O după-amiază cu ceva dulce

Nu știu de ce amintirile pe care le păstrez din orășelul copilăriei și adolescenței mele sunt legate mereu de vară. Așezat cuminte în câmpia transilvană, fizic aproape de mine, dar emoțional foarte departe, orășelul îmi trezește doruri cărora nu prea pot să le fac față. Foarte rar, când ajung în acele locuri, nostalgia mă sugrumă, pur și simplu. Dorul de oamenii iubiți pe care i-am pierdut este o senzație intensă, fizică.

Pe vremea când încă nu primise statutul de oraș, în anii ‘60, Marghita era o comună cu aer patriarhal, cu clădiri vechi înșirate de-a lungul străzii principale, strada Republicii, care șerpuia alene prin centrul ei. Aveam 15 ani când casa noastră a fost demolată, pe locul ei construindu-se un bloc, așa cum se întâmplase deja peste drum de noi și în zonele apropiate, dar țin minte, de parcă aș vedea o fotografie, cum arăta strada Republicii când încă nu umblam la școală, dar eram destul de mărișoară ca să-mi amintesc locuri, întâmplări și oameni.

Casa noastră era construită în formă de U cu o latură mai scurtă și era împărțită în șase apartamente. Pe cel mai mare, dinspre stradă, îl ocupam noi, mica familie formată din bunica mea Magda, mama și cu mine. Se intra printr-o poartă grea, de lemn masiv, și printr-un gang se ajungea în curtea comună pe care o împărțeau cele șase familii conlocuitoare – la fel ca naționalitățile cărora le aparțineau – o curte cu straturi de flori multicolore de gura-leului, cu doi arbori minunați, nucii sub care mă jucam toată ziua și despre care îmi închipuiam că sunt când castele, când fortărețe, când stânci în mijlocul mării învolburate, în funcție de poveștile pe care le citeam. În mijlocul curții era o fântână, iar în capătul îndepărtat se aflau și câteva straturi de legume cultivate de vecinii noștri.

Aici, în această casă, Magda fusese tânără soție, elegantă și întotdeauna îngrijită, își crescuse fiica, pe Valentina, mama mea, și acum era deja la o vârstă respectabilă, o bunică mult iubită a cărei amintire îmi stăruie în inimă ca o rază de soare. Bunica obișnuia să-mi povestească despre vremea tinereții ei, despre rochiile ei frumoase, despre lumea din Marghita, cum era între cele două războaie, despre jocurile de când era mică, în sătucul ascuns printre dealuri, în care copilărise alături de ceilalți șapte frați, copiii învățătorului. Îmi povestea de multe ori și despre vecinii care trăiseră în casa de pe strada Republicii, cu apartamente mititele dispuse pe cele două laturi inegale ale literei U, două familii de evrei plecați în Israel în anii ’60, Rosenfeld și Fischer. Magda fusese bună prietenă cu cele două doamne evreice care îi trimiteau uneori câte o vedere. Îmi amintesc perfect o astfel de ilustrată cu imagini din Ierusalim pe spatele căreia doamna Rosenfeld scrisese că trimite salutări tuturor din familie „și scumpei micuțe” – aceea fiind eu. Mai târziu, apartamentele fuseseră ocupate de două doamne care purtau același nume – noi le spuneam „Böske néni unu” și „Böske néni doi”. Una era croitoreasă, iar cealaltă făcea plăpumi și avea mereu nenumărate mâțe, întotdeauna erau peste zece.

Magda, Valentina, Anca – trei generaţii

Zilele care îmi stăruie în memorie erau lungi, căldura era uscată și nu mi se părea chinuitoare. În găleata din fântână, în apa ca gheața, se punea la răcit câte un pepene verde, iar noi, copiii, nu aveam altă treabă decât joaca sau cititul. Ne petreceam aproape toată ziua sub cei doi nuci a căror umbră și aromă specifică nu le-am uitat; de aceea nucul a și rămas până astăzi copacul meu preferat. Încă nu erau televizoare în fața cărora să rămânem cu orele. Abia după ce am împlinit zece ani, mama a cumpărat în rate un televizor alb-negru. Mulți ani, în copilărie, singura atracție la televizor erau desenele animate cu Mihaela, sau câte un serial pentru copii, duminica dimineața.

Pe la șase după-amiază vipia zilei de vară se mai potolea. Atunci mama mă îmbrăca frumos și ieșeam puțin la plimbare de-a lungul străzii principale, până în parcul din fața primăriei sau în cel din apropierea școlii, plimbarea fiind distracția principală care prilejuia și socializarea minimă necesară.

Nu departe de noi, cu vreo trei sau patru case mai sus, spre centru, era pe atunci sinagoga orașului. Ea a fost demolată în 1976 și după câteva luni i-a urmat și casa noastră. În locul lor s-a ridicat Casa Pionierilor și câteva blocuri. Comuna devenise oraș și trebuia să se dezvolte, se construiau fabrici și muncitorii veniți de prin satele dimprejur aveau nevoie de locuințe. Se „făurea socialismul” și nimic nu-i putea sta în cale.

Sinagoga din Marghita

Dar amintirile mele sunt mai cu seamă din zilele tihnite dinaintea „marii dezvoltări”, atunci când urbea mai păstra aerul de serenitate, când străzile erau mărginite de case cu grădini luxuriante, nu de blocuri cenușii. Când ne întorceam din scurta plimbare, simțeam aroma îmbietoare a unei mici tratații cu care ne surprindea bunica mea Magda: ceva dulce, un mic răsfăț care ne încheia minunat după-amiaza. Îmi amintesc un desert obișnuit al acelor timpuri, când foarte rar deserturile erau cumpărate: o farfurie cu cornuri umplute cu brânză. Erau cornuri simple, de 25 de bani. Magda le scotea miezul și le umplea cu o cremă dulce de brânză, ca cea pentru clătite. Apoi le prăjea într-o tigaie cu puțin unt, doar cât să se rumenească puțin, apoi le așeza pe farfurie și le pudra cu zahăr. Ea le poreclise „cornuri pripite”, iar gustarea se încheia cu un pahar de sifon rece cu sirop de zmeură sau de vișine, făcut tot de Magda, bineînțeles.

Lipită de casa noastră era casa unei surori a bunicii mele, care avea o curte generoasă, plină de flori. Această stră-mătușă nu avea copii și se bucura peste măsură de vizitele nepoților. Trebuie să recunosc că eram preferata ei și petreceam la ea multe ore pe zi; avea în grădină niște dalii multicolore, extraordinar de mari și de frumoase, înalte cât mine. Mă obișnuisem să vorbesc cu ele, îmi închipuiam că sunt zâne îmbrăcate în rochiile lor minunat colorate, care se jucau cu mine. De atunci mi-a rămas obiceiul de a vorbi florilor și plantelor, de a le personifica și de a găsi în ele o potrivită și eternă companie, mereu asociată verii strălucitoare.

Constat că în Ziua Dorului (13 mai – neoficială dar îndrăgită) dorul meu de cornuri pripite și de dalii înflorite mă îmbrățișează și mă poartă înapoi, într-un timp când oamenii adorați îmi erau încă alături în realitate. În inima mea ei sunt prezenți neabătut, dar, oh, cât mi-aș dori încă o după-amiază cu ceva dulce!

Anca Laslo

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

33 Comments

  • Veronica Rozenberg commented on May 25, 2023 Reply

    Cred ca articolul Ancai de o frumusete si poezie deosebita, a fost invadat de prea multe comentarii antipatice, nelalocul lor, ale mele inclusiv, si propun sa fie sterse, ca sa lase loc amintirilor frumoase pe care le-a evocat.

  • Artemiu Iosif Vanca commented on May 22, 2023 Reply

    O evocare foarte frumoasă a copilăriei făcută de doamna Anca Lazlo şi un comentariu cu foarte mut bun simţ făcut de doamna Veronica Rozenberg.

    • Anca Laslo commented on May 22, 2023 Reply

      Va foarte multumesc!

  • Marica Lewin commented on May 21, 2023 Reply

    Mi-ati amintit de atmosfera târgurilor patriahale din Moldova, evocate de Mihail Sdoveanu. Aceeaŝi candoare, aceeași scurgere liniștitå a timpului, aceeași distantare de vârtejurile tumultuoase ale vieții.
    Si totuși ce diferențå! La Sadoveanu este plictiseala si senzația de a nu face nimic, atmosfera incărcată, la dvs, totul vazut prin ochii unui copil, este asteptarea frumosului, bucuria de a fi in familie, dragoste, fericire…
    La Sadoveanu, străduțe prâfuite, toropeala si caniculă, vara, la dvs miresme de flori, culori pastel, cer senin. Chiseaua de dulceața si cafeaua sunt inlocuite de cornuri pripite delicioase, pregatite cu multa iubire de bunica Magda.
    Copilăria s-a dus, dar sufletul cald si gàndurile curate ale autoarei ne lumineaza in permanență.

    • Anca Laslo commented on May 21, 2023 Reply

      Va multumesc din suflet pentru cuvintele atat de calde si pentru atentia constanta fata de articolele mele, sunt onorata!

  • Iulia Deleanu commented on May 19, 2023 Reply

    Trăiri universale Ele rezonează în ceea ce este mai curat și bun-ocrotitor pentru toți cei ce (mai) suntem.
    Cât timp trăim, trăiesc și cei dragi ai noștri.

    • Anca Laslo commented on May 19, 2023 Reply

      Asa este!

  • Andrea Ghiţă commented on May 19, 2023 Reply

    Articolul m-a purtat pe tărâmul amintirilor din copilărie ale autoarei atât de convingător, încât mi-am imaginat şi aerul înmiresmat al după amiezelor tihnite, atingerea catifelată a daliilor, mireasma îmbietoare a cornurilor pripite… Unde sunt timpurile “dinaintea modernizării”? Şi unde sunt cornurile de 25 de bani, de altădată? Totuşi, voi încerca să poposesc în Marghita, dacă trecem pe acolo.

    • Anca Laslo commented on May 19, 2023 Reply

      Neaparat e un loc frumos de popas si de o baie fierbinte la strand!

  • Marina Zaharopol commented on May 19, 2023 Reply

    Minunata incursiune in lumea unui paradis – pierdut, dar regasit in memorie – cu rolul lui formativ al personalitatii lui Anca., in obiceiuri cum ar fi “convesatia” cu florile. Si daca adaugam si tratatia dulce a bunicii Magda, nu mai incape nici o indoiala ca ne aflam in Eden, precum atesta si fotografia gradinii superbe si luxuriante a surorii acestei bunici.

    • Anca Laslo commented on May 19, 2023 Reply

      I-ai spus pe nume Marina draga, era Edenul copilariei mele! 🥰

  • Veronica Rozenberg commented on May 18, 2023 Reply

    Cand am ajuns la sfarsitul articolului Ancai am cautat ceea ce scriu mai jos Jucariile, Marin Sorescu.

    O, cit ne lipsesc uneori jucariile!
    Dar nu putem nici macar sa fim tristi
    Din cauza asta,
    Si sa plingem din tot sufletul,
    Tinindu-ne cu mina de piciorul scaunului,
    Pentru ca nu e nimeni mai mare ca noi
    Care sa ne mingiie.

    Ma identific cu tot ce scrii si tocmai pentru ca e atat de adanc intiparita in mine imaginea strazii Sf. Elefterie, unde aproape in fiecare an ajung pentru a retrai o clipa de copilarie, ma bucur cu tine si retraiesc cu tine fiecare descriere, pe care calitatea exprimarii tale (apropos de calitati si de exprimare, ca tot venise vorba pe aici) o face atat de draga si de dulce.

    Minunat, si felul in care le descrii, dar si capacitatea de retraire de amintire, de inregistrare a celor care au fost si care te-au format. Iar poza de la inceput e atat de “Anca”, zambetul si florile cu care deja imi povestisesi ca poti vorbi.

    • Anca Laslo commented on May 19, 2023 Reply

      Multumesc din suflet pentru cuvintele tale frumoase si pentru versurile lui Sorescu! E o mare bucurie ca te-ai regasit in evocarile mele, asta imi doresc cel mai mult, sa trezesc ecouri in inimi.

  • Roxana Cristisn commented on May 18, 2023 Reply

    O, scumpă Anca, mulțumesc din inimă pentru rândurile scrise! Astăzi parcă toți s-au vorbit să scrie despre vârful inimii.
    Și, uite că toți dezvăluie adevărata Busolă pentru a ajunge în acel loc ascuns!
    Tu i-ai scris adevăratul nume, căci este însuși Dorul ! Fericiți cei care știu să-și conducă inima după Dor !
    Cu dragoste,
    Roxana

    • Anca Laslo commented on May 19, 2023 Reply

      Cu adevarat Dorul ne calauzeste adesea ca sa ajungem la amintiri dragi. Multumesc pentru cuvintele calde!

  • Tiberiu Ezri commented on May 18, 2023 Reply

    Ce amintiri! Și eu m-am născut și am crescut la Marghita și mult timp mi-a fost dor de ea, dar fiindcă orașul nu a făcut nici măcar un gest minimal în amintirea evreimii locale ucise la Auschwitz, m-am decis să nu mai pun piciorul în acel loc, deși vizitez România destul de des.

    • Anca Laslo commented on May 18, 2023 Reply

      Înțeleg perfect sentimentul pe care îl ai, mie îmi este rușine de atitudinea autorităților române.

      • Eva Grosz commented on May 21, 2023 Reply

        Trebuie să fim atenți la ce ne spune Tibi Ezri.
        Același loc pentru unii a fost un rai, pentru alții un iad. Nu e singurul loc de care unii nu vor să-și amintească. Trebuie știut asta și trebuie veșnic să ne amintim. Pentru ca să nu se mai întâmple. Comentariul nu este adresat la Anca ,ci MEMORIEI:

        • Veronica Rozenberg commented on May 21, 2023 Reply

          Eu cred că afirmaţia ta e o generalizare şi nu este potrivită cu ceea ce a scris Tibi mai sus.
          Faptul că autorităţile din alte oraşe şi-au amintit de evreii care au locuit acolo nu trebuie să estompeze nici o amintire, căci fiecare OM a trăit altfel şi s-a format în lumea şi cu viaţa pe care a dus-o. De aceea, faptul că în alte oraşe s-au făcut memoriale ori s-au celebrat evenimente trebuie pus şi pe seama iniţiatorilor, care nu au fost întotdeauna autorităţile locale, au fost evrei din străinătate, cu bani, care şi-au oferit ajutorul financiar pentru ridicarea unor statui, a unor monumente, a unor celebrări. Nu e deloc sigur, că dacă dl. Klein din USA şi cu prietenii săi nu ar fi investit ceea ce au făcut-o s-ar fi produs o asemenea rememorare a locurilor, deportărilor, tragediilor din trecut. Autorităţile sunt nişte bureţi care nu întotdeauna absoarbă din proprie iniţiativă, durerile altora.
          Situaţia aceasta nu e prezentă doar în România, este prezenta şi în Israel, oare aici tu ştii, că în localităţile şterse de pe suprafaţa pământului, în care au trăit arabi alungaţi în timpul războiului de Independenţă, sau care au fost ucişi (vezi de exemplu cazul Tantura, edificator în acest sens ar fi lucrarea de master a lui Tedy Katz, care a cercetat şi în cele din urmă după ce i s-a aprobat lucrarea, a fost anulată de aceleaşi autorităţi, cărora nu le-au convenit concluziile, sau alte sate, care au fost strămutate şi reînfiinţate pe alt pământ, vezi Ein Hud, în locul satului iniţial care a devenit vestitul sat al artiştilor, Ein Hod).
          Poveştile pot continua…
          Iar Tibi, din câte înţeleg nu spune că a fost pentru el IAD, şi de altfel în multe localităţi a fost IAD, în momentul în care politica din România s-a schimbat, dar în acelaşi timp şi în ciuda acestor lucruri, care au fost IAD, înainte de WWII, şi poate nu au fost RAI niciodată, deci nici în perioada comunistă, oameni nenumăraţi în locuri nenumărate au reuşit să-şi trăiască viaţa îndestulaţi şi mulţumiţi, pentru că pe vremea aceea, ştiam sau ştiau să se mulţumească cu MULT MAI PUŢIN, îşi susţineau micile lor bucurii, şi de aceea, copilăria rămâne, aproape pentru orişicine, cu nostalgiile superbe, că cele evocate aici în articol. Iar asta nu înseamnă că ceva ar trebui umbrit de ceea ce scrie TIBI, şi pe care tu vrei să-l atenţionezi. N-are legătura cu subiectul, şi nu reprezintă decât o părere personală justificată, dar nu mai mult de atât.

          • Veronica Rozenberg commented on May 21, 2023 Reply

            Am vrut sa mentionez ca in locul acelor sate sau asezari ale caror pamanturi au fost preluate de stat, iar locuitorii in parte alungati sau refugiati uneori cu recomandarea de a o face, nu exista urme sau cate o statuie care sa aminteasca de ce a fost alta data.

          • Eva Grosz commented on May 21, 2023 Reply

            Pentru Tibi nu a fost un iad, pentrucă s-a născut după război, dar pentru familia lui, da.Asta nu l-a lăsat indiferent. Amos Oz a menționat că are o dublă reacție față de Europa: Una este dorul pentru civilizația ei, alta, că familia lui a fost alungată de acolo. Am menționat că nu mă adresez la amintirile lui Anca. Discursul tău e fără sens. Holocaustul rămâne în amintirea celei de a doua și a treia și a patra generații. Și în acest loc a fost HOLOCAUST. Memoria ei trebuie respectată. În rest comparațiile tale sunt absurde . Poate îmi dai voie să comentez, în felul meu. Există mai multe feluri de nostalgii.

            • Veronica Rozenberg commented on May 21, 2023 Reply

              Si ce legatura are comentariul, Iadul, nici macar cu ce a spus Tibi, el nu se refera la locul in care a petrecut copilaria ci la autoritatile romanesti.

              Deci nu avem a lua seama la referinta lui Tibi la autoritati, ele nu au neaparat obligatii de a memora, obligatia o au in primul rand cei in cauza, asa in Romania, in Ungaria si chiar in Israel.

              Comparatiile mele cred ca sunt reale, dar majoritatea israelienilor cred ca au drepturi pentru ca aici au fost evreii acum 2000 de ani, iar cei care s-au aciuiat intre timp pot fi alungati.

          • gabriel gurman commented on May 24, 2023 Reply

            Îmi pare rău, dar nu pare că aveți o privire corectă asupra istoriei, dacă comparați soarta evreilor europeni acum 80-90 ani cu soarta arabilor israelieni în timpul razboiului de independență (1948).
            Dacă comportarea evreilor din țările europene de atunci ar fi fost doar 0.1% la fel de dușmănoasă împotriva autorităților ca cea a arabilor israelieni în anul 1948 și înainte, n-ar fi murit în Holocaust ”doar” 6 milioane, ci noi toți!!
            Noi am fost exterminați în ciuda faptului că n-am făcut NIMĂNUI nimic rău, NICIODATĂ.
            Vă propun să deschideți o carte de istorie și să învățați ceva din ceea ce s-a petrecut aici, în Israel, în anul 1948, cu invazia armatelor arabe și atacurile populației arabe locale.
            Istoria se învață, nu se improvizează!
            GbM

            • Veronica Rozenberg commented on May 25, 2023 Reply

              Cred nu ati citit atent cele scrise de mine.

              Comparatia despre care vorbiti nu este ceea ce am scris in comentariu. Era vorba de implicarea autoritatilor locale in construirea unor monumente de comemorare a fostilor cetateni ai localitatii in discutie.
              1. Autoritatile romane nu au obligatia de a construi memoriale, nu numai pentru ca cei care au determinat deportarea evreilor in WWII, erau autoritatile maghiare.
              2. Ar fi indicat de urmarit daca vreuna dintre micile orase, precum Marghita, au construit din bani proprii asemenea statui (banuiesc ca acest lucru s-a facut cu initiativa si sponsorizarea evreilor (sau poate in alte locuri ai altor comunitati) originari din locurile respecitve, care au donat bani pentru asemenea actiuni.

              Am mentionat ca nici in satele arabesti unde in timpul razboiului din 1948 au fost alungati *sau lichidati localnicii ( Tantura era un exemplu) nu stiu sa existe vreun memorial in memoria celor care nu mai sunt. Ba chiar mai mult, amintind cele intamplate cu Teddy Catz, statul nici nu si-a asumat responsabilitatea, ascunzand faptele reale.

              Nu se punea problema unei comparatii intre Holocaust si ce s-a facut la Tantura sau in alte locuri.

              Incercati sa comparati numarul celor ucisi, ca sa justificati afirmatia facuta, uciderea intentionala este aceeasi, dpdv al atitudinii care a determinat-o. Reprobabila indiferent de numar.

              Afirmatia
              Noi am fost exterminați în ciuda faptului că n-am făcut NIMĂNUI nimic rău, NICIODATĂ.
              nu-si are locul si este nerelevanta la cele mentionate de mine mai sus. Si este in ciuda opiniei dvs un fel de apologetica.

              Va multumesc pentru recomandare, intr-adevar istoria trebuie invatata, dar mai ales nu trebuie inventata. De aceea, consultarea unor lucrari ale catorva sociologi israelieni cu o viziune probabil diferita de cea pe care incercati s-o promovati,. ar putea sa va completeze imaginea.

              • gabriel gurman commented on May 25, 2023 Reply

                Îmi pare f rău, dar n-am găsit în mine puterea dar mai ales dorința de a vă răspunde.
                GbM

                • Veronica Rozenberg commented on May 25, 2023 Reply

                  Cu atat mai bine, o puteati face si prima data !!!

                  • gabriel gurman commented on May 25, 2023 Reply

                    Aveți perferctă dreptate, promit solemn ca n-o să mai fac!!!!!!!!!!!
                    GbM

  • Eva Grosz commented on May 18, 2023 Reply

    Nostalgia emană din fiecare cuvânt, persoană, copac, floare, stradă și cornuri umplute cu brânză numite “cornuri pripite” Asemenea unui basm .

    • Anca Laslo commented on May 18, 2023 Reply

      Mulțumesc mult de tot!

  • Lucia Pantea commented on May 18, 2023 Reply

    Dorul și amintirile, amintirile și dorul…. Copilăria care face parte din amintiri dsi din sufletul nostru. Minunat Anca. Felicitări!

    • Anca Laslo commented on May 18, 2023 Reply

      Multumesc mult de tot!

  • Hava Oren commented on May 18, 2023 Reply

    Mi-a plăcut foarte mult, parcă m-am întors și eu cu gândul la copilăria mea…
    Mi-a plăcut și ideea cornurilor pripite și o să încerc s-o adaptez la chiflele din Israel, ceva mai mari și mai groase. Cred că o să umplu două chifle, o să le pun la rece, apoi o să le tai felii și o să le prăjesc în unt. O să-ți povestesc cum a ieșit.

    • Anca Laslo commented on May 18, 2023 Reply

      Îmi doresc să-ți reușească mica rețetă și sunt bucuroasă că te-am plimbat un pic pe ulița copilăriei, mulțumesc Hava!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *