Instagramul şi izolarea

Într-o perioadă în care izolarea voluntară şi distanțarea socială consolidează importanţa rețelelor sociale în viața noastră, e interesant de observat – cu amuzament sau cu iritare – conduita influencerilor şi a celor care şi-au făcut o cariera din Instagram. Puși în faţa obligației de a sta acasă, toți au dezvoltat noi comportamente pe care le documentează, ca intotdeauna, în maniera perfect fotogenică…

Neo-impudicele

Dacă, așa cum ne așteptam, izolarea fortată ne aduce pe multe dintre noi în prag de burn-out, tot ea este la originea unor fenomene surprinzătoare. Unul este omniprezenţa, la nivel mondial, coacerii de banana bread. Altul este dispariția cvasi-totală a pudorii în rândul anumitor influenceriţe (influenceriţe? sau influenceuze?). Lipsite de plaje exotice, baruri şi restaurante la modă, terase scăldate de soare, cafenele şi serate mondene unde își puteau valida apariția impecabilă pentru privirile followerilor, acestea investesc emoțional excesiv în numărul de like-uri al fiecărei postări.

Atenția virtuală şi permanentă a celor care le urmăresc – şi de care nu s-au simțit niciodată mai apropiate ca acum – le incită să renunțe la rămășitele barierelor sănătoase dintre viața lor publică şi cea intimă, bariere stabilite într-o epocă în care ieșirea pe stradă nu necesita nici masca personalizată, nici autorizație semnată, nici pregătire psihologică.

Bulversate probabil de prezenţa aproape constantă a spectatorilor din social media, ele le mulțumesc acestora devoalându-se mai mult ca oricând, fie pozându-se în lenjerie intimă, fie dezvelind parțial anatomia partenerului de viaţă, fie fotografiindu-se în posturi sugestive. Generozitatea lor nu (mai) are limite…

Fashionistele mascate

Copiind imaginile iconice ale luptătorilor de guerilla sau revoluționarilor care țin piept cotropitorilor, fashionistele radicale refuză să lase virusul covid-19 să le urâțească ținutele şi look-urile. Circumstanțele le impun un nou accesoriu care, culmea!, nu e semnat nici Louis Vuitton, nici Simon Jacquemus. Dar nu contează! Ele vor face din mască un accesoriu „statement”, cu un cod estetic ce aduce aminte de mărunțișurile cumpărate de pe Net-a-Porter. Așa se face că Jenny Walton transforma un săculeţ satinat, care înainte adăpostea o pereche de pantofi Prada, într-o mască ce are strălucirea unei rochii Haute Couture, Leia Sfez devine maestra în arta mutației sanitare a unei bandane, Pamela Tick își construiește ținutele pentru a pune în valoare albastrul pur al măștii sale, Gwyneth Paltrow asortează o masca gri antracit la rochia gri carbon, iar Céline Perruche optează pentru o versiune în carouri scoțiene a aceluiași accesoriu.

Cel mai adesea artizanale sau relativ banale, aceste măști risca să se vadă rapid înlocuite de surorile lor branduite, pe care mega-brandurile din modă nu vor întârzia să le propună clientelor fidele.

Luptătoarele împotriva kilogramelor

Dacă unele dintre noi sperau să își petreacă carantina lungite pe canapea, ronțăind munți de fistic şi savurând litri de ciocolată caldă sau petrecându-şi orele, cu seninătate, ba pregătind o tartă cu mere îmbăiată în nostalgie, ba o ciorba înrădăcinată în tradiție, ba o lasagna pentru suflet, ne-am putut baza ca anumite Instagrammeriţe, imediat ce s-a anunțat perioada de izolare, să îşi cultive o nouă obsesie: sa nu piardă un miligram de fermitate, să nu câștige un miligram de strat adipos… O obsesie pe care s-au grăbit sa o transmită adeptelor lor.

Uitate au fost, așadar, reveriile gurmande de far niente. Instagramul a devenit, în câteva zile, podiumul celor care şi-au făcut din propriul corp un proiect special, full time. Au reușit să le motiveze pe cele deja interesate (şi, mai ales, cu suficient de mult timp liber disponibil) şi, în același timp, să compromită moralul şi starea de bine ale celor care nu aveau nici cheful, nici curajul de a face slalom (la propriu şi figurat) într-un apartament de 60 metri pătrați între buldogul francez, pisica siameză, gemenii de 14 luni, soțul care cere de mâncare, telefoanele de la soacră şi prietene, rufele care trebuie călcate, emailurile de la muncă, listele de shopping cu mâncare, gătitul necontenit, curățenia care cere sa fie făcută, filmele care așteaptă sa fie văzute, concertele şi piesele de teatru care se transmit online, ședințele pe Zoom şamd…

Masterchef-i: temporare şi amatoare

„Să redescoperim plăcerile simple ale vieții” e motto-ul care pare să se fi inserat între dogmele în vigoare ale perioadei de izolare. Gătitul a devenit, desigur, una din activitățile la modă. La îndemâna tuturor, umanizându-şi autorii (şi oferindu-le o aura comic-inocentă), chiar sindicalizând virtual chefi renumiți şi ad-hoc, vedete în lipsă de inspiraţie gastronomică şi fanatici ai fitness-ului care își ofera o pauză în dieta intens proteinizată, fotografiile cu mâncaruri atent stilizate şi asortate cu tacâmurile, faţa de masă şi farfuria au ajuns să concureze cu selfie-urile de interior şi fotografiile-suvenir din vacanţele anilor trecuţi.

Aşa a ajuns Caroline Petit-Mason să își umple frumoasele farfurii cu mâncăruri delicioase, Bianca Miro să anunțe oficial lansarea întru pregătirea unui apetisant cheesecake, Alex Riviere sa învețe cum să facă croissants, Caroline Daur să ne ofere o generoasă rețetă de rulouri cu scorțișoară, Chiara Ferragni să confecționeze un tiramisu cu zmeură, iar Leandra Medine să-şi încerce mâna cu un peşte pané facut à la maison. Rămâne de înțeles doar de ce realizărilor lor culinare sunt mai demne de atenție decât ale vecinei noastre de palier…

Pe lângă aceste macro-fenomene, am mai observat alte câteva mini-direcții, printre care:

– cele care şi-au asumat fascinatia pentru hartia igienică şi dezinfectant

– cele care si-au redescoperit fibra creativă şi au chef să o anunțe întregului univers

– cele care abuzează de cele mai noi şi în vogă hashtaguri pentru a nu se plictisi

– cele care fac din codul vestimentar work-from-home/ luxe loungewear / cocooning al enshpelea pretext pentru a-şi expune fizicul

– cele care își arata, cu naturalețe, fizionomia reala, dar traiesc cu capul în nori

IRINA GRUPAJ 8

Irina Markovits

(preluare de pe blogul autoarei https://www.stylediary.ro/wordpress)

Opiniile exprimate în textele publicate  nu reprezintă punctele de vedere ale editorilor, redactorilor sau ale membrilor colegiului redacţional. Autorii îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul articolelor.

Comentariile cititorilor sunt moderate de către redacţie. Textele indecente şi atacurile la persoană se elimină. Revista Baabel este deschisă faţă de orice discuţie bazată pe principii şi schimbul de idei.

 

One Comment

  • Tiberiu Ezri commented on May 14, 2020 Reply

    Simt ca intre noi exista o distanta de generatii. Spre dezavantajul meu sunt complet strain instagramului. Daca nu invat repede, in curand ma voi simti analfabet si asta nu o spun din ironie!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *