Istorie în benzi desenate

E o zi de vară frumoasă, cu soare strălucitor, blând, cu un vânt jucăuș care alunecă peste străzi și peste oamenii orașului. E ziua de cinci iunie 2024 și nu mă pot împiedica să mă întreb, cu o strângere de inimă, cum o fi fost vara de acum 80 de ani, cea în care evreii orădeni și bihoreni, în număr de peste 27.000, erau încărcați în vagoane de tren și erau deportați în Polonia, în lagărele de la Auschwitz-Birkenau în scopul de a fi exterminați, ca și cum nu ar fi fost oameni, ci obiecte stricate de care un regim politic criminal dorea să se debaraseze.

La Oradea, în ziua de cinci iunie 2024 s-a întâmplat un lucru frumos, a avut loc o activitate de o importanță majoră a căror protagoniști au fost elevi din două licee locale, Liceul Aurel Lazăr și Colegiul Național Onisifor Ghibu. Ei au participat la un proiect excepțional care se desfășoară în zece județe din România, marcând întru neuitare fila neagră de istorie de acum 80 de ani.

Proiectul inedit în care sunt implicați liceenii se intitulează Imagini din trecut. Holocaustul din Bihor [1]și constă dintr-o expoziție de benzi desenate prin intermediul cărora se spune povestea adevărată și tragică a evreilor și a romilor din perioada celui de-al Doilea Război Mondial, atât din Transilvania de Nord aflată sub ocupație și administrație maghiară, cât și din România. Ele prezintă istoria celor persecutați îngrozitor doar pentru că erau născuți altfel – o istorie a comunității de acum aproape un secol.

Proiectul aduce împreună cercetători de la Institutul Elie Wiesel, elevi de liceu și cadre didactice din zece județe și în fiecare dintre ele, comunitatea locală contribuie cu poveștile adevărate din partea locului. În fiecare judeţ cercetătorii împreună cu copiii au creat scenariul care ilustrează povestea de viaţă cercetată. Octav Ungureanu, desenator profesionist, a transformat firul narativ în imagini, luând naștere în acest fel benzile desenate. Ideea de a folosi această formă de comunicare grafică, de fapt o formă de artă, este foarte binevenită, fiind potrivită vârstei tinerilor implicați. E o idee excelentă să vii cu mijloace de comunicare proprii vârstei lor.

La Oradea a fost aleasă povestea Evei Heyman, adolescenta de 13 ani care a lăsat în urma ei un jurnal memorabil despre perioada de câteva luni dinainte de deportare și despre viața în ghetou a evreilor din Oradea. (Am mai scris despre ea în articolul intitulat Eva https://baabel.ro/2022/01/eva/) Întreaga poveste a benzilor desenate din Oradea a fost construită în jurul Evei, folosindu-se episoadele menționate în jurnalul ei. La Oradea mai pot fi identificate locurile unde s-au petrecut evenimentele descrise de Eva Heyman, chiar se știe care este casa în care locuia împreună cu bunicii ei. Însuși faptul că elevii implicați în acest proiect au o vârstă apropiată, o face și mai mult pe Eva aidoma lor. Din jurnal copiii și-au putut da seama că dorințele Evei erau foarte asemănătoare cu ale oricărui copil din ziua de azi; Eva poate fi considerată exponenta tuturor copiilor persecutați din lume, din trecut și de acum.

Povestea Evei Heyman este desfășurată pe șase panouri expuse în fața Sinagogii Sion, cea transformată acum zece ani în muzeu. Pe un panou suplimentar este relatată povestea romilor rămași sub autoritate românească în județul Bihor. 45 dintre ei au fost deportați în Transnistria în luna septembrie 1942.

Ceea ce s-a petrecut acum 80 de ani în aceste locuri și în toată Europa nu a fost un accident, o întâmplare sau un derapaj oarecare, ci a fost îndeplinirea unei voințe politice a forțelor nazismului, un program îngrozitor de exterminare, dus la îndeplinire cu sânge rece și ”eficiență” pe parcursul mai multor ani. Nazismul s-a insinuat la putere și și-a impus legile de discriminare a unor oameni fără de nicio vină, pe parcursul a aproximativ zece ani și el nu s-a manifestat doar în Germania lui Hitler. ”Fiți vigilenți!” i-a îndemnat pe tinerii orădeni d-na Emilia Teszler, când li s-a adresat în cadrul vernisajului expoziției de benzi desenate. Ea este președinta Fundației Tikvah care a ridicat în parcul Bălcescu din Oradea statuia Evei Heyman. O citez în continuare Orice lucru verificați-l! Veți învăța la școală cum a apărut Holocaustul, ce s-a întâmplat. Holocaustul nu a început cu ghetoizarea, cu deportarea. Holocaustul a început mult înainte și a început cu cuvinte… Nu-i lăsați pe cei care răspândesc noul antisemitism să aibă teren fertil. Opuneți-vă!”

Expoziția de benzi desenate va rămâne la Sinagoga Neologă Sion din Oradea până în 5 august. Ulterior se va alcătui un album cu toate benzile desenate din orașele participante la proiect. El va sta la dispoziția tuturor celor interesați și va putea fi descărcat gratuit de pe site-ul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului în România ”Elie Wiesel”.

Memoria faptelor istorice se construiește în permanență, se reia mereu, se consolidează, se împrospătează, se întregește și această construcție nu are final. Memoria trebuie îngrijită și păzită, căci este temelia vieților și a devenirii noastre.

Aplaud ideea acestui proiect, punerea lui în operă mi se pare de o importanță cu totul deosebită și am convingerea că peste tot în țară, acolo unde tinerii au participat la el, ei vor pătrunde și vor răspândi înțelesul plin de semnificație al cuvintelor Never forget! Never again!

Anca Laslo

Referințe:

https://www.ebihoreanul.ro/stiri/never-forget-never-again-istoria-evreilor-din-oradea-surprinsa-in-benzi-desenate-inspirate-de-elevi-si-amplasate-pe-gardul-sinagogii-sion-186835.html

[1] Imagini din trecut. Holocaustul din Bihor este o expoziție de bandă desenată realizată în cadrul proiectului cultural-educațional Visualizing the Past through Graphic Novels. Prompting Local Involvement for Holocaust Remembrance in Romania, finanțat de Uniunea Europeană prin programul Citizenship, Equality, Rights, Values (CERV-2022-CITIZENS-REM), implementat de Institutul „Elie Wiesel” în județele Bihor, Botoșani, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Gorj, Maramureș, Prahova, Sibiu și Timiș, cu sprijinul Fundației Freedom House România și cu contribuția comunităților locale.

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

15 Comments

  • Veronica Rozenberg commented on June 18, 2024 Reply

    Exista cateva aspecte care m-au impresionat in articolul Ancai, ca de obicei exceptional prin idee, prezentare si exprimare:

    1. Ideea de a implica oamenii tineri (in poza se vede ca erau printre spectatori) in problematica careia astazi, din pacate, nu numai ca nu i se poate aplica sintagma NEVER AGAIN, pentru ca este ireala si invechita, dar mai ales falsa.
    2. Folosirea acestor benzi, ca forma artistic-evocatoare, de aducere in prezent a memoriei unei situatii specifice orasului Oradea, in care fetita Eva a trait si ca urmare a deportarii oficializate si crude si-a gasit sfarsitul tragic. O data cu ea au fost deportati si romi, cu siguranta erau printre ei si copii de aceeasi varsta.
    Cu aceeai ocazie au disparut prin deportare si gazare, si rudele mele directe, matusa Ileana, verisoarele Marta si Aniko.
    3. Al treilea aspect de o importanta covarsitoare este atitudinea de intelegere si asumare, fata de ce a insemnat acea plaga universala, Holocaustul, pe care Statul Roman actual, incearca si probabil in parte reuseste, s-o inoculeze prin metode educative, cetatenilor actuali.

    • Anca Laslo commented on June 18, 2024 Reply

      Mulțumesc frumos Veronica! Mă doare și știu că nu-mi va trece durerea pentru grozăvia petrecută atunci și pentru faptul că nimeni nu s-a luptat destul ca s-o împiedice.

      • Veronica Rozenberg commented on June 18, 2024 Reply

        E incredibil dar inlocuind pe ATUNCI, cu ACUM, si eliminam adverbul DESTUL, restul paragrafului ramane identic. Brrrr…

        S-a gasit si redat ieri, la canalul oficial de TV, un raport detailat al departamentului de Intelligence israelian, (informatii militare) planul atacului Hamas a localitatilor de pe fasia Gaza, ce baze miltiare, ce locuri specifice in care vor intra in aceste baze, scopul de rapire pana la 200-250 de ostateci, care vor fi dusi in Gaza, ce se va face cu ei, in ce siutatii ii vor impusca pe ostateci, de ex. daca vor incerca sa se opuna, sa se revolte sau sa fuga din locurile in care vor fi depusi, detalii de o precizie pe care auzindu-le, te “ustura” si fizic si psihic. Raportul din septembrie 2023, exista in unitatea militara din Gaza, al carei comandat si-a dat demisia acum cca 1 saptamana. Nu s-a comunicat la ce nivel au fost transmise aceste informatii, adica ce nivel militar a avut cunostinta de detaliile raportului si bineinteles cine, de ce si cum e posibil ca a ascuns informatia, sau poate a predat-o altora,din lumea politic sau militare si aceia au hotarat sa nu faca nimic.

        In continuarea raportarii acestei “gaselnite” de informatie, inca nu s-a auzit, pana azi de dimineata, nici o reactie a autoritatilor relevante.

        • Anca Laslo commented on June 18, 2024 Reply

          De necrezut!

  • Marina Zaharopol commented on June 16, 2024 Reply

    Articolul dovedeste ca a comemora nu implica neaparat constructia unui monument din piatra sau marmora; mesajul poate fi transmis si prin cuvinte si discursuri, jurnale intime sau…benzi desenate. Un proiect imaginativ care ni se adreseaza direct si ne “povesteste” – noua si mai ales generatiei tinere – lucruri care nu au fost imortalizate, de exemplu, in fotografii. “Curated memory.”
    Toata lauda pentru acest proiect original si pentru articolul lui Anca care ne ofera ocazia sa participam si noi, cititorii virtual la el

    • Anca Laslo commented on June 17, 2024 Reply

      Îți mulțumesc Marina! Eu vreau sa fac cunoscut orice gest in sensul neuitării și al respectului față de grozăvia petrecută acum 80 de ani.

  • Marica Lewin commented on June 16, 2024 Reply

    Eva, fetița de 13 ani , cea care a lasat marturie vie a ghetoului din Oradea si a deportarii in lagare de exterminare a evreimii din Bihor.

    Prima dată cind am citit despre Eva si bunicii ei, am fost cutremurată. Oare nu au putut fi salvati macar adolescentii si copiii? Mama Evei a supraviețuit in Budapesta ,s- a intors dupa Eva. dar nu a mai gasit- o. Eva era cenuşă la Auscwitz
    Antisemitism salbatic. Debarcarea avusese loc, si tancurile ruseşti se auzeau la mica distanță de graniță.
    Un proiect magnific dar f trist realizat in judetele Bihor , Cluj si alte judete din Románia 2024..
    D- na Anca Laslo, ati fost adînc impresionata privind benzile desenate in amintirea Holocaustului de către elevi de liceu. aproape de aceeaşi vīrstă ca a Evei.
    Si ați transmis emotia dvs si cititorilor.

    • Anca Laslo commented on June 17, 2024 Reply

      Așa este, sunt impresionată pentru totdeauna de tot ceea ce s-a întâmplat atunci și cred cu tărie că o comemorare sub orice forma ar fi ea este binevenita. Vă mulțumesc!

  • Andrea Ghiţă commented on June 13, 2024 Reply

    Proiectul s-a desfăşurat şi la Cluj. Cel mai mult m-au impresionat elevii de la Liceul Tehnologc pentru elevii cu deficienţă de auz care au participat alături de elevii de la Colegiul Naţional George Bariţiu şi cei de la Liceul Ghibu.
    Aici puteţi urmări o emisiune pe acest subiect. https://www.youtube.com/watch?v=fm-GGZ16vLI

  • eva galambos commented on June 13, 2024 Reply

    A fost inspirată din ”Eva,stories”

    • Anca Laslo commented on June 13, 2024 Reply

      Și s-a extins la zece județe, ceea ce e foarte bine.

  • tiberiu ezri commented on June 13, 2024 Reply

    Acest excelent articol trebuie să fie citit de cât mai mulți tineri și bătrâni, indiferent de religia lor.
    Pe instagram și youtube se pot viziona filmulețe “real time” cu Eva vorbind cu alți copii pe instagram despre zilele pe care le-a petrecut în Oradea, până au dus-o la gazare la Auschwitz. Povestea fantastică “Eva stories” realizată de Leo Burnett este frapant de tristă și te face să simți că totul se petrece acum, când de fapt totul s-a petrecut acum 80 de ani când a început exterminarea sutelor de mii de evrei Transilvăneni.. Aluzia Havei Oren în comentariul ei referitoare la situația actuală și care va fi soarta Europei în viitorul nu prea îndepărtat, nu este departe de realitate.
    “What if a girl in the Holocaust had Instagram?”

    • Anca Laslo commented on June 13, 2024 Reply

      Ideea proiectului mi s-a părut de excepție și m-a bucurat faptul că nu se rezumă la conferințe sau referate, comunicări etc ci se folosește această metodă a benzilor desenate, mult mai de impact acum. Evident că ceea ce spui tu este, de asemenea, foarte bine venit ca posibilitate de a cunoaște acest fel de povești reale.

  • Hava Oren commented on June 13, 2024 Reply

    La prima vedere, calea de abordare a problemei este cam neobișnuită, dar dacă mesajul ajunge la publicul-țintă, orice metodă este binevenită. Și în zilele acestea mesajul este mai urgent ca oricând.

    • Anca Laslo commented on June 13, 2024 Reply

      Foarte adevărat!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *