Spre frumos, din foarte, foarte puțin. O întâlnire care nu se uită: Suly Bornstein Wolff.

(Două expoziții de succes în România, în anul 2023: Bistrița și Bacău )

Cu o biografie densă, de cetățean al lumii, cu afinități în leagănul Europei de Est, născută în Brazilia și cu o interesantă experiență canadiană, israeliana Suly Bornstein Wolff a fost pentru mine o întâlnire de-a dreptul surprinzătoare.

În pictură, colaj, instalații, mai toate provenite prin reciclarea materialelor, în sticlărie și tehnici mixte, această plasticiană ne oferă un fel de mixtum compositum al lumii de azi, nuanțată prin afinități estetice, reunite prin tehnici și idei, printr-o vocație a metaforei translatată în culoare și formă. În galeria ei din Neve Tsedek, la Tel Aviv, alături de curatoarea expozițiilor ei, Vera Pilpoul și prietena mea Andreea Soare, am avut și eu revelația unei noi vieți acordate obiectului umil, refolosit și ridicat la rangul de sursă de inspirație.

De aceea am intitulat prima ei prezență în România care s-a petrecut printr-o expoziție de autor în Galeria de artă contemporană a prestigiosului Complex Muzeal Bistrița Năsăud: Fă Rai din ce ai!

Această veche zicere românească i se potrivește perfect, e ca un arc de gând peste timp și peste lume, aducându-ne-o aproape pe această artistă internațională, în efortul ei superb de-a se apropia de publicul din România. Sunt forme, culori, nostalgii, spirit ludic, modern și surprinzător, într-o adevărată cavalcadă eclectică. Aflată pentru prima oară în orașul Bistrița, Suly Bornstein Wolff și-a adaptat expoziția (susținută de Comitetul pentru Cultură Bistrița Năsăud prin Alexandru Pugna), la forma și dimensiunea sălilor din Galeria de artă contemporană a Complexului Muzeal Bistrița-Năsăud, condus de Alexandru Gavrilaș. A optat pentru lucrări de mici dimensiuni (transportul lucrărilor și tot ce ține de acesta, a fost suportat financiar exclusiv de artistă!): unele dintre ele sunt celebrele paralelipipede închise sub plastic transparent, în care se compun în construcții vesele dopurile strălucitoare și originale ale unor flacoane de parfum cu nume celebre, fie figurine de lego în compoziții năstrușnice. Lucrări de colaj (bine-cunoscuții ei arici, extrem de expresivi, despre care știm că sunt făcuți din foi de revistă sau covorașe murale de frunze imaginare sau petice reunite în puzzle.

A doua etapă românească a artistei din Israel, care își descoperea mereu noi legături și afinități (soțul ei este un cunoscut medic specialist în neurologie a cărui mamă, maghiară și evreică, vine din zona Ardealului) a fost Centrul de Cultură George Apostu, unde prin bunăvoința directorului Geo Popa, expoziția (curatoriată și ea de Vera Pilpoul) a căpătat… forma numărul doi: Suly a adus noi piese, a fost un vernisaj de toată frumusețea cu lume iubitoare de arte.

Sunt și alcătuiri din resturi de lemn asamblate de ea ca un ecou discret de amintire brâncușiană (de altfel de curând ea a avut la Tel Aviv o expoziție din resturi de lemn, o imagine de ansamblu absolut spectaculoasă, cu lucrări enorme pe care, dacă le privești de la distanță, ai impresia unei dantelării sofisticate sau a unei cetăți imaginare, topită în bejul materialului. (Proiectul artistic Second Chance, 2022 – februarie 2023, la Environmental Educational Center Hiriya, Israel)

E treaba criticilor să deslușească mereu sensuri și idei îndărătul lucrărilor, e treaba privitorului să se încânte și să se minuneze cum dintr-o foaie de hârtie albă răsare o floare sofisticată, cum din mărgele de plastic răsar alcătuiri delicate, surprinzătoare, cum deșeurile de hârtie impregnate de auriu devin roți formidabile, misterioase parcă, sau floarea soarelui sau sugestii de perpetuum mobile, sau cam ce vreți să vă închipuiți!

La tehnica lui Suly Bornstein Wolff îmi place faptul că ea pare spontană – desigur, îndărătul acestei spontaneități este multă gândire și reflecție, multe asociații de idei. Spectacolul final apreciat de publicul din galeria de artă contemporană este și el aparent spontan și cuceritor – cam la fel ca în poezie, când metafora izbucnește cu naturalețe și pare spontană, chiar dacă ea a chinuit vreme îndelungă mintea poetului.

Cleopatra Lorințiu

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

2 Comments

  • Jossef Avni commented on March 7, 2024 Reply

    Doamna Cleopatra Lorintiu , ca un Bistritean din Israel mi–a placut acest articol despre arta exclusiva al doamnei Wolff din Israel la muzeul din Bistrita.

  • Tiberiu ezri commented on March 7, 2024 Reply

    Foarte interesant stil de artă! Îmi permit să glumesc și să scriu că artista are noroc că trăiește în Israel fiindcă resturi de diverse materiale aruncate pe stradă abundă în fiecare oraș!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *