Musicaluri de Hanuka – o poveste mai puțin cunoscută

Număr vizualizări 43 ori

În apropierea sărbătorii Crăciunului, așteptată cu atât entuziasm de milioane de oameni, atât în Europa cât și în America, cel mai programat și căutat spectacol este baletul Spărgătorul de nuci al lui Piotr Ilici Ceaikovski, a cărui premieră a avut loc în 6 decembrie 1892, cu scenariul și coregrafia aparținând vestitului coregraf Marius Petipa. De atunci baletul a devenit emblema acestei sărbători.

M-am întrebat dacă există și un balet a cărui muzică și coregrafie să fie special compuse pentru sărbătoarea de Hanuka, dat fiind că în aceeași perioadă au existat mulți compozitori evrei are au compus pagini muzicale devenite celebre în istoria muzicii universale.

Există, ce-i drept, un oratoriu scris de Georg Frederich Haendel cu mai bine de 100 de ani înainte, în 1757, Iuda Macabeul, care urmărește povestea eliberării Ierusalimului de către Macabei, concentrându-se pe figura eroică a lui Iuda, dar aceasta nu a fost compusă pentru Hanuka, ci pentru a celebra victoria armatei britanice asupra scoțienilor în bătălia de la Culloden.

Oare niciunul dintre compozitorii evrei din a doua jumătate a secolului al XIX-lea nu a compus vreo operetă sau un musical vesel a cărui acțiune se petrece de Hanuka? Am găsit multe cântece de Hanuka devenite celebre, fiecare cu povestea lui, dintre care multe ar merita câte un articol separat, dar un spectacol ca Spărgătorul de nuci nu am găsit. Dar am găsit chiar două musical-uri contemporane care vorbesc despre Hanuka.

Primul, A Hanukkah Carol, or Gelt Trip!, este o parodie inspirată de Poveste de Crăciun a lui Charles Dickens, dar plasată în contextul sărbătorii de Hanuka. Muzica este scrisă de Aaron Kenny, iar versurile și scenariul de Rob Berliner, după un concept original de Harrison Bryan. Este o parodie modernă a poveștii lui Scrooge, dar cu o protagonistă contemporană, Chava Kanipshin, o tânără influenceriță cinică și obsedată de popularitate. În goana după faimă, ea și-a înstrăinat fanii online – care acum o urăsc – și-a abandonat familia, prietenii și tradițiile de sărbătoare, în special Hanuka.

În prima seară de Hanuka, Chava este vizitată de fantoma unei vedete decedate de pe rețelel de socializare, Mimi Marley, și de alte spirite, printre care fantoma sărbătorii de Hanuka Trecute, Prezente și Viitoare, care vin să o avertizeze.

Subtitlul musicalului, Gelt Trip!, face trimitere la Hanuka Gelt, bănuții de ciocolată pe care copiii îi primesc de Hanuka, dar și la cuvântul englez guilt (vină), o referință la celebrul Guilt Trip (călătoria vinovăției), o expresie des asociată umorului evreiesc – ideea de a te face să te simți vinovat.

Premiera musicalului a avut loc anul trecut, în perioada sărbătorilor de iarnă, la Round House Theatre din Bethesda, Maryland, lângă Washington D.C. Succesul a fost confirmat și de premiul Audience Favorite Award la competiția Broadway Shark Tank (o platformă pentru concepte noi de musicaluri), ceea ce i-a confirmat încă de la început popularitatea. Însă ceea ce a atras publicul în sălile de spectacol a fost tematica abordată. Astfel, pe lângă răscumpărarea personală, musicalul explorează teme precum importanța identității evreiești și a mândriei culturale, dependența de rețelele de socializare, reconectarea cu familia, comunitatea și tradițiile, găsirea legăturilor umane autentice în contrast cu validarea online. În același timp spectacolul este plin de umor și de referințe la cultura evreiască, printre alte la celebrul musical Fiddler on the Roof (Scripcarul de pe acoperiș).

Rolul Chavei Kanipshin a fost jucat de Samantha Sayah. Spectacolul, prezentat în diferite teatre din țară, a avut deja peste zece mii de spectatori. El a fost lăudat, recomandat și a primit cronici elogioase pentru că aduce o perspectivă proaspătă și specific evreiască asupra genului “spectacol de sărbătoare”, dominat de obicei de Crăciun. Spectacolul este plin de umor, de jocuri de cuvinte, de glume despre viața evreiască. Muzica este modernă și include un număr inspirat de trupele de băieți din anii 1990, A Light in the Dark, pentru a spune o poveste atemporală despre bunătate și răscumpărare.

Un alt spectacol este Maccabeat! A Hanukkah Musical. Este un musical rock, o adaptare modernă și plină de umor a poveștii Macabeilor, transpusă într-un cadru contemporan. Muzica este scrisă de Harvey Shield, versurile de Richard Jarboe, iar scenariul de Chayim Ben Ze’ev.

Preluând povestea istorică a revoltei Macabeilor împotriva grecilor, musicalul o reinterpretează pentru publicul modern, concentrându-se pe lupte personale și culturale. Personajul principal este Iuda Macabeul, un tânăr evreu foarte atrăgător și cu o carieră plină de succese, sfâșiat între tradiția iudaică și atracția lumii ”elenistice”, de fapt lumea modernă. Iuda ar vrea să participe la Olimpiadă – un simbol al culturii grecești – și se îndrăgostește de o ”zeiță greacă”. În cele din urmă, el își descoperă destinul și devine un adevărat lider. Spectacolul include și o notă comică, un personaj descris ca “prima Valley Girl din lume”, un fel de clișeu al fetei superficiale din zilele noastre.

Scenă din spectacol

Maccabeat! A Hanukkah Musical a fost prezentat în 2007 la Teatrul Acorn din New York City, în cadrul New York Musical Theatre Festival. Dar, contrar așteptărilor, nu a avut succesul de care s-a bucurat A Hanukkah Carol or Gelt Trip!, ba chiar a fost criticat de unii, pentru că este o parodie biblică, punând accent pe umor și trivializând, într-o oarecare măsură, momentul istoric al evreilor.

Deși nu a devenit un succes de lungă durată pe Broadway, Maccabeat! The Hanukkah Musical este un exemplu interesant de efort de a aduce povestea de Hanuka pe scena teatrului muzical cu o abordare modernă.

Desigur, sunt multe spectacole de Hanuka, adaptări ale istoriei Macabeilor pe care comunități evreiești din toată lumea le organizează an de an, fiecare este originală, o dovadă a creativității artiștilor evrei de pretutindeni. Sunt convinsă că vor mai apărea multe musicaluri, dar și alte genuri de spectacole scrise special pentru Hanuka, pentru a celebra atât sărbătoarea în sine, întâmplările istorice, dar și multe alte lucruri bune și frumoase care decurg din spiritul ei.

Cristina Toma Salomon

Sursa imaginii

Photo Aaron Epstein

https://www.broadwayworld.com/article/Photo-Flash-Maccabeat-The-Hanukkah-Musical-at-NYMF-20070928

Bibliografie:

https://www.washingtonpost.com/entertainment/theater/2024/12/05/hanukkah-carol-review-round-house-theatre

https://www.roundhousetheatre.org/on-stage/explore/a-hanukkah-carol

https://www.broadwayworld.com/article/BWW-TV-Maccabeat-at-NYMF-20070919

https://playbill.com/article/new-musicals-showgirl-grouchs-daughter-maccabeat-i-come-for-love-get-thousand-oaks-test-com-142243

 

 

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *