbaj” – spune Wiesel.

Elie Wiesel se mulțumește cu mult mai puțin. El crede că este suficient dacă sentimentul responsabilității poate să determine ieșirea din indiferența în raport cu suferințele celorlalți. Rădăcina răului nu este lipsa iubirii, ci acțiunea umană și starea de indiferneță pe care omul o are în raport cu nedreptățile la care e supus celălalt om.

Importanța mărturisirii poate fi sesizată la Wiesel și cu privire la rolul pe care îl are literatura în acest sens. Literatura nu trebuie să fie moralizatoare, dar are menirea de a trezi întrebări. Pe acest fundal se poate realiza ieșirea din indiferență a omului contemporan. Povestirea este o cale a mărturisirii utilizată de supraviețuitorul Holocaustului: „Dacă grecii au inventat tragedia, ne spune Wiesel, romanii epistola și renașterea sonetul, generația noastră a inventat o nouă literatură, aceea a mărturiei. Toți am fost martori și toți simțim că trebuie să stăm ca mărturie pentru viitor. Și aceasta a devenit o obsesie, singura și cea mai puternică obsesie care a marcat toate viețile, toate visele, toată munca supraviețuitorilor. Chiar și cu un minut înainte să moară au crezut că asta trebuie să facă.”

Dar cum să trăiești și să crezi în valorile umaniste, să năzuieşti la îmbunătățirea condiției umane într-un univers marcat de experiența răului absolut? Iată întrebarea de bază pusă după supraviețuirea Holocaustului. Răspunsul lui Wiesel poate fi găsit în acest citat: „Dumnezeul lui Avraam, Isaac și Iacov… Tu știi bine, Tu, sursa întregii memorii, că a uita înseamnă a abandona… Dumnezeu adevărului, amintește-ți că fără memorie adevărul devine doar o mască a adevărului. Amintește-ți, Dumnezeu al istoriei, că Tu l-ai creat pe om să-și amintească… Chiar dacă Tu uiți de mine, O, Doamne, eu refuz să Te uit.”

Așa cum putem vedea în eseul lui Sandu Frunză, în dialogul între om și Dumnezeu, omul își asumă neuitarea. Astfel, la Elie Wiesel memoria are un rol restaurator, antidot pentru ieșire din melancolie și disperare.

Întrebat dacă a învățat ceva despre om din lagăr, Wiesel răspunde: „Am învățat că răul, ca și binele, este infinit, și că cele două sunt combinate în om.” Wiesel respinge orice explicație tradițională a răului, fie ea datorată păcatului originar, ori explicația mesianică, în care doar Mesia poate rezolva problema răului și a justiției.

În timp ce Hanna Arendt, relatând despre procesul lui Eichmann, ajunge la concluzia „banalității răului”, pentru Wiesel, atitudinea lui Eichmann este un semn al manifestării absolute a răului. Existau bărbați și femei care, sub teroarea răului absolut, au optat pentru păstrarea umanității lor, oricât de puțini erau aceștia. Normalitatea sau banalitatea răului sunt puse sub semnul nebuniei și apocalipsei. Ea ne pune în fața unei confruntări între lumină și întuneric.

Este evident că viziunea lui Elie Wiesel cuprinde ca element compensator și o filozofie a responsabilității în fața vidului, în fața golului existențial, înțeles ca ruptură a relațiilor interpersonale. În acest efort Wiesel nu găsește un instrument mai potrivit decât puterea memoriei și a responsabilității. El spune: „Am spus-o în repetate rânduri: a uita victimele înseamnă a le ucide pentru a doua oară. Nu am putut să prevenim uciderea lor întâia oară, dar suntem responsabili dacă s-ar petrece a doua oară.”

Eseul lui Sandu Frunză este o reflectare la nivelul filozofiei, psihologiei și religiei în domeniul cărora el își pune întrebarea cum s-a putut ajunge la acest rău absolut, cum putem să salvăm binele din oameni pentru a anihila acel rău care se ascunde în natura omului. Ca să fim pregătiți să rezistăm împotriva călăului trebuie să ne amintim, să ne asumăm responsabilitatea și să nu fim indiferenți. Omul dispune de această capacitate spirituală. Eseul este documentat, plin de empatie și speranța că omul va fi în stare să-și ia răspunderea pentru a evita o tragedie asemănătoare.

Eva Grosz

30.04 2023

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

28 Comments

  • Marica Lewin commented on May 13, 2023 Reply

    Multumesc, eu nu am citit eseul Prof S Frunză.

    • Eva Grosz commented on May 13, 2023 Reply

      Și cu toate că n-ai citit eseul, ai adăugat lucruri interesante ..Eu consider că OMUL a PRELUAT responsabilitatea de la D-zeu asupra lui însuși. O credință în care omul , ia asupra lui responsabilitatea și memoria.
      De asemenea ai scris de Francois Mauriac .Citatul tău vine din partea lui Eli Wiesel . Mulțumesc.
      Ți-am trimis prin email eseul D-lui Profesor. Cu cât citesc mai mult eseul și comentariile îmi dau seama din câte unghiuri diferite se poate analiza aceată temă !!! Toată cinstea D-lui Sandu Frunză, care se ocupă cu o problemă așa de dureroasă .

      • Marica Lewin commented on May 13, 2023 Reply

        Multumesc pentru eseu. Il voi citi.
        In articolul dvs, ați pus accentul si pe Memorie ,fapt important ce determina 8n parte condiția noastră umană.
        Am citit anul scesta o carte, ” In amintirea memoriei”, autor Maria Stepanova.
        Criticii nu stiu cum sa o încadreze, roman, eseu, confesiuni, jurnal filozofic sau caleidoscop literar al secolului xX.
        Cartea a obtinut Marele Premiu Bolşaia cniga”, si alte numeroase distinctii ruseşti si internaționale.
        Este o carte a cărui protagonist este Memoria, scriitoarea incercând să recompuna din fragmente de scrisori, fotografii ṣterse, jurnale personale, bucați de ziare, istoria familiei sale pe câteva generații, evrei din Rusia ,ce nu au suferit special nici in RM2, nici sub stalinism.
        Si daca pąstrarea Memoriei este atât de importanta intr- un caz obişnuit, dar intr- un secol zbuciumat, m- am gândit la insemnatatea Memoriei
        Holocaustului pentru noi, mai ales acum, când supraviețuitorii sunt deja la o vârstă inaintată.
        Acum cąțiva ani in Israel , un ziarist a propus ca amintirea Holocaustului sa fie pāstrata in acelaṣi mod formal, ca şi Pesah.
        Aceeaşi analogie o face Andrê Weil intre sclavia din Egipt si Shoah , intre eliberarea miraculoasa de atunci si capirularea necondiționata a Germaniei naziste.
        Chapeau d- lui Profesor Sandu Frunză pentru ca analizeaza filozofic o problematica atât de spinoasă ṣi încă fără răspuns.
        Si dvs.

        • Eva Grosz commented on May 13, 2023 Reply

          Îmi notez cartea Mariei Stepanova . Sclavia evreilor din Egipt a fost o perioadă de suferință, dar și de eliberare . Mai aproape de epoca contemporană a fost Inquiziția spaniolă și Edictul expulzării evreilor din Iberia 1492, din țara unde au trăit un mileniu și o considerau al doilea loc de a exista ,după Jerusalim.Conversos sau Maranos , care erau prinși că țin pe ascuns tradițiile evreiești ,au fost arși de vii la la ceremonialul public auto-da fé . Și așa mai departe….De unde îți procuri cărțile Marina ?

          • Marica Lewin commented on May 14, 2023 Reply

            Dupa robia din Egipt a urmat Eliberarea..
            Dupa Shoah si un razboi distrugator, a urmat Eliberarea, adica Victoria trupelor aliate.De aici propunerea din Israel.
            Pe FB urmaresc ce scrie d- l Boris Mehr.
            Un mare cunoscator si iubitor de litetatura rusa, , D- l Mehr a sscris despre Guzel Iahina, Ludmila Ulițkaia si Maria Stepanova.
            In septembrie am fost la Iasi(50 de ani de la absolvirea facultații) si mi- am cumpărat ce am putut.
            Vi le pot da cu multa placere.
            O carte care mi-a fost trimisa on line de d- na Sonia Timariu si care mi-a placut mult, este
            ” Trilogia transilvana” sctisa de contele Miklos Banffy.
            Nu o mai am.
            Originalul este in maghiara. Cred că ați citit- o.
            D- na Andrea Ghita a avut bunăvointa sa- mi scrie unde se poate comanda in limba romănă

            • Eva Grosz commented on May 14, 2023 Reply

              Mulțumesc Marica pentru informații !

          • Marica Lewin commented on May 14, 2023 Reply

            Romanul ” Trenul spre Samarkand al lui Guzel Iahina a fost prezentat si in Baabel de către d- na Anca Laslo

  • Marica Lewin commented on May 12, 2023 Reply

    Felicitări Eva , pentru un articol cuprinzător ṣi dens care dezbate opiniile lui Eli Wiesel şi a Prof Sandu Frunză despre relația D- zeu şi Om, răul absolut,Memoria si indiferența , totul prin prisma Holocaustului.
    Eli Wiesel a inceput sa scrie in ‘ noul gen literar, mărturia’ , la ındemnul lui François Mauriac, scriitor catolic fervent.
    Mauriac povestea despre Patimile Măntuitorului pe Golgota retrăindu- le intens,, când Eli Wiesel, , foarte tânăr si abia ieşit din Infern, i s- a adresat: “Suferiti aşa de mult pentru Calvarul îndurat de un Om, când peste un milion de copii din acelaşi popor ca Iisus au fost gazati, infometați, masacraţi? Pentru singura ‘ vină’ de a fi evrei?”
    Asa a inceput lunga cale străbătută de Eli Wiesel, lupta sa împotriva uitării răului absolut. Pentru a nu mai fi repetat niciodata.
    Eli Wiesel şi- a exprimat emoționant credința in D- zeu,, pentru ca, asa cum este mentionat in articolul Evei,
    D- zeu l- a creat pe om după ” chipul si asemanarea sa”, deci i- a transmis responsabilitatea de a lua decizii, de a
    se opune crimei, de a nu fi indiferent.
    Eli Wiesel nu crede in ” banalitatea răului”, de aceea a scris ṣi ” Codesh in Cambodia”, impotriva genocidului infăptuit de khmerii roṣii, si ” Testamentul unui poet evreu asasinat”, despre persecutiile fața de reprezentantii culturii Idish in Rusia Sovietica.
    Mesajul pentru viata şi libertate, prin pastrarea Memoriei, este universal.
    Si esențial pentru a continua destinul nostru de ființa umană cu licariri divine ,dupa Shoah si RM2.
    Multumiri din suflet d- nei Eva Gross si Prof Sandu Frunza.

    • Eva Grosz commented on May 12, 2023 Reply

      Citat din eseul Prof. S.Frunză :”În cazul lui Wiesel, începutul rememorării intervine după o lungă perioadă de aşteptare. Momentul e declanşat oarecum pe neaşteptate de o întîlnire a jurnalistului Elie Wiesel de atunci ,cu Francois Mauriac. Aflînd povestea sa,gânditorul francez îl îndeamnă să o relateze în scris .După un an îi aduce manuscrisul ce va sta la baza cărții Noaptea.” …și continuă :”Copilul -Eliezer-se trezește în mijlocul nopții dintr-un coșmar și constată că acest coșmar este în fapt singura realitate….Probabil că acest aspect este avut în vedere de F. Mauriac ,când contină pe un ton religios profund: Dacă cel Atotputernic este Atotputernic, ultimul cuvânt pentru fiecare dintre noi îi aparține Lui. Este ceea ce aș fi dorit să-i spun copilului evreu. Însă tot ceea ce am putut să fac a fost să îl îmbrățișez și să lăcrimez”
      Mulțumim Marica pentru complectările tale și pentru apreciere.

  • Veronica Rozenberg commented on May 6, 2023 Reply

    Draga Eva, am reluat incet, incet cele scrise de tine, comentariile si subiectul abordat. Trebuie sa-ti marturisesc ca am fost incaodata impresionata, mai putin de articolul pe care il analizezi atat de competent, cat de interesul si cunoștințele tale legate de abordarea filozofica a unor subiecte profunde si complexe pentru a caror intelegere este nevoie de un fond cultural bogat. Stiu ca il ai, doar citindu-te aici la baabel, nu e greu sa observi. Si astfel, l-am cautat pe autorul eseului si am descoperit ca este o persoana care abordeaza o problematica filozofica multi-religioasa si multi-dimensionala, iar lucrurile acestea trezesc cu adevarat interesul. Site-ul la care am perceput acestea este mai jos:
    frunzasandu dot wordpress dot com.
    Incaodata ti se cuvin felicitari pentru interes si intelegere !!

    • Eva Grosz commented on May 6, 2023 Reply

      Mulțumesc Veronica. Anumite cunoștiințe din filozofie le am, dar asta nu se poate numi fond cultutral bogat.Nici pe departe.. Iar de religie să nu mai vorbesc: Nu am nici cele mai cunoscute baze ale religiei iudaice ,nici a celei creștine sau musulmane. Nu știu ce să accept și ce să critic. Pentrucă am fost crescută de un tată ateist convins…până la urmă și ateismul e o religie.
      Pe de o parte religia îmi lipsește ca și cultură . CARTEA –Biblia aparține de cultură . Cîte lucruri sunt scrise în ea, care se petrec și astăzi .Uneori mai mă uit în ea .Mulțumesc . Veronica. Urmează mail.

  • Monica Ghet commented on May 6, 2023 Reply

    Mă bucură enorm felul în care Eva a înțeles să prezinte și detalieze ideile directoare ale cărții prietenului Sandu Frunză, în baza gândirii lui Elie Wiesel despre ”soluția finală” cu toate metodele ei. Cred că-i putem fi recunoscători dnei Eva Grosz pentru insistența asupra responsabilității individuale, motorul și justificarea acțiunilor noastre. Sigur că da, memoria este responsabilitate.

    • Eva Grosz commented on May 6, 2023 Reply

      Mulțumesc dragă Monica ! Este adevărat . De fapt tot eseul Prof. Sandu Frunză e un apel la oameni, izvorât din cartea lui Wiesel și din conștiința Profesorului S.F. pentru a NU UITA. A NU FI INDIFERENT,pentru a trece omului RESPONSABILITATEA . Omul care nu reacționează, nu răspunde, se ascunde. El este cel căruia i se cere o poziție față de răul în general și de răul absolut în special.

  • Marina Zaharopol commented on May 6, 2023 Reply

    M-a impresionat citatul pe care l-ai selectat cu atata grija din romanul lui Elie Wiesel “Noaptea.”. Este un fel de “manifest” izvorat din experienta personala a autorului la Auschwitz si simtita la nivel visceral, o experienta greu de digerat la nivel rational. Asemenea scriitorilor existentialisti, confruntat cu abisul, Wiesel indeamna la ACTIUNE., fiindca refuzul lui de a uita, stradania de a-si aminti infernul in cele mai mici detalii si combaterea indiferentei umane nu sunt ele oare o forma de actiune? Nu implica acste lucruri vointa si determinare, dorinta de a schimba, pe cat posibil,ce e rau in bine?

    • Eva Grosz commented on May 6, 2023 Reply

      Mulțumesc dragă Marina. Mi-am propus scrierea acestui articol, după ce am primit cartea online de la stimatul Prof. Sandu Frunză, a cărui activitate mă interesa încă de mai mult timp ,fiind legată de filozofia existențială și comunicare. Teme ,de care mă ocup. Nu m-am oprit doar la eseul lui. Am recitit din nou tot romanul Noaptea de Wiesel și am parcurs de câteva ori eseul lui Sandu Frunză. Pentrucă el nu este simplu de citit. Nivelul la care el pune în discuție problema răului, Holocaustului și a lui Dumnezeu e pe plan filozofic-existențial și religios..Dar am înțeles un lucru: responsabilitatea după Holocaust trece de la Dumnezeu la om. Prin MEMORIE și empatie . Acest lucru nu exclude nici un Dumnezeu, doar răspunde la întrebarea multor supraviețuitori : Unde a fost Dumnezeu în timpul Holocaustului?
      Omul are nevoie de credință și dacă ea nu se îndreaptă spre o putere absolută,o trece pe alt plan al transcendenței spirituale. Omul are nevoie de SACRU mai ales în extremele limită ale existenței sale.
      Mulțumesc Marina pentru citire și gândurile tale.

  • Anca Laslo commented on May 5, 2023 Reply

    Multumesc pentru aceasta sensibila analiza a unei carti care trateaza idei si concepte profunde si oarecum nesfarsite. Exista pentru totdeauna intrebarile la care fiecare isi gaseste propriul raspuns.

    • Eva Grosz commented on May 5, 2023 Reply

      Mulțumesc Anca.

  • Mila Barak commented on May 5, 2023 Reply

    Va multumesc, doamna, pentru aducere a la cunostinta a eseului lui Sandu Frunza, la care n-as fi ajuns altfel.

    • Eva Grosz commented on May 5, 2023 Reply

      Cu plăcere .

  • Eva Grosz commented on May 4, 2023 Reply

    Interesant este că Hilsenrath a scris și el o carte Nacht (Noaptea), a cărei acțiune se petrece într-un ghetou din Bucovina.

    • Hava Oren commented on May 5, 2023 Reply

      Asta nu ar fi o surpriză, dacă ne gândim că Hilsenrath și-a petrecut o bună parte a copilăriei la bunicii lui, la Siret.

  • Andrea Ghiţă commented on May 4, 2023 Reply

    E o temă foarte sensibilă. Îţi trebuie mult curaj ca să te atingi de ea. Sper să ajung să citesc şi eu cartea lui Sandu Frunză.

    • Eva Grosz commented on May 4, 2023 Reply

      Adevărat, Andrea. Trebuie mare curaj să te apropii de tema asta, așa cum a făcut Prof. Sandu Frunză. Credința se păstrează, doar ia o altă formă. La autor, ca și la Elie Wiesel, ea se transformă în credința neuitării și a lipsei de indiferență.

  • Veronica Rozenberg commented on May 4, 2023 Reply

    La granita dintre filozofie si poate religie, dintre psihologie si gândire libera, articolul acesta ridica o problema profunda, căreia nu știu daca teologia i-a găsit vreodată un răspuns.

    Educata in sistemul anilor ’50-70 in Romania (educație de altfel excelenta, care nu cred ca s-a repetat după ’89) tind sa privesc aceasta dilema cu o oarecare indiferenta.
    Si totuși, cand timpul individual se îngustează, se condensează, este mai ușor sa ai o credință către ceva care continua.

    • Eva Grosz commented on May 4, 2023 Reply

      Veronica, mulțumesc pentru citire. Prin memorie și empatie putem anihila cel puțin în parte răul din natura omului. Cine, mai bine ca tine știe asta?

  • tiberiu ezri commented on May 4, 2023 Reply

    Felicitări Eva pentru excelenta analiză a eseului și a cărții și mai ales pentru întrebarea istorică pe care o pun și eu, deși sunt un ateist convins, dar îi respect pe cei credincioși: Unde a fost Dumnezeu în timpul Holocaustului? Această întrebare și-au pus-o mulți supraviețuitori, care s-au îndepărtat de religie după război.
    Această întrebare i-a pus-o lui Dumnezeu pe patul de moarte și nazistul deghizat în evreu, atunci când Dumnezeu încerca să-l pedepsească pentru crimele comise. Este vorba de excelentul roman “The Nazi and the Barber” al lui Edgar Hilsenrath.

    • Eva Grosz commented on May 4, 2023 Reply

      Mulțumesc Tibi. Meritul este al autorului, prof. Sandu Frunză de la Universitatea Babeș Bolyai, care a ridicat problema răului absolut la nivelul filozofiei, teologiei și eticii umane. Ceea ce am scris eu sunt doar câteva idei pe care el și Elie Wiesel le-a transmis prin acest eseu.
      Mai ales ideea NEUITĂRII și să nu fim INDIFERENȚI.

    • Eva Grosz commented on May 6, 2023 Reply

      Tibi, ai amintit cartea “The Nazi and the Barber” -de Hilsenrath nu odată ,ceeace m-a determinat să o comand . Am înțeles că trebuie citită.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *