Sionism și islamism – continuare (pe marginea articolului scris de Mihai Vasilescu)

De la bun început doresc să remarc modul corect în care autorul articolului abordează subiectul diferenței (enorme!) dintre sionism și islamismul fundamentalist, două mișcări cu iz național / religios, dar care se deosebesc una de alta ca albul de negru. Această deosebire este perfect analizată în articolul d-lui Vasilescu (https://baabel.ro/2024/10/sionism-si-islamism/) și de aceea nu e în intenția mea de a aprofunda subiectul, atât de bine prezentat în acel articol.

Eu doresc să revin asupra unor aspecte discutate doar succint în articolul lui Mihai Vasilescu și care, după părerea mea necesită anumite clarificări.

1. Evreii sunt – și au fost – un popor.

Definirea evreilor drept un grup etnic este oarecum înșelătoare, pentru că face abstracție de faptul că evreii, pe lângă religia care îi unește, posedă toate caracteristicile unui popor, chiar răspunzând pozitiv la definiția lui Stalin(!): istorie comună, limbă comună, cultură comună, tradiție comună și chiar teritoriu comun, dacă ne referim la simplul fapt istoric că până acum 2000 ani evreii aveau țara lor, patria lor (unii susțin chiar două: Israel și Yehuda!), ca orice alt popor în acea vreme. Iar dacă adăugăm la toate aceste caracteristici și religia comună, obținem un tablou complet al noțiunii de popor.

De aceea e important să vorbim de evrei ca de un popor și nu ca un grup etnic sau religios, așa cum francezii sunt socotiți francezi și nu catolici, românii sunt socotiți români și nu creștini ortodocși, etc.

Această precizare nu are numai o importanță istorică, ci și (mai ales) una actuală.

Ideea, vehiculată de mulți, după care evreii, nefiind un popor, nu au dreptul la o țară, o patrie a lor, nu e deloc nouă, dar e folosită azi mai mult ca oricând de cei care neagă dreptul Israelului de a exista ca patrie a poporului evreu (exact așa cum mi-a ”explicat” luna trecută un coleg arab, aflat ca și mine la o conferință științifică la Timișoara: ”Evreii sunt o religie și nu un popor, ei nu au dreptul la o țară!”)

2. Sionismul, apărut ca ideologie înaintea lui Theodor Herzl (așezări evreiești în Palestina au existat înainte de el), a fost singurul răspuns posibil la antisemitismul care a cuprins întregul mapamond. El nu a venit ca o rezolvare a problemei naționale a unui popor posedând toate caracteristicile necesare, în afara unui teritoriu comun, ci ca o fugă de cumplita atmosferă antisemită care a creat, mai ales în Europa, o stare de fapt extrem de periculoasă pentru însăși existența fizică a evreului.

Herzl a avut ideea înființării unui stat evreu în Palestina (pe teritoriul odinioară aparținând poporului evreu), un stat nereligios, cu o populație evreiască majoritară, așa cum apare în cunoscutul său pamflet Der Judenstaat.

Până în ziua de azi se caută explicații irefutabile privind faptul că poporul evreu a rămas unit timp de două mii de ani de diaspora, părerile împărțindu-se între religie și antisemitism. Dar, cum se spunea pe vremea mea: faptele vorbește!

Ori de câte ori i s-a permis evreului o viață ”normală”, o existență acceptată de societatea în care trăia și nu diferită de a ”gazdei” sale, el și-a părăsit religia, s-a creștinat sau pur și simplu a devenit ateu.

E suficient să-l citești pe Amos Elon (The pity of it all) ca să capeți o imagine clară a ceea ce s-a întâmplat în și cu comunitatea evreiască a Germaniei în a doua jumătate a secolului al XIX-lea.

La sfârșitul secolului al XVIII-lea, Revoluția Franceză a împărțit Europa în două părți distincte: vestul devenit liberal și democratic (liberté, égalité, fraternité), în care comunitățile evreiești au dispărut în mare parte, și estul monarhic, înapoiat din punct de vedere cultural și spiritual, care a menținut populația evreiască în condiții departe de a fi egale cu cele ale popoarelor în mijlocul cărora își ducea existența.

Se pare că de-a lungul secolului al XIX-lea, peste 250.000 de evrei din vestul Europei s-au convertit. Exemplele nu lipsesc: Max Born, Heinrich Heine, Benjamin Disraeli, Gustav Mahler, Karl Marx, Felix Mendelssohn, etc.

Ba mai mult, există date clare după care comunitățile evreiești din vestul Europei la începutul secolului XX aveau la origine, în cea mai mare parte, evrei din estul Europei, refugiați din cauza permanentei campanii antisemite din acea parte a continentului.

Atmosfera antisemită a Europei secolului al XIX-lea a stat la baza apariției sionismului. Da, au existat și alte planuri de a concentra evreimea europeană pe alte meleaguri (planul Uganda, de exemplu), dar sionismul a învins ca ideologie, pentru simplul motiv că ideea de bază era reîntoarcerea la teritoriul care odinioară aparținea poporului evreu.

3. Înlocuirea antisemitismului cu anti-israelismul.

În ochii mei ”clasica” ură împotriva evreilor, prezentă până nu de mult sub o formă permanentă în mai toată lumea, nu mai e la modă. În ziua de azi ”nu se face” să ai o atitudine antisemită, ea te cotează ca înapoiat, incult și mai ales necivilizat.

În ziua de azi nu mai e nevoie de antisemitismul cunoscut de veacuri, întrucât e mult mai simplu, mai de înțeles și mai ușor de proferat să fii – pur și simplu – împotriva Israelului.

Cum nu mai poți aduce argumente de mult îngropate, cum ar fi jertfele creștine pentru a produce azima rituală de Paști și nici nu-ți poți justifica ura față de evrei sub motiv că ei au adus COVID-ul numai pentru a vinde vaccinuri fără niciun efect pozitiv, propaganda anti-israeliană e mult mai ușor de condus și de explicat:

Israelul e o țară colonială, născută din dorința marilor puteri capitaliste de a crea un cap de pod ”al lor” în Orientul Mijlociu în dauna vechiului, anticului popor palestinian căruia, pur și simplu, i s-a furat țara.

Propaganda anti-israeliană a pus astfel ”la naftalină” antisemitismul și niciun fapt istoric obiectiv și dovedit nu poate schimba atitudinea promotorilor acestei campanii care își are originea în însăși apariția statului Israel pe harta lumii și care a primit o cantitate enormă de ”muniție”, după măcelul de la 7 octombrie 2023 (mă voi întoarce asupra acestui cumplit eveniment).

Lozinca ”De la râu până la mare”, de fapt chintesența propagandei anti-israeliene din ziua de azi, nu conține, cel puțin aparent, nicio notă antisemită. Odată ce vor părăsi țara care nu e a lor, evreii din Israel vor fi primiți peste tot cu flori, locuințe și locuri de muncă. Iată, nicio vorbă de ură împotriva evreilor și nici vorbă de antisemitism…

4. Evrei antisemiți.

În aparență este o expresie care nu-și poate găsi locul și justificarea într-o lume bazată pe logică. Și cu toate acestea, e de-ajuns să ne întoarcem la Karl Marx care, în monografia sa Despre chestiunea evreiască, descria iudaismul ca o încarnare a capitalismului, definind banul ca Dumnezeul evreilor, soluția propusă de părintele ideologiei comuniste fiind emanciparea evreilor prin ”eliberarea de iudaism”.

Da, astăzi nu mai există evrei antisemiți, dar conform celor descrise mai sus, antisemitismul e înlocuit de anti-israelism, chiar în rândurilor evreilor care acum 100 de ani ar fi fost considerați antisemiți.

Două exemple.

Primul e Bruno Kreisky, cancelarul Austriei între anii 1970-1983. Kreisky, care nu-și nega originea iudaică, respingea existența unui popor evreu, el considerând că iudaismul este o religie ca oricare alta. Ba mai mult, într-un interviu acordat magazinului Der Spiegel, el își exprima părerea că evreii, dacă ar fi un popor, acest popor ar fi o gloată nemernică, nenorocită (”wretched”).

Cât despre atitudinea sa față de Israel, e de-ajuns să amintim ura și disprețul lui față de Golda Meir și Menachem Begin (doi prim-miniștri ai Israelului), dar mai ales strânsa prietenie și colaborare cu Organizația de Eliberare a Palestinei (OEP) și, în primul rând, cu arhi-teroristul Yasser Arafat, pe care l-a invitat la Viena și l-a primit ca pe un conducător de stat.

Cel de al doilea exemplu este Bernie Sanders. Sper că numele lui e cunoscut cititorilor. Evreu, senator american, Sanders e un fervent susținător al campaniei de protest împotriva Israelului și a războiului din Gaza, considerându-l pe Netanyahu un extremist de dreapta și conducătorul unui guvern rasist.

5. Evreii ultrareligioși (haredim) și Israelul.

Acest subiect a fost atins în articolul scris de Mihai Vasilescu și de aceea voi încerca în câteva fraze să explic cum văd eu existența acestei largi minorități în viața de toate zilele a Israelului.

După părerea mea, sunt locuitori ai Israelului care au rămas evrei și nici măcar nu au încercat să devină israelieni.

Ceea ce se întâmplă în Israel de la începuturile scurtei sale istorii este tendința firească a cetățenilor de a crea un popor nou, poporul israelian, care se aseamănă cu cel evreu, dar nu se confundă cu el.

Cetățeanul israelian e și evreu, dar și (din ce în ce mai mult)… israelian. Aș îndrăzni chiar să declar că pentru cel puțin 50% dintre evreii de aici, apartenența la poporul israelian este mai importantă decât apartenența la iudaism.

Israelianul își iubește țara, participă activ la procesul de dezvoltare economică și o apără cu arma în mână. Israelianul poate fi religios, tradiționalist sau ateu, dar el este și rămâne israelian.

La cele de mai sus se adaugă faptul că 25% din cei care trăiesc în Israel nu sunt evrei, ci musulmani, cerchezi, druzi, creștini. În ultimul timp se aud din ce în ce mai multe voci din rândurile acestor minorități care se autodefinesc drept israelieni. O bună parte se înrolează în armată și nu puțini sunt cei care au murit pe câmpul de luptă, în apărarea țării.

Victimele măcelului din 7 octombrie 2023 nu au fost numai din rândurile populației evreiești din sudul țării, ci și zeci de arabi israelieni, pentru simplul motiv că în ochii teroriștilor ei erau în primul rând israelieni.

De aceea contrastul oferit de populația ultra-religioasă din Israel e evident și supărător. E vorba de peste un milion, adică cca 12% din populația țării. Jumătate din bărbații acestei comunități nu lucrează, deci nu produc. Procentul celor care se înrolează în armată e infim. Această populație vede în Israel nu o țară, un stat, o patrie a lor, ci locul cel mai apropiat de originea iudaismului ca religie. Această realitate este cu atât mai deranjantă când Israelul e în război și nevoia de mână de lucru sau de mână pe pușcă e mai stringentă ca oricând.

6. În final, câteva cuvinte privitoare la una din concluziile excelentului articol al d-lui Vasilescu: ”În timp ce s-ar putea ajunge la o înțelegere pentru pace între Israel și statele musulmane, în general și între sionism și naționalismul arab, în particular…”.

Teoretic, această idee ar trebui să aibă șanse de a se transforma în realitate. De fapt, dușmanul comun al Israelului și al statelor musulmane este existența unui Iran fundamentalist, agresiv, posesor al unor imense bogății naturale (petrol) și, în viitorul apropiat, membru al clubului nuclear mondial.

Piedica în calea acestei înțelegeri mutuale este pretenția țărilor musulmane de a vedea întâi statul palestinian luând naștere.

Or, ceea ce s-a întâmplat în 7 octombrie trecut reprezintă o lovitură cumplită dată oricărei intenții de a forma un stat palestinian pe malul de vest al Iordanului și/sau în Fâșia Gaza.

Barbarismul acelei zile, urmat de ceea ce trupele israeliene au descoperit în Gaza de-a lungul avansării și ocupării acestui teritoriu, indică exact ce se poate întâmpla într-un stat palestinian independent, fundamentalist și… dependent de voința Iranului.

Citându-l pe Yair Lapid, fost prim-ministru al Israelului (cu care personal sunt perfect de acord), evenimentele din 7 octombrie 2023 îi obligă pe palestinieni să dovedească că sunt în stare să creeze un stat, o patrie a lor, demilitarizat, și fără orice urmă de intenție de a ataca Israelul.

Din păcate, această situație ideală nu se vede la orizont (prima manifestare de doliu după dispariția lui Sinwar, capul teroriștilor din Gaza, a fost organizată de Autoritatea Palestiniană, organismul care conduce treburile în teritoriul la vest de Iordan).

***

Mi-a plăcut mult articolul lui Mihai Vasilescu, o trecere în revistă a unor aspecte istorice și religioase extrem de importante nu numai pentru cei care respiră aerul Țării Sfinte, ci și pentru cei interesați să înțeleagă mai bine o situație încâlcită, complicată, dar până la urmă devenită inteligibilă cu ajutorul unui condei talentat.

Mulțumesc, d-le Mihai Vasilescu.

Gabriel Ben Meron

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

47 Comments

  • Marina+Zaharopol commented on October 25, 2024 Reply

    Imi amintesc ca in cei sapte ani petrecuti la Ierusalim se faceau sapaturi arheologice inttense in Orasul Vechi si ca presa raporta intotdeauna reactia ostila a populatiei palestiniene fata de acest “act politic.” Evident, descoperirile arheologice aduceau mereu dovezi noi ca evreii au fost si in timpuri stravechi un popor in patria proprie.

    • gabriel+gurman commented on October 26, 2024 Reply

      Nu e de mirare…
      Pentru ”ei” Iisus a fost Palestinian!!!
      GbM

  • andrei schwartz commented on October 25, 2024 Reply

    FELICITĂRI PENTRU ARTICOL. DESPRE ASIMILAREA EVREILOR POT SĂ SPUN CĂ S-A DOVEDIT O ILUZIE. EVREIMEA MAGHIARĂ S-A ASIMILAT, ÎM MAJORITATEA EI COVŢRŞITOARE. A APĂRUT REFORMA RELIGIEI PRIN CREAREA RITULUI NEOLOG DIN UNGARIA. CU TOTE ACESTEA 600.000 DE EVREI MAGHIARI AU MURIT ÎN LAGĂRELE DE CONCENTRAE!

    • gabriel+gurman commented on October 26, 2024 Reply

      Perfect de acord cu tine, Andrei.
      Asa cum scriam, Hitler a avut grija de toti cei care credeau ca se port salva părasind poporul si religia.
      GbM

      • klein ivan commented on October 29, 2024 Reply

        – “Hitler a avut grija de toti cei care credeau ca se pot salva părasind poporul si religia ” – Exprimarea aceasta și altele pe aceeași idee din comentariile dvs. nu mi-a picat bine, deși nu fac parte din vre-o categorie menționată și sînt sigur că H. ar fi avut grijă și de mine. Norocul meu a fost că m-am născut după decesul lui. Steaua dvs. a fost și mai norocoasă permițîndu-vă să aveți un drum drept în viață. Să ne înțelegem – nu retrag nimic din aprecierea deosebită, dată deja mai jos articolului dvs., articol pe care îl consider de sine stătător și nu o “completare”, articol scris expres pentru Baabel pentru care n-a fost nevoie de traducerea&stilizarea dnei H.O. ( știu că e nevoie de muncă dublă de la mama mea care a tradus “Omul de aur” de J.M. – numele ei nu apare ca atare deoarece pe vremea aceea nu avea certificat de traducător ) .

  • Iolanda+seinberg commented on October 25, 2024 Reply

    Foarte interesant paralelismul între sionism și islamism

  • Andrea Ghiţă commented on October 25, 2024 Reply

    Nu cred că e corect să judecăm retrospectiv faptele antecesorilor noştri care s-au convertit sau şi-au schimbat numele sperând într-o existenţă mai bună (uneori acest lucru s-a şi realizat pentru un răstimp mai scurt sau mai lung). Ei nu aveau de unde să ştie ce urma să se întâmple de-a lungul timpului, după cum nici noi nu ştim ce va urma pentru noi în anii sau deceniile viitoare, ce soluţie vom considera ca cea mai potrivită. Unii le reproşează – post factum – unor evrei că s-au stabilit în Transilvania de Nord, după ce în România se aplicaseră deja legile antieverieşti ai regimului Goga-Cuza. Atunci ei sperau că în Ungaria vor continua aşa-zisele “vremuri de pace”, ceea ce nu s-a întâmplat. După cum, alţii s-au refugiat în URSS, nebănuind că în curând partea aceea din ţară va fi cotropită de germani şi aliaţii lor români şi vor sfârşi în Transnistria, etc. Cred că ar trebui să cunoaştem mai bine situaţia şi de-abia apoi să “aruncăm cu piatra”, inclusiv asupra celor care la un moment dat critică Israelul pentru acţiunile sale.

    • gabriel+gurman commented on October 25, 2024 Reply

      Într-o lume consiedată liberă, fiecare are dreptul să-și hotărască soarta, doar că….
      După cum se știe, Hitler n-a ținut cont de deciziile unora!
      GbM

    • Veronica Rozenberg commented on October 25, 2024 Reply

      Cine isi ia dreptul de a judeca pe cei care s-au convertit, doveeste doar un singur lucru, IPOCRIZIE.
      Nimeni nu poate sa se puna in pielea altuia, in situatii pe care nu le cunoaste si foarte probabil ca ar fi reactionat intr-un mod pe care cu siguranta nu si-l poate inchipui..
      Deci exprimarile cu caracter de a judeca e bine sa si le inchida fiecare in sufletul propriu si sa se comporte ca atare fata de oamenii in raport cu care socoteste ca nu s-au condus dupa regulile de moralitate ale celui care judeca. Cand cineva este la ananghie, cel de pe partea cealalta, nu are dreptul sa judece, dupa parerea mea nici pe cei care sunt antisemiti, dupa cum declara Tibi. Nu poti stii ce se intampla, si mai ales nu poti sa te erijezi ca ai cunoaste nici macar tot ceea ce au facut evreii venind in Palestina si alungand in timp pe diferite cai populatia locala.
      E neplacut, e inmpotriva principilor proprii, dar c’est la vie !

  • tiberiu ezri commented on October 24, 2024 Reply

    Au mai fost și mai sunt încă auto-antisemiți “faimoși”, cum a fost Richard Arens, fratele fostului Ministru al Apărării a Israelului, Gerard Menuhin, fiul lui Yehudi Menuhin și Jonathan Glazer, regizorul evreu britanic, premiat Oscar anul acesta, care a găsit momentul potrivit în discursul premierii Oscar să denigreze Israelul. Aceste buruieni seamănă oarecum cu unii europeni occidentali care se auto-flagelează, lingându-i pe islamiști. Oare ei nu înțeleg că demografia va învinge democrația? Cu sau fără forță, și ei vor fi obligați să adopte religia musulmană.

  • tiberiu ezri commented on October 24, 2024 Reply

    Excelent articol Gabi și ca israelian evreu sunt de acord cu tot ce ai scris.
    Aș dori să adaug doar un mic comentariu despre evreii creștinați din Europa Occidentală a secolului XIX. Nu totdeauna procesul a fost de bunăvoie ci fiindcă uneori evreul nu putea progresa în carieră . Așa a fost cazul lui Gustav Mahler care nu a putut accede la postul de director al Operei Imperiale din Viena.

    • Eva Grosz commented on October 25, 2024 Reply

      Și dacă nu s-au convertit, au fost mai mulți aceia care și-au schimbat numele .Ambii mei bunici și-au maghiarizat numele…ceeace nu i-a ajutat să scape
      de antisemitism.Nici în secolul al 19-lea, nici în prima jumătate a sec. al XXlea.

    • gabriel+gurman commented on October 25, 2024 Reply

      Ai perfectă dreptate, Tibi, dar să nu uităm că nimeni nu i-a pus la zid dacă nu se converteau….
      Ba mai mult, dacă il citesti pe Elon ai să vezi ca fenomenul convertirii era la modă în Germania din a doua jumatate a secolului 19.
      GbM

      • Eva Grosz commented on October 29, 2024 Reply

        În secolul al XIX-lea și începutul celui de al XX-lea mulți evrei care trăiau în Austro-Ungaria și-au maghiarizat numele .Probabil au avut motive suficiente chiar dacă nu au fost puși la zid. Bunicii sau străbunicii mei fiind cetățeni evrei în Ungaria au rămas evrei , o parte au păstrat religia, alții mai puțin. În tot timpul vieții lor s-au considerat evrei și au contribuit la emanciparea comunității.

  • Mihai Vasilescu commented on October 24, 2024 Reply

    Domnule Gabriel Ben Meron, apreciez mult articolul dumneavoastră din toate punctele de vedere, inclusiv pentru calitatea cu totul deosebită a scriiturii și pentru calitatea superioară a documentării. M-am bucurat totodată și de remarcile dumneavoastră foarte generoase la adresa articolului meu. Vă mulțumesc.

    • gabriel+gurman commented on October 25, 2024 Reply

      As dori ff mult să va intalnesc….
      GbM

      • Mihai Vasilescu commented on October 26, 2024 Reply

        Este reciproc.

  • klein ivan commented on October 24, 2024 Reply

    Eu consider articolul de față unul din cele mai mari ale autorului. Genul de articol pe care îl prefer , gen în care autorul își “pune sufletul pe hîrtie” și nu în spatele unei prelegeri academice… În altă ordine de idei. Nu-mi place ideea obligației autorului dea mulțumi pentru un comentariu pozitiv. Mi-amintește de o scenă din filmul “Sunetul muzicii” în care o cîștigătoare a unui premiu, parcă secund, nu mai termina înclinîndu-se în fața juriului ca mulțumire.

    • Andrea Ghiţă commented on October 24, 2024 Reply

      Sunt de aceeaşi părere, dar nu pot opri lumea să mulţumească.

    • Veronica Rozenberg commented on October 24, 2024 Reply

      Nu e vorba de nici o “obligatie”, este o forma prin care oamenii simt nevoia sa se exprime, de altfel nu oricine simte aceasta nevoie, ca dovada, sunt de zeci de ori mai multi “cititori” decat “autori”.

      Multumirea, in majoritatea cazurilor, nu se face prin cuvintul MULTUMESC, ci prin cuvinte care o exprima.

      Ar fi interesant un experiment in care nimeni nu ar mai scrie comentarii, oare autorii ar continua sa scrie doar de dragul scrisului?

      • Andrea Ghiţă commented on October 24, 2024 Reply

        În ceea ce mă priveşte aş scrie, pentru că nu scriu “de dragul” comentariilor. Baabel e accesat zilnic în medie de 400 de cititori. Câţi dintre ei comentează?! De altfel, de-a lungul timpului scriitorii şi jurnaliştii au scris fără să aibă privilegiul acestui feedback rapid, iar cei care publică pe hârtie nu îl au nici în prezent. Asta nu înseamnă că sunt împotriva comentariilor. Dimpotrivă, dar le prefer pe cele care sunt critice sau aduc informaţii complementare.

        • Veronica Rozenberg commented on October 24, 2024 Reply

          Eu nu m-am referit la faptul ca “oamenii nu ar mai scrie” deoarece exista fara sfarsit scriitori. Eu m-am referit la a scrie pentru o revista de tipul baabel, desi exista chiar un exemplu in care nu exista comentarii si revista continua sa supravietuiasca.

          Deci nu este vorba de a scris pentru comentarii, de altfel cine a scris vreodata nu a scris pentru a primi comentarii, dar cei care sunt cu adevarat scriitori, scriu pentru a fi cititi, sau nici macar pentru aceasta. Cine a scris, a scris pentru el insusi. Cred insa ca la baabel, parte din cei care scriu au in fata in mod virtual publicul cititor – oare gresesc?.
          Comentariile intr-o revista ca baabel sunt un fel de dovada activa a citirii articolelor, desigur ca cei mai multi sunt cititori pasivi.

          • Eva Grosz commented on October 24, 2024 Reply

            Veronica, majoritatea celor care scriu, inclusiv scriitori faimoși, scriu ca să fie citiți și nu pentru ei înșiși . Si dacă cartea nu are loc la comentarii există ziare care laudă sau critică apariției oricărei cărți.
            Pictorii desenează ca să fie văzuți, muzicienii cântă ca să fie auziți și aplaudați.
            Ce sens are discuția.?
            De ce nu discutați tema articolului. E mult mai interesantă.

            • gabriel+gurman commented on October 25, 2024 Reply

              O adnotare: asa cum spunea regretatul Haralamb Zincă, cel care scrie va continua sa scrie indiferent dacă e citit sau nu…
              Pentru că asta (se pare) e în sânge
              GbM

            • Marina Zaharopol commented on October 25, 2024 Reply

              As dori sa adaug la cele scrise de Eva – afirmatii cu care sunt perfect de acord – ca atunci cand scriitorii, compozitorii sau artistii plastici isi creaza operele, ei vizeaza – in mod constient sau nu – o anumita audienta. Scriu pentru un public anume.

    • JMarica Lew commented on October 24, 2024 Reply

      In Sunetul muzicii ciştigătoarea premiului 2 mulțumea de zeci de ori ca sa tragă de timp, şi să ascundă fuga in Elveția a familiei Von Trapp

      • Veronica Rozenberg commented on October 24, 2024 Reply

        Foarte interesant acest aspect, Marica, personal nu mai tin minte amanuntele filmului, dar cele scrise de tine arata exact cum aparentele nu corespund intotdeauna cu realitatea

        n-ar fi exclus ca si in cazul D.T. sa fie la fel :-)) :-))

        • klein ivan commented on October 25, 2024 Reply

          Veronica – foarte interesant, nu mă crezi pe mine și o crezi pe dna Lew, poate ca să poți trece la D.T. Dacă n-ar fi situația în Israel te-aș invita să revezi sequența.

      • Eva Grosz commented on October 24, 2024 Reply

        La orice video educativ cultural, sau profesional din You Tube se scriu mulțumiri la comentarii. Revista Baabel e una virtuală și cred că asemenea altor mijloace de comunicare virtuale nu e nimic rău în a mulțumii cuiva a cărui scriere ne place.
        De altfel ce legătură are cu subiectul articolului . Articolul D-lui Vasilescu a fost mai general, al autorului GBM din perspectiva lui.
        MULȚUMESC ambilor autori. Un subiect foarte actual !!

        • gabriel+gurman commented on October 25, 2024 Reply

          Replica de mulțumire are două scopuri.
          Primul e de indica faptul că a fost citit comentariul, iar al doilea ca gest de politețe.
          Știu, politețea e pe cale să dispară din legăturile dintre ființe umane, dar pentru cel născut în anul izbucnirii celui de a 2lea război mondial, politețea face parte din educația primită (asa cum se spune) odată cu laptele mamei…
          GbM

  • Nick Lerescu commented on October 24, 2024 Reply

    Am gasit articolul domnului Mihai Vasilescu la subiect si foarte bine scris. Ii cunosc mintea ascutita care adeseori poate transforma o simpla conversatie intr-o discutie erudita. Contributia la articol a d-lui doctor, profesor si published author (autor de carti publicate) G. Ben M este la fel de salutara, prin temeinica cunoastere a subiectelor abordate. Nu l-am citit pe D-l Ben M dar intrevad o experienta foarte placuta. Sau, cum zic chinezii – vizita unui prieten vechi, de departe- ce desfatare!

    • gabriel+gurman commented on October 25, 2024 Reply

      Multumesc pentru aprecieri.
      Pe GbM il puteti gasi (parțial) pe site-ul universității de medicină din TGM

  • Eva Grosz commented on October 24, 2024 Reply

    Foarte interesant articol , care complectează articolul lui Mihai Vasilescu și aduce perspectiva proprie .
    Dar și experiența propriei vieți . Uneori cu umorul trist al autorului .
    De fpat articolul este cutremurător , concluzia ei fiind iarăși și iarăși insecuritatea evreului din Diaspora și insecuritatea Israeluli .
    Azi este sărbătoarea Simhat Tora . Să ne amintim de tragedia prin care au trecut evreii din sudul țării, acum un an, a cărui continuare e un război în care sfârșitul e încă neclar.
    Mulțumire pentru comentariul lui Anca Laslo . Un semn de adevărată prietenie în zile grele.

    • Eva Grosz commented on October 24, 2024 Reply

      Doresc sa completez comentariul meu anterior: Tragedia din 7 octombrie 2023 a fost tragedia israelienilor care includ arabi, druzi, cetățeni din alte țări cum ar fi tailandezi care lucrau în regiune . Deci nu numai a israelienilor evrei.

      • gabriel+gurman commented on October 24, 2024 Reply

        Perfect de acord
        GbM

  • klein ivan commented on October 24, 2024 Reply

    Faptul că nu scriu un comentariu critic nu e o dovadă că nu am citit cu mare, mare atenție acest articol scris în stilul concis, voit neacademic al autorului.

    • gabriel+gurman commented on October 24, 2024 Reply

      Multumesc
      GbM

  • Andrea Ghiţă commented on October 24, 2024 Reply

    Articolul de faţă completează partea de “sionism” din excelentul articol de sinteză semnat de Mihai Vasilescu.
    Afirmaţi în acest articol că: “Se pare că de-a lungul secolului al XIX-lea, peste 250.000 de evrei din vestul Europei s-au convertit” – oare puteţi indica o sursă bibliografică pentru acest număr care ar însemna 3-4% din numărul total al evreilor de pe bătrânul continent, pe o perioadă de mai multe secole? Eu cred că personalităţile pe care le amintiţi ca exmeple de convertire au făcut acest pas pentru că nu aveau nici o altă cale de afirmare şi că majoritatea şi-a păstrat spiritualitatea iudaică şi după convertire. De altfel, un subiect interesant de cercetat şi dezbătut este cel al “convertiţilor renumiţi” care sunt amintiţi ca evrei atât de evreii care sunt mândri de ei, dar şi de antisemiţi. Menţionez că şi familia lui Marx se convertisae înainte de naşterea lui Karl. https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx#:~:text=Karl%20Marx%20was%20born%20on,to%20Christianity%20before%20his%20birth.
    Nu ştiu dacă termenul de “evreu antisemit” este cel potrivit, poate critic sau intolerant…

    • gabriel+gurman commented on October 24, 2024 Reply

      Trei referințe:
      1.Yad Vashem: In preajma celui de al 2lea război mondial trăiau în Franța aproximativ 300.000-330.000 evrei, dintre care două treimi ereau imigranți din Europa de Est
      2.Tobia Brinkmann (articol publicat in 3 Martie 2010): migrarea evreilor din Rusia, Imperiul Habsburgic și România după 1800 , de preferință spre America, a inclus si orașe ca Londra, Viena si Berlin
      3.A teacher’s guide to Holocaust (Florida Center for Instructional Technology, College of Education, University of South Florida 1997-2013): Intre 1881 și 1917 mai mult de două milioane de evrei au părăsit Rusia, printre alte direcții: 200.000 în Marea Britanie și 300.000 în Europa
      GbM

      • Andrea Ghiţă commented on October 24, 2024 Reply

        Mulţumesc pentru răspuns şi informaţii. Eu aş fi dorit o referinţă privind cei 250.000 de israeliţi convertiţi la creştinism.

        • Veronica Rozenberg commented on October 24, 2024 Reply

          Conversion to Roman Catholicism
          ==========================
          Various estimates have been put forward as to the total number of conversions during the 19th century. One Catholic encyclopedia writes that the number exceeded 100,000;[13] while the Jewish Encyclopedia records approximately 190,000.[14] Other contemporary sources put the number at 130,000[15] or even as many as 250,000.[16]

          As a result of the high rate of conversion, many Catholics can be found with a measure of Jewish parentage. In 1930s Germany, Nazi officials discovered that the German Catholic population with some level of Jewish ancestry almost equalled that of the Jewish community of just over five hundred thousand.[17]

          din wikipedia la cheia Conversions_of_Jews_to_Christianity

          sau

          Conversion_of_the_Jews_(future_event)
          Numerele din paranteze sunt referintele bibliografice ce pot fi gasite in josul paginii

          • Andrea Ghiţă commented on October 24, 2024 Reply

            Mulţumesc.
            În acelaşi timp – potrivit unor opinii – un evreu convertit rămâne evreu ( mai ales dacă evreitatea nu se consideră doar o religie). Un exemplu relevant este cardinalul francez Jean-Marie Lustiger care s-a considerat evreu toată viaţa (fiind dur criticat, atât de catolici cât şi de rabini). https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Marie_Lustiger

        • gabriel+gurman commented on October 24, 2024 Reply

          Wikipedia:
          Various estimates have been put forward as to the total number of conversions during the 19th century. One Catholic encyclopedia writes that the number exceeded 100,000;[13] while the Jewish Encyclopedia records approximately 190,000.[14] Other contemporary sources put the number at 130,000[15] or even as many as 250,000.
          GbM

  • Anca Laslo commented on October 24, 2024 Reply

    Foarte binevenite toate explicațiile și clarificările din aceste două articole și este de remarcat obiectivitatea lor. Vă spune asta o creștină susținătoare a sionismului.

    • gabriel+gurman commented on October 24, 2024 Reply

      Mulțumesc mult.
      In ochii mei, nu mai există de mult iudaism și/sau creștinism, ci iudeo-creștinism. Avem acelaș Dumnezeu (cei care cred in El) și aceleași precepte etice, ceea ce nu e puțin
      GbM

      • Anca Laslo commented on October 24, 2024 Reply

        Așa este, subscriu părerii d-voastră și ce bine ar fi daca ar înțelege cât mai mulți acest adevăr.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *