Pe stânga sau pe dreapta?

Şoferii dintr-o ţară dată nu au libertatea politicienilor. Sunt obligaţi să fie cu toţii ori “de stânga”, ori “de dreapta”, după caz.

Oare de ce americanii și canadienii circulă pe dreapta, dar englezii, care vorbesc aceeași limbă, circulă pe stânga? Întrebare are vreo importanță? În afară de curiozitatea istorică, subiectul devine relevant când ne hotărâm să vizităm o țară în care se conduce altfel decât la noi.

Experiența noastră la condus pe stânga a început în Irlanda. Vărul meu a închiriat o mașină la aeroport. Abia ieșit din incinta aeroportului din Dublin, era cât pe ce să facă un accident, fiindcă din obișnuință a început să conducă pe dreapta. Dar sunt și oameni care se obișnuiesc mai ușor, de exemplu fiii mei nu au avut probleme să conducă pe stânga. În urmă cu câțiva ani, o familie întreagă de israelieni a pierit pe o șosea din Noua Zeelandă din același motiv. În Noua Zeelandă, indicatoare rutiere avertizează turiștii să conducă pe stânga.

În 75 de țări se circulă pe stânga și în celelalte 165 pe dreapta.(3) (Oare știați că în lume există 240 de state independente?) În principiu, în toate fostele colonii ale Marii Britanii se circulă pe stânga. Dar iată că și japonezii conduc pe stânga, cu toate că Japonia nu a fost niciodată o colonie britanică. Explicația este următoarea: sub dinastia Meiji (1868-1912), Japonia și-a deschis porțile influenței străine, iar britanicii au fost primii care i-au ajutat.(3)

În Europa anului 1300, Papa Bonifaciu al VIII-lea îi îndruma pe pelerini să circule pe parte stângă a drumului. Trăsurile aristocraților francezi circulau tot pe partea stângă, astfel că săracii care mergeau pe jos s-au obișnuit să meargă pe dreapta. Dar în timpul Revoluției Franceze, Robespierre a ordonat ca trăsurile și caii să circule pe dreapta și pietonii la fel.

Răspândirea circulației pe dreapta în multe țări din Europa i se datorează lui Napoleon. Fiind stângaci, el ținea sabia în mâna stângă și prefera să călărească pe partea dreaptă a drumului, deoarece dacă era atacat din stânga, putea folosi sabia cu ușurință. (4) Țările care au rezistat invaziei napoleoniene, cum a fost Marea Britanie, Imperiul Austro-Ungar, Rusia și Portugalia, au continuat să circule pe stânga. (5)

Britanicii preferau să-și conducă trăsurile și să călărească pe stânga, ceea ce le permitea călăreților să salute sau să țină o armă în mâna dreaptă. Legile care prevedeau circulația pe stânga au fost adoptate între 1756-1834 în diferite părți ale Marii Britanii. (5)

În Canada s-a condus pe stânga până în anii 1920. Rusia, Ungaria, Cehoslovacia și Portugalia au adoptat și ele circulația pe dreapta doar la începutul secolului XX. În Austria, până în 1939, jumătate de țară conducea pe dreapta și jumătate pe stânga! În Suedia schimbarea s-a făcut abia în 1967. Ultima țară europeană care a trecut la circulația pe dreapta a fost Islanda. Interesant că în Gibraltarul britanic se conduce pe dreapta, poate din cauza vecinătății cu Spania.

În România se circulă pe dreapta, deși există dovezi că în timpul ocupației romane, în Dacia se circula pe partea stângă a drumurilor. La fel a fost și în Transilvania, unde se circula pe stânga, la fel ca în Imperiul Austro-Ungar. (6)

În Israel se conduce pe dreapta, dar oare cum se conducea în Palestina mandatară? Am găsit răspunsul pe diferite clipuri de epocă: precum vă puteți convinge, se circula pe dreapta.

Cum se face, totuși, că anglofonii americani și canadieni circulă pe dreapta? În secolul al XVIII-lea și al XIX-lea, în partea de est a Statelor Unite și a Canadei mărfurile erau transportate cu căruțe mari, acoperite. Ele erau trase de cai, boi sau catâri și puteau duce peste cinci tone. Numele lor, Conestoga wagon, vine de la orașul Conestoga, unde ele au fost amintite pentru prima oară, în 1717. (7,8) Căruțașul ori mergea pe jos ținând hățurile, ori călărea calul din stânga, ori ședea pe o scândură aflată pe partea stângă a căruței, lângă mânerul frânei, ceea ce îi permitea să vadă ce se petrece în mijlocul drumului, în timp ce căruța mergea pe dreapta.

Drumurile deveniseră atât de aglomerate, încât în 1795 s-a construit prima șosea pavată din Statele Unite, în Pennsylvania, între Lancaster și Philadelphia, pe o distanță de aproape 130 km. După lege, circulația se făcea pe dreapta, la fel cum mergeau Conestoga wagons. Statul New York a fost primul din SUA unde circulația pe dreapta a devenit obligatorie, în 1804. Primele mașini americane cu volanul la stânga, potrivite circulației pe dreapta, au fost construite de firma Ford în 1908. (8) Mașinile mai vechi încă nici nu aveau volan, direcția se stabilea cu ajutorul unui mâner aflat la mijloc, deci nu avea importanță pe ce parte a drumului se circula.

Riscurile condusului pe partea „cealaltă” a drumului (altfel de cum suntem obișnuiți) și evitarea lor.

Când închiriați o mașină într-o țară în care nu se circulă pe partea pe care sunteți obișnuiți, trebuie să fiți foarte atenți și concentrați. Iată câteva recomandări de care trebuie să țineți cont în acest caz:

– Închiriați o mașină automată, ca să nu fiți ocupați cu schimbătorul de viteze.

– Conduceți încet.

– Nu conduceți pe întuneric.

– Evitați să conduceți obosit, de exemplu după un zbor de noapte.

– Nu folosiți telefonului și nu ascultați radio.

– Puneți în mașină, într-un loc vizibil, un avertisment să țineți stânga.

– Cele mai periculoase sunt intersecțiile, semafoarele și sensurile giratorii. Când vă apropiați de ele, mai ales când nu sunt alte mașini în jur de la care să luați exemplu, încetiniți și concentrați-vă la maximum.(9)

– Familiarizați-vă cu noua mașină (butoane, oglinzi etc.).

– Familiarizați-vă cu legile de circulație locale.

– Înainte de a porni la drum exersați condusul pe stânga într-un loc liniștit.(10)

Un lucru adeseori neglijat, dar periculos pentru șoferi și mai ales pentru pietoni, este traversarea unui drum fără semafor. Noi, cei care conducem pe dreapta, suntem obișnuiți să ne uităm la stânga dacă nu vine un vehicul înainte de a traversa. În țările unde se conduce pe stânga, trebuie să ne uităm la dreapta înainte de a traversa.

Se pare că în țările unde se circulă pe stânga sunt mai puține accidente rutiere, poate pentru că dreptacii văd mai bine circulația din sens opus cu ochiul drept (dominant), iar “unghiul mort” este mai redus. (11)

În unele țări este permis ca turiștii să circule cu mașinile proprii, chiar dacă volanul se află în partea opusă, dar acest lucru este riscant, numărul accidentelor poate crește cu până la 30%. (12)

Cred că o uniformizare mondială a sensului de circulaţie a vehiculelor pe șosea ar fi bine-venită, pentru a evita accidentele, uneori fatale, care amenință persoanele care călătoresc dintr-o țară în alta și sunt puse în situația de a conduce altfel decât sunt obișnuite. Dar până la adoptarea, puţin probabilă, a acestei uniformizări, soluția pentru a ne descurca în aceste situații este învățatul, obișnuința și atenția.

Tiberiu Ezri

Bibliografie:

1. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/tradition

2. https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and_right-hand_traffic

3. https://myjapanguide.com/transportation/why-does-japan-drive-on-the-left#:~:text=According%20to%20many%20people%20in,it%20with%20the%20right%20hand

4. https://www.mercedesoflittleton.com/blogs/1765/fun/driving-side-road/#:~:text=Well%20first%20off%2C%20Napoleon%20was,must%20drive%20on%20the%20right

5. https://nationalmotormuseum.org.uk/ufaqs/why-do-we-drive-on-the-left-side-of-the-road-in-the-uk-but-most-other-countries-drive-on-the-right/#:~:text=Napoleon%20ordered%20his%20armies%20to,generally%20kept%20to%20the%20left

6. https://newsweek.ro/auto/de-ce-in-unele-tari-se-conduce-pe-dreapta-iar-in-altele-pe-stanga-care-a-fost-situatia-in-romania

7. https://en.wikipedia.org/wiki/Conestoga_wagon

8. https://edition.cnn.com/2024/03/02/business/why-americans-drive-on-the-right-and-the-british-on-the-left/index.html

9. https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and_right-hand_traffic#:~:text=In%20most%20jurisdictions%2C%20the%20position,is%20sometimes%20called%20the%20nearside

10. https://www.globalrescue.com/common/blog/detail/driving-foreign-country/

11. https://www.libertatea.ro/lifestyle/de-ce-in-unele-tari-masina-se-conduce-pe-dreapta-iar-in-altele-pe-stanga-4240834

12. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S221201221730076X

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

16 Comments

  • gabriel+gurman commented on April 7, 2024 Reply

    Dragă Tibi, eu sunt mult mai modest!
    Nu aștept uniformizarea conducerii pe șosele, dar cel puțin uniformizarea prizelor electrice și a încărcătoarelor de telefoane celulare….
    GbM

    • Tiberiu Ezri commented on April 7, 2024 Reply

      Ai dreptate dragă Gabi!

  • Marina+Zaharopol commented on April 6, 2024 Reply

    Inteleg ca adoptarea condusului pe dreapta sau pe stanga s-a datorat preferintelor unor personalitati,istorice cum a fost Napoleon, dar nu numai (cazul Japoniei.) Ambele modalitati au avantajele si dezavantajele lor.
    Eu nu m-as incumeta sa conduc pe stanga. Nu conduc cu placere ca fiul si sotul meu, ci de necesitate.
    Un articol informativ, care, in plus, mai contine si indrumari pretioase! L-am citit cu placere.

    • Tiberiu Ezri commented on April 6, 2024 Reply

      Mulțumesc!

  • Andrea Ghiţă commented on April 5, 2024 Reply

    Eu, neavând carnet, nu m-am lovit de dificultăţile şoferilor care au de condus pe stânga, în schimb mi s-a întâmplat în Cipru să iau autobuzul de pe partea dreaptă a drumului şi să merg în sens contrar celui dorit. De altfel, şi în ţările cu circulaţia pe dreapta, pietonii circulă pe partea stângă a şoselelor sau drumurilor fără trotuare, ca să fie reperaţi mai uşor de conducătorii auto care vin din faţă.

    • tiberiu ezri commented on April 6, 2024 Reply

      Foarte adevărat!

  • Eva Grosz commented on April 4, 2024 Reply

    Se spune că mașinle private vor fi înlocuite cu taximetre așa cum a început acum moda cu taximetrele Gett . Circulația e așa de densă încât în curând va deveni insuportbilă și atunci probabil nu vor merge decât trenuri, autobuse și taximetre pe un preț rezonabil. Ori la stânga ori la dreapta mersul cu mașina începe să devină un lucru tot mai greu,

    • Tiberiu Ezri commented on April 5, 2024 Reply

      De acord Eva. Se va circula și cu drone.

  • Anca Laslo commented on April 4, 2024 Reply

    Pui lumina pe niște detalii incredibile , că Napoleon era stângaci sau felul cum erau construite căruțele la un moment dat în istorie, detalii care au influențat o chestiune atât de importantă. Foarte interesante și inedite informații în articolul acesta pentru care meriți felicitări!

    • Tiberiu Ezri commented on April 4, 2024 Reply

      Mulțumesc!

  • George Konig commented on April 4, 2024 Reply

    Acum câțva ani am fost in Cipru si am vrut sa inchiriez masină. In ultimul moment am renuntat si am plecat de la port la hotel cu taxiul. Pe un drum destul de ingust, la un vârf de pantă a răsărit brusc un autobus. Soferul a virat brusc la stânga si autobusul, la fel. Eu am incremenit si atunci am ințeles că eu as fi virat din reflex la dreapta. In rest, mai incolo, am mers numai cu taxiul.

    • Tiberiu Ezri commented on April 4, 2024 Reply

      Pe drept cuvânt.

  • Tiberiu ezri commented on April 4, 2024 Reply

    😂

  • Hava Oren commented on April 4, 2024 Reply

    Ce să spun despre condusul pe dreapta sau pe stânga, dacă eu nu știu să conduc deloc! Dar articolul aduce informații mai puțin cunoscute și l-am citit cu plăcere.

    • Tiberiu ezri commented on April 4, 2024 Reply

      Niciodată nu-i prea târziu să conduci! Eu m-am lăsat de acest sport din motive de sănătate.
      Mulțumesc!

      • Hava Oren commented on April 4, 2024 Reply

        Fii serios! Aș fi un pericol public!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *